Hankekoodi: A70001
Hankkeen nimi: EEKA - Kainutlaatuisia luontoliikuntatapahtumia (Endurance Experience in Kainuu)
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2014 ja päättyy 31.8.2017
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Kainuun liitto
Hakijan virallinen nimi: Kainuun Liikunta ry
Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys
Y-tunnus: 0996337-2
Jakeluosoite: Kisatie 30
Puhelinnumero: 08-632590
Postinumero: 87250
Postitoimipaikka: Kajaani
WWW-osoite: http://www.kainuunliikunta.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Teemu Takalo
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Aluejohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: teemu.takalo(at)kainuunliikunta.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0445325921
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen yleisenä tavoitteena on lisätä Kainuuseen suuntautuvaa liikuntamatkailua ja sen tuomaa matkailutuloa. Tapahtumamatkailun alati kiristyvä kansallinen ja kansainvälinen kilpailu vaatii olemassa olevien tapahtumien sisällön ja markkinoinnin kehittämistä, jotta ne pystyvät entistä paremmin erottumaan edukseen tapahtumien kasvavassa massassa.
Hankkeen tavoitteet ja niiden saavuttamiseksi tehtävät päätoimenpiteet:
1. Rakentaa Kainuuseen kestävyyslajien tapahtuma- ja ohjelmapalvelusarja, jota markkinoidaan omana kokonaisuutena sekä kotimaisille että etenkin kv-asiakkaille.
Olemassa olevista tapahtumista hankkeessa ovat mukana Vuokatti Hiihto, Lost in Kajaani -seikkailutapahtuma, Kainuun Rastiviikko ja Raatteen Maraton. Hankkeessa käynnistettäviä uusia tapahtumia ovat Kesäyön polkujuoksu Vuokatissa, Lost in Kajaani Winter -talviseikkailutapahtuma sekä metsäsuksihiihtotapahtuma Suomussalmella.
2. Tehdä jokaiselle tapahtumalle omat askelmerkit tapahtuman kehittämiseksi ja osallistujamäärien kasvattamiseksi
- Laatia jokaiselle tapahtumalle yksityiskohtainen toimenpideohjelma, joka kattaa strategisen suunnitelman muutaman vuoden aikajänteellä
- Selvittää tapahtumien asiakaspotentiaali ja rakentaa kumppanuuksia muiden kv-tapahtumien sekä kotimaisten päätapahtumien kanssa
3. Kehittää tapahtumien markkinointia keskittyen etenkin sähköiseen markkinointiin
- Rakentaa tapahtumien markkinointiin sähköinen markkinointialusta, joka pitää sisällään:
laadukkaat ja näyttävät some-kanavia hyödyntävät www-sivut (suomi, englanti, venäjä)
helposti some-kanavissa jaettavaa laadukasta video/kuvamateriaalia
yhteinen ilmoittautumis- ja asiakashallintajärjestelmä, joka mahdollistaa entistä tehokkaamman asiakasprofiloinnin
- Luoda tapahtumien pilottiosallistujista/ bloggaajista ja julkkisbloggaajista sosiaalista mediaa hyödyntävä markkinointiverkosto
- Osallistaa tapahtumaosallistujia tapahtuman markkinointiin ja kehittämiseen some-kanavien kautta
- Tehdä hankkeen tapahtumista näyttävät ja helposti verkossa (some) jaettavat trailerit
- Luoda jonkin tapahtuman tai tapahtumasarjan yhteyteen näyttävä mediahuomiota herättävä sekä aidosti tunteisiin vetoava hyväntekeväisyyskampanja
- Etsiä erillisrahoitus/kontaktit tapahtumien televisiointiin
4. Kehittää tapahtumiin liittyen tai niitä hyödyntäen uusia oheistapahtumia ja matkailutuotteita
- Tuotteistaa valikoidusti tapahtumien reittejä ohjelmapalvelu- ja self guided-tuotteiksi (esimerkiksi Raatteen hiihtotapahtuman reitti)
- Vaikuttaa Kainuun UKK-reitin opasteiden ja infran kunnostukseen sekä nostaa Kainuun UKK-reitin tunnettuutta
- Luoda hankkeessa olevien tapahtumien ympärille yhdessä muiden toimijoiden kanssa matkailuviipymää lisääviä oheisohjelmia ja -tapahtumia (esimerkiksi ravintoloiden teemaillat, kuhunkin lajiin liittyvät pre- ja/tai post-tapahtumat sekä mm. petobongaus ja muut luontomatkailutuotteet)
- Luoda yhdessä tapahtumien kohdealueiden luontoliikunta- ja matkailutoimijoiden kanssa tapahtumien ympärille uusia liikuntamatkailutuotteita (esimerkiksi tapahtumiin valmistavat lajikoulut ja -leirit sekä ohjatut vaellukset)
- Selvittää Kainuun älykkään erikoistumisen strategiaan liittyen tapahtumien mahdollisuudet hyödyntää jo olemassa olevaa teknologiaa tai luoda uusia teknologiaan nojautuvia sisältöjä, tuotteita tai jopa omia tapahtumia
5. Selvittää muiden potentiaalisten uusien, mm. maantiepyöräily ja (maasto)triathlon - tapahtumien mahdollisuudet kehittyä kannattaviksi liikuntamatkailutapahtumiksi Kainuussa
6. Perustaa yhdessä Vuokatin Urheiluopiston ja muiden sidosryhmien kanssa tapahtumatuotantoyksikkö tai -yhtiö
7. Luoda mittari, jolla voidaan mitata ja seurata tapahtumien aluetaloudellisia vaikutuksia (mittari pohjautuu tapahtumien yhteydessä tehtäviin asiakastyytyväisyyskyselyihin, joissa kysytään osallistujien majoittumista, rahan käyttöä, tyytyväisyyttä tapahtumaan ja matkailukeskukseen sekä tapahtuman ja matkailukeskuksen suositteluhalukkuutta)
Tulokset:
Hankkeen päätuloksena syntyy taloudellisesti kannattava tapahtumasarja, jolla on sen synnyttämän liikuntamatkailun kautta merkittävä aluetaloudellinen vaikuttavuus. Tapahtumien yhteyteen ja niihin tukeutuen syntyy myös muita uusia tapahtumia ja palveluita, jotka edelleen hyödyttävät matkailu- ja luontoliikunta-alan toimijoita sekä tapahtumien aikaan että niiden ulkopuolella.
Hankkeen toisena päätuloksena syntyy liikuntamatkailutapahtumien aluetaloudellista vaikuttavuutta mittaava mittari, jolla pystytään osoittamaan sekä julkiselle että yksityiselle sektorille tapahtumien laajempi taloudellinen merkitys.
Hankkeen kolmantena lopputuloksena syntyy uusi tapahtumajärjestämiskonsepti, johon pohjautuen muodostetaan yhdessä Vuokatin Urheiluopiston ja muiden mahdollisten tapahtuma-alan toimijoiden kanssa uusi tapahtumanjärjestämisyksikkö tai -yhtiö.
Hankkeen pääkohderyhmänä ovat haasteellista kestävyysliikuntaa harrastavat tai harrastajiksi ryhtyvät suomalaiset ja ulkolaiset henkilöt.
Hankkeen varsinaisina kohderyhminä voidaan pitää myös ohjelma-,liikunta- ja ravitsemuspalvelujen tuottajia, joiden kanssa luodaan yhdessä mm. uusia tapahtumien oheispalveluja ja -tapahtumia (esimerkiksi tapahtumiin valmistavat lajikoulut ja -leirit, ohjatut vaellukset, ravintoloiden teemaillat, kuhunkin lajiin liittyvät pre- ja/tai post-tapahtumat sekä mm. petobongaus ja muut luontomatkailutuotteet).
Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat tapahtumista hyötyvät majoitus- ym. yrittäjät, joiden tuotteita ja palveluita tapahtumien osallistujat tapahtumamatkan aikana kuluttavat.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 240 180
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 228 159
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 283 780
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 275 979
Maakunnat: Kainuu
Seutukunnat: Kehys-Kainuun, Kajaanin
Kunnat: Suomussalmi, Kajaani, Sotkamo
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 3, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeen toiminta oli koko hankekauden ajan toimintasuunnitelman mukaista ja hankkeen myötä saatiin paljon työkaluja ja oppia liikuntamatkailun lisääntyvään kehittämiseen sekä uusien tapahtumien luomiseen Kainuussa. Hankkeessa luotujen tapahtumien määrä oli suunnitellun mukainen. Osallistujamääriä saatiin kasvatettua hieman ja vakiinnutettua saavutetut määrät mutta osallistujamäärien kasvattaminen vaatii vielä entistäkin suurempaa yhteistyötä alueen matkailutoimijoiden kanssa niin markkinointiin kuin tapahtumakokonaisuuksiin liittyen. Ne tavoitteet, jotka eivät kokonaan hankkeessa toteutuneet, lähtivät hankkeen aikana kuitenkin alulle neuvottelujen muodossa niin, että hankkeen päättymisen jälkeen ne saadaan myös toteutusasteelle. Kokonaisuutena hankkeen avulla saatiin mahdollistettua erilaisten markkinointikeinojen ja sisältöjen kokeilu ja tulosten perusteella ja hankkeessa luodun pohjan avulla jatkaa parhaaksi havaitulla tavalla tapahtumien sisällöntuottamista sekä markkinointia koko Kainuun alueella.