Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78724

Hankkeen nimi: Lapin polku -esiselvityshanke

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2022 ja päättyy 31.10.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Sodankylän kunta

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0193169-1

Jakeluosoite: PL 60 (Jäämerentie 1)

Puhelinnumero: 0400 618 870

Postinumero: 99601

Postitoimipaikka: Sodankylä

WWW-osoite: http://www.sodankyla.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Marjo Harjula

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: matkailukoordinaattori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: marjo.harjula(at)sodankyla.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0405656967

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Lapin polku -esiselvityshankkeen tavoitteena on selvittää ja suunnitella mukaan lähtevien kuntien alueella yhtenäinen reitti, jonka jokainen voi suorittaa joko valitseminaan osuuksina tai kokonaan. Hankkeen tavoitteena on myös koota yhteen varsinaiseen Lapin polku -hankkeeseen lähtevät yhteistyötahot ja elinkeinoelämän edustajat. Reittisuunnitelmaa on tarkoitus tarkentaa hankkeen yhteydessä kuntakohtaisesti siten, että siinä otetaan huomioon paikallisten matkailu- ja ravintolayritysten sijainti ja tarpeet, kulttuuri- ja historialliset nähtävyydet, sekä turvallisuusseikat mahdollisuuksien mukaan. Kunnat pyrkivät tekemään oman reittitarkastelunsa siten, että reitti noudattelisi olemassa olevia vaellusreittejä ja vähäliikenteisiä tiepohjia, kuitenkin siten, että reitit muodostaisivat yhtenäisen Lapin polku -reitin.

Reitti suunnitellaan siten, että se kulkee mahdollisuuksien mukaan yöpymistä ja aterioita tarjoavien matkailu- ja ravintolayritysten kautta. Matkailijoiden on mahdollista yöpyä majoitusliikkeissä tai muissa majoitustiloissa. Juomavesi- ja ateriahuolto tulee suunnitella koko reitille mahdollisimman kattavasti. Reitillä kulkeminen varmistetaan reittipassilla ja siitä saa todistuksen. Reitin voi kulkea joko kokonaan tai itselle sopivissa osissa eri pituisina etappeina.

Esiselvityshankkeessa tehdään jokaisen hankkeessa mukana olevan kunnan kanssa tarkka selvitystyö oman alueen ulkoilu-, luonto-, historia- ym. kohteista. Selvitystyön jälkeen tehdään suunnitelmat reitistä ja kohteista ja selvitetään maanomistajaolosuhteet. Lisäksi selvitetään, onko uusia reittejä ja palvelukohteita mahdollista rakentaa suunnitelman mukaisesti.

Vaellusreitti ja suunnitelmissa olevat erityiskohteet käydään maastossa läpi ja suunnitellaan tarvittaessa uudet rakenteet ja opasteet. Reitistä tehdään reittiselostukset, sanalliset kuvaukset, etappien pituudet, tasoluokitukset palveluineen sekä kartat julkaistavaksi eri sivustoilla mm. retkikartta.fi ja kuntien ja alueiden sivustoille digitaalisia alustoja hyödyntäen myöhemmin tulevaisuudessa.

Hankkeessa selvitetään reittivaihtoehdot ja yhteistyökumppanit Ruotsin ja Norjan puolella mahdollisen kulkevan reittiosuuden toteuttamiseksi hyödyntäen aikaisempien hankkeiden tuloksia.

Hankkeessa tehdään benchmarking matka ulkomaille.

Hankkeessa selvitetään kaikki ulkoilu- ja luontokohteisiin tarvittavat investointitarpeet (taukopisteet, majoitusrakenteet, opasteet) ja tehdään tarkka investointisuunnitelma kustannusarvioineen ja aikatauluineen.

Hankkeen tuloksena syntyy alustava Lapin polku reitti- ja palvelusuunnitelma. Hankkeella tuetaan koronakriisistä kärsiviä mikro-ja pk-yrityksiä (esim. palvelualoista matkailu, kulttuuri- ja tapahtumapalvelut) kehittämään ja uudistamaan palveluja ja tuotteita tavoittamaan nykyisiä ja uusia asiakasryhmiä niin kotimaassa kuin kansainvälisilläkin markkinoilla. Hanke luo valmiuksia uusien ratkaisujen kaupalliseen hyödyntämiseen ja luo verkostoja yritysten, kuntien ja eri toimijoiden välille. Hanke lisää myös sulanmaan ajan palvelutarjontaa. Hanke tukee myös yleistä terveyttä ja hyvinvointia, koska sillä kannustetaan ihmisiä liikkumaan luonnossa ja Lapin polkua kuljetaan ilman moottorikäyttöisiä kulkuneuvoja (pl. sähköavusteiset pyörät tms.). Pitkällä aikavälillä haetaan myös aluetaloudellisia vaikutuksia, joita voidaan saavuttaa reitin suosion kasvaessa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hyödynsaajista ensisijainen kohderyhmä ovat matkailu- ja palveluyritykset, joiden kilpailuedellytyksiä pyritään parantamaan tuotteistamalla, tarinallistamalla, yhteistyöllä ja infrastruktuuria parantamalla.

Myös muut reitin läheisyydessä sijaitsevat kohteet ja/tai yritykset voivat kuulua kohderyhmään. Lisäksi matkailualueet, kunnat ja kylät saavat näkyvyyttä ja uusia tuotteita ja palveluita tarjontaansa pitkällä tähtäimellä.

Alueelle tulevien matkailijoiden, niin kotimaisten kuin kansainvälistenkin viipymä kasvaa ja alueiden tunnettuus lisääntyy. Hankkeen toinen kohderyhmä on retkeilijät ja ulkoilijat sekä matkailijat kulkuvälineestä tai -muodosta riippumatta. Reitin kautta heidän kiinnostuksensa alueen luontoa, ympäristöä, historiaa ja kulttuuria kohtaan kasvaa sekä edelleen tätä kautta koko Lapin historiaan ja kulttuurien monimuotoisuuteen.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Alueen asukkaat ovat välillinen kohderyhmä, koska uudet reitit luovat myös heille uusia vapaa-ajanmahdollisuuksia, yhteisöllisyyttä sekä tarjoaa hyvinvointia luontomatkailun eri muodoissa. Myös kulttuuritoimijat hyötyvät hankkeesta ja paikallisen historian tunnettuus lisääntyy, kun historiallisia kohteita reitin varrelta tuodaan paremmin esiin.

Aluetalouden vahvistumisen kautta myös työllistymismahdollisuudet ja harvaan asutun alueen elämisen edellytykset paranevat. Tätä kautta välillisenä kohderyhmänä on kaikkien osallistuvien kuntien asukkaat.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 120 000

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 107 840

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 150 000

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 136 846

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Pohjois-Lapin, Tunturi-Lapin

Kunnat: Sodankylä, Enontekiö, Inari, Kittilä, Utsjoki

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Suvaus-koneella tehty analyysi, tulos on sukupuolineutraali.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Suvaus-koneella tehty analyysi, tulos on sukupuolineutraali.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Kyllä
Suvaus-koneella tehty analyysi, tulos on sukupuolineutraali.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 1
Hanke on esiselvityshanke, ei vielä merkittäviä vaikutuksia.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Hanke on esiselvityshanke, ei vielä merkittäviä vaikutuksia.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Hanke on esiselvityshanke, ei vielä merkittäviä vaikutuksia.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Hanke on esiselvityshanke, ei vielä merkittäviä vaikutuksia.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hanke on esiselvityshanke, ei vielä merkittäviä vaikutuksia.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Hanke on esiselvityshanke, ei vielä merkittäviä vaikutuksia.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Hanke on esiselvityshanke, ei vielä merkittäviä vaikutuksia.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 3 0
Hanke on esiselvityshanke, ei vielä merkittäviä vaikutuksia. Jatkossa uusia matkailutuotteita ja palveluita Lapin polun käyttäjille ja verkostossa oleville toimijoille myös ympärivuotisesti. Vaikuttaa positiivisesti matkailun sosiaaliseen ja taloudelliseen kestävyyteen.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Hanke on esiselvityshanke, ei vielä merkittäviä vaikutuksia. Jatkossa uusia matkailutuotteita ja palveluita Lapin polun käyttäjille ja verkostossa oleville toimijoille.
Liikkuminen ja logistiikka 3 0
Jatkossa uusia matkailutuotteita ja palveluita Lapin polun käyttäjille ja verkostossa oleville toimijoille.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 2 0
Jatkossa uusia matkailutuotteita ja palveluita Lapin polun käyttäjille ja verkostossa oleville toimijoille. Jatkossa kannustaa liikkumaan luonnossa ja edistetään lihasvoimin toteutettavaa liikkumista, millä on vaikutus ihmisten hyvinvointiin.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Ei tasa-arvovaikutuksia.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 1 0
Jatkossa tuodaan esille alueiden historiaa ja kulttuuria ja edistää myös kylien elinvoimaisuuden säilymistä.
Kulttuuriympäristö 2 0
Jatkossa tuodaan esille alueiden historiaa ja kulttuuria ja edistää myös kylien elinvoimaisuuden säilymistä.
Ympäristöosaaminen 1 0
Kannustetaan matkailijoita kestävään kehitykseen ja toimimaan ympäristön hyväksi. Tietoisuus alueiden monimuotoisuudesta lisääntyy.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen päätavoitteena oli suunnitella Sodankylän, Inarin, Utsjoen, Enontekiön ja Kittilän kuntien alueelle Lapin polku -niminen, noin 1 000 km pituinen palvelusta - palveluun -kesäretkeilyreitti, joka kulkisi turvallisia reittejä pitkin ja kulttuuri- ja historiakohteiden kautta. Reittisuunnittelu kuitenkin osoitti, ettei alkuperäisen idean mukaisen reitin toteuttaminen ole hankekuntien alueelle mahdollista tai järkevää. Palvelutiheys ei ole riittävä, eikä toisaalta mielenkiintoisia alueet yhdistäviä reittejä ole riittävästi, jotta kyseisen reitin voisi toteuttaa turvallisesti, vetovoimaisia reittejä pitkin ja kohtuullisin kustannuksin.

Kun alkuperäinen palvelusta-palveluun -idea osoittautui haastavaksi, niin reitin kehitystyö suunnattiin vastaamaan kysymykseen: Miten Lapin alueen vaellusmatkailua voitaisiin kehittää erityisesti pitkien vaellusten näkökulmasta?

Vaellusmatkailun kehittämiselle Lapin alueella tunnistettiin neljä estettä:
1.) Tieto nykyisistä reiteistä on erittäin hajallaan ja tiedon laatu vaihtelee paljon.
2.) Lapin vaellusmahdollisuuksista ja -reiteistä ei ole saatavilla lähes mitään tietoa englanniksi.
3.) Lapilla ei ole statusta eikä imagoa kansainvälisenä vaelluskohteena, vaikka reitit ja olosuhteet ovat erittäin kilpailukykyisiä. Vaellusmatkailun brändi puuttuu.
4.)Lapin laadukkaat viralliset vaellusreitit linkittyvät harvoin toisiinsa, joten niiden yhdistäminen pidemmäksi vaellukseksi on vaikeaa kuljetuksen ja ruokatäydennyksen puolesta.

Näiden neljän esteen ylittämiseksi ideoitiin Lapland Trails -konsepti, joka koostuu olemassa olevien Lapin huippureittien linkittämisestä toisiinsa uusin palveluin niin, että pitkän omavaraisen vaelluksen voi toteuttaa sujuvasti Lapin alueelta toiselle, sekä Lapland Trails -nettisivusta, josta löytyvät laadukkaat reittitiedot ja -kuvaukset. Eri vaellusreittiosuudet olisi linkitetty toisiinsa yrittäjien palveluihin sidotuilla kuljetuspalveluilla sekä ns. ruokalaatikkopalveluilla, joissa yritykset toimittavat eväät/ruokavarusteet tiettyihin pisteisiin reitin kulkijoille.

Lapland Trails -konseptilla on merkittävä mahdollisuus luoda uutta liiketoimintaa alueen yrityksille lumettomalle ajalle ja siten edistää liiketoiminnan ympärivuotisuutta. Vaellusmatkailun kehittäminen on lisäksi ympäristöllisesti vastuullista matkailua, jonka kehittäminen sopii erinomaisesti alueen kulttuuriin ja nykyiseen maankäyttöön. Hankepartnereiden tahtotilana on jatkaa valmistuneen esiselvityshankkeen jälkeen jatkohankkeeseen, jossa Lapland Trails- konsepti toteutettaisiin palveluineen ja nettisivuineen.

Hankkeessa toteutettujen kohderyhmä-, asiakastarve- sekä markkina-analyysien perusteella Lapissa voidaan kehittää pitkänmatkan reitistömatkailua kokonaisvaltaisesti, ottaen huomioon sekä markkinoiden vaatimukset että matkailijoiden tarpeet ja odotukset. Tämä mahdollistaa tulevaisuuden kehittämisen onnistumisen ja alueen matkailun kestävän kehityksen pitkällä aikavälillä.