Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S20746

Hankkeen nimi: JEDU 3D

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2016 ja päättyy 31.12.2018

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymä

Organisaatiotyyppi: Ammatillinen oppilaitos

Y-tunnus: 0210010-1

Jakeluosoite: PL 72

Puhelinnumero: 0401428600

Postinumero: 85501

Postitoimipaikka: Nivala

WWW-osoite: http://www.jedu.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Veikkola Arto

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Apulaisrehtori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: arto.veikkola(at)jedu.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447692211

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on kehittää JEDUn 3D oppimisympäristöä sekä mahdollistaa alueen yritysten tarvitsemaa koulutusta 3D-mallinnuksessa, tulostuksessa ja tuotannossa. Hankkeen avulla kehitetään palvelukonseptia alueen yritysten kilpailukyvyn parantamiseksi.

Ydintehtävät:

Alueen yrityksille tarjotaan lisäkoulutusmahdollisuuksia 3D-mallinnuksessa, tulostuksessa ja tuotannossa ja luomaan helle paremmat edellytykset menestyä alueella ja lisätä sekä monipuolistaa tuotantomahdollisuuksia. Hankkeen avulla yrityksille saadaan tietoa ja käytännön tietoa erilaisista mahdollisuuksista. Ennustetaan, että 3D-tulostus tulee syömään alueen tuotantoyritysten vahvuuksia (pienten sarjojen tekeminen kilpailukykyisellä hinnalla, prototyyppien valmistus jne.). Lisätään siis tietoa 3D-tulostuksen mahdollisuuksista yritysten liiketoiminnan kehittämisessä ja kilpailukyvyn parantamisessa.

Rakennetaan palvelukonsepti, millä pystytään tarjoamaan alueen yrityksille pienimuotoisia 3D-mallinnus ja tulostuspalveluja.

Laajennetaan opiskelijoiden, opettajien ja työelämän edustajien osaamista uusille alueille, jotta heidän kilpailukykynsä työmarkkinoilla tai itsenäisenä yrittäjänä vastaa tulevaisuuden ammattitaitovaatimuksia, tuotantotapojen muutosta ja avoimuutta uusille ratkaisuille.

Hankkeen avulla selvitetään miten eri JEDUssa opiskeltavissa aloilla voidaan 3D-tekniikkaa käyttää.

Laitehankinnat –hankkeessa (Hankehakemus 302604 - JEDU 3d laiteympäristö), hankittava laitekanta mahdollistaa viimeisimpien tekniikoiden hyödyntämisen JEDU 3D –hankkeen toimintamallin kehittämisessä.

Hankkeen tavoitteena on myös järjestää koulutusta liittyen 3D-mallinnukseen ja tulostukseen. Koulutusta tarjotaan oppilaitoksille ja yrityksille.

Hanke tukee myös keskeisesti digitalisaation kehittämistä oppilaitoksissa ja alueella.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

JEDU 3D -hankkeen varsinaiseen kohderyhmään kuuluvat Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymän seitsemän eri ammattiopistoa sekä aikuiskoulutus- ja oppisopimusyksikkö, eri perustutkinnot sekä aloilla työskentelevät opetushenkilöstö. Lisäksi kohderyhmänä on lähialueiden ammatilliset oppilaitokset (mm. Oulu ja Raahe)

Vahvana osana kohderyhmään ovat alueen 3D tekniikoista hyödyntävät, tekniikoista kiinnostuneet mikro- ja pk-yritykset ja yritystoimintaa suunnittelevat yksityishenkilöt.

Opettajat ja yritykset saavutetaan suoramarkkinoinnin esim. sähköpostin avulla. Yritystoimintaa suunnittelevat henkilöt tavoitetaan markkinoimalla mm. lehdissä sekä sosiaalisessa mediassa.

Hankkeen aikana perustetaan myös opiskelijoista pilottiryhmä, joka testaa ja ideoi käytännössä hankkeessa synnytettävää sähköistä materiaalia sekä opintosuunnitelmia. Hankkeen aikana 3D - tulostus ei ole oppilaitoksen perustoimintaa vaan hankkeen avulla suunnitellaan ja testataan mm. opintokokonaisuuksia, joita voidaan myöhemmin sisällyttää osaksi opintoja.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat oppilaitoksissa opiskelevat opiskelijat sekä yläkoululaiset sekä alueella toimivat nuorten työpajat.

Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat myös yliopistot ja ammattikorkeakoulut sekä muiden alueiden toisen asteen ammatilliset oppilaitokset, joita pyydetään mukaan yhteistyöhön.

Alueen yritysten henkilökunta, jotka voivat hyötyä uusien työpaikkojen ja lisääntyvän työn muodossa.
Yritysten omistajat hyötyvät tulevaisuudessa taloudellisesti kasvavan liikevaihdon myötä.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 106 792

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 82 909

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 133 490

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 104 088

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Raahen, Haapavesi-Siikalatvan, Oulun, Ylivieskan, Nivala-Haapajärven

Kunnat: Ylivieska, Oulainen, Alavieska, Oulu, Kalajoki, Raahe, Sievi, Pyhäjärvi, Siikalatva, Kärsämäki, Pyhäntä, Nivala, Haapavesi, Haapajärvi, Pyhäjoki

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 10

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 5

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 44

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankesuunnitelmatyössä pyrimme huomioimaan sukupuolinäkökulman valtavirtaistamisen kokonaisuudessaan. Tässä hankkeessa huomioidaan sukupuolinäkökulma hankkeen kaikissa vaiheissa. Tässä hankkeessa oppimisympäristön kehittämisessä huomioidaan jo olemassa olevan laitekannan hyödyntäminen mahdollisen tehokkaasti niin että, käyttömahdollisuudet ovat ikään, etniseen alkuperään, seksuaaliseen suuntautumiseen, vammaisuuteen tai terveydentilaan sopivia. Sukupuolinen identiteetti vahvistuu neutraalina oppimisympäristössä, jossa kaikilla on tasavertainen mahdollisuus käyttää koneita seksuaaliseen suuntautumisesta riippumatta, nostaen erilaisten ihmisten tasavertaista mahdollisuutta oppia tarvittavat taidot. Alueellinen tasa-arvo korostuu mahdollisuutena kouluttautua lähellä asuinpaikkakuntaa ja erityisesti aikuiskoulutuksessa lähellä olemassa olevia työpaikkoja
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa toimenpiteen suuntautuvat niin miesvaltaisille kuin naisvaltaisille aloille. Uuden teknologian soveltaminen ja kokeileminen on tyypillisesti enemmän miehiä kiinnostavaa. Hankkeessa hyödynnettävän teknologian soveltamiseksi pyritään keräämään kokeiltavia ideoita naisilta ja naisvaltaisilta aloilta. Tärkein tavoite on löytää hyviä ideoita kokeiltavaksi laajasti, hankehenkilöstö toimii teknisenä tukena ideoiden toteuttamiseksi. Hankkeen raportoinnissa arvioidaan hankkeen toimintoja ja tuloksia eri sukupuolten kannalta: Onko hankkeella edistetty sukupuolten tasaarvoa, muiden tavoitteiden ohella.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasaarvon edistäminen, mutta sukupuolinäkökulma huomioidaan hankkeen toimenpiteissä

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 8
3D-mallinnuksen ja 3D-tulostuksen avulla ennakoidaan globaalin tuotantorakenteen muutostta siten, että paikallisen, yksilöllisen tuotannon määrä tulee isääntymään, mikä vähentää logistiikan tarvetta ja niistä aiheutuvia päästöjä ja säästää siten luonnonvaroja. Hanke edistää ko. teknologioiden käyttöä ja välillisesti voi edistää luonnonvarojen kestävää käyttöä uusien syntyvien yritysten tai liiketoiminnan kautta.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 5
3D-mallinnuksen ja 3D-tulostuksen avulla ennakoidaan globaalin tuotantorakenteen muutostta siten, että paikallisen, yksilöllisen tuotannon määrä tulee isääntymään, mikä vähentää logistiikan tarvetta ja niistä aiheutuvia päästöjä ja säästää siten luonnonvaroja. Hanke edistää ko. teknologioiden käyttöä ja välillisesti voi edistää luonnonvarojen kestävää käyttöä uusien syntyvien yritysten tai liiketoiminnan kautta.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 3
3D-mallinnuksen ja 3D-tulostuksen avulla ennakoidaan globaalin tuotantorakenteen muutosta siten, että paikallisen, yksilöllisen tuotannon määrä tulee isääntymään, mikä vähentää logistiikan tarvetta ja niistä aiheutuvia päästöjä ja säästää siten luonnonvaroja ja edistää luonnon monimuotoisuutta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei vaikutusta
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 6
Virtuaalisuunnittelu ja 3D-mallinnuksen ja - tulostuksen avulla on parantaa materiaalitehokkuutta tilojen ja tuotteiden valmistuksessa. Yksilöllinen tuote- ja varaosavalmistus mahdollistaa esim. elektroniikkatuotteiden korjauksen, jotka massatuotantomenetelmillä ovat kannattamattomia. Tämä ehkäisee jätteen syntymistä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 4 6
Hanke mahdollistaa mm. erilaisten osien tulostamisen lähempänä ja tällöin voidaan käyttää esim. tuuli- tai muulla uusituvilla energiamuodoilla tuotettua sähköä. Kuljettamiseen liittyvien fossiilisten polttoaineiden tarve vähenee.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 0
Hankkeen toimenpiteillä tarjotaan paikallisille toimijoille (yritykset ja yksityiset henkilöt) mahdollisuus kehittää omaa liiketoimintaa ja luoda kokonaan uutta liiketoimintaa. 3Dteknologiat uutena välineenä tarjoaa olemassa oleville yrityksille mahdollisuuden tuottaa uutta lisäarvoa tuotteilleen ja mahdollistaa myös kokonaan uusien innovaatioiden syntymisen ja niiden tuomisen markkinoille. Yritysten toiminnan kehittäminen ajanmukaisin menetelmin ja teknologioin vahvistaa yrityksen markkina-asemaa globaalissa kilpailussa.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 0
Hankkeessa koulutetaan sekä yritysten henkilökuntaa että oppilaitosten henkilökuntaa 3D - mallinnukseen ja tulostukseen. Lisäksi opetussuunnitelmiin lisätään 3D opetus, joka tuo osaamista ja lisää innovaatiokykyä alueen yritysten henkilöstölle.
Liikkuminen ja logistiikka 0 8
Hanke voi välillisesti vähentää tarpeetonta liikkumista ja logistiikkaa tukemalla paikallista tuotantorakennetta edistävän teknologian käyttöönottoa
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 5
Hanke edistää välillisesti uusien innovaatioiden, tuotteiden ja palveluiden syntymistä esimerkiksi sosiaali- ja terveysalalle ja voi siten lisätä hyvinvointia. Virtuaali- ja 3D-teknologioiden hyödyntämistä markkinoidaan esimerkiksi sosiaali- ja terveysalalle sekä matkailualalle
Tasa-arvon edistäminen 0 4
Hanke toimii sekä mies- että naisvaltaisilla aloilla.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 6 6
3D suunnittelu ja tulostus ala on hyvin kansainvälinen. Alan standardeja luodaan kansainvälisillä foorumeilla, joten hanke huomioi hyvin kulttuuriset ja yhteiskunnalliset yhdenvertaisuusasiat. Hankkeella halutaan edistää eri ammattialojen opiskelijoiden yhdenvertaisia mahdollisuuksia oppia 3D osaajaksi ja työllistyä alueen yrityksissä. Hankkeen toimenpiteissä ei eritellä osallistua sukupuolen, iän tai muun taustatekijän perusteella.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei vaikutusta
Ympäristöosaaminen 6 5
Hankkeella edistetään ympäristöosaamista. Hankkeen myös syntyvissä koulutuksissa ja muissa palveluissa pidetään ympäristönäkulma esillä ja välitetään viestiä virtuaalisuunnittelun ja 3D-teknologioiden mahdollisuuksista ympäristömme hyvinvoinnin edistäjänä. Hankkeessa hankintaan ko. teknologioihin liittyvää ympäristötietoutta kouluttautumalla.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen avulla on tuotu alueelle 3D-mallinnuksen, -tulostuksen ja tuotannon tekniikan opiskelu mahdollisuudet myös ammatilliseen koulutukseen.
Hankkeen tavoitteena oli parantaa teollisuuden kilpailukykyä parantavaa erikoisosaamista alueen vahvuuksiin ja erityspiirteisiin pohjautuen
koulutuksen kautta. Yrityksille saadaan jatkossa ammattitaitoista työvoimaa tulevaisuuden haasteisiin vastaamaan.
JEDU 3D - hankkeen ja 3D laitehankinnat - hankkeen avulla rakennetun ympäristön avulla pystytään tarjoamaan alueen yrityksille matalan
kynnyksen mahdollisuus tutustua ja kokeilla 3D-mallinnuksen, -tulostuksen ja tuotannon mahdollisuuksia. Näillä toimenpiteillä parannetaan yritysten
investointiherkkyyttä 3D-tulostuksiin ja siten parantamaan kilpailukykyä alueella.