Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78268

Hankkeen nimi: ecom growth

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.1. Pk-yritystoiminnan vahvistaminen erityisesti digitalisaation ja vihreän talouden näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 28.6.2021 ja päättyy 31.7.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: XALES TECH LAB OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 3142483-4

Jakeluosoite: Bulevardi 21

Puhelinnumero: +358405200128

Postinumero: 00180

Postitoimipaikka: HELSINKI

WWW-osoite: www.xales.io

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Möttönen Marko

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: CEO

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: marko.mottonen(at)xales.io

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358405200128

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Liiketoiminnan kehittämishankkeen tavoitteena on lähteä kiihdyttämään kaupalliseen tarkoitukseen soveltuvaa kokonaisvaltaista verkkokauppa -markkinapaikka palvelua, joka mahdollistaa asiakasyritysten verkkokaupoille helpon, nopean ja kustannustehokkaan tavan laajentua kansainvälisille kauppapaikoille. Rahoitettavassa hankkeessa markkinoille kehitettävä tuote edistää suoraan kestävän kehityksen arvojen mukaista täysin digitaalista verkkokauppa liiketoimintaa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 48 200

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 43 659

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 48 200

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 43 659

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Uusimaa

Seutukunnat: Helsingin

Kunnat: Helsinki

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Bulevardi 21

Postinumero: 00180

Postitoimipaikka: HELSINKI

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 1.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Yritys työllistää asiantuntijatyyppisiä henkilöitä. Erityisesti tekniset asiantuntijat ovat hyvin miesvoittoisia, mutta yrityksellä on tavoite palkata naispuolinen asiantuntija. Asiakaskentässä / asiakkuuksissa on useita naisten perustamia verkkokauppoja/tuotteita, joita autetaan kansainvälistymään.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hanke on sukupuolineutraali, mutta tukee asiakkuuksia PK-verkkokauppakentästä, joiden tuotteet naisten kehittämiä / valmistamia.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen tavoitteet ovat sukupuolineutraaleja.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 10
täysin digitaaliset liiketoimintamallit. Asiakkuuksissa useita ekologisia/luonnonvaroja säästäviä tuotteita.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
ei vaikutusta
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
ei vaikutusta
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
ei vaikutusta
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
ei vaikutusta
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
ei vaikutusta
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
ei vaikutusta
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 10
paikalliset toimijat kykenevät aukaisemaan helposti kansainvälistä liiketoimintaa
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 10
digitaaliset toimintamallit
Liikkuminen ja logistiikka 0 10
sähköinen myynti vähentää yksityisautoilua.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Xalesin liiketoiminnan kehittämishanke mahdollisti verkkokauppiaille automatisoidun, nopean ja kustannustehokkaan tavan laajentua kansainvälisille kauppapaikoille. Lisäarvotuotteiden kautta parannettiin asiakaskokemusta. Hankkeen kehityskohteet kasvattivat vientimahdollisuuksia Pohjoismaiden ja Euroopan markkinoille, ja mahdollistivat yrityksen lähivuosien liikevaihdon kasvun suunnitellusti.