Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78706

Hankkeen nimi: Lua ja Koje - teknologiaratkaisut luovan toiminnan toteuttamiseen, välittämiseen ja kokemiseen

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.2. Tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen erityisesti digitalisaation edistämisen ja yhteiskunnan hiilineutraalisuustavoitteen toteutumisen näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2022 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö Business Tampere Oy

Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö

Y-tunnus: 2252888-5

Jakeluosoite: Kelloportinkatu 1 B

Puhelinnumero: -

Postinumero: 33100

Postitoimipaikka: Tampere

WWW-osoite: http://businesstampere.com/fi/

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Ilkka Rahkonen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Ohjelmajohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: ilkka.rahkonen(at)businesstampere.com

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 8603816

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Pirkanmaalla on runsaasti osaavia pk-yrityksiä, joilla on potentiaalia suunnata liiketoimintaansa kasvavaan ja yhä kansainvälistyvämpään luovan toiminnan markkinaan. Koska Pirkanmaalla on runsaasti osaamista tältä toimialalta, on maaperä hyvä uuden liiketoiminnan ja tuotteiden yhteiskehittämiselle.

Erilaiset A/V-siirtoteknologiat ovat yksi merkittävästi kasvava sovellusala niin tapahtumatuotanossa ja -hallinnassa (Event Management) kuin kuluttajamarkkinoilla. Tällä hetkellä suurin osa tuotteista hyödyntävät yksisuuntaista internet-teknologiaa. Markkinaan on myös tullut uusia kehittyviä teknologisia mahdollisuuksia toteuttaa tuotantoja reaaliaikaisesti ja interaktiivisesti. Tämä on luonut luovan alan toimijoiden lisäksi uusia mahdollisuuksia myös ohjelmisto- ja data-analytiikkayrityksille.

Interaktiivisten tapahtumien ja tuotantojen kokemuksellisesta arvosta on tarve saada kattavampaa tutkimus- ja mittaustietoa. Kokonaan tai osittain virtuaalisen kokemuksen vertailu fyysiseen kokemukseen ja virtuaalisen kokemuksen kehittäminen tutkimukseen pohjautuen mahdollistaa tapahtuman ja tuotannon uudenlaisen toteuttamisen.

Tutkitusti kehitetyn kokemuksen ja sen tuotanto-osaamisen saattaminen kaupallisten tuotteiden pohjaksi luo monia täysin uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Hankkeen tavoitteena on kehittää luovan toiminnan markkinaan ensi vaiheessa yhteistoiminnassa alan yritysten kanssa tuoteaihioita ja -konsepteja ja jalostaa niistä potentiaalisimpia edelleen prototyypeiksi. Yhteisesti valituista, parhaiksi todetuista protyypeistä muodostetaan kokeiluja (pilotteja), joiden toimivuutta tutkitaan erilaisissa alan tapahtumissa. Piloteissa tutkitaan verkon kautta välitetyn, kokonaan tai osittain virtuaalisesti toteutetun prototyypin tuottamaa kokemuksen syvyyttä verrattuna perinteisesti koettuun tapahtumaan. Hankkeen päätavoitteena on saada toteutetuksi tutkitusti toimivia, kokemusarvoltaan mahdollisimman lähellä perinteistä olevia menetelmiä erilaisten luovan alan tapahtumien toteuttamiseksi. Hankkeen tulokseksi odotetaan saatavan kaikille luovan alan toimijoille avointa tietoa ja toimintamalleja tutkitusti hyväksi osoitetuista tavoista toteuttaa tilaisuus tai tapahtuma.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Julkiset ja yksityiset matkailu-, kulttuuri- ja tapahtumapalveluyritykset, joille syntyy uusia tuote- ja sovellusaloja ja -mahdollisuuksia sekä pirkanmaalaiset yritykset, jotka itse järjestävät suuria tapahtumia esimerkiksi eri toimipisteiden välillä.

Kiinnostuksensa hankkeeseen on ilmaissut mm. seuraavat yritykset: Tuotantoyhtiö Legenda Oy, Tampereen Messut Oy, Tampere-talo Oy, Tampereen kauppakamari, Oy Aku’s Factory Ltd, Eppu Normaali Oy, Aknepop Oy.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Matkailu- ja kulttuurialan palveluiden käyttäjät.
Tapahtumien vierailijat ja yleisö.
Kehitettävästä osaamisesta hyötyvä yritysten henkilöstö.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 238 240

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 165 477

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 297 801

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 206 847

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pirkanmaa

Seutukunnat: Tampereen

Kunnat: Lempäälä, Kangasala, Vesilahti, Orivesi, Tampere, Pirkkala, Nokia, Ylöjärvi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Luovilla aloilla työskentelevien ja muiden itsensä työllistävien sosiaaliturvatyöryhmän raportin, sosiaali- ja terveysministeriö 2013, mukaan luovien alojen sukupuolijakauma on yhtäläinen miesten ja naisten välillä Hanketoimijoilla on myös alustava käsitys sukupuolijakaumasta Pirkanmaan pk-sektorilla matkailu- ja elämysteollisuuden alalla.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Luovilla aloilla on mukana paljon naispuolisia yrittäjiä ja usein työsuhteet ovat epätyypillisiä (yrittäjät työllistyvät aloille vain sivutoimisesti; projektiluonteisia työsuhteita). Hanketta pyritään aktiivisesti viestimään yrittäjille sukupuolineutraalisti, jotta hanke olisi houkutteleva kaikille ja viestimään toimenpiteistä kaikkia kiinnostavalla tavalla. Hankkeen valmistelussa ja toteutuksessa on mukana sekä miehiä että naisia.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen, vaikkakin hanke tarjoaa yhtäläiset mahdollisuudet sekä nais- että miesyrittäjille toteuttaa itseään ja kehittää liiketoimintaansa.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 1
Hanke vaikuttaa vain välillisesti luonnonvarojen käytön kestävyyteen. Fyysisten massatapahtumien siirtäminen tietoverkkoon ja kokeminen virtuaalisesti parantaa ainakin paikallisesti luonnon monimuotoisuuden säilymistä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 1 5
Kestävä kehitys ja yleisöjen arvot pakottavat toimintatapojen tarkasteluun faktapohjalta myös elämys-, tapahtuma- ja matkailutoimialoilla. Matkailu- ja elämyssektorin digitalisaation vaikutus hiilijalanjälkeen on yleisesti tunnistettu. Hiilijalanjälki, kierrätys, materiaaliviisaus ovat toimialoilla tunnustettuja arvoja ja toimintamalleja. Matkailun muutos ilmastonmuutoksen myötä: lentomatkailun väheneminen, massaturismi ja massatapahtumat vs. laatumatkailu, lähi- ja virtuaalimatkailu, lähiruoka, lähi- ja virtuaalitapahtumat. Hankkeessa hyödynnettävällä teknologialla kokeillaan ja pilotoidaan fyysisen tapahtuman kokemuksen siirtämiseksi digitaaliseen muotoon ja sen monistamiseen usealle paikkakunnalle. Tämä vähentää ilmastomuutoksen riskejä liikkumisen ja liikenteen päästöjen vähenemisen kautta.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 1
Hanke vaikuttaa vain välillisesti, kun uusi teknologia mahdollistaa fyysisten massatapahtumien siirtämisen verkkoon.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 1
Hanke vaikuttaa vain välillisesti, kun uusi teknologia mahdollistaa fyysisten massatapahtumien siirtämisen verkkoon.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta, koska hanke ei toimi Natura 2000 -ohjelmassa määritetyillä alueilla.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 1 5
Uusi teknologia mahdollistaa tapahtumien siirtämisen verkkoon, jolloin tapahtumien ja tuotantojen jätteiden määrä vähenee.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 4
Tietoverkoissa, pilvipalveluissa ja datakeskuksissa hyödynnetään yhä enemmän uusiutuvilla energiamuodoilla tuotettua energiaa.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 3 5
Tapahtumat (festivaalit, yritystapahtumat ja konsertit) muodostuvat helpommin liiketoiminnaksi, koska niiden toteutus on lipputuloista riippuvaista. Tapahtumat nähdään alustoina, jotka tuovat aluetalousvaikutusten ohella vetovoimaista imagoa ja elävyyttä paikkakunnille. Hanke kehittää ensisijaisesti pk-sektorin innovaatiovalmiuksia koronakriisiin ja tukee resielienssiä. Tällä on vaikutus niin taloudelliseen kuin sosiaaliseen kestävyyteen mm. luovien, tapahtuma- ja matkailu- ja ravitsemusalojen työllisyyteen.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 6 8
Hankkeessa kehitetään aineettomia, digitaalisia palvelumalleja ja tuotteita hyödyntämään pk-sektorin toimintaa. Aineettomalla arvonluonnilla ja TKI -toimintaympäristöä kehittämällä hankkeessa luodaan kilpailukykyä luovien alojen yrityksille sekä niiden asiakkaille monialaisesti yli toimialarajojen Pirkanmaalla.
Liikkuminen ja logistiikka 1 5
Uusia siirto- ja toteutusteknologioita hyödyntävä toimintamalli mahdollistaa kaksisuuntaisen tuotannon, toiminnan tai tapahtuman reaaliaikaisen, interaktiivisen toteutuksen useassa eri paikassa yhtä aikaa. Tämä vähentää sekä tuotantojen logistiikkaa että yleisön liikkumista.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 7
Uusi arvonluonti matkailu-, kulttuuri- ja tapahtumapalveluissa korostaa asiakkaan kokemusta ja arvoja. Elämän laatu ja merkityksellisyys, yksilön kokema hyvinvointi tai arjen toimivuus ja vastuullinen kuluttaminen ovat tekijöitä, joista olemme valmiita maksamaan hiukan enemmän. Hanke tuetaan ja koulutetaan yrityksissä oppimaan tunnistamaan ja tuottamaan niitä tunne- ja elämyskokemuksia, joita asiakkaat edellyttävät. Arvon muodostus tapahtuukin enenevässä määrin asiakasrajapinnassa. Tämän logiikan ymmärtäminen on yhä tärkeämpi tekijä kasvun kannalta.
Tasa-arvon edistäminen 0 2
Matkailu-, kulttuuri- ja tapahtumapalveluissa miesten ja naisten perinteisten sukupuolikäsitysten vähentämisellä ei nähdä olevan niin suurta tarvetta kuin muilla toimialoilla, joilla sukupuolijakauma on epätasapainoisempi.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 2 7
Digitaaliset ja paikkariippumattomat tapahtumatuotannot lisäävät liikuntarajoitteisten henkilöiden yhdenvertaisuutta ja kulttuuristen oikeuksien toteutumista.
Kulttuuriympäristö 2 5
Tapahtumat sekä taide- ja kulttuuripalvelut kattavat muun muassa eri kohderyhmille suunnatut palvelut, esitykset, tapahtumat ja elämykset. Tähän voivat kuulua esittävä taide (teatteri-, sirkus- ja tanssiesitykset, konsertit), festivaalit ja tapahtumat sekä kulttuuriympäristöt, visuaalinen taide ja kulttuuriperintö (museot ja näyttelyt) sekä uniikit teokset, kuten taide ja taidekäsityö. Niiden merkitys alueen veto- ja pitovoimaisuudelle sekä rooli matkailun vetovoimatekijänä ja palveluiden tuottajina on merkittävä. Osasta voi kasvaa myös kansainvälisesti menestyvää toimintaa
Ympäristöosaaminen 0 1
Hankkeella on välillinen vaikutus lähinnä ympäristötietoisuuden lisäämisessä. Uudet jakamistalouden ja arvon luonnin toimintamallit tulevat vähintään tutuksi.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Pirkanmaalla on runsaasti osaavia pk-yrityksiä, joilla on potentiaalia kasvaa ja laajentua luovan toiminnan markkinoille. Erityisesti audiovisuaalisten siirtoteknologioiden kehittyminen ja merkittävä kasvu sekä uudet mahdollisuudet reaaliaikaiseen ja interaktiiviseen tuotantoon ovat luoneet uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Tästä on seurannut tarve kattavalle tutkimus- ja mittaustiedolle kokemuksellisen arvon kehittämisessä, mikä avaa tien innovatiivisille tapahtumille ja tuotannoille.
Lua ja Koje -hankkeessa -hankkeessa luotiin Pirkanmaan alueella yhteiskehittämisen verkosto, joka tarjosi yrityksille ja organisaatioille tietoa ja verkostoitumista uusien audiovisuaalisten siirtoteknologioiden hyödyntämiseksi. Hankkeen aikana järjestettiin 19 erilaista aihiosuunnittelu ,-kehitys ,-esittely ja -testaustapahtumaa, joissa käytiin läpi teknologioiden sovellusalueita, ratkaisuja ja haasteita eri toimialoilla. Tapahtumissa kuultiin sekä kehittäjien että yritysten näkemyksiä alan mahdollisuuksista. Hankkeen kautta vahvistettiin pirkanmaalaisten yritysten ja organisaatioiden osaamista ja -valmiuksia sekä luotiin uusia yhteistyömahdollisuuksia audiovisuaalisten siirtoteknologioiden kehittämiseksi.