Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78057

Hankkeen nimi: Back to Business - Even Stronger!

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.1. Pk-yritystoiminnan vahvistaminen erityisesti digitalisaation ja vihreän talouden näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2022 ja päättyy 30.6.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: LAHDEN SEUTU - LAHTI REGION OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 1074350-2

Jakeluosoite: Salpausselänkatu 7

Puhelinnumero: +358 405162803

Postinumero: 15110

Postitoimipaikka: LAHTI

WWW-osoite: www.visitlahti.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Forsman Raija

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: raija.forsman(at)lahtiregion.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 516 2803

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Matkailu- ja tapahtuma-alan yritykset uudelle, kestävälle kasvulle koronarajoitusten helpottaessa. Huomioidaan koronan matkailutoimialalle mukanaan tuomat merkittävät muutokset kysynnässä. Matkailusidonnainen yrityskenttä otetaan aktiivisesti mukaan yhteisiin elvytys- ja kehitystoimiin ja varmistetaan ajoissa yrittäjien reagointi uuteen ja muuttuneeseen kysyntään. Hankkeessa on vastuullisten toimintatapojen sekä digitaalisuuden vahvistaminen kaikissa teemoissa. Kolme kehittämiskokonaisuutta, joilla matkailustrategian kärkien sisältöjä sopeutetaan muuttuneeseen kysyntään matkailun jälleenrakennusohjelman linjauksien mukaan. Hankkeesta on tavoitteena tulla pysyvä osa seudun toimintaa

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 389 088

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 388 128

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 486 360

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 485 162

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Päijät-Häme

Seutukunnat: Lahden

Kunnat: Lahti

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Salpausselänkatu 7

Postinumero: 15110

Postitoimipaikka: LAHTI

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Päijät-Hämeessä kohderyhmässä on sekä naisten että miesten johtamia yrityksiä.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toimenpiteet kohdistuvat nykyisiin mikro-, pien- ja keskisuuriiin yrityksiin riippumatta sukupuolinäkökulmasta. Sukupuolen merkitys otetaan kuitenkin huomioon hankkeen aikana tehtävässä suunnittelussa ja viestinnässä, kun mietitään esimerkiksi, miten eri ryhmiä tavoitetaan
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Sukupuolineutraalisuus ei ole varsinainen tavoite.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 3 3
Vastuullinen matkailu tavoitteena.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 2
Lähimatkailun lisääminen
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei vaikutusta
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei vaikutusta
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 1 1
Vastuullinen matkailu
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei vaikutusta
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 7
Matkailun kasvu ja pysyvät ratkaisut.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 8
Kokous-, tapahtuma ja elämysmatkailupalveluiden kehittäminen pääpainona. Uusia kohderyhmiä ja heille uusia palveluita.
Liikkuminen ja logistiikka 2 3
Matkailun edellytys on saavutettavuus.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 4 5
Urheilumatkailun kehittäminen on myös lisä matkailijoiden ja asukkaiden hyvinvoinnin panostukseen.
Tasa-arvon edistäminen 8 8
Yrittäjien tasa-arvon edistäminen, yhtäläiset mahdollisuudet olla mukana jälleenrakennusohjelman toteutuksessa.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 8 8
Kaikki ovat mukana rakentamassa uutta normaalia koronan jälkeen.
Kulttuuriympäristö 3 3
Museokokonaisuus Malvan valmistuminen ja muun kulttuurin huomioiminen vuonna 2022.
Ympäristöosaaminen 7 7
Lahden seutu mukana Visit Finlandin Sustainable Travel Finland -ohjelmassa, joka keskeinen työkalu myös hankkeelle.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Aktiivisten toimenpiteiden ja johdonmukaisen viestinnän ja markkinoinnin avulla on alueelle saatu alkuun useita uusia joka kansainvälisiä tapahtumahakuja, jotka kaikki osaltaan hyödyntävät Lahti Host City – Sports destination created by water olosuhteita. Ulkona tapahtuva kestävyysurheilu on muotoutunut näkyvästi osaksi Visit Lahden matkailuprofiilia, joka puhuttelee myös vapaa-ajan matkailijoita. Suurtapahtumavuoden 2023 matkailun välittömien talousvaikutusten lisäksi on pystytty hyödyntämään tapahtumien legacyä tuottamalla materiaaleja, käynnistämällä uusia verkostoja ja aikaansaamalla uusia palvelukokonaisuuksia matkailuelinkeinolle. Lahti Convention & Event Bureau -toiminta saatiin käyntiin yhteistyössä Lahden seudun kokousyrittäjien ja Lahden Yliopistokampuksen koordinaatioyksikön kanssa. Yhteistyön tuloksena syntyi toimintasuunnitelma, jonka tavoitteena on kertoa Visit Lahden, Lahden seudun kokousyrittäjien ja yliopistokampuksen tarjoamista palveluista ja avusta kongressijärjestäjille, tehdä kongressien hausta mahdollisimman helppoa ja matalankynnyksen toimintaa sekä esitellä Lahden seudun mahdollisuuksia kokoustilojen ja muiden palveluiden osalta. Välittöminä tuloksina tästä yhteistyöstä syntyi mm. laaja valikoima erilaisia myynninedistämismateriaaleja. Myös kokousmatkailupalveluita kehitettiin vastaamaan entistä paremmin kansainvälisten kongressivieraiden odotuksia. Tuotteet koottiin hankkeessa kehitellylle verkkosivustolle. Kotimaista kokousjärjestäjäkohderyhmää ajatellen hankkeessa tehtiin laajamittainen tuotekehitys- ja konseptointityö suomenkielisen-ammattilaissivuston kehittämiseksi. Sivustolle johdatettiin asiakkaita hankkeessa toteutetuilla kampanjoilla, myynninedistämismateriaaleilla ja myyntitapahtumilla. Aktiivinen moderni, vastuullinen luontomatkailija ja erityisesti pyörämatkailija Suomessa on tutustutettu lähellä ja helposti saavutettavissa olevaan Lahden seutuun määrätietoisella ja kohdennetulla markkinoinnilla. UNESCO Salpausselkä Geoparkin monipuoliset luonto- ja liikuntamahdollisuudet ovat tulleet tutuksi ja haluttu kohderyhmä mieltää jo Salpausselän alueen erityispiirteet, ympäri vuoden. Uusitut verkkosivusisällöt reittitietoineen on julkaistu ja palvelevat tästä eteenpäinkin vain vähäisin muutostarpein. Alueen matkailuyrittäjät näkevät liiketoiminnassaan aktiivisen vapaa-ajan matkailun tuoman mahdollisuuden, joka näkyy mm. vuokrauspalveluiden kasvuna ja lyhytaikaisten majoitusten määrän kasvuna, kuten myös asiakkaan erityispiirteiden huomioimisena palveluissa (esim. pyörän säilytys jne.) Kansallisesti olennaiset sidosryhmät ovat tietoisia UNESCO Global Geoparkin erityispiirteistä ja Lahden seudun urheilumatkailun olosuhteista ja mahdollisuuksista. Aluetasolla kuntien kesken on tunnistettu aktiivisen vapaa-ajan vieton ja liikuntamatkailun merkitys. Bikeland.fi, Visit Finland, Suomen Pyörämatkailukeskus jne. ovat tietoisia Lahden seudun suunnitelmista ja ne pitävät aluetta teeman edelläkävijänä.