Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S21377

Hankkeen nimi: Learn@work-oppilaitosmalli

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.7.2018 ja päättyy 30.6.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Snellman-instituutti ry

Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys

Y-tunnus: 0870056-2

Jakeluosoite: Haapaniemenkatu 40 C 1

Puhelinnumero: 044 746 2840

Postinumero: 70110

Postitoimipaikka: Kuopio

WWW-osoite: http://www.snellmankesayliopisto.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Soili Meklin

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Johtaja/ rehtori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: soili.meklin(at)snellmankesayliopisto.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447462841

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Koulutusmaailma on viime vuodet ollut vahvassa murroksessa. Tämän päivän työelämä edellyttää laaja-alaista moniosaajuutta. Niin työntekijän kuin johtajan on kehitettävä osaamistaan koko ajan. Maailma kutistuu ja digitaalisuus yhdistää globaalisti ihmisiä, yhteisöjä ja yhteiskuntia. Tieto on kaikkien saavutettavissa. Tästä seuraa oikean, harhaanjohtavan ja väärän tiedon taistelu, jossa tietoa hakevan yksilön haasteena on löytää ja tunnistaa oikea tieto harhaanjohtavasta ja väärästä tiedosta.

Koulutusmaailman muutoksessa staattiset oppilaitosorganisaatiot muuttuvat liian hitaasti ja toimivat liikaa omista rakenteistaan lähtien. Tarvitaan oppilaitoksia, jotka ulottavat toimintansa työyhteisöjen sisään ja tarjoavat siellä tapahtuvalle oppimiselle tiedonlähteitä, järjestelevät ja suodattavat olemassa olevaa tietoa, huolehtivat oppimisen pedagogisesta näkökulmasta ja todentavat oppimisen.

Tässä hankkeessa tuotteistetaan ja pilotoidaan uudenlainen Learn@work-oppilaitosmalli, joka perustuu ketteryyteen, ajantasaisuuteen ja digitaalisten ratkaisujen vahvaan hyödyntämiseen ammatillisen kehittymisen tukena. Oppiminen siirtyy pois oppilaitoksen seinien sisältä sinne, missä työtä tehdään. Tavoitteena on toimia työyhteisöjen sisällä tuottaen tiedollista lisäarvoa niiden toimintaan. Käytössä olevat digitaaliset ratkaisut mahdollistavat ammatillista kehittymistä tukevan tiedon kokoamisen ja dynaamisen muuntumisen työssä tapahtuvien muutosten ja tarpeiden myötä. Syntyy koherentti oppimisympäristö, jossa on huomioitu myös sosiaalisen oppimisen elementit.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Pohjoissavolaiset pk-yritykset, työpaikat ja yksiköt, joilla on tarve päivittää kilpailukykyään ja tehostaa toimintaansa henkilöstön osaamista kehittämällä. Lisäksi kohderyhmänä ovat suoraan em. organisaatioissa työskentelevät henkilöt, jotka ovat kiinnostuneita ammatillisesta kehittymisestään.

Pilottiorganisaatioiden lisäksi hankkeen toimenpiteitä voidaan kohdentaa myös alueen muille yrityksille ja organisaatioille, mikäli se hyödyttää varsinaista kohderyhmää.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeessa luotavan toimintamallin syntymisen myötä välillisiä kohderyhmiä ovat työyhteisöjen asiakkaat sekä yhteiskunta, joka hyötyy pohjoissavolaisten organisaatioiden osaamisen kasvusta ja kehittymisestä myös hankkeen jälkeen. Samaa toimintamallia voivat hyödyntää myös muut oppilaitokset ja työyhteisöt.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 180 641

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 180 641

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 219 351

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 219 351

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Savo

Seutukunnat: Koillis-Savon, Varkauden, Kuopion, Sisä-Savon, Ylä-Savon

Kunnat: Sonkajärvi, Siilinjärvi, Kiuruvesi, Kaavi, Tuusniemi, Vesanto, Suonenjoki, Rautalampi, Lapinlahti, Keitele, Tervo, Rautavaara, Kuopio, Vieremä, Leppävirta, Pielavesi, Varkaus, Iisalmi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 20

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 18

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 200

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeeseen valitaan yrityksiä, jotka työllistävät tasapuolisesti sekä naisia että miehiä. Koulutuksellinen tasa-arvo on keskeinen näkökulma toiminnassamme.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeeseen valitaan yrityksiä, jotka työllistävät tasapuolisesti sekä naisia että miehiä. Koulutuksellinen tasa-arvo on keskeinen näkökulma toiminnassamme.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Ei ole päätavoite hankkeessa

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 3 0
Hankkeen pyrkimys hyödyntää mahdollisimman paljon toimivia digitaalisia ratkaisuja ohjaa toimintaa ei-materiaaliseksi.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 3 0
Lähikoulutusten rinnalle nousevat verkkopohjaiset toteutukset vähentävät koulutuksiin matkustamista. Oppiminen tapahtuu mahdollisimman paljon työpaikoilla. Kouluttajat voivat kouluttaa etänä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 5 0
Digitaalisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen tarkoittaa myös oppimisessa käytettävien materiaalien digitaalisuutta.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 2
Hanke kohdentuu Pohjois-Savoon, jossa kesäyliopistolla on jo toimipaikat Kuopiossa, Iisalmessa ja Varkaudessa. Toteutukset voidaan siis tuottaa läheltä-lähelle-periaatteella. Osallistuvat organisaatiot oppivat digitaalisten oppimisympäristöjen hyödyntämistä ja voivat laajentaa niiden käyttöä myös muihin toimintoihinsa.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 2
Digitaaliset ratkaisut ja niiden kehittäminen
Liikkuminen ja logistiikka 5 0
Koulutus ja ohjaus verkossa vähentää kouluttajien ja osallistujien matkustamista. Kun oppiminen tapahtuu työpaikoilla, ei tarvita erillisiä siirtymiä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 2
Kun osaamisen kehittäminen tapahtuu osana työtä, työpaikoilla, on siihen helpompi osallistua kaikkien kuin vain niiden, jotka "pääsevät" koulutukseen. Digitaalisissa oppimisympäristöissä kaikki tieto on esteettä kohderyhmän saatavilla kaiken aikaa. Myös erilaiset oppimistyylit huomioidaan hankkeessa.
Tasa-arvon edistäminen 5 2
Koulutukset kohdistuvat yksilöiden sijasta usein henkilöstöryhmiin, ottaen kuitenkin huomioon yksilölliset tarpeet (adaptiiviset oppimispolut). Tällöin osaamisen kehittäminen toteutuu koko kohderyhmälle huomioiden kunkin henkilökohtaiset oppimistyylit ja -tarpeet.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 2 3
Hankkeessa huomioidaan esim. maahanmuuttajataustaisten työntekijöiden erityistarpeita.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Learn@work-hankkeessa laajennettiin lakisääteisen oppilaitoksen toimintaa koulutuksen järjestämisestä ketterän oppimisen tukemiseen suoraan työpaikoilla.

Uuteen toimintamalliin kytkeytyy useita uusia palveluja, joissa oppilaitos ulottaa oman toimintansa ja osaamisensa alueen yritysten ja muiden työorganisaatioiden käyttöön. Tällöin oppilaitos toimii yhteistyössä kohdeorganisaation osaamisen kehittämisestä vastaavien henkilöiden kanssa tarjoten omaa pedagogista osaamistaan, digioppimisen välineistöjä ja koulutus-/ valmennussisältöjä organisaation käyttöön.

Hankkeessa valmennettiin 19 pilottiyritystä oppiviksi organisaatioiksi. Pilottiyrityksille tarjottiin kattava yrityskohtainen alkukartoitus, joka auttoi hahmottamaan sitä, millainen kokonaisuus ketterästi oppiva organisaatio on ja näkemään ne kohdat, joissa omaa yritystä kannattaa lähteä kehittämään sekä mitkä ovat sen olemassaolevat vahvuudet. Lisäksi valmennettiin 131 oppimisagenttia, jotka toimivat yrityksissä oppimisen edistäjinä ja viestinviejinä. Osaamisen kehittämisen tueksi luotiin 1700 microlearning-oppimissisältöä sisältävä tietokanta 16 työelämätaidosta ja se tuotteistettiin digitaaliseen oppimisympäristöön visuaalisiksi ja aktivoiviksi mikrokursseiksi.

Hankkeessa luotiin työyhteisöille systemaattinen malli, jolloin asiantuntijuus vahvistuu dynaamisesti työtä tehdessä. Näiden “oppivien työntekijöiden” työtavat ovat samalla myös oppimistapoja. Oppiminen ja sen tukeminen tapahtuu siellä missä työtä tehdään.