Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22422

Hankkeen nimi: OmaPolku

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2021 ja päättyy 31.5.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Etelä-Savon Koulutus Oy

Organisaatiotyyppi: Ammatillinen oppilaitos

Y-tunnus: 2249317-6

Jakeluosoite: Otavankatu 4

Puhelinnumero: 0405484115

Postinumero: 50100

Postitoimipaikka: Mikkeli

WWW-osoite: http://www.esedu.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Sanna Nykänen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektivastaava

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: sanna.nykanen(at)esedu.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 707 1254

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen päätavoitteena on nostaa aliedustettujen ryhmien (mm. maahanmuuttajien ja erilaisilla valmiuksilla tulevien opiskelijoiden) koulutustasoa ja ammatillista osaamista kehittämällä palvelumuotoilun ja ohjauksen keinoin oppilaitoksen erilaisten tukimuotojen tarjontaa ja sitä kautta opiskeluvalmiuksia tukevia opintoja paremmin kohtaamaan opiskelijoiden tarpeet.


Päätavoite jakaantuu seuraaviin osatavoitteisiin:

1)OPVA-opintoihin tapahtuvan ohjauksen mallien kehittäminen

2)OPVA-opintojen rakentaminen eri kohderyhmille

3) OPVA-opintojen rakentaminen verkkoon ja verkkopedagogiikan kehittäminen OPVA-opinnoissa


Hanke jakautuu kolmeen työpakettiin, joissa tehdään seuraavia toimenpiteitä:

TP1: OPVA-opintoihin tapahtuvan ohjauksen mallien kehittäminen

Hakeutumisvaiheessa osataan paremmin tunnistaa opiskelijoiden tarpeita ja ohjata opiskelija tarvittaviin opva-opintoihin (hakulomakkeen sisällön ja tiedonsiirron kehittäminen niin koulutuksen järjestään sisällä kuin ulkopuolisten verkostojen kesken)

Rakennetaan työkaluja opva-opintoja tarvitsevien tunnistamiseen

Vahvistetaan opva-opintojen tiedotusta ja markkinointia

Henkilöstön osaamista lisätään opva-opintoja tarvitsevien tunnistamisessa ja tarpeisiin vastaamisessa (henkilöstön osaamisen kehittäminen opiskelijoiden yksilöllisen suunnitelman laatimisessa)

Rakennetaan oppilaitoksen sisäinen osaava yhteistyöverkosto OPVA-opintoihin ohjautumisessa ja niiden toteuttamisessa



TP2: OPVA-opintojen rakentaminen eri kohderyhmille

-OPVA-opintojen suunnittelu ja toteuttaminen työpajojen/työpaikkojen kanssa yhteistyössä (työpajoilla olevan henkilöstön osaamisen lisääminen opva-opintojen sisältöihin ja tavoitteisiin, työpajoilla tapahtuvien opva-opintojen ohjausmallin kehittäminen)

-Luodaan toteutusmalli, jossa huomioidaan opiskelijan tutkintokohtaiset ammattitaitovaatimukset ja osaamistavoitteet. Laaditaan polku, jossa varmistetaan kaikille riittävät yleiset opiskelutaidot (opiskelu, elämän hallinta, suomenkieli, digi ja matemaattiset taidot jne.) sekä varmistetaan tutkinnon vaatimukset, johon opiskelija on hakeutunut ja annetaan tukea kyseisen tutkinnon vaatimuksiin nähden että tutkintokohtaiset valmiudet löytyvät opiskelijalta. Luodaan jokaiselle yksilöllinen opva-polku.

-Ammatinopettajat, hoks-ohjaajat, ammatilliset ohjaajat ja työpaikkaohjaajat kehittävät yhdessä alakohtaisen toteutusmallin, jota pilotoidaan hankkeen aikana



TP3: OPVA-opintojen rakentaminen verkkoon ja verkkopedagogiikan kehittäminen OPVA-opinnoissa

-Rakennetaan opva-opinnot verkkoon huomioiden selkokielisyys materiaalien sisällöissä

-Työelämä/työpajat mukana verkkomateriaalien tuottamisessa



Hankkeen tuloksena:

OPVA-opintoihin ohjautuu opiskelijoita jatkuvasti oppilaitosten sisäänotoista. Opiskelijoita koulutuksiin ohjaavat tahot tuntevat oppilaitosten OPVA-opintojen sisällöt ja tarjonnan. Lisäksi opiskelemaan valitut opiskelijat ohjautuvat oikeille OPVA-poluille ja saavat tarvitsemaansa tukea oikea-aikaisesti, ohjauksen palvelupolkumalli toimii.

OPVA-opintojen sisällöt kytkeytyvät aiempaa paremmin suoritettavaan tutkintoon tai tutkinnon osaan. Hankkeen kohderyhmän osalta suoritettujen tutkintojen ja tutkinnon osien määrä lisääntyy. Hankkeen aikana rakennetaan kokonaisuudet suomen kieleen ja työelämävalmiuksiin sekä digitaitoihin ja OPVA-opintoja toteutetaan myös verkossa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Opiskelemassa ja opiskelemaan hakeutumassa olevissa aliedustetut ryhmät, mm. maahanmuuttajat ja sellaisilla valmiuksilla tulevat opiskelijat, joiden opiskeluvalmiudet tai elämänhallinnan taidot eivät riitä tutkinnon tai tutkinnon osien suorittamiseen

Opettajat ja ohjaajat, jotka tarvitsevat lisäosaamista ja tukea opiskelijoiden opiskeluvalmiuksissa olevien puutteiden tunnistamiseen

4.2 Välilliset kohderyhmät

Työpaikat ja työpajat sekä toimintakeskukset

Muut oppilaitokset, perusaste, toinen aste, korkea-aste.

Verkostoissa opiskelijoita ohjaavat toimijat (esim. TE-palvelut, ohjaamot)

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 155 844

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 151 898

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 194 805

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 189 872

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Savo

Seutukunnat: Mikkelin, Savonlinnan, Pieksämäen

Kunnat: Mikkeli, Pieksämäki, Savonlinna

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 7

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 80

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen suunnitteluvaiheessa on tarkasteltu miten sukupuolinäkökulma voidaan ottaa hankkeen toteutuksen aikana huomioon etenkin aliedustuttejen ryhmien osalta. Tämä liittyy mm. eri sukupuolten valmiuksiin esim. digitaalisten välineiden osalta.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hanketoiminnassa huomioidaan kaikkien sukupuolten mahdollisuudet osallistua hankkeen toimintaan.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen, mutta ohjausprosessia kehittämällä pyritään vaikuttamaan yhtälailla sekä miesten, naisten että muunsukupuolisten oppimisvalmiuksien kehittymiseen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 5 7
Digitaalisten materiaalien kehittämisen kautta voidaan vaikuttaa positiivisesti kestävän kehityksen edistämiseen.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Ei välitöntä vaikutuste hanketoiminnan kautta.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei vaikutusta hankkeen toiminnan kautta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei vaikutusta hankkeen toiminnan kautta.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta hankkeen toiminnan kautta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 3 3
Hankkeessa kehitetään verkko-opintoja eli laaditaan opiskelumateriaalia sähköisessä muodossa joka osaltaan vaikuttaa materiaalin ja jätteiden vähentämiseen (paperimateriaaliin verrattuna).
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei vaikutusta hanketoiminnalla.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Opiskeluvalmiuksia kehittämällä voidaan pitkällä aikavälillä vaikuttaa opiskelijoiden tutkinnon suorittamiseen ja niiden lisääntymiseen, joka puolestaan vaikuttaa alueen osaavan työvoiman saatavuuteen positiivisesti.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 6 6
Hankkeen aikana rakennetaan ja pilotoidaan digitaalista opiskelumateriaalia.
Liikkuminen ja logistiikka 0 4
Verkko-opintojen suorittaminen voi olla jatkossa ajasta ja paikasta riippumatonta joten sillä on vaikutusta pidemmällä aikavälillä liikkumisen vähentämiseen ja siten myös päästöjen vähentämiseen.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 4 4
Ohjaustoimintaa kehittämällä voidaan vaikuttaa opintojen/tutkintojen suorittamiseen ja sitä kautta koulutustason nostaminen ja ammattiin valmistuminen lisää hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 2 3
Hankkeessa pyritään edistämään yhtä lailla kaikkien sukupuolien opiskeluvalmiuksen parantamiseen.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 5 5
Opiskeluvalmiuksien tason nostaminen lisää hyvinvointia ja sitä kautta työllistyminen ja osallisuuden kokeminen vahvistuu. Hankkeessa pyritään tehostamaan esimerkiksi maahanmuuttajien oppimisvalmiuksien edistämistä, joka osaltaan tukee kulttuurisen yhdenvertaisuuden periaatteita.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei vaikutusta hanketoiminnan kautta.
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei vaikutusta hanketoiminnan kautta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen päätavoitteena oli nostaa aliedustettujen ryhmien (mm. maahanmuuttajien ja erilaisilla opiskeluvalmiuksilla tulevien opiskelijoiden) koulutustasoa ja ammatillista osaamista kehittämällä oppilaitosten tukimuotojen tarjontaa ja sitä kautta kehittää opiskeluvalmiuksia tukevia opintoja (=OPVA-opinnot) paremmin kohtaamaan opiskelijoiden tarpeet. Opiskeluvalmiuksia tukevat opinnot ovat varsin uusi tukimuoto ammatillisessa koulutuksessa, ja hanke mahdollisti näiden OPVA-opintojen monipuolista kehittämistyötä ja loi mahdollisuuksia kokeilla ja pilotoida erilaisia toteutuksia.

Hankkeen päätavoite oli jaettu kolmeen osatavoitteeseen ja kolmeen työpakettiin:
1) OPVA-opintoihin tapahtuvan ohjauksen mallien kehittäminen
2) OPVA-opintojen rakentaminen eri kohderyhmille
1) OPVA-opintojen rakentaminen verkkoon ja verkkopedagogiikan kehittäminen OPVA-opinnoissa.

Ensimmäisen osatavoitteen eli OPVA-opintoihin tapahtuvan ohjauksen mallien kehittämisen osalta hankkeessa oli keskeistä lisätä ohjaustyötä tekevien tietoisuutta OPVA-opinnoista.
Lisäksi tavoitteena oli vahvistaa työntekijöiden osaamista siten, että aiempaa paremmin havaittaisiin opiskelijoiden tarve opiskeluvalmiuksia tukeville opinnoille, tähän tarpeeseen voitaisiin vastata aiempaa joustavammin sekä pystyttäisiin suunnittelemaan opiskelijoiden yksilöllisiä oppimispolkuja paremmin.
Hankkeen aikana molemmissa oppilaitoksissa laadittiin erilaisia infomateriaaleja OPVA-opinnoista: Samiedussa laadittiin mallinnus OPVA-opintojen mahdollisuuksista sekä esite OPVA-opinnoista. Esedussa laadittiin mallinnus OPVA-poluista ja OPVA-opintojen toteuttamissuunnitelma. Kehittämistyötä on helppo jatkaa hankkeen jälkeen yhteistyössä hankkeen aikana luotujen verkostojen kanssa ja hankkeen aikana laaditut mallinnukset ja materiaalit toimivat hyvänä lähtökohtana jatkuvalle kehittämistyölle.

Toinen osatavoite eli OPVA-opintojen rakentaminen eri kohderyhmille oli hankkeen toiminnan keskiössä. Hankkeen aikana kehitettiin molemmissa oppilaitoksissa OPVA-opintojen toteutusmallia siten, että se entistä paremmin huomioisi opiskelijan tutkintokohtaiset ammattitaitovaatimukset ja osaamistavoitteet. Esedussa pilotoitiin erilaisia OPVA-opintojen toteutusmalleja eri aloille, ja näiden pilotointien myötä päädyttiin kokeilemaan Riveriassa jo käytössä ollutta Maahanmuuttanut matkalla ammattiin -koulutusmallia. Riveriasta poiketen Esedussa tämä koulutus toteutetaan OPVA-opintoina. Maahanmuuttanut matkalla ammattiin -koulutusmalli todettiin hankkeen aikana Esedussa hyväksi toimintamalliksi, ja koulutuksen toteuttamista jatketaan saumattomasti hankkeen päättymisen jälkeenkin. Samiedussa kehitettiin OPVA-opintojen ryhmämuotoista toteutusta entistä paremmin kohtaamaan opiskelijoiden tarpeet.

Kolmas osatavoite oli laatia OPVA-opintoja verkkoon sekä kehittää verkkopedagogiikkaa OPVA-opinnoissa. Hankkeen aikana laadittiin oppimateriaaleja verkkoon:
• suomen kielen verkkokurssi ammatillisen kielitaidon kehittämiseksi
• työelämätaitojen verkkomateriaali
• digitaitojen verkkomateriaali
• harjoittelumateriaali työturvallisuuskorttikoulutukseen valmentautumista varten
• oppimaan oppimisen -verkkomateriaali
• jalkojenhoidon sanastomateriaali
Hankkeen aikana pilotoitiin näitä verkkomateriaaleja sekä lähiopetuksessa että verkko-opetuksessa.

Hankkeen tavoitteena oli, että OPVA-opintoja tarvitsevat opiskelijat ohjautuisivat entistä jouhevammin OPVA-opintoihin ja saisivat tarvitsemaansa tukea oikea-aikaisesti. Hankkeen toimenpiteiden seurauksena pystyttiin kehittämään molempien oppilaitosten OPVA-opintoja aiempaa monipuolisemmaksi ja joustavammaksi. Laaditut verkko-opiskelumateriaalit (etenkin suomen kielen verkkokurssi) mahdollistavat OPVA-opintojen suorittamisen myös etänä ajasta ja paikasta riippumattomasti. Merkityksellistä oli myös aiempaa tiiviimmän yhteistyöverkoston luominen, jotta opiskelijoita osataan ohjata OPVA-opintoihin aiempaa runsaammin.
Kaikki hankkeessa tehnyt toimenpiteet suunniteltiin siitä näkökulmasta, että niille on tarvetta tulevaisuudessakin ja niiden toteuttaminen on jatkossa mahdollista osana oppilaitosten normaalia toimintaa.