Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S21741

Hankkeen nimi: OTE - Opiskelijat työllistymistä edistävien toimintatapojen kehittäjiksi ammattikorkeakoulujen henkilöstön rinnalle

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.10.2019 ja päättyy 31.12.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Turun ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2528160-3

Jakeluosoite: Joukahaisenkatu 3 A

Puhelinnumero: (02) 263 350

Postinumero: 20520

Postitoimipaikka: Turku

WWW-osoite: http://www.turkuamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Laura Närvi

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Lehtori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: laura.narvi(at)turkuamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 44 907 4559

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Opiskelijoiden työllistymisen mahdollisuudet ja heidän työllistymiseensä saama tuki vaihtelee paljon. Se ei myöskään tavoita kaikkia niitä opiskelijoita, jotka sitä tarvitsevat. Tarvitaan uusia lähestymistapoja opiskelijoiden oman osallisuuden tukemiseksi ja työelämään johtavien polkujen rakentamiseksi jo opiskeluaikana. Tämä tarkoittaa tiivistä yhteistyötä ammattikorkeakoulujen ja niiden opiskelijakuntien välillä opiskelijoille soveltuvien tukitoimien ja osaamisen esiintuomisen kehittämiseksi.

Kuuden ammattikorkeakoulun yhteishankkeena toteutettavan OTE-hankkeen tavoitteena on tukea opiskelijoiden työllistymistä opiskelijakuntien ja ammattikorkeakoulujen yhteistyönä vahvistamalla opiskelijakuntien roolia opiskelijoiden työllistymisen tukemisessa sekä kehittämällä yhteisiä kriteereitä osaamisen osoittamiseksi.
Hankkeessa kehitetään opiskelijoiden omista tarpeista, toiveista ja toiminnasta lähteviä toimintakonsepteja kuten työnvälitystoiminta, työnhakuklinikka ja työelämätaitojen osaamismerkittäminen sekä tuodaan uusia toimintatapoja yrittäjyyden tukemiseen. Opiskelijat ovat itse vahvassa roolissa näiden suunnittelussa ja toteutuksessa mm. työnhakuklinikan ohjaajina.

Opiskelijoiden työllistymiseen liittyvien keinojen kehittäminen tapahtuu yhteiskehittämisenä, jota tapahtuu monella tasolla. Opiskelijakunnat verkostoituvat keskenään ja pohtivat rooliaan ja vastuutaan työllistymisen edistämisessä koko hankkeen ajan. Ne saavat tukea toisiltaan kehittämistyössä, jota ohjaa hankkeen koordinaattori. Myös ammattikorkeakoulut verkostoituvat keskenään työllisyyden edistämistarkoituksessa ja suunnittelevat yhteistyötään opiskelijakuntien kanssa tästä näkökulmasta yhteisissä kehittämispäivissä. Kaikilla ammattikorkeakouluilla ja opiskelijakunnilla on myös yhteiskehittämispäiviä.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisina kohderyhminä ovat ammattikorkeakoulut, niiden ohjaukseen ja työllisyyden edistämiseen liittyvä henkilökunta, ammattikorkeakoulujen opiskelijakunnat sekä eri opintovaiheissa olevat opiskelijat.
Hankkeen ensimmäisenä kohderyhmänä ovat opiskelijat, joiden työllistymisen edistämiseksi toimenpiteitä suunnitellaan.
Toinen kohderyhmä on ammattikorkeakoulujen henkilöstö, joka on tekemisissä opiskelijoiden valmistumisprosessien kanssa.
Kolmantena kohderyhmänä ovat työnantajat ja yrittäjät, joita pyritään saamaan mukaan hankkeeseen. (Työnantajat saavat työpaikkojen tarpeisiin paremmin kohdentuvaa osaamista.)
Neljäntenä kohderyhmänä ovat työllistämisen piirissä toimivat ammattilaiset, toimivat he sitten yritysten, kuntien, valtion tai jonkun muun tahon palveluksessa.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisinä kohderyhminä ovat työllistämispalveluja ja –järjestelmiä tuottavat tahot ja hankkeet, joille tässä hankkeessa tuotetaan tietoa toiminnan kehittämiskohteista opiskelijoiden näkökulmasta. Hankkeesta hyötyvät laajemmin myös opinto-ohjaajat, uraohjaajat sekä työelämätahot. Erilaiset työnantajat ja yritykset ovat myös kohderyhmää.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 376 872

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 376 872

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 502 499

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 502 499

6 Maantieteellinen kohdealue

Hankkeen toiminta on valtakunnallista

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 29

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 22

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 313

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Ei ole tehty.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen tiedotus, opiskelijoiden rekrytointi ja toimenpiteet suunnitellaan sellaisiksi, että kaikki sukupuolet voivat kokea hankkeen tukevan heidän tilannettaan. Tavoitteena on käyttää kautta linjan sukupuolineutraalia lähestymistapaa, mutta tarvittaessa tiedotusta ym. kohdennetaan suoraan jollekin osaryhmälle. Tätä sukupuolten tasa-arvon toteutumista arvioidaan hankkeessa säännöllisin väliajoin.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Ei ole päätavoite.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 1 1
Hanke on luonteeltaan palveluihin ja sähköisiin menetelmiin pohjautuva. Lisäksi luonnonvaroja kuluttavien materiaalien käyttö pyritään minimoimaan.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 2
Hankkeessa tehdään paljon yhteistyötä suurien opiskelijamäärien kanssa. Osallistujien liikkumista pyritään vähentämään sillä, että osa tapahtumista järjestetään virtuaalisesti.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 1 3
Materiaalien kestävä käyttö huomioidaan tapahtumajärjestämisessä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 2 2
Hanke tukee tulevaisuuden työntekijöiden sekä työelämän tarpeiden kohtaamista.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 5
Hankkeen pääasialliset tulokset ovat aineettomia palveluja ja tuotteita.
Liikkuminen ja logistiikka 2 2
Hankkeen tapahtumiin osallistuvat kehotetaan käyttämään julkisia kulkuneuvoja.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 7 7
Työllistymisen edistyminen sinällään lisää opiskelijoiden hyvinvointia ja poistaa tulevaisuuden epävarmuutta. Hankkeen läpileikkaava osallisuus on keskeinen hyvinvoinnin tekijä.
Tasa-arvon edistäminen 5 5
Hankkeessa huomioidaan sukupuolten välinen tasa-arvo, heikommin työllistyvien erityistarpeet sekä alat, joille työelämän murros aiheuttaa suurimpia haasteita. Valtakunnallisilla yhteismitallisilla osaamismerkeillä taataan opiskelijoiden tasa-arvoinen kohtelu arvioinnissa.Hankesuunnitelma jo sinänsä tukee opiskelijoiden yhdenvertaisuutta pyrkiessään edistämään opiskelijoiden työllistymistä opintoalasta tai opiskelualueesta riippumatta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 3 3
Opiskelijakuntien välinen lisääntynyt yhteistyö poistaa alueellista eriarvoisuutta ja tukee kulttuurista monimuotoisuutta. Opiskelijoiden roolin nostaminen tasa-arvoiseksi ammattikorkeakoulun henkilökunnan kanssa vahvistaa opiskelijoiden yhteiskunnallista vaikuttavuutta.
Kulttuuriympäristö 2 2
Eri puolilta Suomea olevien opiskelijoiden on mahdollista tutustua toistensa paikkakuntakohtaisiin kulttuurisiin eroavuuksiin.
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Nopea siirtyminen opinnoista työelämään on niin yhteiskunnan, työantajien kuin yksilöidenkin näkökulmasta kannustettava tavoite, mutta opiskelijoiden työllistymisen mahdollisuudet ja heidän työllistymiseensä saama tuki vaihtelee opiskeluala ja ammattikorkeakoulu kohtaisesti paljon. Tuki ei myöskään tavoita kaikkia niitä opiskelijoita, jotka sitä tarvitsisivat. Näihin tarpeisiin OTE-hankkeessa lähdettiin vastaamaan ottamalla opiskelijakunnat ja opiskelijat mukaan kehittämään ammattikorkeakoulujen työnhaku- ja urapalveluja.

Palveluja kehitettiin yhteiskehittämisen menetelmällä, jonka keskeinen idea on palvelunkäyttäjän tasa-arvoinen osallistaminen palvelun tai tuotteen kehittämiseen asiantuntijoiden rinnalla. Yhteiskehittämällä vahvistettiin opiskelijoiden asemaa tärkeinä kehittäjinä sekä tässä hankkeessa että ammattikorkeakoulujen toiminnassa erityisesti työllistymisen tukemisen teemassa, sekä tuettiin opiskelijoiden osallisuutta työelämään johtavien polkujen rakentamisessa jo opiskeluaikana.

Hankkeessa tehty tiivis yhteistyö toi opettajat ja opiskelijat yhteen häivyttäen raja-aitoja väliltämme, kun opiskelijakunnat sekä opintojaan hankkeessa suorittaneet opiskelijat olivat alusta loppuun mukana kehittämistyössä. Toisaalta opiskelijakunnat ja ammattikorkeakoulut verkostoituivat myös keskenään ja pohtivat rooliaan ja vastuutaan työllistymisen edistämisessä. Hankkeen aikana kokemuksia, tietoa ja tukea jaettiin säännöllisesti järjestetyissä työpakettien kokouksissa ja yhteiskehittämistapaamisissa.

Hankkeessa kehitettiin uusia ja tuunattiin jo olemassa olevia, opiskelijoiden tarpeista lähteviä työnhaun menetelmiä ja välineitä. Lopputuloksena syntyi Monikanavaisen työnhaun malli opiskelijoiden työllistymisen tukemiseen. Mallia voivat hyödyntää sekä opiskelijat että ammattikorkeakoulun opetus- ja ohjaushenkilöstö. Mallissa menetelmät ja välineet on jaettu kolmeen erilaiseen osioon. Jako on viitteellinen ja tutustumalla osioiden sisältöihin voi löytää erilaisia tapoja käyttää työkaluja luovasti osana omaa työnhakuaan. Opiskelija itsenäisesti -osiossa esitellään työkaluja opiskelijan itsenäisen työnhaun avuksi. Näitä työkaluja käyttäen opiskelija voi pohtia ja suunnitella omaa työuraansa sekä toisaalta saada käytännön vinkkejä työnhakuun. Ohjatusti kampuksella/virtuaalisesti -osioon on koottu menetelmiä ja välineitä, joiden toteuttaminen on mahdollista ammattikorkeakoulun opetus- tai ohjaushenkilöstön avustuksella. Osio sisältää joko virtuaalisesti tai lähitoteutuksena kampuksilla toteutettavia toimenpiteitä, joita voidaan sisällyttää myös valmiisiin opintojaksoihin tai toteuttaa itsenäisinä kokonaisuuksina. Opiskelijakunnan toimintana -osiosta löytyvät ne työnhaun työkalut, joita opiskelijakunnat voivat ottaa osaksi omaa toimintaansa. Näitä työkaluja käytettäessä vertaisuus on voimavara. Hankkeessa mukana olleet opiskelijakunnat ovat testanneet työkalut ja todenneet ne omassa toiminnassaan käyttökelpoisiksi. Monikanavaisen työnhaun malli ja hankkeen muut tuotokset ovat löydettävissä ote.turkuamk.fi -nettisivuilta.

Monikanavaisen työnhaun mallin lisäksi hankkeessa tuotiin esiin yrittäjyyttä yhtenä työllistymisvaihtoehtona ja urapolkuna. Tähän liittyen hankkeessa kehitettiin ja pilotoitiin monialaiseen osuuskuntatoiminnan toimintamalli. Hankkeessa tehtiin yhteistyötä työelämän kanssa ja tuotettiin myös jäsennyksiä siitä, miten työelämästä tulevia työtarjouksia ja yhteydenottoja välitetään ammattikorkeakoulujen sisällä niin, että ne tukevat opiskelijoiden opintojen aikaisia työelämäyhteyksiä ja toisaalta johtavat mahdollisesti opiskelijoiden sujuvampaan työllistymiseen opintojen jälkeen.