Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22087

Hankkeen nimi: SETforWork - taitoja ja kokemuksia työelämän muutokseen

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.6.2020 ja päättyy 31.5.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Centria-ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 1097805-3

Jakeluosoite: Talonpojankatu 2

Puhelinnumero: 0407013221

Postinumero: 67100

Postitoimipaikka: Kokkola

WWW-osoite: http://www.centria.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Toivanen Leena Elina

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: TKI-asiantuntija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: leena.toivanen(at)centria.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0407013221

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Korona-epidemia aiheuttama poikkeustilanne on vaikuttanut opiskelijoiden ja työttömien siirtymiseen työelämän pariin. Monelta opiskelijalta ja työttömältä on peruuntunut työllistymiseen liittyvät, tärkeät toiminnot kuten työharjoittelu, työkokeilu, opinnäytetyöpaikka, kesätyö jne. Nämä toiminnot ovat tavallisesti olleet tärkeitä ensiaskeleita kohti tulevaa työuraa. Samalla Korona-epidemian aiheuttama poikkeustilanne on pakottanut yritykset ”digiloikkaan”, jossa uusia työn teon tapoja on otettu käyttöön ripeästi. Henkilöt, jotka ovat nyt työttömänä tai opiskelemassa jäävät tämän työelämän ”digiloikan” ulkopuolelle. Hankkeessa parannetaan siirtymävaiheessa henkilöiden työelämätaitoja, varmistetaan heidän mukana pysyminen poikkeusolojen tuomassa ”digiloikassa” ja tuotetaan uraohjauspalveluille nykyaikaista osaamista työelämätaitoihin ja vuorovaikutukseen liittyen. Näin edistetään ennakoivaa uraohjauksen mallia. Hankkeessa järjestetään kokemuksellisia työelämäkokonaisuuksia, joissa osallistujat aktiivisesti kehittävät omaa osaamistaan ja samalla tuottavat uudenlaista osaamispääomaa ja työkokemusta, joka tukee heidän siirtymistään työelämään. Kokonaisuudet järjestetään avoimina työpajatyyppisinä kokonaisuuksina pääosin digitaalisesti, ja niiden pääteemat ovat esimerkiksi vuorovaikutus, rooli työyhteisössä, kansainvälistyminen asiantuntijatyössä ja tarpeet ohjauksessa. Näin edistetään kohderyhmän osaamisen kehittymistä asiantuntijatyöhön ja kohderyhmän työllistymisen mahdollisuuksia. Työnhakijat ovat osaavia työyhteisön toimijoita, ja vievät työelämätaitojen kehittämisen toimenpiteitä mukanaan yrityksiin.

Hankkeen konkreettiset tavoitteet ja niihin liittyvät toimenpiteet ovat seuraavat:

1. Osallistujien työelämätaidot kehittyvät. He saavat käytännön kokemuksia työelämän tilanteista ja kykenevät kehittämään vuorovaikutustilanteita työelämässä.
Työpaketti 1. Järjestetään kokemuksellisia toimintakokonaisuuksia, joissa osallistujat kokevat työelämätilanteita ja saavat työkaluja niiden kehittämiseen. Kokonaisuudet järjestetään pääosin verkkototeutuksina. Tuetaan erityisesti osallistujia heidän kiinnittymisessä työelämään ryhmä- ja yksilösparrauksen keinoin.

2. Uraohjauspalvelut tukevat koulutuksesta työelämään siirtymistä. Valmistuvilla opiskelijoilla, ja muilla työelämään siirtyvillä, on nykyaikaiset työelämävalmiudet.
Työpaketti 2. Pilotoidaan kokemuksellisia työpajoja osana opintojen uraohjausta ja työttömien tukipalveluita. Painotetaan vuorovaikutustaitojen kehittämistä etätyökaluja hyödyntäen osana uraohjauksen kokonaisuutta. Työpaketissa 1 saatuja kokemuksia, työkaluja ja toimintatapoja jalkautetaan yleiseen uraohjaustyöhön. Tuotetaan raportteja ja dokumentteja osallistujien kokemusten pohjalta, ja siirretään nämä opit yleiseen uraohjauksen käyttöön.


3. Luoda alueen osaajille mahdollisuuksia kansainväliseen mikrotyöhön, joka mahdollistaa työllistymisen jatkossa poikkeusajoista huolimatta. Osallistujien uran alun työkokemus täydentyy oman osaamisalan projekteilla, mikä helpottaa työelämään siirtymistä.
Työpaketti 3. Tunnistetaan alueen osaajien osaamisprofiileja vastaavat kansainväliset mikrotyöalustat, ja luodaan materiaalit (webinaarit, koulutukset, esitteet ja oppaat) alueen osaajien käyttöön alustojen hyödyntämisestä.
Työpaketissa hyödynnetään alueella jo olevien mikrotyöntekijöiden kokemuksia, kansallisia sekä kansainvälisiä verkostoja. Työpaketin tavoitteena on tuottaa kattavat materiaalit tulevaisuuden alustatyöstä, ja siitä kuinka tähän työhön on mahdollista osallistua eri puolilta maapalloa.


Näiden toimenpiteiden myötä päästään seuraaviin tuloksiin:

1. Osallistujat ovat työelämätaitojen kehittämisen osaajia. He tuntevat ja ovat kokeneet työelämän tilanteita, mikä helpottaa heidän kiinnittymistään työelämään poikkeusolosuhteiden aikanakin. Osallistujat pysyvät mukana poikkeustilanteen aiheuttamassa ”digiloikassa”.
2. Uraohjauspalveluiden työkalut ja menetelmät vastaavat erikoistilanteiden ja yleisen työelämän kehityksen vaatimuksia. Käytännönläheinen uraohjaus tukee osallistujia elämän nivelvaiheissa.
3. Nuoret pääsevät mukaan kansainvälisiin projekteihin, joissa kehittävät taitojaan ja oppivat tuomaan esille omaa osaamistaan. Projektien avulla nuoret osoittavat osaamisensa konkreettisesti työelämään siirtyessä.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

- Opiskelijat
- Työttömät
- Haastavassa työmarkkinatilanteessa tai siirtymävaiheessa (koulutuksesta työelämään, alan vaihtajat) olevat henkilöt

4.2 Välilliset kohderyhmät

- Asiantuntijatyöhön siirtyvät henkilöt
- Pitkäaikaistyöttömät ja syrjäytymisvaarassa olevat
- Pohjois-Pohjanmaan maakunnan eteläosan elinkeinoelämä, seutukunnat, kunnat sekä muut hankkeen sidosryhmät ja yhteistyökumppanit (muu julkinen sektori, työvoimaviranomaiset, oppilaitokset, kolmas sektori, muut työllisyyden edistämishankkeet, yrittäjäjärjestöt ja kauppakamarit). Hanketta toteutetaan tiiviissä yhteistyössä näiden tahojen kanssa.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 60 160

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 60 160

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 75 200

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 75 200

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Raahen, Nivala-Haapajärven, Ylivieskan

Kunnat: Sievi, Kalajoki, Alavieska, Oulainen, Raahe, Pyhäjärvi, Ylivieska, Siikajoki, Merijärvi, Kärsämäki, Reisjärvi, Pyhäjoki, Haapajärvi, Nivala

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Talonpojankatu 2

Postinumero: 67100

Postitoimipaikka: Kokkola

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 17

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 65

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Centria-ammattikorkeakoululla on tasa-arvosuunnitelma, jota noudatetaan kaikessa toiminnassa. Tasa-arvo on huomioitu hankkeen kohderyhmän asettelussa ja tavoitteissa. Hankkeen toteutuksessa tullaan huomioimaan molempien sukupuolten mahdollisuus osallistua hankkeen toteutukseen ja tarjoamaan osallistumismahdollisuus tasavertaisesti naisille ja miehille.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toiminta ja tulokset palvelevat koko kohderyhmää sukupuolesta riippumatta. Hankkeen viestinnässä ja markkinoinnissa sukupuolinäkökulma huomioidaan mm. siten, että hankkeen toimenpiteitä tarjotaan kohderyhmäläisille ennakkoluulottomasti heidän osaamisen ja kiinnostuksen mukaisesti
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteena ei ole sukupuolten välisen tasa-arvon edistäminen. Hankkeen kohderyhmään kuuluu tasapuolisesti sekä naisia että miehiä.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 3 7
Lähes kaikki hankkeen toimenpiteet toteutetaan digitaalisilla välineillä, joka omalta osaltaan ottaa huomioon luonnonvarojen käytön kestävyyden.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 4
Hankkeessa pilotit toteutetaan hyödyntäen digitaalisia ratkaisuja, jonka kautta voidaan ajasta ja paikasta riippumatta toimia tehokkaasti. Nämä ratkaisut vähentävät ilmastonmuutoksen riskejä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 1
Hankkeella ei ole suoraa vaikutusta kasvillisuuteen, eliöihin ja luonnon monimuotoisuuteen.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 1
Hankkeella ei ole suoraa vaikutusta pinta- ja pohjavesiin, maaperään tai ilmaan.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 1
Hankkeella ei ole suoraa vaikutusta Natura 2000- ohjelmaan.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 4 4
Hankkeen toimintaympäristössä hyödynnetään digitaalisia materiaaleja, mikä vähentää materiaalien tulostus- ja lähettämistarvetta.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 1
Hankkeella ei ole suoraa vaikutusta uusiutuvien energialähteiden käyttöön.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 8
Hankkeessa edistetään vuorovaikutusta ja osaamisen kasvua työn ulkopuolella olevien henkilöiden keskuudessa. Elinkeinoelämä saa uudenlaista osaamispääomaa, kun hankkeen toimenpiteisiin osallistuneet henkilöt siirtyvät työmarkkinoille. Konkreettisella tuella pyritään saamaan sekä välittömiä että välillisiä tuloksia. Lyhyellä ja pitkällä aikavälillä lisää työvoiman osaamispääomaa.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 9 9
Hankkeessa parannetaan työvoiman ulkopuolella olevien henkilöiden työelämätaitoja, varmistetaan heidän mukana pysyminen poikkeusolojen tuomassa ”digiloikassa” ja tuotetaan elinkeinoelämälle nykyaikaista osaamista työelämätaitoihin ja vuorovaikutukseen liittyen. Hankkeessa järjestetään kokemuksellisia työelämäkokonaisuuksia, joissa osallistujat aktiivisesti kehittävät omaa osaamistaan. Hankkeen toimenpiteillä on vaikutusta yksilön työllistymiseen ja näin ollen myös yksilön sekä hänen perheensä hyvinvointiin. Näin hankkeella on myös yhteiskunnallisesti hyvinvointia lisäävä arvo.
Liikkuminen ja logistiikka 1 2
Hanke pohjautuu digitaalisuuteen ja digitaalisten työkalujen käyttöön, jolloin liikkuminen ja logistiikka jäävät vähemmälle.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 7 8
Hankkeessa parannetaan työvoiman ulkopuolella olevien henkilöiden työelämätaitoja, varmistetaan heidän mukana pysyminen poikkeusolojen tuomassa ”digiloikassa”. Samalla elinkeinoelä saa uutta työvoimaa, jolla on modernit työelämätaidot hallussa. Kohdehenkilöt pääsevät kehittämään omaa osaamistaan, joka parantaa yksilön hyvinvointia. Yksilön työllistyessä hyvinvointi heijastuu myös laajemmin esimerkiksi hänen perhesuhteeseen ja taloudelliseen tasapainoon.
Tasa-arvon edistäminen 7 8
Hankkeessa kohennetaan työelämän ulkopuolella olevien henkilöiden osaamista poikkeustilan aiheuttamassa ”digiloikassa”. Ehkäistään digitalisoitumisen mukanaan tuomaa eriarvoistumista taidoissa. Kannustetaan laajentamaan osaamista koulutustaustasta tai sukupuolesta riippumatta. Jatkuva oppiminen ja itsensä kehittäminen ehkäisee eriarvoistumista työelämässä.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 8 8
Hankkeen toimenpiteet suunnitella siten, että kohdehenkilöllä taustasta riippumatta on mahdollisuus osallistua hankkeen toimenpiteisiin. Tavoitteena oleva henkilöiden työllisyyden parantaminen edistää suoraan kohderyhmän ja välillisesti heidän perheidensä ja yhteisöjensä yhteiskunnallista ja kulttuurillista hyvinvointia. Työllistyminen ehkäisee syrjäytymistä ja hankkeen toimenpiteet kohentaa erityisesti vaikeasti työllistyvien mahdollisuutta työn saamiseen.
Kulttuuriympäristö 6 5
Hankkeen toimenpiteet edesauttavat työllisyysmahdollisuuksia sekä edistetään työelämätaitoja kohdehenkilöiden keskuudessa. Heidän uudenlaiset ja modernit työelämätaidot siirtyvät elinkeinoelämän käyttöön kohdehenkilöiden työllistyessä.
Ympäristöosaaminen 4 3
Hankkeessa pyritään nostamaan esille digitaalisten alustojen hyödyntämistä ja sitä kautta tuodaan asiakkaiden tietoon ympäristöosaamista.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tavoitteena oli tukea kohderyhmän työelämätaitoja ja vuorovaikutustilanteita sekä esitellä digitaalisia työkaluja. Mikrotyön avulla nuoret pääsivät kokoamaan työkokemusta pienissä, useimmiten kansainvälisissä projekteissa. Lisäksi hankkeen kokemuksia ja oppeja siirretään uraohjauspalveluiden käyttöön, jotta jatkossakin nuoret voivat harjoitella alakohtaisten taitojen lisäksi yleisiä työelämätaitoja. Hankkeessa oli 60 osallistujaa, joista 29 oli naisia. Hankkeen työpajoja järjestettiin yhteensä noin 30 kertaa eri teemoihin liittyen. Lisäksi osallistujille toimitettiin itsenäisesti käytettävää materiaalia, tarjottiin henkilökohtaista sparrausaikaa ja tehtiin Digikäsikirja. Työpajoja järjestettiin aluksi vain suomeksi, mutta kysynnän myötä myös englanniksi. Sisällöt olivat samat molemmilla kielillä.

Suunnitellut tavoitteet ja tulokset olivat seuraavat:

1. Osallistujien työelämätaidot kehittyvät. He saavat käytännön kokemuksia työelämän tilanteista ja kykenevät kehittämään vuorovaikutustilanteita työelämässä.
Työpaketti 1. Järjestetään kokemuksellisia toimintakokonaisuuksia, joissa osallistujat kokevat työelämätilanteita ja saavat työkaluja niiden kehittämiseen.

Työpajojen toteutustapa ja sisältö koettiin hyödylliseksi ja mieluisaksi niin kohderyhmän kuin työllistymispalveluiden ammattilaistenkin näkökulmasta. Vaikka työpajat olivat yksittäin lyhyitä, ne koettiin opettavaisiksi ja kohderyhmän kannalta arvokkaiksi. Ne laskivat esimerkiksi uuden työn aloittamiseen liittyvää jännitystä. Osallistujille toimitettiin myös itsenäisesti jatkossa hyödynnettävää työelämätaitoihin liittyvää materiaalia, jonka avulla hankkeen kehittämisteemoihin voi palata esimerkiksi aloittaessa uutta työtä. Erityisesti työpajojen aiheet; työelämän muutos, verkostoituminen, mikrotyö, asiantuntijuus ja työelämän käytänteet, todettiin kohderyhmän ja ammattilaisten keskuudessa silmiä avaaviksi teemoiksi, joista ei usein puhuta ääneen, vaan nämä asiat opitaan vasta työelämässä ”kantapään kautta”.

2. Uraohjauspalvelut tukevat koulutuksesta työelämään siirtymistä. Valmistuvilla opiskelijoilla, ja muilla työelämään siirtyvillä, on nykyaikaiset työelämävalmiudet.
Työpaketti 2. Pilotoidaan kokemuksellisia työpajoja osana opintojen uraohjausta ja työttömien tukipalveluita.

Hankkeessa tuotettua materiaalia on esitelty koulutuksen ja työllistymispalveluiden ammattilaisille. Erityisesti asiantuntijuuteen liittyvä materiaali tunnistettiin tarpeelliseksi, ja siihen liittyviä työpajoja on pyydetty järjestettäväksi jatkossa esimerkiksi kuntakokeiluasiakkaille. Hankkeen toiminnan esittelyä yhteistyöverkostossa (TE-palvelut, opintojen ja uraohjauksen palvelut, nuorisotyö jne) tehtiin läpi hankkeen. Työpajat koettiin työllistymis- ja opintopalveluita tarjoavien tahojen kannalta tärkeiksi ja arvokkaiksi työelämään siirtyessä. Työpajamateriaali on tallennettu jaettavaan verkkokansioon, ja se on toimitettu osallistujille. Materiaali on julkaistu myös hankkeen verkkosivuilla kaikkien vapaaseen käyttöön.

3. Luoda alueen osaajille mahdollisuuksia kansainväliseen mikrotyöhön, joka mahdollistaa työllistymisen jatkossa poikkeusajoista huolimatta. Osallistujien uran alun työkokemus täydentyy oman osaamisalan projekteilla, mikä helpottaa työelämään siirtymistä.
Työpaketti 3. Tunnistetaan alueen osaajien osaamisprofiileja vastaavat kansainväliset mikrotyöalustat, ja luodaan materiaalit (webinaarit, koulutukset, esitteet ja oppaat) alueen osaajien käyttöön alustojen hyödyntämisestä.

Työpajoissa käytiin läpi mitä mikrotyö on, miksi se on hyödyllistä, kun ura on alkuvaiheessa ja millä alustoilla mikrotyötä löytää. Jokaisessa työpajassa tehtiin omat profiilit valitulle alustalle, ja pohdittiin oman osaamisen esittelyä digitaalisesti. Erityisesti etätyön myötä digitaalinen työ on tullut yleisemmäksi, joten tämä teema oli erityisen ajankohtainen.