Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22078

Hankkeen nimi: eLappi

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2020 ja päättyy 31.12.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Lapin Yliopisto

Organisaatiotyyppi: Yliopisto

Y-tunnus: 0292800-5

Jakeluosoite: Yliopistonkatu 8

Puhelinnumero: 016341341

Postinumero: 96300

Postitoimipaikka: ROVANIEMI

WWW-osoite: https://www.ulapland.fi/FI

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Frangou Satu-Maarit Helena

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Tutkijatohtori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: satu-maarit.frangou(at)ulapland.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0404844492

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hanke pohjautuu ajankohtaiseen käytännön tarpeeseen kehittää etänä tapahtuvaa perusopetusta. Perusopetus siirtyi nopealla aikataululla Covid-19 (koronaviruksen) aiheuttaman pandemian vuoksi etäopetukseen koko Suomessa, eikä tilanteeseen ehditty valmistautua. Hankkeen avulla pyritään vahvistamaan etänä tapahtuvan perusopetuksen toimintaedellytyksiä Lapin alueella. Vaikka kriisistä johtuva etäopetuksen tarve menisikin pian ohi, on silti paljon opettajia, joilla etäopetusvalmiudet eivät ole riittävällä tasolla. Tässä hankkeessa pyritään tuomaan etäopetukseen liittyvää koulutus ja tuki avoimesti opettajien saataville ja sitä kautta vaikuttamaan heidän digipedagogisiin valmiuksiinsa sekä etäopetustilanteissa että tämän päivän luokkaopetuksessa.
Hanke pyrkii kartoittamaan etäopetuksessa hyödynnettävän teknologian ja sovellusten käytön osaamiseen liittyviä kehittämisen tarpeita opettajien keskuudessa tässä uudessa tilanteessa. Havaittujen tarpeiden pohjalta opettajille tarjotaan asiantuntija-apua ja koulutusta sekä tuotetaan avoimesti saatavilla olevaa tukimateriaalia etäopetuksen pedagogisten menetelmien ja digitaalisten välineiden haltuun ottamiseen. Tavoitteenamme on laadukkaan opetuksen takaaminen kaikkialla Lapissa.

Hankkeessa syvennetään ja laajennetaan Lapin alueen opettajien kykyä hyödyntää digitaalisia ratkaisuja etäopetuksen erilaisissa tilanteissa koulutuksen ja tuki- ja virikemateriaalin avulla, jota hankkeessa tuotetaan. Hanke keskittyy etäopetuksen pedagogiikkaan, monenlaisten oppilaiden etäohjauskysymyksiin ja taito- ja taideaineiden järjestämiseen etäopetuksessa. Lisäksi hankkeessa tuotetaan materiaaleja saamen kielellä tapahtuvan etäopetuksen tarpeisiin. Hankkeessa luodaan materiaalille avoin digitaalinen alusta, jolla materiaalit ovat helposti luettavissa olevina interaktiivisina infograafeina, joissa pienemmät kuvakkeet voidaan avata ja tiedot voidaan tarpeen tullen tulostaa. Lisäksi hankkeessa tuotetaan podcasteja ja videotallenteita. Hankkeessa panostetaan tuotetun materiaalin saavutettavuuteen ja helppolukuisuuteen. Hanke käyttää myös sosiaalista mediaa tiedon jakamiseen.

Hankkeen tuloksena Lapin alueella on vahvistettu uudenlaisten digitaalisen ratkaisujen käyttöä ja uudenlaisia digitaalista teknologiaa hyödyntäviä pedagogisia lähestymistapoja etäopetuksessa. Opettajien digitaalinen osaaminen on syventynyt ja monipuolistunut sekä etäopetuksen laatu on parantunut.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen ensisijaisina kohderyhminä ovat perusasteen oppilaitoksissa työskentelevä opetushenkilöstö Lapissa, mutta tuotettua materiaalia voivat käyttää ketkä tahansa opetustyössä olevat henkilöt.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välilliset kohderyhmät ovat Lapin alueen perusopetuksen eri luokilla opiskelevat oppilaat.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 61 157

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 55 622

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 76 446

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 69 527

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Rovaniemen

Kunnat: Rovaniemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 100

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeessa huomioidaan se, että valtaosa opettajista ja opettajaksi opiskelevista henkilöistä on naisia.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa huomioidaan se, että valtaosa opettajista ja opettajaksi opiskelevista henkilöistä on naisia.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen tavoitteena ei ole tasa-arvoistaa sukupuolten välistä tasa-arvoa, ainoastaan etäopetuksen käytänteitä.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ei koske hanketta.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Ei koske hanketta.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei koske hanketta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei koske hanketta.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei koske hanketta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Ei koske hanketta.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei koske hanketta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 8
Hankkeessa pyritään vaikuttamaan siihen, että kaikki opetuksesta vastaavat henkilöt asuinpaikasta riippumatta saisivat tarvitsemansa tuen hyvän etäopetuksen toteuttamiseen. Tätä kautta edistetään opettajien valmiuksia toimia omassa ammatissaan jos lähiopetuksen mahdollisuutta ei ole.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 9
Hankkeen aikana Lapin alueen opettajien kyky hyödyntää digitaalisia ratkaisuja etäopetuksessa on syventynyt ja laajentunut. Opettajien etäopetuksessa käytettävät menetelmät ja osaaminen on monipuolistunut, sekä etäopetuksen laatu parantunut. Lisäksi hankkeen aikana tuotetaan avoimesti saatavilla olevaa digitaalista tukimateriaalia, joka edesauttaa etäopetuksen suunnittelua ja toteuttamista sekä välittömästi, että hankkeen päättymisen jälkeen.
Liikkuminen ja logistiikka 0 7
Hankkeessa pyritään nimenomaan kehittämään etäopetusta, joka ylittää ajan ja paikan rajoittamat esteet.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 9
Kehittämällä etäopetuksen osaamista voidaan tukea opettajien työn suunnittelua ja toteutusta ja sitä kautta heidän hyvinvointiaan.
Tasa-arvon edistäminen 8 9
Kehitetyt etäopetuksen tukimateriaalit ovat vapaasti saatavilla avoimella digitaalisella alustalla, joka tukee materiaalin tasa-arvoista saatavuutta. Myös etäopetuksen laadun parantaminen lisää opettajien tarjoaman opetuksen tasa-arvoisuutta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 9 9
Yhteiskunnallinen ja kultuurinen yhdenvertaisuus on toiminnan keskiössä. Tarkoituksena on kehittää opettajien etäopetustaitoja ja kaikki tukimateriaali käännetään myös saamen kielille kulttuurisen yhdenvertaisuuden varmistamiseksi.
Kulttuuriympäristö 9 9
Hankkeessa huomioidaan Lapin alueen opettajien maantieteellinen ja kulttuurinen ympäristö ja tukimateriaali käännetään saamen kielille.
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei koske hanketta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hanke pohjautuu ajankohtaiseen käytännön tarpeeseen kehittää etänä tapahtuvaa perusopetusta. Perusopetus siirtyi nopealla aikataululla Covid-19 (koronaviruksen) aiheuttaman epidemianvuoksi keväällä 2020 etäopetukseen koko Suomessa, eikä tilanteeseen ehditty valmistautua. Hankkeen avulla haluttiin vahvistaa etänä tapahtuvan perusopetuksen toimintaedellytyksiä Lapin alueella. Vaikka kriisistä johtuva etäopetuksen tarve olisikin mennyt pian ohi, oli silti paljon opettajia ja kouluja, joilla etäopetusvalmiudet eivät olleet riittävällä tasolla. Tässä hankkeessa tuotiin etäopetukseen liittyvä koulutus ja tuki avoimesti opettajien saataville ja sitä kautta haluttiin vaikuttaa heidän digipedagogisiin valmiuksiinsa sekä etäopetustilanteissa että tämän päivän luokkaopetuksessa.
Hankkeessa kartoitettiin etäopetuksessa hyödynnettävän teknologian ja sovellusten käytön osaamiseen liittyviä kehittämisen tarpeita opettajien keskuudessa tässä uudessa etäopetustilanteessa. Kartoituksessa nousi esiin, että käytössä olevat digitaaliset välineet ovat yhteydessä opettajien etäopetuksessa kokemaan onnistumiisen. Kartoituksen keskeisistä tuloksista kirjoitettiin alakertakirjoitus, joka on saatavilla myös hankkeen nettisivustolla https://www.ulapland.fi/FI/Kotisivut/eLappi. Havaittujen tarpeiden pohjalta opettajille tarjottiin asiantuntija-apua ja koulutusta sekä tuotettiin avoimesti saatavilla olevaa tukimateriaalia etäopetuksen pedagogisten menetelmien ja digitaalisten välineiden haltuun ottamiseen sitä tavoitetta silmällä pitäen, että taataan laadukasta perusopetusta kaikkialla Lapissa. Hankkeessa valmistettujen tukimateriaalien katsojaluvuista voimme päätellä, että varsinkin saamenkieliset tukimateriaalit ovat olleet erittäin tarpeellisia.
Hankkeessa paneuduttiin Lapin alueen opettajien kykyyn hyödyntää digitaalisia ratkaisuja etäopetuksen erilaisissa tilanteissa hankkeessa tuotetun koulutuksen ja tuki- ja virikemateriaalin avulla. Hanke keskittyi etäopetuksen pedagogiikkaan, monenlaisten oppilaiden etäohjauskysymyksiin ja taito- ja taideaineiden järjestämiseen etäopetuksessa. Lisäksi hankkeessa tuotettiin materiaaleja eri Suomessa puhuttujen saamen kielillä tapahtuvan etäopetuksen tarpeisiin. Hankkeessa luotiin materiaalille avoin digitaalinen alusta, jolla materiaalit ovat helposti luettavissa olevina interaktiivisina esim. infograafeina, joissa pienemmät kuvakkeet voidaan avata ja tiedot voidaan tarpeen tullen tulostaa panostaen tuotetun materiaalin saavutettavuuteen ja helppolukuisuuteen. Lisäksi hankkeessa tuotettiin podcasteja ja videotallenteita. Hanke käytti sosiaalista mediaa, verkostoja ja tiedotteita tiedon jakamiseen https://www.facebook.com/elappi2020.
eLappi hanke mahdollisti Lapin yliopiston opettajien kouluttajien perehtymisen ja asiantuntemuksen lisäämisen etäopetuksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Hankkeessa toimineet opettajankouluttajat ovat ottaneet haltuun etäopetukseen liittyvän ajankohtaisen tutkimuksen sekä uudet teknologiat etäopetuksen kehittämiseksi Lapin läänissä. Tähän on sisältynyt mm. ajankohtaisen tutkimuskirjallisuuden lukemista, opettajan digipedagogisten valmiuksien määrittelyä ja yleisesti perehtymistä etäopetuksen pedagogisiin ratkaisuihin mm. eri oppiaineissa. Hankkeen myötä kartoitettiin lukuisia teknologisia ja digitaalisia ratkaisuja etäopetuksen tueksi Lapin läänissä. Hankkeen tuloksena Lapin alueella on vahvistettu uudenlaisten digitaalisen ratkaisujen käyttöä ja uudenlaisia digitaalista teknologiaa hyödyntäviä pedagogisia lähestymistapoja etäopetuksessa.