Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S21307

Hankkeen nimi: Tulevaisuus Lapista - ennakointi uudessa maakunnassa

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2018 ja päättyy 31.1.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Lapin liitto

Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä

Y-tunnus: 0937073-7

Jakeluosoite: PL 8056 (Hallituskatu 20 B)

Puhelinnumero: 040 711 8391

Postinumero: 96101

Postitoimipaikka: Rovaniemi

WWW-osoite: http://www.lappi.fi/lapinliitto/fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Leena Mantere

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Talouspäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: info(at)lapinliitto.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 711 8391

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Tulevaisuus Lapista - ennakointi uudessa maakunnassa -hankkeessa lisätään laaja-alaista ennakointiosaamista uudessa maakunnassa ja tarkastellaan Lapin toimialojen tulevaisuutta aluekehittämisen ja koulutustarpeiden näkökulmasta. Hanke tukee ennakointitiedolla ja ennakointikyvykkyyttä kehittämällä maakunnan sopeutumiskykyä erilaisiin muutostilanteisiin uuden maakunnan tarpeet huomioiden. Äkillisten rakennemuutosten sijaan näkökulmana ovat ennakoitu rakennemuutos (ERM) ja resilienssi.

Hankkeessa toteutetuissa tulevaisuustarkasteluissa huomioituina teemoina ovat esimerkiksi Lapin väestörakenne, muuttoliike, työvoiman saatavuus sekä digitalisaation ja älyteknologian vaikutukset maakunnan kehittämisessä. Maakunnallisen tarkastelun lisäksi hankkeessa toteutetaan toimialakohtaisia tulevaisuustarkasteluja ja nostetaan esille kunkin toimialan kannalta kriittisiä menestystekijöitä ja koulutustarpeita tulevaisuudessa.

Ennakointikyvykkyyttä ja ennakoivaa toimintatapaa viedään uuteen maakuntaan koulutusten ja tulevaisuuskatsausten muodossa. Sisällöissä painotetaan ennakointia päätöksenteossa ja tiedolla johtamista. Hankkeen aikana huolehditaan tarpeenmukaisen ennakointitiedon kokoamisesta ja välittämisestä eri kanavien kautta sekä tiedon viemisestä keskusteluun ja toimenpanoon. Tiedonhallinnassa linkitytään vahvasti valtakunnallisiin ja lähimaakuntien prosesseihin. Maakunnallista ennakointitietoa kokoava ja välittävä Lapin luotsi -sivusto uudistetaan tulevan maakunnan tarpeisiin käytettävyys ja jatkuvuus huomioiden.

Hankkeessa toteutettavalla ennakoivalla toimintatavalla tuetaan osaamisen kehittämistä, vertaisoppimista ja verkostoitumista maakunnan tarpeet huomioiden. Maakunnallista ennakointia uudistetaan kytkemällä siihen muun muassa sote-sektori ja kuntatoimijat. Lisäksi hankkeen aikana vahvistetaan maakunnallisen ennakoinnin yhteyttä kansalliseen ennakointiin muun muassa käsittelemällä kansallisesti tuotettua tulevaisuustietoa Lapin näkökulmasta. Vahvaa yhteistyötä jatketaan myös Itä- ja Pohjois-Suomen ennakoijien kanssa. Mahdollisuuksien mukaan verkostoidutaan myös potentiaalisten kansainvälisten toimijoiden kanssa. Hanketta toteutetaan vahvassa yhteistyössä Lapin ennakointiverkoston kanssa.

Horisontaalisten tavoitteiden osalta hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti. Ekologiseen, taloudelliseen sekä sosiaaliseen ja kulttuuriseen kestävyyteen ja yhdenvertaisuuteen liittyviin tavoitteisiin projekti vaikuttaa välillisesti ennakointikatsausten ja toimialakohtaisten tulevaisuustarkastelujen kautta.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisina kohderyhminä ovat Lapin liiton ja Lapin ELY-keskuksen johtoryhmät, uuden maakuntaorganisaation valmistelijat, aluekehitystyötä tekevä henkilöstö, koulutuksenjärjestäjät, nykyisin Lapin ennakointitoimintaan osallistuvat tahot sekä tämän hankkeen johtajafoorumiin osallistuvat henkilöt.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat muut Lapin aluekehittämisessä mukana olevat toimijat, lappilainen yritystoiminta ja väestö.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 240 000

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 240 000

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 298 000

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 298 000

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Kemi-Tornion, Pohjois-Lapin, Tunturi-Lapin, Itä-Lapin, Torniolaakson, Rovaniemen

Kunnat: Rovaniemi, Sodankylä, Keminmaa, Enontekiö, Pello, Simo, Ylitornio, Posio, Savukoski, Kolari, Salla, Tornio, Inari, Pelkosenniemi, Muonio, Ranua, Kittilä, Tervola, Utsjoki, Kemijärvi, Kemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 35

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 31

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 60

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Toimintaympäristön analyysiä ei nähty tarpeelliseksi sillä sukupuolella ei ole merkitystä hankkeen kohdealueella. Hankkeen tavoitteet ja toimenpiteet ovat samat molemmille sukupuolille eikä hankkeessa tarvita eri keinoja miehille ja naisille
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti (Lapin letka, Suvaus-työkalu).
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti (Lapin letka, Suvaus-työkalu).

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 4
Hankkeessa tehdään tulevaisuuskatsauksia ja toimialakohtaisia tulevaisuustarkasteluja, joissa mahdollisesti käsitellään myös luonnonvarojen käytön kestävyyttä sekä ekologisesti, taloudellisesti ja sosiaalisesti kestävää toimintaa.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 4
Ilmastonmuutosta ja sen seurauksia ja riskejä voidaan tarvittaessa käsitellä hankkeessa tehtävissä tulevaisuuskatsauksissa ja toimialakohtaisissa tulevaisuustarkasteluissa.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 2
Kasvillisuuden, eliöiden ja luonnon monimuotoisuutta voidaan tarvittaessa käsitellä hankkeessa tehtävissä tulevaisuuskatsauksissa ja toimialakohtaisissa tulevaisuustarkasteluissa.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 2
Pinta- ja pohjavesiä, maaperää sekä ilmaa koskevia kysymyksiä voidaan tarvittaessa käsitellä hankkeessa tehtävissä tulevaisuuskatsauksissa ja toimialakohtaisissa tulevaisuustarkasteluissa.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 2
Natura 2000 -ohjelman kohteita voidaan tarvittaessa käsitellä hankkeessa tehtävissä tulevaisuuskatsauksissa ja toimialakohtaisissa tulevaisuustarkasteluissa.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 3
Teema voi nousta esiin hankkeessa tehtävissä tulevaisuuskatsauksissa ja toimialakohtaisissa tulevaisuustarkasteluissa.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 5
Uusiutuvien energialähteiden käyttöä ja vähähiilisyyttä voidaan tarvittaessa käsitellä hankkeessa tehtävissä tulevaisuuskatsauksissa ja toimialakohtaisissa tulevaisuustarkasteluissa.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 3 3
ennakointiosaamisen lisääntyminen aluekehityksessä edesauttaa kestävien ratkaisujen tekemistä. Teemaa voi nousta esiin hankkeessa tehtävissä tulevaisuuskatsauksissa ja toimialakohtaisissa tulevaisuustarkasteluissa.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 4 4
Ennakointisivusto Luotsi jakaa entistä tehokkaammin ennakointitietoa eri tahojen käytettäväksi.Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittämistä voidaan tarvittaessa käsitellä hankkeessa tehtävissä tulevaisuuskatsauksissa ja toimialakohtaisissa tulevaisuustarkasteluissa.
Liikkuminen ja logistiikka 0 2
Liikenne ja logistiikka voi nousta esiin muiden teemojen yhteydessä hankkeessa tehtävissä tulevaisuuskatsauksissa ja toimialakohtaisissa tulevaisuustarkasteluissa.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 2 6
Osaamisen lisääntyminen auttaa omasta työstä selviytymistä ja lisää työhyvinvointia. Maakunnallista ennakointia uudistetaan kytkemällä siihen sote-sektori ja kuntatoimijat. Näin ollen hyvinvoinnin edistäminen todennäköisesti nousee yhdeksi näkökulmaksi, johon ennakoinnilla pureudutaan.
Tasa-arvon edistäminen 0 3
Hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti (Lapin letka, Suvaus-työkalu).
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 5
Hanke edistää yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta, sillä hankkeen tavoite on kaikille sama.
Kulttuuriympäristö 0 2
Paikallisuuteen ja lappilaisuuteen liittyvät kysymykset voivat nousta esiin hankkeen aikana käytävissä keskusteluissa ja toimijatapaamisissa.
Ympäristöosaaminen 0 2
Ympäristöosaamiseen liittyvät kysymykset voivat nousta esiin hankkeessa tehtävissä tulevaisuuskatsauksissa ja toimialakohtaisissa tulevaisuustarkasteluissa.

9 Loppuraportin tiivistelmä

4.1 Hankkeen toiminnan ja tulosten tiivistelmä

Hankkeella tuettiin Lapin muutoskyvykkyyttä vahvistamalla alueen kykyä, osaamista ja tietopohjaa toimia ennakoiden ja ennakoida. Hankkeella lisätiin laaja-alaista ennakointiosaamista Lapissa ja tarkasteltiin Lapin ja sen toimialojen tulevaisuutta aluekehittämisen ja koulutustarpeiden
näkökulmasta. Hanke tuki ennakointitiedolla ja ennakointikyvykkyyttä kehittämällä maakunnan sopeutumiskykyä erilaisiin muutostilanteisiin. Hanke tuki Lapin ennakointiosaamista ja ennakoivaa toimintatapaa koulutuksilla ja työpajoilla, tulevaisuuskatsauksella ja ennakoinnin toimintamallin uudistamisella ja laajentamisella sekä ennakoinnin tietoalustan kehittämisellä.

Hankkeessa järjestettiin käytännönläheistä ja toimijoiden arkityöhön soveltuvaa, työpajapainotteista koulutusta ennakoinnista yhteensä 26 kertaa. Näihin osallistui yhteensä 399 henkilöä. Aiheina olivat ennakoinnin eri menetelmät, työkalut ja toimintatavat, alueellisen ennakoinnin kehittäminen, tulevaisuusajattelu ja tulevaisuuden näkymät.

Hankkeessa toteutetuissa tulevaisuustarkasteluissa teemoina ovat maaseudun ja matkailun tulevaisuuskuvat, suurten kaivos-ja metsäteollisuusinvestointien kokonaisvaikutukset työvoima-ja osaamistarpeeseen sekä aluetalouteen, teknisten alojen tulevaisuuden osaamistarpeet ja sosiaali-ja terveysalan yrittäjyyden tulevaisuus ja tahtotila. Suppeampia katsauksia tulevaisuuteen tehtiin (osa laajempien tulevaisuuskatsausten osana) mm. matkailun ja sote-alan teknologioista, energia-alasta, hyvinvointialan ja hyvinvoinnin tulevaisuuden keskeisistä tekijöistä ja megatrendien vaikutuksesta maaseutuun ja matkailuun.

Hankkeessa uudistettiin ennakoinnin yhteinen Luotsi-tietoalusta siten että tieto on visuaalisempaa ja helpommin päivitettävissä ja löydettävissä eri kohderyhmille. Julkisen sektorin kohderyhmän lisäksi sivusto palvelee entistä paremmin myös elinkeinoelämän ja yritysten tiedonhankintaa. Myös tulevaisuustietoa ja sen tuottamista verkoston työnä on korostettu entisestään.

Hankkeella kehitettiin alueellisen ennakoinnin toimintamallista jatkuvan ennakoinnin toimintatapa vahvistamalla koulutuksella ja toimintatapojen ja vuosittaisten toimintojen sopimisella ennakointitiedon tuottamista, virtausta, jalostamista ja hyödyntämistä. Toimintatapaa tuettiin myös ottamalla käyttöön vuosikello-työkalu ja kokoamalla käytännön ennakointia ohjaamaan alueellisen ennakoinnin manuaali.

Hankkeessa käynnistettiin ja vakiinnutettiin Johdon strategiafoorumin toiminta. Se kokoaa Lapin keskeisten kehittäjä-ja koulutusorganisaatioiden johdon pitämään yllä alueen yhteistä, ajantasaista tilanne-ja tulevaisuuskuvaa, keskustelemaan tulevaisuudesta ja varmistamaan ennakointitiedon hyödyntämistä päätöksenteossa. Ennakointitiedon tietopohjaa vahvistaa lisäksi ennakoinnin rajapintojen sopiminen kuntakentän ja yrityspalvelutoimijoiden kanssa. Ennakoinnin jatkuvuutta ja hyödyntämistä tukemaan perustettiin lisäksi Lapin ELY-keskuksen ja Lapin liiton yhteinen ennakoinnin ydintiimi. Ennakointiin osallistuu systemaattisesti jatkossa myös kuntasektori, seudulliset yrityspalveluverkostot sekä ELY:n ja Liiton johtoryhmät.