Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22218

Hankkeen nimi: Tuunattua osaamista tulevaisuuden teille ja autoille (TOTTA)

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2020 ja päättyy 30.6.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Rovaniemen Koulutuskuntayhtymä

Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä

Y-tunnus: 0973110-9

Jakeluosoite: Korvanranta 50

Puhelinnumero: 0207984000

Postinumero: 96300

Postitoimipaikka: Rovaniemi

WWW-osoite: http://www.redu.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Mikko Voutilainen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: mikko.voutilainen(at)redu.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0405691560

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Autoala on suuressa muutoksessa. Sähkö-, hybridi- ja kaasuautojen määrä kasvaa nopeasti. Myös autonomiset autot, uudet palveluliiketoimintamallit sekä jakamistalouden yleistyminen vaikuttavat työelämän osaamistarpeisiin. Lapin ammattibarometrin II/2019 mukaan Lapin alueella on pulaa moottoriajoneuvojen asentajista ja korjaajista. Autojen ja renkaiden testaus on yksi Lapin kasvualoista ja näihin tehtäviin tarvitaan lähivuosina paljon uusia työntekijöitä. Lapin koulutuskeskus REDU haluaa vastata työelämän osaamistarpeisiin niin sähkö-, hybridi- kuin muita vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävien ajoneuvojen huolto-osaamisen kuin ajoneuvojen testausosaamisenkin osalta. REDUssa on käynnistynyt lokakuussa 2019 Lapin liiton rahoittama Ekologisen autoilun oppimisympäristöjen kehittäminen EAKR-hanke, jossa rakennetaan autoalalle uudet nykyaikaiset oppimisympäristöt. Hankkeen kone- ja laitehankinnat sisältävät Plug-in hybridiauton ja sähköauton, sähköautojen latausaseman, oppimisympäristön sähkö- ja hybridiautojen korjaukseen sekä nykyajoneuvojen testaus-, huolto- ja korjaustekniikkaan liittyvät laitteet ja järjestelmät.

Tuunattua osaamista tulevaisuuden teille ja autoille (TOTTA)- hanke toteutetaan tiiviinä hankeparina EAKR-hankkeen kanssa. Uuden oppimisympäristön täysimääräinen hyödyntäminen opetuksessa edellyttää, että opetushenkilöstö päivittää osaamistaan uusista teknologioista ja että työelämän kanssa tehtävää yhteistyötä tiivistetään ja kehitetään. Hankkeessa tiivistetään REDUn autoalan yhteistyötä alueen huolto- ja korjaamoliikkeiden, testauspalveluyritysten ja maahantuojien kanssa järjestämällä yritysvierailuita ja kokoamalla autoalan kehittäjäverkosto. Hankkeen alkuvaiheessa kartoitetaan yritysten osaamistarpeita. Hankkeessa ideoidaan ja toteutetaan yritysten kanssa yhteisiä tilaisuuksia, joita voivat olla esimerkiksi rekrytointityyppiset tilaisuudet oppilaitoksessa.

Lisätään REDUn autoalan ja lähialojen opetus- ja ohjaushenkilöstön osaamista hybridi-, sähkö- ja muilla energioilla toimivista autoista sekä muista yritysten esiin nostamista osaamistarpeista kuten autojen koko teippauksesta. Järjestetään opetus- ja ohjaushenkilöstölle aiheeseen liittyviä koulutuksia sekä mahdollistetaan heidän osallistuminen ulkopuolisiin lyhyisiin täydennyskoulutuksiin.

Yritysten osaamistarpeiden pohjalta suunnitellaan paikallisesti tarjottavia tutkinnon osia tai jo olemassa olevista tutkinnon osista ja tutkinnon osan osista koostuvia kokonaisuuksia. Hankkeessa suunnitellaan ja pilotoidaan vähintään kolme koulutuskokonaisuutta, joiden sisällöt tarkennetaan yritysten osaamistarpeiden perusteella. Koulutuskokonaisuuksien pilotoinnit toteutetaan ylimääräisinä opintoina perustutkinto-opiskelijoille ja niitä tarjotaan lisäksi yritysten työntekijöille, jotka tarvitsevat uusien teknologioiden mukaista osaamista työssään. Yritysten edustajat toimivat koulutuksissa samalla työelämän asiantuntijoina koulutussisältöjen suunnittelussa. Pilotoinneista saatavien kokemusten perusteeella koulutuskokonaisuudet voidaan sisällyttää osaksi opetussuunnitelmia ja niiden toteuttamista jatketaan hankkeen päätyttyä. Koulutuskokonaisuudet voivat olla esimerkiksi
a. testausavustajana toimiminen
b. ajoneuvojen koko teippaus
c. kamerajärjestelmien kalibrointi (kuljettajaa avustavat järjestelmät)
d. rengastyökoulutus kausityöntekijöille
Työelämälähtöisiä koulutuskokonaisuuksia suunniteltaessa huomioidaan myös tutkinnon osien tai tutkinnon osan osien suorittaminen joistain muista tutkinnoista. Hankkeen asiantuntijaopettajat laativat yhdessä projektipäällikön kanssa koulutuskokonaisuuksien toteutussuunnitelmat, laativat niihin liittyvää opetusmateriaalia ja toteuttavat koulutuskokonaisuuksien pilotoinnit pienelle ryhmälle opiskelijoita.

Hankkeessa suunnitellaan ja pilotoidaan työelämälähtöinen sähkö- ja hybridiauton korjauksen ja huollon toimintamalli, jossa osana opetusta korjataan kolarissa vaurioitunut sähkö- tai hybridiauto. Pilotoinnin yhteydessä suunnitellaan ja tuotetaan koulutuksen toteutusta tukevaa opetusmateriaalia, jonka avulla projektimaista koulutuksen toteutusmallia on mahdollista jatkaa hankkeen päätyttyä. Suunnitellaan lisäksi yhdessä työelämän kanssa autoalan asiakaspalvelun koulutuksen sisältöjä ja toteutusta.

Hankkeen tuloksena autoalan koulutuksen laatu on kehittynyt ja koulutuksella voidaan vastata entistä joustavammin työelämän osaamistarpeisiin. Uusien teknologioiden hyödyntäminen ja työelämän kanssa tiiviimmässä yhteistyössä toteuttavat koulutukset vaikuttavat myönteisesti autoalan koulutuksen vetovoimaan niin perusopetuksesta siirtyvien nuorten kuin aikuisten alanvaihtajienkin kohdalla.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä on Lapin alueen autoalan huoltoliikkeet ja korjaamot, testauspalveluyritykset sekä niiden työntekijät, maahantuojat, autoalan opiskelijat ja opettajat.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisenä kohderyhmänä on muut yhteistyökumppanit, kuten korkeakoulut ja tutkimusorganisaatiot. Autoalan teknologinen muutos saattaa nostaa esiin osaamistarpeita myös muilla aloilla, joten esimerkiksi pelastuslaitoksen työntekijät voivat tarvita osaamista ajoneuvojen jännitteettömäksi tekemiseen, jotta pelastustoimet voidaan toteuttaa turvallisesti.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 213 140

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 142 850

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 266 425

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 178 562

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Rovaniemen, Tunturi-Lapin, Pohjois-Lapin

Kunnat: Inari, Rovaniemi, Muonio

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 20

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 15

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 40

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Vuoden 2020 alussa REDUssa autoalan perustutkintoa on suorittamassa 94 mies- ja 8 naisopiskelijaa. Autoala on REDUssa ja valtakunnallisesti vahvasti miesvaltainen ala.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Autoalan opiskelijoista ja työntekijöistä valtaosa miehiä. Autoala tarjoaa monipuolisia tehtäviä, jotka sopivat yhtä hyvin miehille ja naisille. Tulevaisuudessa Lapin alueelle tarvitaan paljon uusia työntekijöitä. Hankkeen välillisenä tavoitteena on koulutusta kehittämällä lisätä alan vetovoimaa. Alalle toivotaan lisää naisopiskelijoita ja -työntekijöitä. Tällä hetkellä ala on selvästi miesvaltainen, joten valtaosa hankkeeseen osallistuvista on arvioitu olevan miehiä. Hankkeen valmisteluvaiheessa on tutustuttu Suomen Autoteknillisen liitto ry:n vuonna 2018 toteuttamaan kyselyyn (Virkki 2018), jolla kartoitettiin autoalan tasa-arvotilannetta ja sen painotuksia osana laajempaa autoalan osaamisen kehittämiseen liittyvää kartoitusta. Kysely osoitettiin Lapin alueella autoalan huolto- ja korjaamotoimintaa harjoittaville yrityksille sekä SATL:n autoteknillisten jäsenyhdistysten koko Suomen alueen työikäisille jäsenille. Selvityksessä ehdotetaan mm. että oppi- ja esitemateriaalien kuvituksissa ja teksteissä huomioitaisiin tasa-arvoajatus. Tämä huomioidaan hankkeessa toteutettavien opetusmateriaalien sekä mahdollisten esitemateriaalien valmistelussa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteena on autoalan koulutuksen kehittämien, ei sukupuolten tasa-arvon edistäminen, mutta sukupuolinäkökulma huomioidaan hankkeen toimenpiteiden suunnittelussa ja toteutuksessa.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 1 3
Autoalan uusilla teknologisilla ratkaisuilla tavoitellaan päästöjen vähentämistä. Sähkö-, hybridi- ja kaasuautoihin liittyvän osaamisen kasvu edistää osaltaan luonnonvarojen kestävämpää käyttöä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 1 3
Suomen tavoitteena on vähentää 39% kasvihuonepäästöjä vuoteen 2030 mennessä. Tavoite aiheuttaa paineita vähentää päästöjä liikenteen uusiutuvilla energiaratkaisuilla. Lapissa käytetään energiaa vuosittain n. 900 milj € edestä. Tästä liikenteen osuus on n. puolet eli 450 milj. Tällä hankkeella pyritään vähentämään CO2 päästöjä osaamista kasvattamalla.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 1
Hankkeen toimenpiteillä ei ole suoraan vaikutusta kasvillisuuteen, eliöihin ja luonnon monimuotoisuuteen. Pidemmällä aikavälillä kasvihuonepäästöjen väheneminen vaikuttaa positiivisesti.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 1 3
Liikenteen uusiutuvilla energiaratkaisuilla voidaan vaikuttaa merkittävästi kasvihuonepäästöjen vähenemiseen. Hankkeen kautta lisätään osaamista.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeen toimenpiteillä ei vaikutusta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 1 2
Hankkeen toteutuksessa ja koulutusmateriaalien suunnittelussa suositaan mahdollisuuksien mukaan sähköisiä materiaaleja.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 1 3
Uusiutuvaa energiaa (korkeaseosetanoli, uusiutuva diesel, biokaasu, sähkö) käyttävien autojen määrä kasvaa, minkä vuoksi tarvitaan niihin liittyvää osaamista.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 7
Lapin ammattibarometrin II/2019 mukaan Lapin alueella on pulaa moottoriajoneuvojen asentajista ja korjaajista. Autojen ja renkaiden testaus on yksi Lapin kasvualoista. Hankkeen tavoitteena on varmistaa osaavan työvoiman saatavuus alueen yrityksiin. Ajoneuvojen testauksen kasvamisella on välillisesti vaikutuksia myös alueen muihin yrityksiin (mm. majoitus- ja ravintolapalvelut)
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 4 4
Hankkeessa kehitetään aineettomia koulutuskokonaisuuksia ja toimintamalleja.
Liikkuminen ja logistiikka 1 2
Hankkeen kautta lisätään vähähiilisempiin teknologioihin liittyvää osaamista autoalalla, mikä vaikuttaa myönteisesti laajemminkin liikkumiseen ja logistiikkaan.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 2 4
Hankkeen toimenpiteillä tavoitellaan autoalan ammatillisen koulutuksen vetovoiman paranemisesta sekä koulutukseen osallistuvien henkilöiden entistä paremmin työelämän tarpeisiin vastaavaa osaamista, mikä parantaa heidän työllistymistään ja pidentää heidän työuriaan. Autoala nähdään Lapin alueen kasvualana, jonne syntyy tulevaisuudessa uusia työpaikkoja. Työllistyminen parantaa suoraan ja välillisesti hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 2 4
Autoalan opiskelijoista ja työntekijöistä valtaosa on miehiä. Autoala tarjoaa monipuolisia tehtäviä, jotka sopivat yhtä hyvin miehille ja naisille. Tulevaisuudessa Lapin alueelle tarvitaan paljon uusia työntekijöitä. Hankkeen välillisenä tavoitteena on koulutusta kehittämällä lisätä alan vetovoimaa. Alalle toivotaan lisää naisopiskelijoita ja -työntekijöitä. Tällä hetkellä ala on selvästi miesvaltainen, joten valtaosa hankkeeseen osallistuvista on arvioitu olevan miehiä. Hankkeen valmisteluvaiheessa on tutustuttu Suomen Autoteknillisen liitto ry:n vuonna 2018 toteuttamaan kyselyyn (Virkki 2018), jolla kartoitettiin autoalan tasa-arvotilannetta ja sen painotuksia osana laajempaa autoalan osaamisen kehittämiseen liittyvää kartoitusta. Selvityksessä ehdotetaan mm. että oppi- ja esitemateriaalien kuvituksissa ja teksteissä huomioitaisiin tasa-arvoajatus. Tämä huomioidaan hankkeessa toteutettavien opetusmateriaalien sekä mahdollisten esitemateriaalien valmistelussa.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Hankkeen toimenpiteillä ei vaikutusta
Kulttuuriympäristö 0 0
Hankkeen toimenpiteillä ei vaikutusta
Ympäristöosaaminen 4 6
Autoalan uusilla teknologisilla ratkaisuilla tavoitellaan päästöjen vähentämistä ja hanke lisää suoraan näihin liittyvää osaamista.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Tuunattua osaamista tulevaisuuden teille ja autoille -hanke käynnisty 1.9.2020 Lapin Koulutuskeskus REDUssa. Hankkeessa tiivistettiin REDUn ajoneuvoalan yhteistyötä alueen huolto- ja korjaamoliikkeiden sekä maahantuojien kanssa. Hankkeessa toteutettiin yritysvierailuita alueen autokorjaamoihin, joiden yhteydessä kartoitettiin tulevaisuuden osaamistarpeita. Hankkeessa ideoitiin sekä toteutettiin yritysten kanssa tilaisuuksia, missä saatiin ensikäden tietoa työelämän vaatimuksista sekä tulevaisuuden näkymistä työelämänedustajan toimesta.
Hanke toimi tiiviissä yhteistyössä EAKR rahoitteisen Ekoauto-hankkeen kanssa, missä nykyaikaistettiin ajoneuvoalan oppimisympäristöjä investoimalla mm. sähkö- ja hybridiajoneuvojen korjaus- ja huoltoympäristöihin latauspisteineen, testilaitteistoon, työkaluihin, virtuaalisiin opetusjärjestelmiin ym. Tämän uuden oppimisympäristön täysimääräinen hyödyntäminen vaati, että opetus- ja ohjaushenkilöstö päivitti osaamistaan uusista teknologioista. Hanke lisäsi REDUn ajoneuvoalan sekä lähialojen opetus- ja ohjaushenkilöstön osaamista hybridi-, sähkö- ja muilla energioilla toimivista autoista sekä muista yritysten esiin nostamista osaamistarpeista. REDUn ajoneuvoalan sekä lähialojen opetus- ja ohjaushenkilöstö osallistui kattavasti aiheeseen liittyviin koulutuksiin sekä ulkopuolisesti toteutettuihin täydennyskoulutuksiin.
Hankkeessa suunniteltiin ja pilotoitiin työelämälähtöinen hybridiauton korjaus, missä osana opetusta aloitettiin korjaamaan kolarissa vaurioitunutta hybridiautoa. Tässä pilotoinnissa tuotettiin opetusmateriaalia, joka tukee koulutusta myös hankkeen päättymisen jälkeen. Lisäksi hankkeen aikana pilotoitiin koulutukset ajoneuvojen teippauksesta sekä rengastyökoulutuksesta kausityöntekijöille.