Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22387

Hankkeen nimi: HOT - Hyvinvointipalvelut opiskelun tukena (Opinvoimala)

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2021 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Mikkelin kaupunki

Organisaatiotyyppi: Muu oppilaitos

Y-tunnus: 0165116-3

Jakeluosoite: Otavantie 2 B

Puhelinnumero: 044 794 3552

Postinumero: 50670

Postitoimipaikka: Otava

WWW-osoite: https://www.edusuunta.fi/hot

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Aki Luostarinen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kehityspäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: aki.luostarinen(at)otavia.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503117255

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Opiskeluhyvinvointi on yksi keskeinen opiskelumotivaatioon ja opintoihin sitoutumiseen vaikuttava tekijä. Tukemalla kokonaisvaltaisesti opiskeluhyvinvointia voimme sekä varmistaa opiskelijan opinnoissa etenemisen ja valmistumisen että tarjota hänelle tietoa, osaamista ja välineitä omasta hyvinvoinnista huolehtimiseen niin jatko-opinnoissaan, työelämässä kuin muussakin elämässä. Hyvinvoinnin ennaltaehkäisevä ja hoitava työ on sekä alueelliseen että sukupuolten tasa-arvoon liittyvä kysymys. Palveluiden tarjoaminen verkossa turvaa tuen saannin omista lähipalveluista riippumatta ja mahdollistaa varhaisen tunnistamisen ja puuttumisen matalalla kynnyksellä.

Hankkeessa rakennetaan Opinvoimala-verkkopalvelu, joka toimii kokonaisvaltaisen opiskeluhyvinvoinnin edistämisen alustana. Opinvoimala tarjoaa ajankohtaista tietoa, testejä ja kyselyitä hyvinvoinnin kartoittamiseen. Opinvoimala harjoittaa opiskelijan omaa hyvinvointiosaamista, ja näin vahvistaa itseohjautuvaa omatoimista hyvinvoinnin ylläpitämistä. Opinvoimala sisältää kognitiivisen, psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin näkökulmat. Opinvoimala tarjoaa välineitä oman hyvinvoinnin arviointiin, sekä auttaa tunnistamaan haasteita ja ohjaa tuen piiriin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa oppimisen esteeksi muodostuvien hyvinvoinnin haasteiden yhteydessä.

Hankkeen aikana rakennetaan Opinvoimala verkkopalvelu, kootaan olemassa olevaa tietoa ja palveluita kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista sekä täydennetään kokonaisuutta uudella tiedolla ja palveluilla. Luotuja palvelupolkuja, käyttöönotettuja testejä ja kyselyitä, ohjausmalleja ja hyvinvoinnin tuen malleja pilotoidaan opiskelijoilla ja edelleen kehitetään pilottikokemusten ja tiedonkeruun pohjalta moniammatillisessa ja monitoimijayhteistyössä.

Tukemalla opiskelijan hyvinvointia ja tunnistamalla haasteita mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, on mahdollista ennaltaehkäistä ongelmien kasautuminen ja kerrannaisvaikutukset. Samalla Opinvoimala tarjoaa opiskelijalle välineitä omasta hyvinvoinnista huolehtimiseen tulevissa ammatillisissa- tai korkeakouluopinnoissa ja myöhemmin tulevassa työelämässä. Hankkeen jälkeen soveltuvat osat Opinvoimalaa ovat avoimesti kenen tahansa teemasta kiinnostuneen käytettävissä. Opinvoimalan palveluita on mahdollista laajentaa myös muiden oppilaitosten oppilaiden ja opiskelijoiden hyödynnettäväksi sekä jo työelämässä olevien työhyvinvoinnin tueksi.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen pääkohderyhmänä ovat Otavian aikuisopiskelijat. Tavoitteena on vastata opiskelijoiden opiskeluhyvinvoinnin edistämisen tarpeisiin. Opinvoimala rakennetaan siten, että soveltuvin osin sen sisällöt ovat Etelä-Savon KOPA-konsortion jäsenten hyödynnettävissä. Eteläsavolaisista kunnista KOPA-yhteistyössä ovat tällä hetkellä tiiviisti mukana mm. Mikkelin kaupungin perusopetus ja lukiokoulutus, Pieksämäki, Mäntyharju ja Juva. Etelä-Savon lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmaan (ks. lähde 1) mukaan maakunnan tasolla Opinvoimalalle on merkittävää tilausta.

Hankkeen aikana kohderyhmään pilottoiviksi opiskelijoiksi ja oppilaiksi valitaan yllä olevista sellaisia, jotka erityisesti hyötyvät Opinvoimalan palveluista. Kohderyhmien lukumäärät (ilmoitettu tässä hakemuksessa toisaalla) perustuvat esimerkiksi Otavian aikuisopiskelijoiden jakaumaan iän, sukupuolen ja koulutustaustan tai tämänhetkisen työssäolotilanteen mukaan.

Tavoitteena on tehdä koulutuksenjärjestäjien lisäksi yhteistyötä Ohjaamoiden, Työpajojen ja mahdollisesti TE-toimiston kanssa, jolloin tuotettua Opinvoimalan sisältöä on mahdollista jo hankkeen aikana testata ja kehittää mahdollisimman monipuolisella pilotoinnilla.

Lisäksi osa sisällöistä jaetaan avoimesti, jolloin materiaalit ovat vapaasti eri eteläsavolaisten oppilaitosten ja muiden toimijoiden hyödynnettävissä. Tavoitteena on jakaa avoimesti kaikkien hyödynnettäväksi kaikki sellainen sisältö, mikä ei edellytä tai ole itsessään Otavian ohjaus- ja opetuspalvelua. Niissäkin tapauksissa, joissa jokin osa materiaalista (esim. yksittäinen seula tai kartoitus) edellyttäisi edellä mainittua Otavian ohjausresurssia, avoimelle puolelle pyritään jakamaan sama sisältö, mutta lisäämään siihen esimerkkipolutus muista palveluntarjoajista, joilta Opinvoimalan käyttäjä voi ohjausta saada. Tavoitteena siis on jakaa kaikki mahdollinen materiaali myös muiden Otavian ja eteläsavolaisten valittujen oppilaitosten käyttöön.

(1) https://lapeetelasavo.files.wordpress.com/2019/04/lasten-ja-nuorten-hyvinvointisuunnitelma-etelc3a4-savo-2019-2021.pdf

4.2 Välilliset kohderyhmät

Opinvoimalan vakiintuessa hyvin toimivaksi kokonaisuudeksi, tuodaan se osaksi Otavian oppimisen palveluita, joita pystyvät hyödyntämään kansallisesti eri asteiset opetuksen järjestäjät. Tarkoituksena Opinvoimalle on luoda laajasti skaalautuva ympäristö, joka mahdollistaa sen hyödyntämisen tulevaisuudessa myös opetuskentän ulkopuoliseen toimintaan, pitäen sisällään ajatuksen työkyvyn ylläpitämisen sekä elinikäisen oppimisen ajatuksen. Jatkossa osana työelämäosaamisen kehittämistä mm. yrityksissä.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 386 820

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 386 820

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 483 525

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 483 525

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Savo

Seutukunnat: Mikkelin, Savonlinnan, Pieksämäen

Kunnat: Enonkoski, Hirvensalmi, Kangasniemi, Mäntyharju, Puumala, Sulkava, Pertunmaa, Mikkeli, Rantasalmi, Pieksämäki, Juva, Savonlinna

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 4

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 3

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 115

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Jokaisella hankkeeseen osallistuvalla oppilaitoksella ja yhteistyötoimijalla on voimassa oleva tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelma. Opinvoimala-verkkoalusta rakennetaan sukupuolitietoisesti tasa-arvoiseksi ja saavutettavaksi kaikille. Hanke perustuu yksilöllisten ratkaisujen tarjoamiseen, ja rekrytoinneissa kiinnitetään erityistä huomiota yhdenvertaisuus- ja tasa-arvokysymysten tuntemukseen.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Osana hanketta toteutetaan moniammatillista verkostoyhteistyötä, ja toimijoihin valitaan tahoja, joilla asiantuntemusta sukupuolten tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta. Esim. Nytkis, Seta, Sukupuolen osaamiskeskus
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Opiskeluhyvinvoinnin kannalta on tärkeää tiedostaa sukupuolten välinen tasa-arvo ja moninaisuus, jotka ovat keskeinen osa opiskeluhyvinvointia. Ohjauksen avulla edistetään koulutuksen yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa sekä ehkäistään syrjäytymistä. Sukupuolitietoisella ohjauksella luodaan tasavertaisia edellytyksiä eri sukupuolten sijoittumiselle jatko-opintoihin ja työelämään. (LOPS 2021) Sukupuolten välinen tasa-arvo ei ole kuitenkaan hankkeen päätavoite, sillä tarjottavat ratkaisut ovat tarveperustaisia ja yksilöllisiä. Hanke edistää sukupuolten tasa-arvoa välillisesti.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 6 8
Hanke hoidetaan pääsääntöisesti hyödyntämällä etäyhteyksiä. Pakollisessa liikkumisessa hyödynnetään julkista liikennettä mahdollisuuksien mukaisesti ja huomioidaan. Kaikessa materiaalissa, markkinoinnissa ja mainonnassa huomioidaan ilmastonmuutos ja pyritään vähentämään siihen liittyviä riskejä minimoimalla fyysisen materiaalin tuotanto.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 5 7
Hanke hoidetaan pääsääntöisesti hyödyntämällä etäyhteyksiä. Pakollisessa liikkumisessa hyödynnetään julkista liikennettä mahdollisuuksien mukaisesti ja huomioidaan. Kaikessa materiaalissa, markkinoinnissa ja mainonnassa huomioidaan ilmastonmuutos ja pyritään vähentämään siihen liittyviä riskejä minimoimalla fyysisen materiaalin tuotanto.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 9 9
Hankkeen kohteena oleva digitaalinen ympäristö on luonteeltaan vähän jätteitä kerryttävä ratkaisu. Hankkeeseen liittyvät materiaalit pyritään luomaan pääsääntöisesti digitaalisilla ratkaisuilla, jolloin fyysinen materiaali ja tätä kautta fyysinen jäte muodostuu mahdollisimman pieneksi.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 2 4
Uusiutuvien energialähteiden käyttö otetaan huomioon palveluostojen kilpailutuksessa.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 7
Opiskeluhyvinvointi tukee voimakkaasti elinkeinorakenteen kestävää kehittymistä. Parempi hyvinvointi takaa myös jatkossa paikallisen elinkeinorakenteen kestävyyden. Opinvoimalan avoimet materiaalit voivat tukea suoraan paikallista elinkeinoelämää (haasteiden tunnistaminen ja puuttuminen, työurien pituus).
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 10
Hankkeen keskeisimpänä tavoitteena on tuottaa immateriaalinen, verkkopohjainen ympäristö, jonka sisäiset palvelut tukevat opiskeluhyvinvointia.
Liikkuminen ja logistiikka 10 10
Hanke hoidetaan pääsääntöisesti etäyhteyksien avulla. Jos hankkeen sisäisessä työssä liikutaan paikasta toiseen, se suunnitellaan logistisesti järkevästä ja ekologisesti.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 10 10
Tämä on hankkeen keskeisin tehtävä. Hankkeessa rakennetaan hyvinvointia tukevaa ympäristöä ja palvelua.
Tasa-arvon edistäminen 10 10
Hankkeessa rakentuva Opinvoimala muodostuu tasa-arvon edistämisen pohjalta. Opinvoimallalla pyritään tuomaan opiskeluhyvinvointi kaikille helposti saavutettavaksi riippumatta opiskelijan sijainnista, sosio-ekonomisesta taustasta tai alkuosaamisesta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 7 9
Hankkeessa huomioidaan, että kaikki, yhteiskunnallisesta tai kulttuuritaustasta riippumatta tulevat palvelluiksi. Digitaalinen ympäristö luo mahdollisuuden kaikille lähestyä opiskeluhyvinvointiaan kuormittavia asioita.
Kulttuuriympäristö 3 5
Yksilöllisten ratkaisuiden tarjoaminen mahdollistaa yksilöllisten kulttuuriympäristöjen vahvistamisen. Rekrytoinneissa huomioidaan hakijoiden kulttuurinen osaaminen.
Ympäristöosaaminen 4 6
Kokonaisvaltainen hyvinvoinnin tukeminen ja vahvistaminen sisältävät mm. näkökulmia ympäristö- ja ilmastoahdituksesta, yksilön osallisuuden ja toimijuuden vahvistaminen (välillinen vaikutus), yksilön omasta hyvinvoinnista huolehtiminen voi heijastua myös ekososiaalisen sivistyksen vahvistumisena. Kun palvelu tuodaan osaksi yksilön omaa elinympäristöä, hänen suhde ympäristöönsä voi muuttua.

9 Loppuraportin tiivistelmä

HOT – Hyvinvointipalvelut opiskelun tukena -hankkeessa kehitettiin opiskelukykyä ja opiskeluhyvinvointia tukeva Opinvoimala-verkkoympäristö ja sen sisältämät monimediaiset materiaalit, ohjeistukset sekä ohjauksen ja itseopiskelun materiaalit. Näitä edistettiin hankkeessa viiden työpaketin ja tavoitteen kautta:

1. Digitaalinen oppimis- ja hyvinvointiympäristö Opinvoimala
2. Saavutettavat, monipuoliset materiaalit ja sisällöt
3. Hyvinvoinnin moniammatillinen tuki, ohjaus ja polutus
4. Yhteistyöverkosto
5. Tiedotus ja viestintä.

Hankkeessa kehitettiin verkkoympäristön tekninen osuus ja tuotettiin sinne monipuolista opiskeluhyvinvointia ja opiskelutaitoja tukevaa monimediaista materiaalia moniammatillisen hanketiimin ja ulkopuolisen sidosryhmäyhteistyön voimin. Sivuston ominaisuuksia, materiaaleja ja ohjausta pilotoitiin hankkeen aikana erityisesti Nettilukion opiskelijoiden kanssa. Hankkeen aikana sivustoa on lisäksi käytetty eri puolilla niin ammattilaisten ohjaamana kuin itsenäisen harjoittelun tukena.

Opinvoimalan sisällöt koostuvat teksteistä, harjoituksista ja testeistä sekä itseopiskeluun ja ryhmänohjauksen pohjaksi tarkoitetuista materiaalipaketeista. Sisältöihin kuuluu tekstien lisäksi erilaisia audio-, kuva- ja videomateriaalia sekä osan sisällöistä pystyy kuuntelemaan luettuna versiona. Opiskelijoita osallistettiin sisältöjen tuottamiseen palautteen ja toiveiden keräämisen sekä omien kokemusten jakamisen kautta: opiskelijoiden kokemuksia löytyy niin teksti- kuin audiomuodossa Opinvoimalasta.

Hankkeen materiaalipaketeista rakennettiin ryhmämuotoiset toteutukset Nettilukion opiskelijoille. Näitä opintojaksoja tarjottiin valittavaksi hankkeen loppupuolella myös muiden Etelä-Savon lukioiden opiskelijoille. Opiskeluryhmiä toteutettiin esimerkiksi seuraavista teemoista: opiskelu-uupumus, opiskelumotivaatio, jännittäminen, opiskelutaidot, perfektionismi. Nämä teemat noudattavat materiaalipakettien sisältöä, eli myös muut voivat järjestää vastaavia ryhmätoteutuksia omassa toiminnassaan. Lisäksi opiskelijoille tarjottiin käyttöön anonyymi chat-palvelu ja vapaamuotoiset opiskeluhetket, jonne opiskelija voi tulla edistämään opintojaan pomodoro-tekniikalla samaan aikaan muiden kanssa.

Opinvoimalan materiaalista lähes kaikki on avoimesti jaettu ja kenen tahansa teemoista kiinnostuneiden hyödynnettävissä. Opinvoimalaan on mahdollista kirjautua Otavian tutkintotavoitteisena opiskelijana. Kirjautumisen takana on oma profiili ja yksittäisiä Nettilukiossa opiskelua koskevia sisältöjä. Omassa profiilissa opiskelija voi muun muassa asettaa itselleen tavoitteita, seurata tekemiään tehtäviä ja harjoituksia ja saada sisältövinkkejä itseään kiinnostavista teemoista.

Materiaalit saa käyttöönsä osoitteessa www.opinvoimala.fi.