Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S20580

Hankkeen nimi: Hiekkiksen yrittäjyyskasvatushanke

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2016 ja päättyy 30.6.2018

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Etelä-Savon Koulutus OY

Organisaatiotyyppi: Ammatillinen oppilaitos

Y-tunnus: 2249317-6

Jakeluosoite: PL 304

Puhelinnumero: 015-2215111

Postinumero: 50101

Postitoimipaikka: Mikkeli

WWW-osoite: http://www.esedu.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Taisto Hirvonen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kehittämispäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: taisto.hirvonen(at)esedu.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503890987

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hiekanpään elämänkaarikylän suunnittelun yhteydessä on jo muutaman vuoden ajan visioitu Pieksämäen omaa yrittäjyyskasvatusmallia. Valtuustoaloitteen pohjalta ja yrittäjyyttä oppisopimuksella työryhmän esityksenä syntyi toukokuussa 2014 muistioesitys Hiekkiksen yrittäjyysopisto – Pieksämäen oma yrittäjyyskasvatusmalli, jossa on toimenpide-esityksiä yrittäjyyskasvatuksen edistämiseksi ”vauvasta vaariin” Pieksämäen seudulla. Tässä hankkeessa kehitetään yhteistyössä Esedun, Diakin ja Seurakuntaopiston sekä alueen yhteistyökumppanien kanssa Hiekkiksen yhteistä toimintamallia vastata yrittäjyyskasvatuksen, uusien oppimisympäristöjen sekä koulutuksen järjestämisen ratkaisujen kautta koulutuksen rakennemuutoksen tuomiin haasteisiin. Hiekkiksen elämänkaarikylän kehittäminen tapahtuu vaiheittain ja yhteistyössä kylän kumppaneiden, kaupungin ja oppilaitosten kesken. Koska yrittäjyyskasvatus on ammatillisia perusopintoja sekä ammattikorkeakouluopintoja yhdistävä teema, on luonnollista, että myös yrittäjyyskasvatuksen kehittämishanke tehdään yhteistyössä eri oppilaitosten kesken asiantuntijuutta ja kehittämisajatuksia sekä -kokemuksia jakaen. Kehittämistoimilla on yhteisiä työ- ja yrityselämäverkostoja, jotka ovat olleet mukana useissa Pieksämäen alueen ja Hiekkisen hankkeiden yhteistyötapaamisissa.

Pieksämäen seudulla on perusasteen ja lukiokoulutuksen lisäksi toisen asteen (Esedu, Seurakuntaopisto, Bovallius ammattiopisto) ja ammattikorkeakoulutasoista (Diakonia-ammattikorkeakoulu) koulutusta. Kaikilla koulutusasteilla kehitetään organisaatioiden toimintaa sekä yhteistyötä koulutus- ja työelämän kanssa. Tulevaisuuden haasteet Etelä-Savossa liittyvät myös nuorten ikäluokkien pienemiseen ja ammatillisen koulutuksen aloituspaikkojen karsimiseen (Sipilän hallitusohjelma ja vuoden 2016 budjetin perustelut). Haasteena myös Pieksämäellä on turvata laaja-alainen ja monipuolinen koulutushuomioiden. Toisen asteen ammatillisessa koulutstoriallisen suuri murros- ja muutosvaihe. Uudet ammatillista peruskoulutusta koskevat lait, uudet tutkintojen perusteet ja niiden mukaiset opetussuunnitelmat astuivat voimaan 1.8.2015. Toisen asteen koulutuksen rahoitusmalleja muutetaan ja käyttöön tulee uusia sähköisiä verkkopalveluja. Samalla muuttuvat myös työelämän osaamisvaatimukset sekä oppimisen kulttuuri. Oppimisympäristöille asetetaan entistä suuremmat joustavuuden, työelämälähtöisyyden ja monipuolisuuden vaatimukset, mikä edellyttää opiskelijalähtöisten ja oppilaitosrajat ylittävien toiminta- ja palvelukonseptien kehittämistä.

Jokaisella kolmella hanketoimijalla, Etelä-Savon ammattiopistolla (ESEDU), Diakonia ammattikorkeakoululla (DIAK) sekä Seurakuntaopistolla on hankkeessa oma roolinsa ja kehittämisvastuunsa. Esedun osiossa pilotoidaan tekniikan alojen uutta koulutusmallia, joka turvaa monialaisen ammatillisen koulutuksen tulevaisuuden Pieksämäellä ja rakentaa myös samalla työelämälähtöisiä, työelämässä suoritettavia henkilökohtaisia opintopolkuja yhdessä alueen yrittäjien kanssa. Diakonia-ammattikorkeakoulun osiossa selvitetään oppilaitoksiin opintosisältöjä yrittäjyyden sekä yhteiskunnallisen yritystoiminnan perusteisiin liittyen ja samalla luodaan valmiuksia perustaa oppilaitosten yhteinen yhteiskunnallinen yritys Hiekkikselle. Jatkossa ne opiskelijat, joilla on vaikeuksia löytää ensimmäistä työpaikkaansa, voisivat saada arvokasta työkokemusta työskentelemällä yhteisyrityksessä. Seurakuntaopiston osiossa kehitetään TOY-mallia, joka on lyhenne sanoista työssäoppiminen yrittäjänä. Sen idea on tarjota oppijoille mahdollisuus kehittää omaa ammatillista osaamista ja yrittäjyyttä opiskeluun kuuluvan työssäoppimisen aikana. TOY yhdistää ammatillisen ja yrittäjyyden oppimisen työssäoppimisen aikana. Seurakuntaopiston osiossa on myös muita yrittäjyyskasvatukseen liittyviä pedagogisia kehittämistavoitteita, kuten esim. tiimivalmennus. Hankkeen toimesta järjestettävät koulutukset ovat avoimia kaikille Hiekkis-verkoston toimijoille.

Hankkeen toteutus

Hiekkis-yrittäjyyskasvatushankkeen toteutuksessa on keskeistä yhteinen kehittäminen Hiekkiksen yrittäjyyskasvatuksen visio sekä yhteistyöverkostot toimintaan kytkien. Hankkeelle luodaan yhteinen tiedotus- ja viestintäsuunnitelma sekä yhteistyöareenoita mm. kokemusten, visoiden ja asiantuntijuuden jakamiseksi. Tavoitteena on, että saatamme Pieksämäen alueen oppilaitokset tiiviimpään ja monipuoliseen yhteistyöhön keskenään sekä yritysten, yritysmentoreiden ja yrittäjäjärjestön kanssa. Kehitämme kokonaisvaltaisesti yrittäjyyskasvatuksen pedagogiikkaa kaikkien kolmen oppilaitoksen yhteistyönä ja järjestetyt koulutukset sekä muut tilaisuudet ovat avoimia kaikille koulutuksen toimijoille Pieksämäen seudulla. Hankkeen toimesta järjestetään yhteisiä, opettajille ja muille toimijoille kohdennettuja teemapäiviä ja koulutuksia. Kaikki hanketyöntekijät toimivat ja suunnittelevat hankkeen toimenpiteitä tiiviissä yhteistyössä sekä osallistuvat myös Pieksämäellä toimivien muiden hankkeiden verkostoyhteistyöhön.

Yhteistä visioita ja tavoitetta lähestytään kolmen osatotetuksen kautta, jotka jakautuvat kehittämisosioihin:

ESEDU:n osatoteutus:

1. Esedun osatoteutuksessa suunnitellaan tekniikan alojen koulutustarjonta klusterimallia ja monialaisuutta vastaavaksi, ja käynnistetään koulutuspilotti syksyllä 2017 tekniikan alojen sisäänottoon. Hankkeen toimesta koulutuspilotissa suunnitellaan tekniikan alojen yhteinen ensimmäisen vuoden opetussuunnitelma korvaamaan seuraavia, tällä hetkellä toteutettavien perustutkintojen opetussuunnitelmia ensimmäisen vuoden osalta: autoalan perustutkinto, ajoneuvoasentaja, sähkö- ja automaatiotekniikan perustutkinto, sähköasentaja, kone- ja metallialan perustutkinto, kunnossapitoasentaja sekä rakennusalan perustutkinto, talonrakentaja.

Uudessa koulutuspilotissa opiskelija valitsee suoritettavan tutkinnon ensimmäisen vuoden opintojen jälkeen ja opinnot saatettaan loppuun oppilaitosmuotoisten opintojen ohella esim. oppisopimuksen 2+1 mallia, kesäoppisopimusta tai laajennettua työssäoppimista hyväksikäyttäen. Ensimmäisen vuoden yhteisen ops:n suunnittelun lisäksi kartoitetaan muidenkin kuin nykyisten tekniikan perustutkintojen suorittamisen mahdollisuuksia Pieksämäellä joustavia koulutusratkaisuja hyväksikäyttäen. Tällä mallilla turvattaisiin tekniikan alojen monialainen koulutus Pieksämäellä, jos aloituspaikkoja ei tarvitsisi tulevaisuudessa karsia ja etukäteen määritellä niin, että kokonainen koulutusala häviäisi paikkakunnalta, vaan tutkintoja voisi suorittaa nuoren oman kiinnostuksen tai työelämän tarpeen mukaisesti. Tällä hetkellä tekniikan aloille on ollut noin 80 aloituspaikkaa neljälle alalle jaettuna ja nykymallissa nuorten ikäluokkien pienentyessä oppilaitos joutuisi ehkä pohtimaan jonkin yksittäisen koulutusalan lakkauttamista. Jos aloituspaikkoja ei määriteltäisi alakohtaisesti, antaisi se paljon enemmän liikkumavaraa opetuksen järjestämiseen ja tutkintojen suorittamiseen. Edellä mainitut muutokset koulutuksen järjestämiseen lisäisivät joustavuutta, mutta niiden täysimääräinen toteuttaminen edellyttäisi muutoksia mm. ammatillisten perustutkintojen perusteisiin ja yhteishakuun. Pilotin aikana selvitetään mahdollisuuksia muutosten tekemiseen.

Koska kokeilulupaa haetaan OPH:lta, on luvan saaminen osin epävarmaa. Toisaalta toisen asteen reformin ja hallitusohjelman yhteydessä on moneen kertaan korostettu kokeilukulttuuria ja uusia avauksia myös koulutuksenjärjestäjien taholta, joten uskomme vahvasti luvan saamiseen. Mutta ilman kokeilulupaakin hankkeen aikana kartoitetaan ja kokeillaan eri alojen yhteisten tekniikan perusopintojen suorittamista. Eri alojen yhteisen osaamisen hankkiminen sekä opettaminen toteutetaan silloin käytännön järjestelyjen kautta. Kokeilulupa antaisi asialle näkyvyyden yhteishaussa ja markkinoinnissa, mutta ei ole sen toteutuksen kannalta ehdottoman välttämätön.

2. Yrittäjyyskasvatusta rakennetaan oppilaitokseen alueen yrittäjien toimesta uudenlaisten toimintojen ja yhteistyöavausten muodossa (aiempien hankkeiden tuloksia hyödyntäen) esim. yritysvierailut, kummiyrittäjät sekä yhteistyö oppimisympäristöjen suunnittelussa. Koulutuspilotille haetaan tekniikan aloilta kummiyritykset ja yhteistyöyritykset oppisopimuksia varten. Pieksämäen seudun yrittäjät ry on osallistunut hankesuunnitteluun tämän kokonaisuuden osalta.

3. Luodaan ja kehitetään osaamista erilaisten yrittäjämäisten oppimisympäristöjen ja organisaatioiden uusien työtapojen kehittämiseen esim. yritysten ja oppilaitosten innovaatiotyöpajoissa sekä tehdään yhteistyötä tilasuunnittelun merkeissä. Toisen asteen koulutuksen kehittämisen strategiassa nousee esille toistuvasti tarve entistä tiiviimpään työelämälähtöisyyteen ja opetuksen toteutukseen työelämässä. Hankkeessa luodaan yritys- ja työelämäyhteistyön kautta uusia työssäoppimisen mahdollisuuksia, rakennetaan mahdollisuuksien mukaan oppimisympäristöjä yrityksiin sekä selvitellään esim. yhteisten laitehankintojen mahdollisuutta alueen yritysten kanssa. Hiekkiksen tilaratkaisujen valmistuttua voidaan myös sopia yhteistyöstä Hiekanpäähän fyysisesti sijoittuvien yritysten kanssa.

Diakin osatoteutus:

Yrittäjyyskasvatushankkeessa toteutetaan Hiekkis-hankkeen ja -elämänkaarikylän puitteissa laadittua yrittäjyyskasvatussuunnitelmaa nuorten työllistymisen ja yrittäjyystietouden ja -osaamisen lisäämiseksi. Diakin roolina on laaja-alaisesti yrittäjyyden, yhteisöllisen ja yhteiskunnallisen yrittäjyyden edistäminen mm. tuoden hankkeen toiminta ja tulokset mukaan oppilaitosten opetussuunnitelmien kehittämistyöhön. Hankkeessa yhtenä vahvana tavoitteena ja toimintana on eri koulutusalojen ja -asteiden välisen yhteistyön lisääminen ja uusien yrittäjyyskasvatuksen toimintamallien kokeileminen sekä pilotoinnin kautta kehittäminen.

Diakonia-ammattikorkeakoulun (Diak) osatoteutuksessa vastataan nuorten työllistymisen haasteeseen luoden uudenlaisia areenoita, polkuja, osaamista ja motivointia yrittäjyyden opiskeluun sekä työllistymiseen, mukaan lukien yhteisöllinen ja yhteiskunnallinen yrittäjyys. Yhteisöllisen ja yhteiskunnallisen yritystoiminnan osaaminen ja siinä mukana oleminen on yksi tuettu väylä työelämään sekä mahdollisesti itsensä työllistämiseen ja yrittäjyyteen. Yhteisyritys toimintatapana ratkaisee monia yksinyrittämisen ongelmia mm. vastuun jakaminen, yrityksen kiinteiden kulujen ja rahoitusriskin jakaminen, sijaistaminen ja samalla se mahdollistaa työttömyysturvan piirissä säilymisen. Diakin osatoteutuksessa luodaan Hiekanpään elämänkaarikylän toimijoille uusia yhteistyömalleja sekä sisältöjä yrittäjyyskasvatuksen toteutukseen ja yrittäjyyteen.

Toimenpiteet Diakin osatoteutuksessa

1. Luodaan Hiekkiksen nettisivuille (www.hiekkis.com) yrittäjyyskasvatuksen materiaalipankki, johon tuotetaan monipuolisia, erimuotoisia ja opiskelijoita motivoivia koulutus- ja case-materiaaleja yhteiseen käyttöön
a. Tuottamisessa ovat mukana mm. opettajat, oppilaat ja opiskelijat, yrittäjäjärjestö, yritysmentorit, alueen osuuskunnat, muut yritykset, työpajat ja järjestöt
b. Materiaalit ovat mm. yrittäjien, erilaisissa yrityksissä toimivien työntekijöiden sekä muiden työ- ja yrityselämän asiantuntijoiden kanssa tuotettuja
i. verkossa olevaa oppimateriaalia (videotallenteita, mahd. oppimispelejä,…) ja suoritettavia oppimistehtäviä
ii. interaktiivisia tietokoneille ja mobiililaitteille soveltuvia infoja, visailuja ja pelejä
c. Materiaalien asiasisältöinä mm.
i. mitä on yrittäjyys ja millaisia eri muotoja siinä voi olla
ii. kuinka palveluja ja tuotteita muotoillaan sekä tuotteistetaan myytävään ja markkinoitavaan muotoon
2. Kehitetään ja luodaan yhdessä uusia pedagogisia yrittäjyyskasvatuksen koulutuskäytäntöjä ja -areenoita
a. järjestetään oppilaitosten henkilöstölle, opiskelijoille, työelämälle sekä yrittäjille työpajoja, seminaareja, benchmarking-käyntejä, paneeli- ja etäkeskusteluja erilaisissa yrityksissä toimivien kokemusasiantuntijoiden kanssa
b. luodaan interaktiivisia sähköisiä yhteistyöalustoja kehittämistoimien ja kokemusten vaihtamiseen
3. Perehdytetään Hiekkis-elämänkaarikylän toimijoita yhteisölliseen ja yhteiskunnalliseen yrittäjyyteen oppilaitoskontekstissa
a. perehdytys tapahtuu yhdessä opiskelijoiden, oppilaiden sekä yritysten, työpaikkojen ja yrittäjäjärjestön kanssa
b. järjestetään oppilaitosten sisällä sekä työelämän, yrittäjien ja järjestöjen kanssa työpajatapahtumia yrittäjyyden teemassa
c. osallistutaan yrittäjyyden ml. yhteisöllinen ja yhteiskunnallinen yrittäjyys, teemoilla Hiekkis-yrittäjyyskasvatushankkeen tiedotukseen ja tapahtumiin
4. Selvitetään alueella toimivien yritysten valmiudet, mahdollisuudet sekä kiinnostus toimia mukana yrittäjyyskasvatuksen ja yhteisöllisen yrittäjyyden alueellisessa kehittämistyössä
5. Selvitetään ja vahvistetaan valmiuksia sekä toimintaedellytyksiä perustaa Pieksämäelle oppilaitosten yhteinen yritys (esim. yhteiskunnallinen yritys)
Mikäli valmiutta ja toimintaedellytyksiä on:
a. Perustetaan oppilaitosten, opiskelijoiden, oppilaiden sekä työ- ja yrityselämän kanssa yritys, joka toimii yhtenä työ- ja yrityselämään johdattavana polkuna
b. Perustamisprosessi dokumentoidaan ja tallennetaan tarkasti opiskelijoiden ja mm. Seutuopiston Mediapajan kanssa ja kertynyttä materiaalia voidaan käyttää myöhemmin opetusmateriaalina, verkkokurssien oppimateriaalina, vapaasti valittaviin ja avoimen koulutuksen tarjontaan
c. Yritys toimii oppimisympäristönä, jossa voi oppia ja opiskella mm. palvelujen tuotteistamista, markkinointia, itsensä työllistämistä ja yrittäjyyttä
d. Yrityksestä muodostuu opiskeluja ja työllistymistä tukeva yhteisö, yhteisöllisen yrittäjyyshengen ja -ilmapiirin rakentumisalusta


Seurakuntaopiston osatoteutus:

1. Muodostetaan toimijaverkosto yrittäjäyhteisön, yrittäjämentoreiden ja työyhteisöjen sekä opettajien kanssa TOY-mallin jalkauttamiseksi. Konkreettisena toimintana tämä tarkoittaa verkostotapaamisia ja palavereja eri toimijoiden kanssa.

2. Hankitaan osaamista tiimipedagogiikan, oppimisen, yrittäjyyskasvatuksen ja osaamisperusteisuuden ymmärtämiseen yhdessä toimijaverkostossa ja rakennetaan ne yhteistyömuodot, joilla työssäoppiminen yrittäjänä mahdollistuu. Konkreettisena toimintana tämä tarkoittaa koulutusta ja konsultaatiopalveluja, verkostotapaamisia ja palavereja eri toimijoiden kanssa sekä yrittäjien kouluttamista mentoriksi ja toimimista TOY-mallin mukaan.

3. Toteutetaan erilaisin pilotein TOY-mallia lastenohjaajien, lähihoitajien, kodinhoitajien ja nuoriso- ja vapaa- ajanohjaajien sekä muiden ammattialojen opiskelijoiden työssäoppimisessa. Osa piloteista kohdentuu Hiekkiksen yrittäjyysopisto – Pieksämäen oma yrittäjyyskasvatusmalli tukemiseen ja toteuttamiseen.
Konkreettisena toimintana tämä tarkoittaa pilotoinnit 2 kertaa: a) kutsutaan kaikista tutkinnoista opiskelijoita TOY-ryhmään, b) ryhmää valmennetaan (opettajat yritysmentorit) TOY mallin mukaisesti oman yritysidean löytymiseen ja toteuttamiseen c) toteutetaan ja arvioidaan työssäoppiminen (työssäoppimisalustana pedagoginen osuuskunta Aarrekampus)
4. Arvioidaan ja parannetaan kokeiluja ja vakiinnutetaan hyväksytyt käytänteet osaksi Hiekkis-elämänkaarikylän toimintaa.

Hankkeen tuloksena Pieksämäelle syntyy eri alojen uudistuneita koulutuksen toteutusmalleja. Luodaan uudistettuja yrityskasvatuksen toimintamalleja mm. kasvatus-, matkailu-, marata- ja sosiaali- ja terveysaloille sekä tekniikan aloille: esim. malli, jossa opiskelijat opiskelevat ensimmäisen vuoden kaikille yhteisiä tekniikan alan opintoja ja tekevät oman suuntautumisvaihtoehtonsa valinnan ensimmäisen vuoden aikana. Alakohtaiset opinnot suoritetaan toisena ja kolmantena vuonna henkilökohtaisten suunnitelmien mukaan laajennettua työssäoppimista, oppisopimusta tai muita joustavia koulutusmuotoja hyväksikäyttäen. Hankkeen tuloksena Hiekanpään elämänkaarikylän palvelut ja oppimisympäristöt on suunniteltu niin, että ne nivoutuvat osaksi ammatillisia opintoja ja tarjoavat esim. monipuolisia työssäoppimispaikkoja sekä mahdollisuuksia NY-tai osuuskuntayritystoimintaan. Opetushenkilöstö on saanut uusia valmiuksia yritysyhteistyöhön ja ohjausosaamiseen.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Esedun osuudessa kohderyhmänä ovat ammattiopiston ja soveltuvin osin myös muiden oppilaitosten opettajat, opiskelijat sekä alueen yritykset.

Diakin osuudessa varsinaisena kohderyhmänä ovat yläkoulun, lukion, 2. asteen ja ammattikorkeakoulun opiskelijat sekä henkilöstöt. Lisäksi kohderyhmänä voivat olla erilaisiin työllistämistoimenpiteisiin osallistuvat nuoret, työpajatoiminnassa mukana olevat henkilöt sekä Pieksämäen Seutuopiston opiskelijat sekä ao. toimintojen henkilöstöt.

Seurakuntaopiston hankkeessa kohderyhmänä on kaikkien kolmen hanketta toteuttavan oppilaitoksen opetus- ja ohjaushenkilöstö sekä opiskelijat.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisinä kohderyhminä ovat
- Pieksämäen seudun yritykset sekä työpaikat
- Pieksämäen yrittäjäjärjestö ja yritysmentorit

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 347 480

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 344 878

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 441 590

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 417 291

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Savo

Seutukunnat: Pieksämäen

Kunnat: Pieksämäki, Juva, Joroinen

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 22

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 29

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 135

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hiekkiksen toimintaympäristö ja koko Hiekkisideologia perustuu tasa-arvoisille mahdollisuuksille oppia ja opiskella opiskelijan lähtötason mukaisissa oppimisympäristöissä, jossa huomioidaan syrjimättömyys sekä kannustetaan sukupuolten välillä epätyypillisiin koulutusvalintoihin.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hanketoiminnan kautta kannustetaan epätyypillisiin koulutusvalintoihin, esim. tytöille tekniikan alojen yhteiset ensimmäisen vuoden opinnot mahdollistavat helpommin mieluisan ja sopivan alavalinnan, koska valintoja voi tehdä vasta eri aloihin tutustumisen jälkeen.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ei vaikutusta.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Ei vaikutusta.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei vaikutusta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei vaikutusta.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Ei vaikutusta.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei vaikutusta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 8
Uudentyyppisellä koulutuksen järjestämisen mallilla varmistetaan Pieksämäen seudun työvoimatarve myös tulevaisuudessa.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 4 3
Yhteiskunnallisen yritystoiminnan sekä muun pedagogisen osaamisen kehittäminen on kiinteä osa tätä hanketta.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Ei vaikutusta.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 7
Onnistuneet koulutusvalinnat ehkäisevät opintojen keskeyttämisriskiä ja syrjäytymistä. Tuen ja ohjausosaamisen lisääminen ammatillisissa opinnoissa sekä työllistymisen tuki vaikuttavat myös merkittävästi opiskelijahyvinvointiin.
Tasa-arvon edistäminen 7 7
Onnistuneet koulutusvalinnat ehkäisevät opintojen keskeyttämisriskiä ja syrjäytymistä. Tuen ja ohjausosaamisen lisääminen ammatillisissa opinnoissa sekä työllistymisen tuki vaikuttavat myös merkittävästi opiskelijahyvinvointiin.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 8 8
Onnistuneet koulutusvalinnat ehkäisevät opintojen keskeyttämisriskiä ja syrjäytymistä. Tuen ja ohjausosaamisen lisääminen ammatillisissa opinnoissa sekä työllistymisen tuki vaikuttavat myös merkittävästi opiskelijahyvinvointiin.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei vaikutusta.
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei vaikutusta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hiekkiksen yrittäjyyskasvatushankkeen päätavoitteita oli turvata oppilaitosten, yritysten ja muiden toimijoiden yhteistyön tuloksena laaja-alainen ammatillinen koulutus Pieksämäellä. Hankkeen tavoitteena oli myös jatkaa Hiekkiksen elämänkaarikylän kehittämistä yrittäjyyskasvatuksen ja yrittäjyyspedagogiikan avulla sekä kehittää uudenlaisia yritysmäisiä oppimisympäristöjä ja uusia koulutuksen järjestämisratkaisuja Pieksämäelle.

Keskeisiä toimenpiteitä olivat muun muassa Esedun Pieksämäen toimipisteen tekniikan alojen klusterimallin suunnittelu ja siihen liittyen tekniikan alojen ensimmäisen vuoden yhteisen opetussuunnitelman laadinta ja koulutuksen pilottitoteutus klusterimalliin pohjautuen. Diakin osatoteutuksessa keskeistä oli yrittäjyyskasvatukseen liittyvän materiaalipankin kehittämisen ohella oppilaitosten yhteisen yhteiskunnallisen yrityksen perustamismahdollisuuksien selvittäminen. Seurakuntaopiston osatoteutuksessa keskeisiä toimenpiteitä olivat TOY-mallin (työssäoppiminen yrittäjänä) kehittäminen ja yrittäjyyskasvatukseen, osaamisperusteisuuteen, tiimityöhön ja ohjaukseen liittyvän osaamisen kehittäminen yhteistyössä alueen muiden toimijoiden ja työelämän kanssa.

Tekniikan alojen klusterimallia suunniteltiin opettajien ja työelämän edustajien kanssa auto-, metalli-, rakennus- ja sähköalan yhteistoteutuksena niin, että ensimmäisen lukuvuoden opiskelijat tutustuivat kaikkiin näihin aloihin noin neljän viikon ajan/ala lisäten kunkin alan perustöiden osaamista. Syksyn 2017 aikana kaikki pilottiryhmään osallistuneet Esedun Pieksämäen tekniikan alojen opiskelijat suorittivat alojen työprosesseihin, materiaaleihin ja työvälineisiin tutustumisen pieniä alakohtaisia projektitöitä tehden.

Tutustumisjaksojen jälkeen joulukuun lopussa yhteensä 12 pilottiin osallistunutta opiskelijaa halusi vaihtaa kevään 2017 yhteishaussa valitsemaansa alaa toiseen tekniikan alaan Pieksämäellä. Kiinnostavimmaksi alaksi muodostui rakennusala, jolle siirtyi 10 opiskelijaa lähinnä metalli- ja sähköaloilta. Kevään 2018 aikana opiskelijat opiskelivat haluamansa alan perustutkinnon ammattiopintoja. Kevään opintoihin sisältyi myös n. 4 viikon jakso työpaikalla tapahtuvaa opiskelua.

Tekniikan pilotin toteutuksessa merkille pantavaa oli se, että ainoastaan yksi pilottiryhmän opiskelija 57 aloittaneesta tekniikan opiskelijasta keskeytti opintonsa ensimmäisen lukuvuoden aikana, joten keskeyttämisprosentiksi muodostui 1,7 %, kun tekniikan alojen keskimääräinen keskeyttämisprosentti aiempina vuosina on ollut n. 10 %. Toinen merkittävä parannus on se, että kevään 2018 yhteishaussa näiden pilottialojen kiinnostavuus Pieksämäellä ensisijaisena hakutoiveena kasvoi peräti 69 % verrattuna kevään 2016 yhteishaun määriin.

Tekniikan alojen klusterimallin, pilotista saatujen kokemusten, reformilainsäädännön ja paikallisten yritysten tarpeiden pohjalta keväällä 2018 laadittiin kaikkia neljää ammattialaa koskeva yhteinen paikallinen tutkinnon osa, Tekniikan moniammatilliset perustaidot, 15 osp. Tämä yhteistyön tuloksena kehitetty tutkinnon osa otetaan käyttöön syksystä 2018 lähtien kaikilla Pieksämäen tekniikan aloilla.

Yrittäjyyskasvatuksen materiaalipankin kehittäminen Slack-alustalle toteutettiin niin, että eri oppilaitosten opettajat lisäsivät omia oppimateriaalejaan alustalle yhteiseen käyttöön. Ongelmaksi tässä muodostui se, että mitä uutta materiaalia on tarpeen, sillä internetissä on jo ennestään runsaasti yrittäjyyskasvatukseen liittyvää aineistoa eri organisaatioiden sivuilla. Toinen haaste oli se, että opettajat eivät olleet kovinkaan halukkaita jakamaan omia materiaalejaan yhteiseen käyttöön. Näin ollen materiaalipankista ei onnistuttu rakentamaan sisällöllisesti niin kattavaa kuin hanketyöryhmässä olisi haluttu.

Yhteisen yrityksen perustamista koskeva selvitys toteutettiin haastattelemalla alueella toimivien koulujen ja oppilaitosten johtoa ja yrittäjyyskasvatuksen asiantuntijoita vuosina 2016 – 2017. Sidosryhmistä haastateltiin Pieksämäen Yrittäjät ry:n, Pieksämäen kaupungin Yrityspalveluiden sekä yrittäjyyttä sivuavien kehittämishankkeiden edustajia. Tulosten pohjalta lähdettiin tunnustelemaan yhteisyrityksen perustamisen mahdollisuuksia kolmessa työpajassa, jotka järjestettiin kevään 2017 aikana.

Lopputulemana keväällä 2018 oli todettava, että aika ei vielä ollut kypsä yhteisen yrityksen perustamiselle, eikä myöskään jatkotyönä pilotoidulle yrittäjyyskasvatuksen yhteiselle koordinaattoripalvelulle. Syynä tähän oli, että toiminnan käynnistämiseen tarvittavia resursseja ei saatu oppilaitosten talouden heikkenemisestä ja tulevaisuuden epävarmuudesta johtuen.

TOY –mallin (työssäoppiminen yrittäjänä) kehittäminen ja käyttöönotto tapahtui kahden pilottitoteutuksen kautta. Ensimmäiseen pilottiin osallistuivat sekä Seurakuntaopiston että Esedun opiskelijoista koottu pilottiryhmä, ja toiseen pilottiryhmään Seurakuntaopiston opiskelijaryhmä. Pilottien toteutuksen rinnalla eri oppilaitosten opettajista koulutettiin TOY-valmentajia 4 -päiväisessä täsmäkoulutuksessa.

Hankkeen koulutuskokonaisuuteen sisältyi mm. eri oppilaitosten opetushenkilöstölle suunnatut kipinä- ja TOY-valmennukset, NY-klinikka, opettajille ja yritysten henkilöstölle suunnatut some-markkinointi- ja tuotteistamiskoulutukset sekä yritysmentorien koulutukset.

Varhaiskasvatuksen, koulujen ja oppilaitosten toteuttaman yrittäjyyskasvatustyön sekä yritysyhteistyön lisäämiseksi hankkeen tuella kehitettiin myös kummiyritystoimintaan paikallinen konsepti ja yrittäjyyskasvatuksen toimenpideohjelmat varhaiskasvatuksesta seniori-ikäisiin saakka. Kummiyritystoiminta on kuvattu Pieksämäen kaupungin yrityspalveluiden verkkosivuilla, ja yrittäjyyskasvatuksen toimenpideohjelmat on toimitettu mm. Pieksämäen kaupunginhallitukselle. Työn tuloksena oppilaitokset ovat solmineet jo useita kummisopimuksia, ja Pieksämäen kaupungin koulutuslautakunta on hyväksynyt yrittäjyyskasvatuksen toimenpideohjelman varhaiskasvatukseen.

Opiskelijoille suunnattuja tilaisuuksia ja tapahtumia tekniikan koulutuksen uudistamista koskevan pilotin ja TOY-pilottien lisäksi olivat mm. työelämän edustajien toteuttamat sparraukset mm. yrittäjyydestä ja työelämätaidoista, Hackathon-kilpailu syksyllä 2016 ja 2017 sekä yrittäjyysaiheinen kaupunkiseikkailu keväällä 2018.

Hankkeen päätöstapahtuma järjestettiin osana Savon Solmu –messutapahtumaa 14.4.2018. Hankkeella oli oma esittelypiste, jossa esiteltiin mm. opiskelijayrittäjyyttä ja tekniikan koulutuksen uudistamista. Tapahtuman yhteydessä järjestettiin Kasva yrittäjäksi Pieksämäellä -seminaari, jossa esiteltiin mm. nuorten yrittäjien tarinoita ja hankkeen keskeisiä tuloksia. Pieksämäen tulevaisuuskilpailu järjestettiin yhteistyössä Pieksämäen Nuorkauppakamarin kanssa.

Hanke ja sen toiminta sai runsaasti positiivista julkisuutta paikallisissa medioissa, mm. yli 25 juttua julkaistiin Pieksämäen Lehdessä, Länsi-Savossa, Sinun Savossa ja Savon Sanomissa. Tekniikan koulutuksen uudistamista koskeva artikkeli julkaistiin Opettaja-lehdessä kevättalvella 2018. Näiden lisäksi oppilaitosten ja eri hankkeitten välistä sekä yritysyhteistyötä ja yhteistyön kehittämistä koskeva artikkeli julkaistiin Xamkin koordinoiman SHAKE –innovaatiokokeilujen uusi malli -hankkeen julkaisussa.