Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77965

Hankkeen nimi: Tuotantoprosessien ja kansainvälistymiskyvykkyyksien kehittäminen

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.1. Pk-yritystoiminnan vahvistaminen erityisesti digitalisaation ja vihreän talouden näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 31.5.2021 ja päättyy 30.6.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: VTA TEKNIIKKA OY

Organisaatiotyyppi: Keskisuuri yritys

Y-tunnus: 0124397-9

Jakeluosoite: Haikanvuori 2

Puhelinnumero: +358505938998

Postinumero: 33960

Postitoimipaikka: PIRKKALA

WWW-osoite: www.vta.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Lankila Timo

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: timo.lankila(at)vta.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358505938998

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Yritys kehittää hankkeessa tuotantoprosessejaan ja kansainvälisen kilpailukyvyn edellyttämiä kyvykkyyksiään.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 67 950

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 67 950

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 67 950

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 67 950

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pirkanmaa

Seutukunnat: Tampereen

Kunnat: Pirkkala

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Haikanvuori 2

Postinumero: 33960

Postitoimipaikka: PIRKKALA

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 1.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeessa tuotetaan toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta. Tavoitteena on sukupuolineutraali, ammattitaitoon ja toiminnalliseen kyvykkyyteen painottuva, sukupuoliriippumaton työyhteisö.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa keskeisintä on siihen osallistuvien ammatillinen kyvykkyys, ei sukupuoli. Suhtaudumme avoimesti ja positiivisesti monipuoliseen sukupuolijakaumaan toiminnassamme.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeessa keskeisintä on siihen osallistuvien ammatillinen kyvykkyys, ei sukupuoli.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

VTA:n liiketoiminnassa kuorma-autoalustoille toteutettavilla nosturiasennustoiminnoilla on merkittävä rooli. Asennustyön laatu ja osaaminen sekä sen myötä myös asiakastyytyväisyys on korkealla tasolla. Sen sijaan asennustoiminnan tuotantoprosessi, kustannustaso, läpimenoaika ja skaalautuvuus eivät ole tähän asti olleet selkeästi määriteltyinä ja mitattavissa. Keskeisenä syynä tähän on puutteet suunnittelutyön ja tuotannon systematiikassa sekä kehittymättömissä tuotantoprosesseissa. Aikaisemmin jokainen nosturiasennuskokonaisuus suunniteltiin ja toteutettiin yksilöllisesti. Kehitysvaiheen 1 myötä tämä on ottanut jo nyt merkittäviä askeleita oikeaan suuntaan. Nosturiauton läpimenoaika on lyhentynyt 14 viikosta 11 viikkoon, mutta laskelmamme osoittavat, että jopa 6 viikon läpimenoaika on saavutettavissa, mikäli kehityssuunnitelman seuraavat askelmerkit saadaan toteutettua. Esimerkiksi kahteen vuoroon siirtyminen ei ole nykytilassa vielä mahdollista. Sillä saavutettaisiin kaivattua lisäkapasiteettia. Kehityshanke on tuonut myös uusia työpaikkoja VTA:lla jo ensimmäisessä vaiheessa. Hankintapäällikkö rekrytoitiin suunnitelman mukaisesti, mutta varastolla ja työnjohdossa on päästy myös lisäämään henkilökuntaa.