Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S20166

Hankkeen nimi: Pelialan osaamisen ja hautomotoiminnan kehittäminen Pohjois-Pohjanmaalla

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2015 ja päättyy 31.12.2017

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Centria ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 1097805-3

Jakeluosoite: Vierimaantie 7

Puhelinnumero: 044 449 2514

Postinumero: 84100

Postitoimipaikka: Ylivieska

WWW-osoite: http://www.centria.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Ville Autio

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kehitysinsinööri

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: ville.autio(at)centria.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0444492626

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Projektin tarkoituksena on kehittää Oulun Eteläisen alueella, Centria-ammattikorkeakoulussa Game Lab mallia joka on havaittu toimivaksi Oulun Ammattikorkeakoulussa. Malli sovitetaan toimimaan uudessa toimintaympäristössä. Projektin avulla tuodaan ulkopuolisia asiantuntijoita pitämään koulutuksia, verkostoidutaan alan tapahtumissa ja kehitetään koulutusmallia yhteistyössä toimijoiden kesken.

Hankkeen toiminnot ovat seuraavat:
1. Lab Esihautomo mallin kehittäminen: koulutuksen sisältöjen ja alkavien yritysten kehittäminen,
2. Peli-ideoiden arviointimenetelmien kehittäminen aiempaa parempien aihioiden tuottamiseksi,
3. Uuden tiedon tuominen toimialalta korkeakouluille ja alueen yrityksille: huippu asiantuntijoiden tuonti alueelle, alan tapahtumien järjestäminen (Oulu Game Spring),
4. Kasvavan pelitoimialan (8-20 % vuotuinen kasvu) kansainvälisen kehityksen seuraaminen, tiedon ja osaamisen siirto koulutukseen ja yrityskehitykseen sekä raportointi alan toimijoille (julkaisut).

Tavoiteltavat tulokset:
1. Game lab toiminnan kehittäminen Oulun Eteläisen alueella luomalla yhteistyömalli Centrian ja Oamk:n kanssa
2. Uusia entistä parempia pelialan yrityksiä ja pelituotteita Pohjois-Pohjanmaalle
3. Koeteltu malli peli-ideoiden menestymismahdollisuuksien arvioimiseksi ja parhaiden valitsemiseksi
4. Alan kehitystä kuvaavia julkaisuja ja raportteja

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen ensisijaisena kohderyhmänä ja hyödynsaajana ovat pelialalle haluavat omaehtoiset työttömät muuntokoulutettavat soveltuvilta aloilta, irtisanomisajalla olevat tai työttömyysuhan alaiset henkilöt, toisen asteen opiskelijat Väyläopintojen kautta sekä korkeakoulujen henkilökunta.

Kohderyhmään kuuluvat molemmilla toteutuspaikkakunnilla toimivat pelialan osuuskunnat, Mediaholvi Osk Ylivieskassa ja Spawn Point Osk Oulussa.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hakemuksessa mainitut opiskelijat kuuluvat välilliseen kohderyhmään kehittämisen pilottiryhmänä, jolla testataan hankkeessa kehitettävän toimintamallin toimivuutta. Pilottiryhmänä käytetään eritaustaisia henkilöitä: yliopisto-opiskelijoita, työttömiä ammattilaisia, yritysten edustajia sekä kansainvälisiä vaihto-opiskelijoita. Heistä ei kuitenkaan kohdistu varsinaisia kustannuksia hankkeelle, eivätkä he ole siten varsinaista hankkeen kohderyhmää.

Välillisenä kohderyhmänä ovat myös hankkeessa mahdollisesti alkavat pelialan yritykset sekä olemassa olevat pelialan yritykset toteutusalueella.

Pelialasta kiinnostuneet korkeakouluopiskelijat kulttuurin, tekniikan ja liiketalouden aloilta. Opiskelijat hyötyvät hankkeesta uutena pelialan koulutuksena Oulun Eteläisen alueella ja uutena mahdollisuutena suuntautua pelialalle.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 385 278

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 362 486

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 481 599

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 453 109

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Oulun, Ylivieskan

Kunnat: Ylivieska, Oulu

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 2

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 6

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 126

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeessa pyritään lisäämään myös naisten määrää pelialalla mm. panostamalla nais-osallistujien rekrytointiin graafisilta ja liiketalouden aloilta Game Lab toiminnan pariin.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hanke pyrkii edistämään kummankin sukupuolen mahdollisuutta päästä peli-alalle.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke pyrkii edistämään kummankin sukupuolen mahdollisuutta päästä peli-alalle.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Kyseessä on koulutukseen ja digitaaliseen alaan liittyvä hanke joka ei suoraan vaikuta luonnonvarojen käytön kestävyyteen.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kyseessä on koulutukseen ja digitaaliseen alaan liittyvä hanke joka ei suoraan vaikuta ilmastonmuutokseen
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Kyseessä on koulutukseen ja digitaaliseen alaan liittyvä hanke joka ei suoraan vaikuta luonnon monimuotoisuuteen
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Kyseessä on koulutukseen ja digitaaliseen alaan liittyvä hanke joka ei suoraan vaikuta pinta- ja pohjavesiin
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Kyseessä on koulutukseen ja digitaaliseen alaan liittyvä hanke joka ei liity Natura 2000 kohteisiin
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Hankkeen Game labissa osallistujien tekemät digitaaliset pelit ovat materiaali ja jäte neutraaleja
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Hankkeessa käytetään uusiutuvia energialähteitä mahdollisuuksien mukaan.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 10
Hankkeessa kehitetään ja pilotoidaan Game Lab-mallia Oulun Eteläisen ja Oulun alueella. Näin mahdollistetaan pelialan vahvistumista ko. alueilla. Peli-alan yritysten syntyminen.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 10
Game lab toiminnassa syntyy pelidemoja, hautomo toiminnassa syntyy markkinavalmiita peli-ipr:iä. Näitä ei synnytetä hankkeen rahoilla esimerkiksi niin, että koodaajille maksettaisiin hankkeesta palkkaa (ovat muuntokoulutettavia), mutta ne syntyvät muuntokoulutettavien projekteissa . Pelit syntyvät tekijöidensä luovuuden ja taidon tuloksena. Toki hankkeessa syntyvä uusi osaaminen tätä edistää ja parantaa tuotosten laatua. Uusi osaaminen taas on julkista ja sitä esitellään julkaisuissa ja seminaarissa.
Liikkuminen ja logistiikka 4 5
Hankkeessa matkustetaan kotimaassa ja myös ulkomaille. Videoneuvottelu ja muita etäyhteyksiä käytetään hyväksi mahdollisuuksien mukaan.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 4 5
Hankkeessa pyritään edistämään osallistujien hyvinvointia ja mahdollisuuksia luovaan toimintaan Game lab ympäristössä. Osallistujat saavat hyvät eväät työllistymiseen alalle.
Tasa-arvon edistäminen 4 4
Hanke pyrkii edistämään kummankin sukupuolen mahdollisuutta päästä peli-alalle. Kerrotaan pelialan mahdollisuuksista naisvaltaisilla koulutusaloilla.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 5 5
Hanke pyrkii edistämään monikulttuurisuutta pelialan näkökulmasta. Koska ala on globaali myös muut ulkomaiden kulttuurit pitää huomioida.
Kulttuuriympäristö 10 10
Pelilabra toiminta auttaa tuotteistamaan kulttuurista osaamista erilaisiksi artifakteiksi.
Ympäristöosaaminen 5 6
Hankeessa kerätään tietoa pelialasta liiketoiminnan ympäristönä ja tuotetaan lisäarvoa raporttien ja julkaisujen kautta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Projektin tarkoituksena on kehittää Oulun Eteläisen alueella, Centria-ammattikorkeakoulussa Game Lab mallia joka on
havaittu toimivaksi Oulun Ammattikorkeakoulussa. Malli sovitetaan toimimaan uudessa toimintaympäristössä.
Projektin avulla tuodaan ulkopuolisia asiantuntijoita pitämään koulutuksia, verkostoidutaan alan tapahtumissa ja
kehitetään koulutusmallia yhteistyössä toimijoiden kesken.

Hankkeen toiminnot ovat seuraavat:
1. Lab Esihautomo mallin kehittäminen: koulutuksen sisältöjen ja alkavien yritysten kehittäminen,
2. Peli-ideoiden arviointimenetelmien kehittäminen aiempaa parempien aihioiden tuottamiseksi,
3. Uuden tiedon tuominen toimialalta korkeakouluille ja alueen yrityksille: huippu asiantuntijoiden tuonti alueelle, alan
tapahtumien järjestäminen (Oulu Game Spring),
4. Kasvavan pelitoimialan (8-20 % vuotuinen kasvu) kansainvälisen kehityksen seuraaminen, tiedon ja osaamisen
siirto koulutukseen ja yrityskehitykseen sekä raportointi alan toimijoille (julkaisut).

Tavoiteltavat tulokset:
1. Game lab toiminnan kehittäminen Oulun Eteläisen alueella luomalla yhteistyömalli Centrian ja Oamk:n kanssa
2. Uusia entistä parempia pelialan yrityksiä ja pelituotteita Pohjois-Pohjanmaalle
3. Koeteltu malli peli-ideoiden menestymismahdollisuuksien arvioimiseksi ja parhaiden valitsemiseksi
4. Alan kehitystä kuvaavia julkaisuja ja raportteja