Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22598

Hankkeen nimi: Digitiimi - yhteisöllisyys etätyössä

Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.4. Yritysten ja yrittäjien muutoskyvykkyyden lisääminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2022 ja päättyy 30.6.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Lapin ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2528792-5

Jakeluosoite: Jokiväylä 11

Puhelinnumero: 0504611355

Postinumero: 96100

Postitoimipaikka: Rovaniemi

WWW-osoite: http://www.lapinamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Marjo Jussila

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: marjo.jussila(at)lapinamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0504611355

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Etä- ja verkkotyöskentely lisääntyi Covid-19-pandemiasta johtuen vuonna 2020 ja sen on arveltu jäävän jollakin tasolla myös uudeksi normaaliksi. Uusia työkaluja ja välineitä tarvitaan myös tulevaisuudessa tilanteen normalisoituessa.

Digitiimi - yhteisöllisyys etätyössä -hankkeen kohderyhmää ovat lappilaiset yritykset, niiden henkilöstö ja johto, yrittäjät, yksinyrittäjät ja itsensä työllistäjät, joita etätyö koskettaa ja haastaa, ja jotka kaipaavat tukea yhteisöllisen etä- ja verkkotyöskentelyn tukemiseen. Kokonaistavoitteena on yritysten ja yrittäjien muutoskyvykkyyden edistäminen muuttuneessa toimintaympäristössä. Pyrimme kasvattamaan lappilaisten yritysten osaamista ja ymmärrystä yhteisöllisyyden ja vuorovaikutuksen rakentamiseen digitaalisissa ympäristöissä toimittaessa.

Hankkeen toimenpiteiden kautta tarjotaan; ymmärrystä yhteisöllisyyden kokemuksen merkityksestä työhyvinvoinnin näkökulmasta, työkaluja yhteisöllisyyden kokemuksen vahvistamiseen etätyöskentelyssä ja digitaalisissa ympäristöissä toimittaessa, vertaistukea ja vertaisoppimista sekä asiantuntijasparrausta etätyön käytäntöjen kehittämiseen.

Hankkeen toiminnan ydin on 10-osainen webinaarisarja, jonka ympärille muut toimenpiteet rakentuvat. Webinaarien teemoista julkaistaan blogiartikkelit, jotka yhdessä webinaaritallenteiden kanssa julkaistaan avoimella verkkoalustalla. Lisäksi järjestetään klinikkatapaamisia, joissa jaetaan hyviä käytäntöjä ja esimerkkejä yrityksistä sekä tarjotaan sparrausta ja tukea yhteisöllisyyden toteuttamiseen käytännössä, sekä rakennetaan verkkoyhteisö, joka tarjoaa osallistujille areenan vertaisoppimiseen ja verkostoitumiseen. Hankkeessa tavoitellaan 50 yritystä ja 150 henkilöosallistujaa hankkeen toimenpiteisiin.

Hankkeen toimenpiteiden seurauksena kohderyhmän osaaminen yhteisöllisyyden ja vuorovaikutuksen rakentamiseen verkossa kasvaa, mikä edistää lappilaisten työntekijöiden kokemaa työhyvinvointia sekä yritysten ja organisaatioiden toimintaa. Uusi osaaminen myös pitkällä aikavälillä kannustaa sekä etä- ja verkkotyöskentelyyn että myös uusien, digitaalisiin ratkaisuihin pohjautuvien palveluiden kehittämiseen. Työn muotoilun lisäksi uusi osaaminen heijastuu siis myös yritysten tapaan palvella asiakkaita, hoitaa kumppanuuksia tai tehdä yhteistyötä.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhmää ovat lappilaiset yritykset, niiden henkilöstö ja johto, yrittäjät, yksinyrittäjät ja itsensä työllistäjät, joita etätyö koskettaa ja haastaa, ja jotka kaipaavat tukea yhteisöllisen etä- ja verkkotyöskentelyn tukemiseen.

Kaikki toimenpiteet on suunnattu ensisijaisesti lappilaisille yrityksille, niiden johtajille ja henkilöstölle, yksinyrittäjille sekä itsensä työllistäjille. Kohderyhmä huomioidaan toimenpiteiden sisällön suunnittelussa sekä niiden markkinoinnissa. Webinaarisarjan toteutuksessa huomioidaan kohderyhmän ja alueen erityispiirteet: yritykset ovat pieniä, välimatkojen merkitys ja etäisyys leimaavat yrityksen toimintaympäristöä niin asiakkaiden kuin yhteistyökumppaneiden kesken jne. Klinikkatyyppiset tilaisuudet tarjotaan erityisesti kohderyhmän edustajille.

Hankkeen webinaarit, blogit ja verkkoyhteisö ovat kaikille avoimia ja ne pyritään järjestämään matalalla kynnyksellä. Avoimiin webinaareihin voi osallistua yritysten ja niiden henkilöstön lisäksi myös työnhakijoita, opiskelijoita ja julkisen organisaation työntekijöitä. Blogin ja verkkoyhteisön tavoitteena on levittää hankkeen teeman mukaista tietoisuutta myös laajemmalle joukolle, joten siksi ne pidetään avoimina. Ne myös jäävät julkisiksi hankkeen päättymisen jälkeen.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen toimenpiteiden tavoitteena on edistää yritysten sisäisen työskentelyn käytäntöjä etä- ja verkkotyön osalta, mutta uutta osaamista voidaan sisäisen työskentelyn lisäksi hyödyntää yhteistyössä kumppaneiden kanssa, tavoissa tarjota palvelua asiakkaille tai jopa ihan uusina palveluina. Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat siis yritysten yhteistyökumppanit ja asiakkaat, jotka hyötyvät hankkeen toimenpiteistä ja yritysten uudesta osaamisesta parempana, laajempana tai ketterämpänä palvelutarjontana.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 99 552

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 88 639

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 132 736

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 118 185

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Kemi-Tornion, Pohjois-Lapin, Tunturi-Lapin, Itä-Lapin, Torniolaakson, Rovaniemen

Kunnat: Rovaniemi, Sodankylä, Keminmaa, Enontekiö, Pello, Simo, Ylitornio, Posio, Savukoski, Kolari, Salla, Tornio, Inari, Pelkosenniemi, Muonio, Ranua, Kittilä, Tervola, Utsjoki, Kemijärvi, Kemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 50

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 41

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 150

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen suunnitteluvaiheessa on arvioitu toimintaympäristöä myös sukupuolinäkökulmasta. Etätyön mahdollisuudet painottuvat toimistotyön tehtäviin ja suurin osa toimistotyöntekijöistä arvioidaan olevan naisia. On siis oletettavaa, että hankkeen osallistujista enemmistö voi olla naisia. Kuitenkin, on myös muita työtehtäviä, joissa etätyö on yksi työntekemisen tapa ja näissä tehtävissä voi olla tasaisemmin miehiä ja naisia.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toiminta on suunniteltu yritysten kehittämisen ja työhyvinvoinnin edistämisen näkökulmasta huolimatta siitä, mitä sukupuolta osallistujat ovat. Sukupuolia merkittävämpää eroa osallistujissa syntyy eri ikäryhmistä ja eri toimialoista, mikä vaikuttaa osallistujien valmiuksiin ottaa haltuun digitaalisia välineitä ja uutta osaamista.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Ei ole.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 4
Hankkeessa tapahtuva kehittäminen vaikuttaa pitkällä tähtäimellä myös luonnonvarojen kestävään käyttöön, koska uuden osaamisen myötä työssä voidaan hyödyntää enemmän esimerkiksi digitalisaation mahdollisuuksia ja ajasta ja paikasta riippumattomia työkäytänteitä ja palveluja.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 4
Hanke vaikuttaa pitkällä tähtäimellä myös ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentämiseen, kun työssä hyödynnetään digitaalisia välineitä ja etätyön ratkaisuja.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
-
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
-
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
-
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Etä- ja hybridityöllä voidaan katsoa olevan vaikutusta matkustuksesta syntyvien päästöjen ja jätteiden määrään. Vaikutusta on myös toimistomateriaalien kulutukseen ja niistä syntyvien jätteiden määrään.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
-
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 4
Työn tekemisen tapojen kehittäminen ja uuden osaamisen jakaminen yrityksille ja niiden henkilöstölle kehittää yrityksiä kestävästi ja vastuullisesti, mikä vaikuttaa myös positiivisesti paikallisen elinkeinorakenteen kehittymiseen.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 2
Hankkeessa toimenpiteiden kautta edistetään työn tekemisen tapojen kehittämistä ja kannustetaan digitaalisten ratkaisujen ja välineiden hyödyntämiseen työntekemisessä ja liiketoiminnassa.
Liikkuminen ja logistiikka 0 2
Hankkeella on vaikutuksia liikkumiseen ja logistiikkaan, koska etätyö mahdollistaa ajasta ja paikasta riippumattoman työn tekemisen.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 4 0
Ymmärrys, osaaminen ja välineet etätyön tekemiseen ja johtamiseen vaikuttaa suoraan työntekijöiden työhyvinvointiin ja vaikutukset on nähtävissä hyvinkin pian hankkeen aikana, mikäli työn tekemisen tapoja muutetaan.
Tasa-arvon edistäminen 0 2
Hankkeella ei ole välittömiä vaikutuksia tasa-arvoon. Kohderyhmän painottuessa naisiin hankkeella voi olla välillisiä vaikutuksia tasa-arvon edistämiseen.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
-
Kulttuuriympäristö 0 0
-
Ympäristöosaaminen 0 0
-

9 Loppuraportin tiivistelmä

Digitiimi-hanke on toteuttanut REACT-EU –ohjelman erityistavoitetta 12.4. Yritysten ja yrittäjien muutoskyvykkyyden lisääminen. Covid-19-pandemian vuoksi etätyö ja verkkotyöskentely lisääntyivät merkittävästi keväällä 2020 ja Digitiimi-hankkeella haluttiin tarttua etäjohtamisen kehittämiseen lappilaisissa yrityksissä ja organisaatioissa.

Hanke pyrki kasvattamaan lappilaisten yritysten osaamista ja ymmärrystä yhteisöllisyyden ja vuorovaikutuksen rakentamiseen digitaalisissa ympäristöissä toimittaessa. Hankkeen kohderyhmää olivat lappilaisten yritysten johto, henkilöstö, yksinyrittäjät ja itsensä työllistäjät.

Hankkeen toimenpiteiden keskiössä oli 10-osainen webinaari, niihin liittyvät vertaisoppimisen klinikat sekä tallenteiden ja artikkeleiden jakaminen avoimesti verkkoalustalla. Näillä toimenpiteillä tarjottiin uutta osaamista, työkaluja ja vertaistukea digitaalisissa ympäristöissä toimimiseen.

Webinaarisarjan teemat ja sisällöt vastaavat hankesuunnitelman mukaisiin tarpeisiin ja yhteisöllisyyden kokemusta lähestyttiin niin työhyvinvoinnin, johtamisen, tietoturvan, vastuullisuuden kuin yhteisten käytäntöjen kautta. Webinaareja toteutettiin eri tavoin: oli kävelywebinaareja, asiantuntijapuheenvuoroja, paneelikeskusteluja, klinikkatyöskentelyä ja henkilötarinoita. Monipuolisilla sisällöillä ja vaihtelevilla toteutustavoilla kokeiltiin erilaisia tapoja houkutella osallistujia.

Vähäisten osallistujamäärien vuoksi erillisistä klinikkatilaisuuksista luovuttiin ja webinaareihin varattiin aikaa keskustelulle ja ajatusten vaihtamiselle. Sen lisäksi julkaistiin työkalupakki eri aiheiden käsittelyyn niin yksilön kuin yhteisön yhteisenä työkaluna. Työkalupakkiin sisällytettiin mukaan webinaarin sisältöä reflektoivat kysymykset, joita klinikkatilaisuuksissa olisi hyödynnetty. Tämä tarjoaa jatkossa hankkeen jälkeenkin alustan oppimiselle ja osaamisen kehittämiselle niin yksilöllisesti kuin yhteisönä.

Hankkeen yhtenä tavoitteena oli myös tarjota klinikkaosallistujille verkkoyhteisö vertaisoppimisen tueksi. Koska osallistujia klinikkatyyppisiin tilaisuuksiin oli vähän, verkkoyhteisön rakentaminen olisi ollut täysin erillinen ja irrallinen toimenpide muusta tekemisestä, joten ohjausryhmän suosituksesta siitä luovuttiin. Sen sijaan markkinoinnissa hyödynnettiin olemassa olevia verkostoja ja yhteisöjä, joissa levitettiin tietoa niin tulevista webinaareista kuin julkaistuista tallenteista ja artikkeleista. Lisäksi verkkosivuilla on julkaistu Vinkkilista-osio yhteistyöhankkeista, saman teeman yhteisöistä ja verkostoista, julkaisuista ja tutkimuksista sekä yrityksistä, joista on tarjottu asiantuntemusta Digitiimi-tilaisuuksiin.

Tavoitteena oli, että hankkeeseen osallistuu 150 henkilöä. Webinaarien osallistujia on raportoitu ESR-henkilöjärjestelmään 101, mutta epävirallisen listauksen mukaan yksittäisiä osallistujia hankkeen aikana on ollut yli 170. Ero indikaattoreissa johtuu puuttuvista ESR-henkilötietolomakkeista, joita ei ole kaikilta saatu. Yritysten osalta tavoitteena oli, että hankkeeseen osallistuu 50 mikro- ja pk-yritystä. Hankkeen toimenpiteisiin osallistui 41 yritystä ja 23 muuta organisaatiota.