Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S21956

Hankkeen nimi: Pelaa!

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2020 ja päättyy 31.3.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Nuorten Akatemia ry

Organisaatiotyyppi: Kansalaisjärjestö

Y-tunnus: 0995462-8

Jakeluosoite: Toinen linja 17

Puhelinnumero: 0400 413833

Postinumero: 00530

Postitoimipaikka: Helsinki

WWW-osoite: http://www.nuortenakatemia.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Joonas Stenman

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: talous- ja hallintopäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: joonas.stenman(at)nuortenakatemia.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 50 363 3221

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen päämääränä on tukea 2. asteen ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevien nuorten osallisuuden edistämistä ja sosiaalista vahvistamista pelien avulla. Päämääränä on ammatillisten oppilaitosten henkilökunnan ja kolmannella sektorilla toimivien osaamisen lisääminen liittyen pelien tekemiseen ja pelillistämiseen. Lisäksi päämääränä on toteuttavien kolmannen sektorin yhteistyö pelien kehittämisessä.

Hankkeessa nuoret tutustuvat itselleen kiinnostavalla tavalla heitä koskeviin asioihin (harrastuksen löytäminen, liikunnan lisääminen, työelämäosallisuus ja tulevaisuususko) kehittämällä ja pelaamalla pelejä. Hankkeessa hyödynnetään innostavia ja ilmiöpohjaiseen oppimiseen perustuvia keinoja oman osaamisen tunnistamiseen, ryhmätyövalmiuksien kehittämiseen, itsetunnon kehittymiseen ja yhteiskunnassa tarvittavien taitojen omaksumiseen.

Tavoitteet ja toimenpiteet:

Tavoite 1: Vahvistetaan toisella asteella opiskelevien nuorten työelämävalmiuksia ja kiinnittymistä oppilaitoksiin kehittämällä ja pelaamalla opetuspelejä.
- Ensimmäisessä vaiheessa Nuorten Akatemia kokoaa pelitiimin kaikkien toteuttavien kolmannen sektorin organisaatioiden käyttöön. Pelitiimin kanssa käynnistetään yhteinen pelien kehittämisprosessi, jossa toteuttajaorganisaatiot oppivat yhdessä tekemällä.
- Toisessa vaiheessa kukin toteuttajaorganisaatio käynnistää nuorten kanssa palvelumuotoiluprosessin oman pelin kehittämiseksi oppilaitosten kanssa. Tässä vaiheessa toteuttajaorganisaatiot vaihtavat kokemuksia pelien kehittämisestä nuorten kanssa.
- Kolmannessa vaiheessa pelin toimivuutta kokeillaan pelaamalla peliä nuorten kanssa esim. järjestämällä omassa oppilaitoksessa pelipäiviä, joihin osallistuu nuoria mahdollisimman laajasti, ja kokeilujen perusteella peliä jatkokehitetään. Pelikiertue järjestetään yhteistyössä toteuttajaorganisaatioiden kesken.

Tavoite 2: Levitetään pelit ammatillisten oppilaitosten henkilökunnan käyttöön
Oppilaitosten henkilökunta osallistuu koulutuksiin pelien levittämiseksi. Koulutukset ovat 2 - 3 tunnin pituisia ja niiden tavoitteena on antaa valmiuksia pelien käyttämiseen opetuksessa tai esim. asuntola-ohjaajan työssä.

Tavoite 3: Toteuttavat kolmannen sektorin toimijat oppivat tekemään omaan toimintaansa liittyviä pelejä.
Kolmannella sektorilla toimivat oppivat pelien tekemisestä ja pelien sopivuudesta heidän omaan toimintaansa neljässä hankkeen aikana järjestettävässä työpajassa.


Tulokset ja tuotokset:
- Hankkeessa tehdään kolme valmista peliä nuorten kanssa
- 60 nuorta osallistuu pelien suunnitteluun
- 400 nuorta osallistuu pelien pelaamiseen
- 100 opettajaa ja ohjaajaa osallistuu koulutuksiin
- 50 kolmannella sektorilla toimivaa osallistuu työpajoihin
- koulutus oppilaitosten henkilökunnalle pelillistämiseen sekä kehitettyjen pelien pelaamiseen
- työpajamalli järjestöjen toimijoiden kokemusten kartoittamiseen
- ohjeet pelien pelaamiseen

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen ensimmäinen varsinainen kohderyhmä on nuoret, erityisesti koulutuksen nivelvaiheessa olevat, toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa. Nivelvaiheilla tarkoitetaan tässä ammatillisen koulutuksen aloittavia sekä koulutuksen loppuvaiheessa olevia nuoria. Pelikehittämisen avulla pyritään luomaan työkaluja, joilla voidaan edistää koulutukseen kiinnittymistä tai työelämäsiirtymiseen liittyvien taitojen kehittymistä. Kullakin hankkeen toteuttajalla on yhteistyökumppanina ammatillinen oppilaitos, jonka opiskelijoiden kanssa se kehittää omaa peliään. Hankkeen jatkuessa kohderyhmä laajenee pelin kehittäjien koko oppilaitoksessa opiskeleviin nuoriin, joiden kanssa peliä pelataan ja kokeillaan.

Hankkeen toinen kohderyhmä ovat oppilaitosten henkilöstö, jotka osallistuvat hankkeen koulutuksiin. Koulutukset voivat olla pelitapahtumien yhteydessä järjestettäviä koulutuksia tai levittämiseen liittyviä koulutuksia. Oppilaitosten henkilökunta voi olla ammatillisten oppilaitosten opettajia, kuraattoreita, oppilaanohjaajia, asuntolaohjaajia tai vastaavia henkilöitä. Hankkeessa keskitytään erityisesti sellaisiin oppilaitoksissa työskenteleviin henkilöihin, jotka toimivat ensimmäisen kohderyhmän kanssa.

Hankkeen kolmantena kohderyhmänä ovat toteuttavissa kolmannen sektorin organisaatioissa toimivat henkilöt, jotka osallistuvat peleistä saatavien kokemusten pohdintaan (ei hankehenkilöstö). Nämä henkilöt osallistuvat pelien kehittämistyöpajoihin sekä kokemustyöpajoihin, joissa arvioidaan pelien soveltuvuutta toteuttavien organisaatioiden omassa toiminnassa. Henkilöt työskentelevät toteuttavissa kolmannen sektorin organisaatioissa tai toimivat muussa tehtävässä esim. luottamushenkilönä.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välilliset kohderyhmät hankkeessa ovat: muu oppilaitoksissa toimiva henkilöstö, muut nuoret sekä pelien tekemisestä hyötyvät kolmannen sektorin organisaatioissa toimivat henkilöt, jotka eivät osallistu suoraan hankkeen toimenpiteisiin.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 199 082

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 188 429

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 199 082

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 188 429

6 Maantieteellinen kohdealue

Hankkeen toiminta on valtakunnallista

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 210

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Ajattelemme, että pelillistäminen kiinnostaisi enemmän poika- kuin tyttöoletettuja. Samoin arvioidaan, että naisoletetut ammatilliset opettajat voisivat olla kiinnostuneempia uusista toimintatavoista. Kolmannella sektorilla toimivat ohjaajat ovat pääosin naisolettuja. Tosin pelillistäminen voisi kiinnostaa miesoletettuja enemmän.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa pyritään siihen, että niin nais- kuin miesoletettuja osallistuu toimintaa yhtä paljon. Koulutuslinjat valitaan siten, että koulutukseen osallistuu yhtä paljon tyttö- kuin poikaoletettuja. Näin saadaan parempi kuva pelillistämisen soveltamisesta. Samaan pyritään myös ammatillisten opettajien ja ohjaajien osalta.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen, mutta hankkeen toimenpiteillä voi olla vaikutusta sukupuolten tasa-arvoon. Pelillistämisen toivotaan kiinnostavan eri sukupuolia.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Hanke on luonnonvarojen käytön osalta neutraali.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Hanke on ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien osalta neutraali. Matkat suoritetaan julkisilla kulkuneuvoilla ja materiaalit pyritään toteuttamaan sähköisinä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Hanke on tältä osin neutraali.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Hanke on tältä osin neutraali.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hanke on tältä osin neutraali.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Hanke on tältä osin neutraali. Pelin kehittämisessä ja toteuttamisessa ei tarvita juurikaan materiaaleja tai ne ovat hyvin vähäisiä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Hanke on tältä osin neutraali.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Hanke ei kehitä elinkeinorakennetta.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 8
Hankkeessa kehitetään uusia pelejä, jotka ovat jo palveluita ja ne saattavat johtaa uusien vastaavien aineettomien palveluiden kehittämiseen.
Liikkuminen ja logistiikka -1 0
Hankkeessa joudutaan varsinkin koulutuskiertueen aikana liikkumaan. Liikkuminen tapahtuu mahdollisuuksien mukaan julkisilla välineillä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 7 8
Hanke tähtää nuorten hyvinvoinnin edistämiseen uusin ja nykyaikaisin opetusmenetelmin.
Tasa-arvon edistäminen 5 3
Hankkeen toiminnoissa huomioidaan ihmisten erilaiset lähtökohdat ja kaikkia osallistujia kohdellaan yhdenvertaisesti. Toimintoihin voi osallistua kuka tahansa kohderyhmään luettava henkilö.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 8 10
Voimavaraistamalla nuoria ja nuorten parissa toimivia hanke tukee yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta.
Kulttuuriympäristö 0 0
Hankkeella ei ole vaikutuksia kulttuuriympäristöön.
Ympäristöosaaminen 0 0
Hankkeella ei ole vaikutuksia ympäristöosaamiseen.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Pelaa! -hankkeen päämääränä oli tukea ammattioppilaitoksissa opiskelevien nuorten osallisuutta oppilaitoksissa ja heidän omissa opinnoissaan hyödyntäen pelillisyyttä ja pelien yhteiskehittämistä. Hankkeen päämääränä oli vahvistaa ammatillisen toisen asteen opetus- ja ohjaushenkilökunnan sekä järjestötoimijoiden osaamista pelien ja pelillisyyden hyödyntämisessä opetus- ja kasvatustyössä.

Hankkeen toimintaan osallistuneilla nuorilla oli pelien kehittämisen ja pelaamisen kautta mahdollisuus käsitellä kiinnostavalla ja osallistavalla tavalla harrastusten löytämistä, liikkeen lisäämistä omaan arkeen sekä tulevaisuutta ja työelämää. Hankkeen toiminnoissa hyödynnettiin nuorten kanssa innostavia, ilmiöpohjaiseen ja kokemukselliseen oppimiseen perustuvia menetelmiä oman osaamisen tunnistamiseen, ryhmätyövalmiuksien kehittämiseen, itsetunnon vahvistumisen tukemiseen ja yhteiskunnassa tarvittavien taitojen omaksumiseen.

Hankkeen tavoitteet ja toimenpiteet:

Tavoite 1: Toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevien nuorten työelämävalmiuksia ja kiinnittymistä omiin opintoihin vahvistetaan osallistavan pelikehittämisen ja pelipedagogiikan avulla.

Hankkeen toteuttajaorganisaatioiden käyttöön koottiin pelitiimi. Pelitiimin kanssa käynnistettiin yhteinen pelien kehittämisprosessi, jossa toteuttajaorganisaatiot kehittivät rinnakkain kolmea hyötypeliä ja oppivat yhdessä toimien.

Kukin toteuttajaorganisaatio toteutti ammattioppilaitoksissa opiskelevien nuorten kanssa heidän omiin opintoihinsa sidotun palvelumuotoiluprosessin hankkeen pelien kehittämiseksi. Peliprojekteissa nuoret oppivat pelien käsittelemistä teemoista, projektimaisesta työskentelystä ja yhteistyöstä. Toteuttajaorganisaatiot ja nuoret oppivat yhdessä pelien kehittämisestä.

Ammattioppilaitoksissa järjestetyllä pelikiertueella oppilaitoksissa opiskelevat nuoret testasivat ja arvioivat hankkeen pelien viimeisiä prototyyppejä. Pelitestausten tulosten perusteella pelejä jatkokehitettiin. Pelikiertue järjestettiin yhteistyössä toteuttajaorganisaatioiden ja oppilaitosten sekä pelikiertuetta varten koulutettujen peliohjaajien kanssa.

Tavoite 2: Pelit levitetään ammattioppilaitosten henkilökunnan käyttöön.

Ammattioppilaitosten henkilökunnalle järjestettiin koulutuksia sekä webinaareja, joiden tavoitteena oli vahvistaa henkilökunnan osaamista pelien hyödyntämisestä opetus- ja ohjaustyössä sekä tarjota valmiuksia hankkeessa kehitettyjen pelien hyödyntämiseen. Hankkeen puitteissa painatetut ja julkaistut pelit toimitettiin tilausten mukaan maksuttomasti ammattioppilaitosten käyttöön. Pelit olivat tilattavissa valtakunnallisesti.

Tavoite 3: Toteuttavat kolmannen sektorin toimijat oppivat tekemään omaan toimintaansa liittyviä pelejä.

Hankkeen toteuttajaorganisaatiot toteuttivat rinnakkaiset pelikehittämisprojektit, joissa hanketoimijat tukivat toisiaan koko prosessin ajan säännöllisten tapaamisten ja vuoropuhelun kautta. Projektien toteutusta ja tuloksia kolmannen sektorin toimijat arvioivat yhdessä. Hankkeen aikana kootut pelikehittämisen hyvät käytännöt koottiin oppaaksi, jota hyödynnetään toimijoiden tulevissa peleihin liittyvissä projekteissa ja toiminnoissa.

Tulokset ja tuotokset:
- Hankkeessa tuotettiin kolme hyöty- tai oppimispeliä ammattioppilaitosten käyttöön: Hobica -lautapeli harrastusten löytämiseen, Fantasia -mobiilipeli liikkeen lisäämiseen sekä Tuntematon tulevaisuus -roolipeli nuorten tulevaisuususkon ja työelämäosallisuuden vahvistamiseen. Pelien käyttöönoton tueksi kustakin pelistä tuotettiin ohjeet pelin pelaamiseen ja pelituokion ohjaamiseen.
- Pelikehittämisprojekteihin osallistui 45 ammattioppilaitoksissa opiskelevaa nuorta kolmesta eri oppilaitoksesta.
- 249 nuorta osallistui pelien testaamiseen ja arviointiin ammattioppilaitoksissa järjestetyissä pelipäivissä.
- 47 ammattioppilaitoksissa työskentelevää opettajaa tai ohjaajaa osallistui oppilaitosten henkilökunnalle suunnattuihin koulutuksiin.
- 40 kolmannella sektorilla toimivaa henkilöä osallistui järjestötoimijoille suunnattuihin tilaisuuksiin.
- Ammattioppilaitosten henkilökunnalle järjestettiin neljä koulutusta ja kaksi webinaaria, jotka käsittelivät opetus- ja ohjaustyön pelillistämistä sekä hankkeissa tuotettujen hyötypelien käyttöä osana oppilaitoksissa tehtävää työtä.
- Hankkeessa toteutettiin yksi aloitusseminaari hankkeen toteuttajaorganisaatioille sekä kolme kaikille kolmannen sektorin toimijoille suunnattua seminaaria pelipedagogiikasta ja pelien kehittämisestä.
- Hankkeen aikana kootut pelikehittämisen hyvät käytännöt koottiin digitaaliseen julkaisuun Pieni opas pelisuunnitteluun.