Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78652

Hankkeen nimi: TMP Zero

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.2. Tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen erityisesti digitalisaation edistämisen ja yhteiskunnan hiilineutraalisuustavoitteen toteutumisen näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.2.2022 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Tampereen korkeakoulusäätiö sr

Organisaatiotyyppi: Säätiö

Y-tunnus: 2844561-8

Jakeluosoite: Kalevantie 4

Puhelinnumero: 0294 5211

Postinumero: 33014

Postitoimipaikka: Tampereen yliopisto

WWW-osoite: http://www.tuni.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Järventausta Pertti

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Professori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: pertti.jarventausta(at)tuni.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0405492384

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeessa kehitetään vähähiilisiin energiaratkaisuihin perustuva ilmailu- ja logistiikkaratkaisukokonai-suus Tampere-Pirkkalan lentoaseman alueelle ja sen ympäristöön. Samassa yhteydessä tutkitaan digitali-saation tuomat mahdollisuudet toiminnan tehostamiseen ja uusiin innovaatioihin. Liikennesektori tuottaa noin neljänneksen kaikista kasvihuonekaasupäästöistä ja niiden suhteellinen osuus uhkaa tulevaisuudes-sa kasvaa, jos riippuvuutta fossiilisista polttoaineista ei saada katkaistua. Tällä hetkellä ilmailussa ja logis-tiikkasektorilla käytännön ratkaisuja ja konkreettisia toteutusmalleja sähköisen kaluston vaatimalle infra-struktuurille vielä etsitään. Koska on oletettavaa, että määritetyistä päästövähennystavoitteista pidetään kiinni läpi 2020-luvun, tarkoittaa se, että erityisesti kalustovalmistajat ovat pakotettuja tuomaan aiempaa merkittävästi enemmän sähköistä kalustoa markkinoille. Tämä taas edellyttää liikenteen solmupisteiltä, kuten lentoasemilta, lataus- ja tankkausmahdollisuuksien tarjoamista sähköiselle kalustolle.

Ilmailu- ja logistiikkasektoreilla tulevaisuuden energiaratkaisuiksi ovat näillä näkymin kehittymässä kevy-emmässä kalustossa ja lyhyemmillä matkoilla akkusähkö ja raskaammassa kalustossa ja pidemmillä mat-koilla vety. Tämän hankkeen tarkoituksena onkin selvittää millaisia infrastruktuuriratkaisuja tulevaisuu-den kalusto – niin ilma- kuin tieliikenteessäkin – edellyttää, jotta liikenteen ja logistiikan solmuna toimivan Tampere-Pirkkalan lentoaseman toiminta saadaan mahdollisimman vähähiiliseksi.

Hankkeessa kartoitetaan laajasti Tampere-Pirkkalan lentoaseman toimintaan liittyvä kalusto (lentokoneet, dronet, maahuolintalaitteet, logistiikkakuljetukset sekä joukkoliikenneyhteydet) ja kaluston tulevaisuuden käyttövoimien (akkusähkö ja vety) edellyttämät infrastruktuuritarpeet. Nykytilan ja tulevaisuuden tarpei-den kuvauksessa hyödynnetään digitaalisia ratkaisuja luomalla lentoasemasta ja sen liikenteestä Digital Twin. Digital Twin eli digitaalinen kaksonen on todellisen ympäristön ja reaalimaailman digitaalinen vasti-ne eli ns. kaksoisolento, jonka avulla voidaan simuloida ja mallintaa tulevaisuuden kaluston energiatar-peita ja näin määrittää tarvittavan energiainfrastruktuurijärjestelmän mitoitusta ja kokoa. Lisäksi hank-keessa toteutetaan kaksiviikkoinen pilottikokeilu, jossa testataan sähkölentokoneen operatiivista käyttöä ja lataussyklien pituutta aurinkoenergiapuistoa hyödyntäen. Kokemukset ja tulokset pilotoinnista huomi-oidaan hankkeen lopullisessa ratkaisuehdotuksessa.

Hankkeen tuloksena syntyy kokonaisvaltainen ratkaisuehdotus ja suunnitelma alueen energiajärjestelmän infrastruktuuriratkaisuille. Lisäksi raportoidaan ratkaisuehdotuksen perusteet, jotka pohjautuvat Digital Twinin avulla tehtyihin tarkasteluihin sekä kahden viikon pilottikokeiluun. Syntyvä ratkaisuehdotus luo tietä ilmailu- ja logistiikkasektorien vihreälle siirtymälle ja sen tulokset ovat sovellettavissa myös muissa liikenteen ja logistiikan solmupisteissä.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Yritykset ilmailualalla
Lentokenttäoperaattorit
Logistiikka ja huolintayhtiöt
Digitaalisten ratkaisuiden tuottajat

4.2 Välilliset kohderyhmät

Yritykset, jotka hyödyntävät logistiikkapalveluita
Liikennelentoyhtiöt

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 676 879

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 329 112

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 846 100

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 411 391

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pirkanmaa

Seutukunnat: Tampereen

Kunnat: Lempäälä, Kangasala, Tampere, Pirkkala

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Tarkastellaan projektin alussa analyysia.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
- Huomioidaan ohjausryhmän kokoonpanossa. - Huomioidaan projektihenkilöstä valittaessa sekä ostopalveluiden vaatimuksissa. Erityisesti huomioidaan tulevaisuuden infrastruktuuriratkaisuiden palvelumuotoilun osalta, jolloin varmistetaan, että kehitettävät ratkaisut ovat selkeitä ja helppokäyttöisiä molemmille sukupuolille. Käytännössä tämä voi tarkoittaa esim. pituuserojen huomioimista asennuskorkeuksissa tai voimaerojen huomioimista käytettävien esineiden, kuten latureiden, painoissa. - Hankkeen lopputulosten välilliset pitkäaikaisvaikutukset parantavat ilmanlaatua, mikä vaikuttaa enemmän naisiin, sillä he liikkuvat enemmän kävellen, pyörällä ja joukkoliikenteellä ja viettävät näin enemmän aikaa ulkona liikenteen seassa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Tärkeä näkökohta ja osaltaa asiantuntijuuden laajentaminen tavoitteena projektissa tasapuolisesti. Hankkeen päätavoite on toisen horisontaalisen tavoitteen, kestävän kehityksen, mukainen

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 10 10
Ilmailualan kestävän kehityksen ratkaisut ovat tulevaisuuden ilmailun ytimessä. Projekti tarkastelee tulevaisuuden nollapäästöisen lentämisen kokonaisratkaisua valitulla käyttäjäprofiililla
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 5 7
Toimenpiteiden vaikutus kohdistuu suoraan lentämisen ja logistiikan päästövähennyksiin. Kokonaiskuvassa valitty käyttöskenaario on osa suuremmasta kokonaisuudesta.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 1 3
Vihreän siirtymän mukaisesti ilmastovaikutus. Sähköisten ratkaisuiden meluhaitat ovat myös pienempiä kuin nykyteknologian ratkaisut.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 1 5
Uudet energiamuodot ovat ympäristöystävällisempiä ja tuottavat vähemmän kasvihuonekaasuja. Projektin tavoite on energiamuodon siirtymisen mahdollistaminen.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 1 1
Pulkajärven alue maantieteeellisesti lähivaikutusalueella, jossa meluhaitat pienenevät.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 2 2
Polttonesteiden käsittelyn vähentyminen
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 8 6
Käytetään energiaa, joka on uusiutuvaa ja siirtymä polttonesteistä uudenlaisiin ympäristön kannalta vähemmän kuormittaviin ja sähköisiin ratkaisuihin.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 4 5
Kasvumahdollisuus uusien teknologisten ratkaisuiden myötä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 6 7
Digitalisaatioon pohjautuvat logistiikkaratkaisut
Liikkuminen ja logistiikka 2 9
Saavutettavuus ja liikenteen sujuvoittaminen on tulevaisuudessa riippuvainen energiamuotojen saatavuudesta, johon tässä projektissa keskutytään.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 4 5
Kestävät ilmanlaatua parantavat ratkaisut
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Edistää tasapuolisuutta
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Edistää omalta osalta ympäristötietoisuuden osalta
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 1 0
Ratkaisuiden valtavirtaistuminen ja yleinen tietoisuus kehittyy.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tarkoituksena oli selvittää, millaisia ratkaisuja tulevaisuuden kalusto niin ilma - kuin tieliikenteessäkin edellyttää. Kartoitettavana on ollut puhtaiden energianlähteiden, näiden käytön ja varastoinnin lisäksi lentoaseman toimintaan liittyvä kalusto eli lentokoneet, dronet, maahuolintalaitteet, raskasliikenne (logistiikkakuljetukset) sekä joukkoliikenneyhteydet. Hankkeen yhteydessä tutkittiin myös digitalisaation luomat mahdollisuudet lentokenttätoiminnan tehostamiseen. Hankkeen tuloksena syntyi kokonaisvaltainen ratkaisuehdotus ja suunnitelma Tampere-Pirkkala lentoaseman alueen sekä tulevan logistiikkakeskuksen energiajärjestelmän infrastruktuuriratkaisuille. Hankkeen ratkaisuehdotuksen perusteet, jotka pohjautuvat osin digitaalisen kaksosen (ns. Digital Twinin) avulla tehtyihin tarkasteluihin sekä kahden viikon pilottikokeiluun. Syntynyt ratkaisuehdotus luo tietä ilmailu- ja logistiikkasektorien vihreälle siirtymälle ja sen tulokset ovat sovellettavissa myös muissa liikenteen ja logistiikan kehityshankkeissa.