Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22100

Hankkeen nimi: Etäpalveluosaaminen Lapin sote-alan mikro- ja pk-yrityksille

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.6.2020 ja päättyy 31.12.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Lapin ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2528792-5

Jakeluosoite: Jokiväylä 11 C

Puhelinnumero: +358 20 798 6000

Postinumero: 96300

Postitoimipaikka: Rovaniemi

WWW-osoite: http://www.lapinamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Hirvonen Janne

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Hankekoordinaattori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: janne.hirvonen(at)lapinamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0405847553

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

COVID-19-pandemian vuoksi myös Lapissa toimivat kuntoutus-, sosiaali-, terveys- ja vanhustyötä tekevät mikro- ja pk-yritykset ovat joutuneet tilanteeseen, jossa perinteinen asiakkaan kanssa samassa fyysisessä tilassa tehtävä työ on mahdotonta. Lapin alueella kyseisten ammattilaisten työssä siirtymät ja välimatkat ovat jo lähtökohtaisesti pitkiä. Tämän vuoksi lappilaiset ovat eriarvoisessa asemassa suhteessa kasvukeskusten asukkaisiin. Etäisyydet suhteutettuna kestävän kehityksen vaatimuksiin luovat tarpeen kehittää kuntoutus-, sosiaali-, terveys- ja vanhustyöhön uudenlaisia toimintatapoja, joissa tietotekniset ratkaisut ovat parhaalla mahdollisella tavalla yhdistetty alojen vaatimuksiin. Etäpalveluiden kehittämisen ja toteuttamisen yhteydessä on muotoiltava uudelleen perinteisiä työn tekemisen tapoja, työtiloja ja työajan käyttöä. Muutostilanne ja työn organisointi uusilla tavoilla muuttavat myös johtamisen käytäntöjä. Uudenlaisten ja tehokkaiden toimintatapojen kehittäminen yhteistyössä alojen ammattilaisten kanssa tukee myös julkiselle sektorille kohdistuvia vaateita vaikuttavasta ja kustannustehokkaasta toiminnasta. Etäyhteyksin tehtävä hyvinvoinnin edistäminen, erilaisten terapiamuotojen toteuttaminen, asiakasneuvottelut, kotihoidon palvelut, jne. ovat nykyteknologialla mahdollisia, mutta pandemia on tuonut etäpalveluiden toteuttamiselle uudenlaisia haasteita. COVID-19-pandemian nopea leviäminen sekä sen seurauksena tullut yllättävä poikkeustila ovat vaikeuttaneet suurelta osin alan toimijoiden mahdollisuuksia toiminnan jatkamiseen. Hankkeessa ennakoidaan myös tulevaisuuden epävarmuutta, mahdollisia uusia poikkeustilanteita, joissa kansalaisille tulee turvata sosiaali- ja terveyspalvelujen saaminen yhteiskunnallisesta tilanteesta huolimatta. Lisäksi hankkeella lisätään yritysten joustavuutta, ketteryyttä ja valmiuksia toimia muutostilanteissa.

Vaikka joillakin alan toimijalla olisikin tekniset välineet ja valmiudet etäpalveluiden käynnistämiseen, ongelmaksi ovat nousset suurimmalle osalle alan toimijoita tietosuojaan (GDPR), tietoturvaan ja käytettäviin sovelluksiin sekä teknisiin ratkaisuihin liittyvä osaamisen puute. Palveluita on käynnistetty mm. sovelluksilla, jotka eivät takaa asiakkaan tietojen varmaa ja luotettavaa tallentamista eikä tietoliikenteen osalta salattuja ja varmennettuja yhteyksiä, puhumattakaan palvelun tarjoajan teknisistä taidoista.

Hankkeen osatavoitteina on

1) Lisätä hankkeeseen osallistuvien mikro- ja pk-yritysten tietoutta ja osaamista huomioida tietosuoja ja tietoturva-asiat etä- / sähköisten palveluiden käyttöönottoon liittyen yhdistettynä alakohtaiseen lainsäädäntöön ja toimintaperiaatteisiin
2) Lisätä tietoa erilaisista teknologisista ratkaisuista ja sovelluksista ja niiden käyttömahdollisuuksista suhteessa yritysten tarpeisiin ja asiakkaiden tarpeisiin
3) Lisätä osaamista etäohjaamiseen ja etäyhteyksillä tapahtuvaan asiakastyöhön ja viranomaisyhteistyöhön liittyen sekä kykyä asiakkaiden digiohjaamiseen
4) Lisätä tietoa työn uudelleen muotoilun mahdollisuuksista ja keinoista työajan, työtapojen ja työtilojen suhteen
5) Lisätä osaamista palveluiden muotoiluun, toiminnan organisoimiseen ja johtamiseen muuttuvassa toimintaympäristössä

Hankkeen keskeiset toimenpiteet:

1) Koulutus-/valmennuskokonaisuuksien rakentaminen
- Webinaarien aikataulutus ja suunnittelu
- Asiantuntijoiden hankkiminen ja aineistojen käytöstä sopiminen hankkeen jälkeen
- Markkinointi ja tiedottaminen yrityksille projektista /webinaareista /kehittämistoimenpiteistä /kehittämisteemoista
- Ilmoittautuminen ja erillisten toiveiden kysyminen / kartoitus

2) Koulutusten/valmennusten järjestäminen alan toimijoille Lapissa
- Avoimet webinaarit kaikille alueella toimiville yrityksille, 2x5 webinaaria seuraavista aiheista:
* Tietosuoja ja tietoturva (lainsäädäntö, vakuutusasiat)
* Erilaiset teknologiset ratkaisut ja sovellukset
* Etäohjaamiseen liittyvä osaaminen
* Työn uudelleen muotoilu
* Työn organisointi ja johtaminen muutostilanteissa
Webinaareissa ja niiden jälkeen kerätään osallistujilta webinaarien sisältöihin liittyviä haasteita ja jatkokysymyksiä webinaarien jälkeen pidettäviä klinikoita varten.

- Asiantuntijoiden pitämät klinikat/ohjaustilaisuudet webinaarien jälkeen
* Kaksi avointa klinikkatilaisuutta em. teemaa kohden
* Klinikoilla vastataan webinaarien pohjalta nousseisiin kysymyksiin ja käsitellään klinikoiden aikana osallistujien nostamia klilnikan teemaan liittyviä haasteita
* Sovitaan yrityskohtaisista klinikoista

- Yrityskohtaiset ohjaus- ja konsultointiklinikat
* Tarjotaan osallistuville yritykselle mahdollisuus yrityskohtaiseen ohjaukseen ja konsultointintiin (2tunti/klinikka, arvio 10 yrityskohtaista klinikkaa)

- Jalkaudutaan roadshow -yhteistyössä Arki lähemmäs -hankkeen kanssa
* Esitellään Arki lähemmäs -hankkeessa kartoitettuja ja testattuja teknologisia ratkaisuja ja ohjelmistoja.
* Tuetaan yrityksiä omissa teknologisissa valinnoissa hyödyntäen Arki lähemmäs -hankkeessa saatuja kokemuksia samalta toimialalta
* Tarjotaan ohjausta tämän hankkeen aiheisiin ja yrityksissä esille nousseisiin ongelmiin
* Lisäksi tilaisuuksissa kerätään yritysten kokemuksia, joita tullaan kokoamaan ja tuomaan esille Lapin AMKin julkaisuissa

- Järjestetään innovaatiotyöpaja yhteistyössä Avoin TKI-toiminta -hankkeen Lapin AMKin osatoteuteksen kanssa (11/2020)
* Työpajassa kohtaavat sote-alan toimijat, teknologiakehittäjät, etäohjaamisen ja muut etäratkaisujen kanssa toimivat asiantuntijat
* Työpajassa osallistujat tutustuvat erilaisia teknologisia ratkaisuja tuottaviin yrityksiin ja heidän ratkaisuihin
* Työpajassa ideoidaan uusia palvelutarpeita, -tuotteita ja ratkaisuja
* Työpajaan osallistuvat monialaisesti (mm. sote, liiketalous, tekniikka) Lapin AMKin opiskelijat

3) Julkaistaan hankkeessa koostettu Webinaarien aineisto yritysten saataville hankkeen jälkeen Lapin AMKin verkkoalustoilla
- Aineistot siirretään opetuksen käyttöön ja sitä kautta niitä päivitetään jatkuvasti

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Lapissa olevat kuntoutus-, sosiaali-, terveys- ja vanhustyötä tekevät mikro- ja pk-yritykset ja niiden henkilöstö.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Lapissa olevien kuntoutus-, sosiaali-, terveys- ja vanhustyötä tekevien mikro- ja pk-yritysten asiakkaat sekä yritysten yhteistyökumppanit ja moniammatilliset verkostot. Asiakkaista suurin osa omaa perustason digitaidot, mutta heillä täytyisi olla helposti löytyvä ja helppokäyttöinen sovellus, jonka käyttöönoton kynnys ei ole korkea.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 66 123

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 37 961

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 82 654

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 47 451

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Torniolaakson, Itä-Lapin, Rovaniemen, Tunturi-Lapin, Kemi-Tornion, Pohjois-Lapin

Kunnat: Ranua, Enontekiö, Savukoski, Inari, Sodankylä, Rovaniemi, Posio, Kolari, Ylitornio, Kittilä, Muonio, Keminmaa, Pelkosenniemi, Pello, Salla, Simo, Tornio, Tervola, Kemijärvi, Utsjoki, Kemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 40

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 10

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 50

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Vuonna 2014 sosiaalipalvelujen henkilöstöstä 1/3 työskenteli yksityisellä sektorilla ja terveyspalvelujen henkilöstöstä 22% palveli yksityisellä sektorilla. Sote-alalla naisten osuus oli 88% koko henkilöstöstä.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Hankkeessa tehtävä kehittämistyö kohdistetaan kaikkiin Lapin alueen toimijoihin sukupuolesta riippumatta.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Ei ole hankkeen päätavoite.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 3
Hankkeen materiaalit tuotetaan sähköiseen muotoon, ja ylimääräistä tulostamista vältetään.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 4
Hankkeen koulutukset toteutetaan pääasiassa etämenetelmiä hyödyntäen. Hanketoimijoiden yhteistyöpalavereissa hyödynnetään etäkokousmahdollisuuksia. Tarkoituksena on oppia hyödyntämään etätyövälineitä myös jatkossa ja näin vähentää ilmastomuutoksen riskiä
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei vaikutusta
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei vaikutusta
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 3 3
Hankkeen materiaalit tuotetaan pääasiassa sähköiseen muotoon, ja ylimääräistä tulostamista vältetään.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei vaikutusta
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 5
Hankkeessa edistetään Lapin alueen sote-alan mikro- ja pk-yritysten työn uudelleen muotoilua etäpalveluihin liittyvän osaamisen kehittymisen myötä, mikä samalla lisää yritysten valmiuksia tarjota uusia palveluja.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 8
Hankkeessa edistetään digitaalisten sovellusten osaamista ja käyttöönottoa palveluiden tuottamisessa.
Liikkuminen ja logistiikka 0 5
Hankkeen koulutukset toteutetaan pääasiassa etämenetelmiä hyödyntäen. Etäyhteydellä osallistumismahdollisuus vähentää liikkumista paikasta toiseen. Hanketoimijoiden yhteistyöpalavereissa hyödynnetään etäkokousmahdollisuuksia.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 8
Hankkeeseen osallistuvien yrittäjien ja työntekijöiden osaamisen kehittyminen edistää työhyvinvointia. Asiakkaiden hyvinvointi edistyy, kun heidän tarvitsemansa palvelut (esim. erilaiset terapiapalvelut) ovat helpommin saavutettavia.
Tasa-arvon edistäminen 0 5
Hankkeen toimenpiteissä mikro- ja pk-yrityksille tarjotaan mahdollisuutta kehittää osaamista, jonka hankkiminen isommille yrityksille / julkisen sektorin toimijoille on helpompaa. Näin edistetään erilaisten yritysten tasa-arvoisuutta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 7 8
Sote-alan yritysten etäpalveluihin liittyvän osaamisen kehittymisen myötä lisääntyneet etänä tarjottavat palvelut tavoittavat harvaan asutulla alueella pitkien etäisyyksien päässä asuvat asiakkaat, mikä lisää yhdenvertaisuutta. Etäpalveluissa matkustamisen kustannukset jäävät pois, mikä mahdollisti edistää taloudellista tasa-arvoa.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei vaikutusta
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei vaikutusta

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tarvetta selvitettiin keväällä 2020 verkkokyselyn ja suorien kontaktien avul-la. Hankkeen valmistelun aikana saatiin palautetta ja toiveita yhteensä 15 lappilaiselta sote-alan yritykseltä. Kyselyn perusteella pandemia oli vaikuttanut negatiivisesti kaikkien vastaajien yritystoimintaan. 75 % vastaajista halusi osallistua hankkeessa tuotet-taviin valmennuksiin.

Hankkeen päätavoitteeksi asetettiin COVID-19-pandemian vuoksi uusiin haasteisiin joutuneiden sote- ja kuntoutusalan mikro- ja pk-yritysten sähköisten ja etäpalveluiden käyttöönoton edistäminen sekä niihin liittyvän osaamisen kehittyminen.

Hankkeen osatavoitteiksi laadittiin; 1) Hankkeeseen osallistuvien mikro- ja pk-yritysten tietouden ja osaamisen lisääntyminen huomioiden tietosuoja ja tietoturva-asiat etä-/sähköisten palveluiden käyttöönotossa liittyen yhdistettynä alakohtaiseen lainsäädäntöön ja toimintaperiaatteisiin. 2) Lisätä tietoa erilaisista teknologisista ratkaisuista ja sovelluksista ja niiden käyttömahdollisuuksista suhteessa yritysten tarpeisiin ja asiak-kaiden tarpeisiin. 3) Lisätä osaamista liittyen etäohjaamiseen ja etäyhteyksillä tapah-tuvaan asiakastyöhön ja viranomaisyhteistyöhön sekä kykyä asiakkaiden digiohjaamiseen 4) Lisätä tietoa työn uudelleen muotoilun mahdollisuuksista ja keinoista työajan, työtapojen ja työtilojen suhteen 5) Lisätä osaamista palveluiden muotoiluun, toiminnan organisoimiseen ja johtamiseen muuttuvassa toimintaympäristössä.

Näiden tavoitteiden avulla pitkällä aikavälillä palveluiden saavutettavuus paranisi, ja näin pystyttäisiin takaamaan laajemmalle maantieteelliselle alueelle ja laajemmille kohderyhmille. Lisäksi osaaminen palveluiden tuottamiseksi digitaalisesti paransi. Yrityksillä olisi hankkeen jälkeen paremmat edellytykset reagoida erilaisiin yhteiskunnallisiin muutos- ja kriisitilanteisiin.


Etäpalveluosaaminen Lapin sote-alan mikro- ja pk-yrityksille- hanke käynnistyi 5.6.2020 pidettävällä kick-off-tilaisuudella ja aloituspalaveri rahoittajan kanssa pidettiin 11.6.2020. Kesäkuun 10. päivä hankkeen työryhmä suunnitteli syksyn 2020 karkean aikataulun ja sisällöt webinaarien, klinikoiden ja ohjausklinikoiden osalta. Teemoiksi muodostui: 1. Tietoturva ja tietosuoja, 2. Erilaiset teknologiset ratkaisut ja sovellukset, 3. Etäohjaukseen liittyvä osaaminen, 4. Työn uudelleen muotoilu ja 5. Työn organisointi ja johtaminen muutostilanteessa. Asiantuntijoiden hankkiminen teemaan 1 (Tietoturva ja tietosuoja) aloitettiin kesäkuussa 9.6.2020 ja se jatkui elokuun puolessa välissä. Muiden teemojen osalta asiantuntijat olivat selvillä kesäkuun aikana. Teema 2:ssa asiantuntijoina toimivat Lapin AMKn lehtori Sari Arolaakso ja OAMKn toimintaterapian lehtori, Arki lähemmäs hankkeen projektipäällikkö Pirjo Lappalainen. Teema 3:ssa Lapin AMKn lehtorit Sari Arolaakso, Sari Petäjä ja Marjukka Rasa. Teema 4:ssa ja 5:ssa asiantuntijana toimi Lapin AMKn lehtori Anne Puro. Osoitetuilla asiantuntijoiden valinnoilla teemoihin sekä sisältöjen suunnitteluilla edistäisimme COVID-19-pandemian vuoksi uusiin haasteisiin joutuneiden sote- ja kuntoutusalan mikro- ja pk-yritysten sähköisten ja etäpalveluiden käyttöönottoa sekä niihin liittyvää osaamista.

Kesäkuussa suunniteltiin alustavasti etänä tapahtuvien innovaatiopäi-vien (innovaatiotyöpajojen) sijoittamista loppusyksyyn, mitkä suunniteltaisiin ja toteu-tettaisiin yhteistyössä Arki lähemmäs- ja Avoin TKI-toiminta-hankkeiden kanssa.

Elokuussa työryhmä lukitsi syksyn aikataulun webinaarien, klinikoiden ja ohjausklini-koiden sekä innovaatiopäivien osalta. Teeman 1 asiantuntijat vahvistuivat 18.8.2020.

Hankkeen materiaalit päätettiin tallentaa Etäpalveluosaaminen Lapin sote-alan pk- ja mikroyrityksille -hankkeen nettisivuille https://blogi.eoppimispalvelut.fi/etasote/tallenteet/, jotta ne olisivat kaikkien yritysten, Lapin AMKn opetushenkilöstön ja Lapin AMKn opiskelijoiden vapaassa käytössä hankkeen aikana ja sen jälkeen, edistäen heidän osaamista hankkeessa tuotetun osaamisen myötä. Näin vahvistettaisiin ammattilaisten ja tulevien ammattilaisten digitaalista osaamista.

Hankkeessa toteutettiin syksyn 2020 viikkojen 35-41 aikana viisi etäpalveluosaamiseen liittyvää itsenäistä teemakokonaisuutta. Jokainen teemakokonaisuus sisälsi kaksi webinaaria, klinikoita ja ohjasklinikoita. Teeman 1 sisältöihin osallistui 11 eri organisaatioiden jäsentä, samoin teemaan 2. Teemaan 3 osallistui 27 eri organisaation jäsentä. Teemoissa 4 ja 5 molemmissa osallistujia oli 11 jäsentä eri organisaatioista. Yhteensä kaikkiin webinaareihin, klinikoihin ja ohjausklinikoihin osallistui 71 osallistujaa. Eri organisaatioiden osallistujien määrä oli yhteensä 50 osallistujaa.

Kaikilta eri teemoihin osallistuvilta pyydettiin palautetta. Palaute saatiin kahdeltatoista osallistujalta määräaikaan mennessä. Teemojen sisällöt ja tallenteiden löytymiset nettisivuilta saivat yksinomaan positiivista palautetta, esim. ”Aiheet olivat hyvät ja ajankohtaiset. Kiitos sisällöstä!” sekä ”Pystyin osallistumaan vain yhteen webinaariin joten hyvä, että webinaarien tallenteet mahdollista katsoa jälkikäteen.” Kaikki vastaajat olivat sitä mieltä, että teemojen sisällöt vastasit tarpeita ja odotuksia. Kaikki myös suosittelisivat teemoihin perehtymistä myös muille tallenteiden kautta.

Lisäksi hankkeessa toteutettiin marraskuussa 2020 kaksi innovaatiopäivää (11. ja 27.11.) https://blogi.eoppimispalvelut.fi/etasote/roadshow/. Ensimmäinen innovaatiopäivä keskittyi teknologisiin ratkaisuihin kuntoutuksessa ja toinen teknologisiin ratkaisuihin ikäihmisten kotihoidossa. Innovaatiopäivien tavoitteena oli kohtauttaa hankkeen kohderyhmää ja alan opiskelijoita yhdessä alan etäpalveluteknologiaa ja muita teknologisia ratkaisuja tarjoavia yrityksiä. Päivien aikana osallistujat tutustuivat erilaisiin teknologisia ratkaisuja tuottaviin yrityksiin ja heidän ratkaisuihin. Innovaatiopäiviin sisältyvissä työpajoissa ideoitiin yhdessä yrityksen, työelämän ja opiskelijoiden kans-sa uusia palvelutarpeita, millaisia kehittämisideoita olisi tarpeisiin liittyen, miten kehit-tämistyötä voitaisiin toteuttaa eri toimijoiden kanssa sekä mitä edellytyksiä kehittämistyön käynnistäminen vaatisi. 11.11.2020 päivässä oli n. 120 ja 27.11. päivässä n. 85 osallistujaa. Tarkkaa, lopullista lukumäärää oli vaikea kirjata, koska kaikki olivat etäyh-teyden päässä ja liikehdintää läsnäolijoissa oli päivän aikana. Osallistujat koostuivat työelämän edustajista, eri alojen opettajista ja opiskelijoista sekä eri hankkeiden työntekijöistä.

59:ltä innovaatiopäiviin osallistu. Vastaajista 90 % vastasi ”kyllä” kysymyksiin ”Vasta-siko innovaatiopäivien sisältö odotuksiasi?” ja ”Päivien tallenteet ja materiaalit on nähtävillä jälkikäteen. Suosittelisitko päivien aiheisiin tutustumista myös muille tallenteiden kautta?”
Kaikki hankkeen toimenpiteet toteutettiin Adobe Connect- ohjelman kautta, jolloin osallistuminen omalta työpaikalta tai omasta kotoa oli mahdollista COVID 19-pandemiaan liittyvistä rajoitteista huolimatta. Toteuttamisajoissa huomioitiin osallistujien tarpeet. Jokaista webinaaria tarjottiin sekä päivä- että ilta-aikaan. Webinaarien tallenteet sekä niihin liittyvä visuaalinen materiaali siirrettiin välittömästi toteutuksen jälkeen hankkeen nettisivuille, jossa ne ovat avoimesti nähtävillä. Myös innovaatiopäi-vien yhteiset osuudet ovat tallenteena hankkeen nettisivuilla.

Syksyn 2020 aikana toteutettujen toimenpiteiden avulla hankkeen kohteena olevien mikro- ja pk-yritysten ja niiden henkilökunnan sekä myös muiden hankkeen koulutuk-siin osallistuneiden organisaatioiden henkilökunnan ja opiskelijoiden osaaminen etä-palveluiden käyttöönottoon ja toteuttamiseksi parani. Osallistujilla oli mahdollista esit-tää ajankohtaisia teemaan liittyviä kysymyksiä hankkeen asiantuntijoille. Osallistujien ymmärrys tietoturvaan ja tietosuojaan liittyen kehittyi vastaamaan ajankohtaisia ase-tuksia ja viranomaisten sääntöjä. Tietous erilaisista teknologisista ratkaisuista ja sovelluksista lisääntyi ja niiden käyttöönoton haasteet vähentyivät. Ohjausosaamisen parantumisen ansiosta yritykset pystyvät nyt tuottamaan asiakkaita paremmin palve-levia ja monimuotoisempia palvelutuotteita. Yritysten mahdollisuudet tuottaa palvelua laajemmalle alueelle ja laajemmalle asiakasjoukolle parani. Yritykset saivat osaamista työn ja palveluiden uudelleen muotoiluun sekä etätyön organisointiin ja muutoksen johtamiseen.

Hankkeeseen osallistui Lapin sote-alan mikroyrityksiä 5 (tavoite 5), pk-yrityksiä 5 (ta-voite 35), muita järjestöjä tai yhdistyksiä 2, kuntia 8, säätiöitä 3, kuntayhtymiä 3, am-mattikorkeakouluja 3 ja ammatillisia oppilaitoksia 2. Näiden lisäksi toimenpiteisiin osallistui muiden hankkeiden työntekijöitä. Osallistujia oli myös Lapin alueen ulkopuolelta, mm. Tampere (Treili Oy), Lahti (Lap) ja Oulu (Arki lähemmäs- hanke ja OAMK:n opiskelijoita). Hankkeen tavoitteena oli saavuttaa yhteensä 40 osallistuvaa yritystä, mutta se saavutti vain 30. Kohderyhmän ulkopuolelta saavutettiin yllätykseksi suurin osa osallistujista, joka edesauttaa hankkeessa tuotetun osaamisen leviämistä. Hankkeeseen osallistui myös isoja organisaatioita esim. kuntia, joista oli mukana eri toi-menpiteissä useita osallistujia. Hankkeen innovaatiopäiviin osallistui suuri määrä Lapin AMKn opiskelijoita, joiden mukana hankkeessa tuotettu osaaminen edistää tulevien ammattilaisten osaamista digitaalisissa palveluissa.
Hankkeesta liittyvä artikkeli ”Työn muotoilulla yhteisöllisyyttä EtäSote-hankkeessa” julkaistiin Lumen Lapin ammattikorkeakoulun verkkolehdessä 2.2.2021. https://blogi.eoppimispalvelut.fi/lumenlehti/2021/02/02/tyon-muotoilulla-yhteisollisyytta-etasote-hankkeessa/.