Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22194

Hankkeen nimi: MeSi – Metsäkone simulaatiokoulutuksen kehittäminen

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2020 ja päättyy 31.12.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Lapin ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2528792-5

Jakeluosoite: Jokiväylä 11C

Puhelinnumero: 0207986000

Postinumero: 96300

Postitoimipaikka: Rovaniemi

WWW-osoite: http://www.lapinamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: KORHONEN MARKUS VELI PETTERI

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö, Lehtori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: markus.korhonen(at)lapinamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358406725061

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Osaavan työvoiman saatavuus metsäbiotalouden kehittyvässä ja kasvusuhdanteisessa toimintaympäristössä vaikuttaa Lapin elinvoimaisuuden ja yritysten kannattavuuteen. Metsäkone- ja metsätalousinsinöörikoulutuksen on vastattava nykyisen työelämän vaatimuksia, jotta osaavan työvoiman saatavuus on turvattu. Metsäkone- ja metsätalousinsinöörikoulutus tarvitsevat uudenlaisia oppimismenetelmiä, pedagogisia lähestymistapoja ja oppimisessa hyödynnettäviä oppimisympäristöjä, jotta opiskelijat osaavat huomioida työelämään siirtyessään nykyistä paremmin luonnon monimuotoisuusarvot käytännön hakkuutoiminnassa. Nykyinen työelämän toimintaympäristö asettaa vaatimuksia myös opiskelijoiden ymmärrykselle sisäisen yrittäjyyden merkityksestä yhtiön tuloksen muodostumiseen.

Hankkeen keskeisenä tavoitteena on 1) lisätä toisen asteen metsäkonekuljettaja- ja korkea-asteen metsätalousinsinöörikoulutuksen laatua integroimalla uusia oppimismenetelmiä ja uusi oppimisympäristö soveltuviin tutkinnonosiin sekä opintojaksoihin 2) Lisätä metsäkonekuljettaja- ja metsätalousinsinööriopiskelijoiden työelämään siirtymisen valmiutta nostamalla opiskelijan ammatillista osaamista 3) Edistää simulaattorioppimisen ja metsäkonekoulutuksen resurssitehokkuutta lisäämällä simulaattorioppimisen käyttökohteita ja soveltuvuutta metsäkonekuljettajakoulutuksen opintojen eri vaiheisiin 4) Syventää koulutustasojen välistä yhteistyötä mahdollistamalla uudenlaisia virtuaalisiin oppimisympäristöihin perustuvia oppimistapoja.

Hankkeessa uudistetaan metsätalousinsinööri- ja metsäkonekoulutuksen puunkorjuuseen, puuhuoltoon ja metsäkoneyrittäjyyteen liittyvää opetusta. Opetuksen kehittäminen tapahtuu integroimalla uudenlainen virtuaalinen oppimisympäristö metsätalousinsinööri- ja metsäkonekuljettajakoulutuksen tarpeisiin sekä metsäyrittäjyysopintoihin. Uuden oppimisympäristön avulla opiskelijat saavat reaaliaikaista palautetta osaamisestaan luonnon monimuotoisuuden huomioimisessa sekä sisäisen yrittäjyyden näkökulmasta. Hankkeessa kehitetään virtuaalitodellisuuden hyödyntämisen mahdollistava metsäkonesimulaattori, johon on liitetty metsäkoneen liikkeitä jäljittelevä liikealusta.

Hankkeen tuloksena on lisätty metsäkonekuljettaja- ja metsätalousinsinöörikoulutusten laatua integroimalla opetukseen uudenlaisia pelillisyyteen perustuvia pedagogisia lähestymistapoja ja oppimisympäristöjä. Tuloksena on luotu virtuaalinen oppimisympäristö, jossa metsäkonekuljettajaopiskelijat pystyvät lisäämään sisäisen yrittäjyyden ja oma-aloitteisuuden taitojaan sekä oppivat huomioimaan luonnon monimuotoisuuden entistä paremmin hakkuussa. Metsätalousinsinööriopiskelijat voivat oppimisympäristön avulla edistää puunkorjuun, puuhuollon ja metsäyrittäjyyden osaamistaan. Kehitettävä oppimisympäristö ja uudet oppimistavat mahdollistavat koulutusasteiden välille uudenlaisia yhteistyön mahdollisuuksia. Hankkeen tuloksena on luotu uudenlainen liikealustan ja virtuaalilasit sisältävä metsäkonesimulaattori.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Metsäkonekuljettajaopiskelijat, metsäkonekuljettajakoulutuksen opettajat, metsätalousinsinöörikoulutuksen opettajat, metsätalousinsinööriopiskelijat, metsäkoneyrittäjät

4.2 Välilliset kohderyhmät

Metsäpalveluyrittäjät, metsänomistajat, metsien käyttäjät, metsäorganisaatiot

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 603 601

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 583 874

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 796 512

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 729 843

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Rovaniemen

Kunnat: Rovaniemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 47

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeessa kehitettävät oppimisympäristöt ja simulaattori mahdollistavat molempien osapuolten tasa-arvoisen osallistumisen hankkeen toimenpiteisiin ja toteutukseen. Metsäkonekuljettajaksi kouluttautuminen tasa-arvoistuu ja uudet oppimisympäristöt voivat lisätä alan vetovoimaisuutta myös naisten osalta.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toimenpiteet edistävät naisten työllistymistä ja osaamista miesvaltaisella alalla. Hankkeessa kehitettävät oppimisympäristöt edistävät sukupuolten tasa-arvoa kehittämällä uusia oppimisympäristöjä, jotka edistävät tasa-arvoista osallistumista hankkeeseen. Sukupuolinäkökulma huomioidaan hankkeessa, mutta se ei ole hankkeen päätavoite.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen keskeinen tavoite on metsäkone- ja metsäyrittäjyys oppimisympäristöjen kehittäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 10
Luonnonvarojen käytön kestävyyttä edistetään lisäämällä metsäkonekuljettajaopiskelijoiden tietoutta metsätaloudellisten toimenpiteiden vaikutuksista puuston kasvuun. Hankkeen kehitystoimenpiteissä jatkokehitetään virtuaalimetsä-sovellusta, johon on liitetty simo-laskenta mahdollistamaan puuston kasvattamisen. Välillisesti luonnonvarojen käytön kestävyyttä edistetään mahdollistamalla työelämään siirtyneiden metsäkoneenkuljettajien jatkokoulutus. Hankkeen toimenpiteet vaikuttavat myös poltto- ja voiteluaineiden käyttöön vähentävästi.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 10
Työkoneiden tyhjäkäynti vähenee ja metsäkoneenkuljettajat harjaantuvat toimimaan vähemmällä kaasulla.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 7
Hankkeessa kehitettävä oppimisympäristö edistää metsäkonekuljettajien monimuotoisuusarvojen osaamista koulutuksessa välittömästi työelämään siirtyvän paremman osaamisen kautta sekä välillisesti mahdollistamalla metsäkoneenkuljettajien täydennyskoulutuksen luonnonmonimuotoisuuteen perustuen. Myös ympäristövahinkojen riski vähemee (ongelmajätteen määrä).
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 6
Hankkeen toimenpiteet pienentävät öljyvahinkojen riskiä. Myös ongelmajätteen määrä vähenee ja työkoneiden käynti vähenee.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 3
Metsäkonekuljettajaopiskelijoiden saaman palautteen ansiosta poltto- ja voiteluaineiden käyttö vähenee. Myös lisääntynyt simulaatiokoulutuksen käyttö tehostaa oikeilla metsäkoneilla tehtyä koulutusta vähentäen samalla fossiilisten polttoaineiden kulutusta.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 6
Hankkeessa kehitetään metsäkoneyrittäjyyden valmiuksia parantava oppimisympäristö. Oppimisympäristö kehittää myös metsäkoneenkuljettajien sisäisen yrittäjyyden taitoja, mikä vaikuttaa metsätalouden kasvualan yritysten kannattavuuteen.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 5
Hankkeen toimenpiteet mahdollistavat työelämään siirtyneiden metsäkonekuljettajien jatko- ja täydennyskoulutuksen sekä uusien koulutustuotteiden kehittämisen.
Liikkuminen ja logistiikka 0 4
Simulaatiokoulutuksen lisääntyessä on mahdollista vähentää liikkumista työmaalle koulutuksen tapahtuessa keskitetysti oppimisympäristössä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 4
Hankkeessa kehitettävä oppimisympäristö syventää metsäkonekuljettajien osaamista koulutuksen aikana, mikä vähentää työelämään siirtymiseen liittyvää stressiä, ja parantaa samalla hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 0 5
Digitaalinen oppimisympäristö luo uusia mahdollisuuksia ja voi olla vetovoimatekijä metsäkonekuljettajakoulutukseen hakeutumiseen. Hankkeen tuotokset mahdollistavat kevyemmän siirtymän metsässä tapahtuvan hakkuukoneen ohjaimiin.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 6
Ajanmukaiset oppimisympäristöt tarjoavat metsäkoulutuksessa käytettäessä kaikille kulttuurisesta taustasta huolimatta tasapuolisemmat mahdollisuudet metsäalan opiskeluun.
Kulttuuriympäristö 0 3
Hankkeessa kehitettävä yhteys virtuaalimetsä-sovellukseen ja reaalimaailman kohteiden hakkuun simulointi mahdollistaa maisemallisen tarkastelun.
Ympäristöosaaminen 0 4
Hankkeessa kehitettävät menetelmät vähentävät metsäkoneenkuljettajien fossiilisten polttoaineiden kulutusta oppimisympäristön analysoidessa ja antaessa palautetta kaasun käytöstä simuloidun hakkuun tai lähikuljetuksen aikana.

9 Loppuraportin tiivistelmä

MeSi-hanke suunniteltiin varmistamaan osaavan työvoiman saatavuus metsäbiotalouden kehittyvässä ja kasvusuhdanteisessa toimintaympäristössä. Hankkeen konkreettiset toimenpiteet vastasivat muuttuvan toimintaympäristön asettamiin haasteisiin työelämässä tarvittavan osaamisen muuttumisesta. Hanke lisäsi työelämään siirtyvien metsätalousinsinööriopiskelijoiden ja metsäkonekuljettajaopiskelijoiden osaamista monimuotoisuuden huomioimisesta puunkorjuun toteutuksen ja suunnittelun yhteydessä, kannattavan puunkorjuun toteutuksesta sekä sisäisestä ja ulkoisesta yrittäjyydestä. Hankkeen toimenpiteenä julkaistiin avoimesti saatavilla olevia oppimisympäristöjä kaikkien hyödynnettäväksi sekä uudistettiin metsätalousinsinööri- ja metsäkonekuljettajakoulutusta integroimalla uudenlaisia oppimismenetelmiä koulutuksiin.

Hankkeen keskeisinä eriteltyinä tavoitteina oli 1) lisätä toisen asteen metsäkonekuljettaja- ja korkea-asteen metsätalousinsinöörikoulutuksen laatua integroimalla uusia oppimismenetelmiä ja uusi oppimisympäristö soveltuviin tutkinnonosiin sekä opintojaksoihin 2) Lisätä metsäkonekuljettaja- ja metsätalousinsinööriopiskelijoiden työelämään siirtymisen valmiutta nostamalla opiskelijan ammatillista osaamista 3) Edistää simulaattorioppimisen ja metsäkonekoulutuksen resurssitehokkuutta lisäämällä simulaattorioppimisen käyttökohteita ja soveltuvuutta metsäkonekuljettajakoulutuksen opintojen eri vaiheisiin 4) Syventää koulutustasojen välistä yhteistyötä mahdollistamalla uudenlaisia virtuaalisiin oppimisympäristöihin perustuvia oppimistapoja.

Hankkeen tavoitteet saavutettiin ja hankkeen tuloksena Lapin AMK:n metsätalousinsinöörikoulutuksen opintojaksoihin ja REDUn metsäkonekuljettajakoulutuksen tutkinnonosiin integroitiin uudenlaisia hankkeen aikana kehitettyjä ja pilotoituja oppimismenetelmiä, joita on mahdollista hyödyntää eri koulutusasteilla. Oppimismenetelmät uudistavat opettajajohtoista oppimista sekä mahdollistavat oppijan itsenäisen oppimisen opintojakson aikana tai omalla ajalla. Hankkeen tulokset vahvistavat oppijalähtöistä oppimista metsäalalla tuomalla opiskelijoiden saataville vaihtoehtoisia oppimismenetelmiä. Hankkeen tuloksena lisättiin myös mahdollisuuksia ajasta ja paikasta riippumattomaan oppimiseen. Hankkeen tuloksena luotiin uudenlainen liikealustan ja virtuaalilasit sisältävä metsäkonesimulaattori, jota testattiin hankkeessa. Hankkeen tulokset ja tuotokset ovat avoimesti kaikkien saatavilla. Tuloksia on mahdollista hyödyntää myös työelämässä tapahtuvassa opintojen jälkeisessä jatkuvassa oppimisessa.