Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78079

Hankkeen nimi: Kyberturvallisuutta autonomisille ajoneuvojärjestelmille

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.2. Tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen erityisesti digitalisaation edistämisen ja yhteiskunnan hiilineutraalisuustavoitteen toteutumisen näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2021 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy

Organisaatiotyyppi: Tutkimuslaitos

Y-tunnus: 2647375-4

Jakeluosoite: Kaitoväylä 1

Puhelinnumero: 020 722 111

Postinumero: 90571

Postitoimipaikka: Oulu

WWW-osoite: https://www.vttresearch.com

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Jurmu Petri Ensio

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Erikoistutkija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: petri.jurmu(at)vtt.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358405352341

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Kaikkialla maailmassa riehuvasta koronapandemiasta saa osansa myös Pohjois-Pohjanmaan maakunta. Pandemiasta elpyminen kestää kauan ja monenlaisia elämää sekä elpymistä rajoittavia tekijöitä voi vielä olla edessä. Tämä hanke pyrkii osaltaan tukemaan tästä pandemiasta toipumista panostamalla digitalisaation kyberturvallisuuden kehittämiseen, joka maakunnassamme on yksi vahvoista osaamisalueista. Kyberturvallisuuden ratkaisujen kehittämisen myötä pyritään myös tuottamaan paikallisille yrityksille mahdollisuuksia liiketoiminnan kasvattamiseen.

Turvallisuuden kannalta kriittisiin sovelluksiin, järjestelmiin ja palveluihin tarvitaan standardoituja ja sertifioituja tuotteita, järjestelmiä ja käytäntöjä. Tämä on todettu myös Euroopan Unionin direktiiveissä ja asetuksissa. Esimerkiksi autoalan direktiivit ja asetukset asettavat vaatimuksia kolmannen osapuolen tekemään hyväksyntään. Tämän hankkeen tavoitteena on kehittää kyberturvallisuuden varmistamisen ratkaisuja mm. autonomisten ajoneuvojen ympäristöihin ja edistää näin kyberturvallisemman digitalisaation integroitumista yhteiskuntaan. Näillä kyberturvatestausratkaisuilla voidaan varmistaa kyberturvallisuutta yleisemmin myös muilla toimialoilla esim. hyvinvointi- ja terveysalan digitalisoitumisessa. Projektissa kehitettävä palvelu on kansainvälisesti merkittävä ja yhteistyöverkostojen ja muun näkyvyyden kautta voi parhaimmillaan houkuttaa kansainvälisten yritysten kiinnostuksen ja investoinnin maakuntaan. Kansainvälisiin arvoketjuihin kiinnittymisessä akkreditoitu/sertifioitu kyberturvatestaus on olennainen osa arvoketjua tuoden yhteistä kieltä eri pelureiden välille ja tehostaen kehitystyötä.

Tämän projektin tuloksena tehdään työkalujen arviointi parhaiden kyberturvallisuustestausratkaisujen löytämiseksi erityisesti avoimen lähdekoodin ratkaisuista. Lisäksi tuloksena on koejärjestelmä, jossa kyberturvallisuuden testausratkaisuja testataan käytännössä autonomisen liikenteen ympäristössä. Hankkeessa seurataan myös kansainvälisten työryhmien ja kyberturvallisuuden alan toimijoiden toimintaa. Hanke edistää sukupuolten tasa-arvoa ottamalla naisia mukaan projektin henkilöstöön. Sosiaalista ja kulttuurista tasa-arvoa parannetaan, kun liikkuvuus ja logistiikka mahdollistetaan mahdollisimman monelle yksilökohtaisien kustannusten pienenemisen kautta. Kyberturvallisuus liikennepalveluissa ja muilla aloilla on kaikkien oikeus ikään tai sukupuoleen katsomatta.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen välittömiä hyötyjiä tulosten hyödyntäjiä ovat Pohjois-Pohjanmaan alueella toimivat yritykset, kaupungit ja kunnat turvallisempien ICT-tuotteiden muodossa. Lisäksi hanke tuottaa mahdollisuuden yhteistyöhön alueen yritysten kanssa, josta tarjoutuu yrityksille mahdollisuus oman liiketoiminnan laajentamiseen.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisinä hyötyjinä ovat kaikki kuntalaiset ja yritykset, jotka saavat uusien kyberturvaratkaisujen myötä turvallisempia palveluita käyttöön. Mm. kuntalaisten liikkumisen palveluiden turvallisuus, joustavuus ja monipuolisuus kehittyvät sekä palveluiden tuottamisen ja käyttämisen kustannukset pienenevät, jonka vuoksi jokainen maakuntalainen on hankkeen tulosten välillinen hyötyjä. Yritykset pystyvät innovoimaan uusia palvelutuotteita sertifioinnin ansiosta, mikä tarjoaa yhteisen kielen eri toimijoiden ja arvoketjujen välille.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 76 517

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 62 846

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 109 311

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 89 781

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Oulun

Kunnat: Oulu

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Kaitoväylä 1

Postinumero: 90571

Postitoimipaikka: Oulu

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Tekniset alat ovat yleensä miesvaltaisia, mutta VTT:n kyberturvatutkimuksessa on hyvin paljon naistutkijoita. Hankkeessa pyritään herättämään edelleen naisten kiinnostusta kyberturvateknologioista ja sen mukanaan tuomista uusista kouluttautumismahdollisuuksista ja työtilaisuuksista.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen tavoitteena on edistää aktiivisesti sukupuolten välistä tasa-arvoa osallistamalla naisia mukaan projektin toimintaan sekä mahdollisuuksien mukaan tarjoamalla harjoittelu- ja opinnäytetyötilaisuuksia.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Älykäs liikenne ei ole sukupuoli -kysymys, vaan on lähtökohtaisesti tasa-arvoista. Kyberturvallisuus kaikissa liikenteen ja muiden toimialojen palveluissa on kaikkien oikeus ikään ja sukupuoleen katsomatta.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 7
Kyberturvalliset liikenneratkaisut herättävät kuluttajien luottamuksen ja sitä kautta ohjaa ajoneuvojen määrän vähenemiseen liikenteessä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 4 5
Autonomiset ajoneuvot toimivat pääsääntöisesti sähköllä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Kestävän kehityksen näkökulmasta ei katsota olevan vaikutusta luonnon kokonaisuuteen.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Kestävän kehityksen näkökulmasta ei katsota olevan vaikutusta vesien, maaperän ja ilman tilaan.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Kestävän kehityksen näkökulmasta ei katsota olevan vaikutusta Natura 2000 -ohjelman kohteisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 4 4
Tarvittavien ajoneuvojen määrän väheneminen vähentää jätteiden syntymistä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 5 5
Sähkökäyttöiset ajoneuvot ja niiden valvomo pystyy toimimaan 100% uusiutuvilla energian lähteillä.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 8
Hanke tukee uuden liiketoimintasektorin kehittymistä Pohjois-pohjanmaan alueelle. Lisäksi kyberturvallisuuteen liittyvät ratkaisut ja palvelut mahdollistavat uusien lisäarvopalveluiden innovoinnin yrityksille.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 7 9
Hanke tukee osaltaan uuden palvelusektorin kehittymistä Pohjois-Pohjanmaan alueella. Lisäksi monen muun toimialan yritys pystyy kehittämään lisäarvopalveluita älyliikenteen palveluiden päälle.
Liikkuminen ja logistiikka 9 9
Hankkeessa tehostetaan uusien ratkaisuiden ja digitaalisten teknologioiden avulla ihmisten ja tavaroiden liikkumista.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 4 5
Yhä useampi hyötyy kyberturvallisten henkilö- ja tavaraliikenteen palveluista tehokkaan yhteiskäytön myötä.
Tasa-arvon edistäminen 3 5
Kyberturvallinen liikkuminen ja logistiikka mahdollistuu yksilökohtaisten investointitarpeiden pienentyessä.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 5
Edistää yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta kun liikkuminen ja logistiikka mahdollistuu yksilökohtaisten investointitarpeiden pienentyessä.
Kulttuuriympäristö 0 4
Kyberturvallisen autonomisen liikkumisen myötä myös kulttuuriympäristöjen saatavuus paranee.
Ympäristöosaaminen 0 3
Ajoneuvoliikenteen haittojen väheneminen tukee myös ympäristöosaamisen kehittymistä.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Cyber4AVS-projektia (Cybersecurity for Autonomous Vehicle Systems) rahoitti Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR) päätöksellä A78079. Tämä hanke oli osa suurempaa yhteistyötä, jossa Hämeen ammattikorkeakoulu, Metropolia, VTT Tampere ja VTT Oulu omilla rinnakkaisilla hankkeillaan yhdistivät voimansa ja tukivat yhdessä älyliikenteen, automatisoitujen ajoneuvojen ja ajoneuvojen kauko-ohjauskeskuksen kehittämistä sekä niiden integrointia toimivaksi ja kyberturvalliseksi kokonaisuudeksi.

Cyber4AVS-projektin tavoitteena oli kehittää ratkaisuja kyberturvallisuuden testaamiseen autonomisissa ajoneuvoympäristöissä ja siten edistää turvallisemman digitalisaation integroitumista nykypäivän yhteiskuntaan. Käyttötapaukset määriteltiin ohjaamaan projektin työtä ja siihen liittyviä uhkaskenaarioita autonomisissa ajoneuvojärjestelmissä. Tavoitteena oli analysoida uhkia erityisillä uhkamallinnusmenetelmillä autonomiseen ajoneuvojärjestelmään kokonaisuutena tarkentaen ajoneuvon toimintoihin, kauko-ohjausjärjestelmän haasteisiin, tiedon jakamiseen järjestelmän osien välillä jne. Vaatimukset ja kehitettävän järjestelmän rajoitukset määriteltiin myös. Käyttötapauksien avulla kehitettävän järjestelmän ja siihen liittyvien työkalujen erityisvaatimukset åysyttiin johtamaan. Nämä vaatimukset olivat lähtökohtana muille työpaketeille.

Suunnittelu- ja toteutusvaiheessa kyberturvallisuuden testauskäytäntöjä kehitettiin autonomiseen liikenteeseen. Parhaat kyberturvallisuuden testausratkaisut valittiin avoimen lähdekoodin työkaluista. Käytettävissä on paljon tehokkaita kyberturvallisuustyökaluja, eikä ollut mitään järkeä rakentaa uusia. Lisäksi täsmennettiin testisuunnitelma, jossa määriteltiin testiympäristöt ja testaustekniikat. Lisäksi rakennettiin testaus- ja koulutusympäristö, jossa opetettiin autonomisten ajoneuvojen asiantuntijoita kyberturvallisuuden käyttämään testausratkaisuja. Koulutusympäristöt on raportoitu kyberturvallisuustestiraportissa.