Hankekoodi: A70016
Hankkeen nimi: CAMBUS Automaatio
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2015 ja päättyy 30.4.2016
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Lappeenrannan teknillinen yliopisto
Organisaatiotyyppi: Yliopisto
Y-tunnus: 0245904-2
Jakeluosoite: PL 20
Puhelinnumero: 0294 462 111
Postinumero: 53851
Postitoimipaikka: Lappeenranta
WWW-osoite: http://www.lut.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: SIPILÄINEN TARJA
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektisuunnittelija, LUT Energia
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: tarja.sipilainen(at)lut.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 400 218 877
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
CAMBUS-automaatio on jatkohanke CAMBUS-hankkeelle, jonka tavoitteena on demonstroida maailman energiatehokkainta hybridibussitekniikkaa ja soveltaa LUT:n sähkökäyttöjen tutkimus-tuloksia käytäntöön. CAMBUS-automaatiohankkeessa toteutetaan aiemmassa hankkeessa kehitetyt bussin energiatehokkuutta hiovat algoritmit ja kirjoitetaan koelaitteen automaatiojärjes-telmän ohjelmistot siinä laajuudessa, että prototyyppihybridibussin automaatiojärjestelmä mahdollistaa auton testaamisen ja mahdollisesti hyödyntämisen Lappeenrannan kaupunkiliikenteessä Lappeenrannan INKA-ohjelman tavoitteiden mukaisesti. Automaatiojärjestelmän keskeiset tavoitteet ovat dieselgeneraattorin säätö, sarjahybriditoiminnan säätö, rinnakkaishybriditoiminnan säätö, suoran dieselvedon säätö ja siirtyminen sujuvasti moodista toiseen sekä auton akunhallintajärjestelmän toiminnallisuuden testaaminen. Auton testausta kaupunkiliikenteessä toteutetaan yhdessä SAMPOn kuljettajakoulutuksen ohjaajien kanssa.
Hankkeessa kehitettävää teknologiaa voidaan hyödyntää laajasti erilaisissa sähkö- ja hybridilaitteissa. Siten hyödyntäjäpotentiaali löytyy esim. työkoneita valmistavista yrityksistä.
Tietenkin liikennöitsijät ja liikkuva yleisö ovat hankkeen kohteena. Heille halutaan osoitta, miten paljon energiatehokkaampi ja miellyttävämpi bussiliikennöinti tulee mahdollisksi CAMBUS-järjestelmän avulla.
Keskusta-alueilla bussi kykenee liikennöimään täysin sähköisenä versiona, jolloin dieselbusseihin liittyvät mielikuvat savuttavista laitteista kaupungin keskustoissa voidaan unohtaa. Tässä automaatiojärjestelmällä on keskeinen rooli
Matkustava yleisö, liikennöitijät ja alan teollisuus. Erityisesti CAMBUSin ajovoimansiirron ja siihen liittyvän automaation toteuttamisen uskotaan mahdollistavan uuden liiketoiminnan käynnistämistä maassamme.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 120 999
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 120 998
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 199 998
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 199 997
Maakunnat: Etelä-Karjala
Seutukunnat: Lappeenrannan
Kunnat: Lappeenranta
Jakeluosoite: LUT, PL 20
Postinumero: 53851
Postitoimipaikka: Lappeenranta
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 10 |
merkittävä vähennys (> 50 %) fossiilisten polttoaineiden kulutukseen | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 10 |
merkittävä hiilidioksidipäästöjen vähentäminen | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 5 |
Haitta-aineiden päästäminen luontoon vähenee | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 5 |
potentiaaliset epäsuorat päästöt vesistöihin pienenevät | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 8 |
erittäin suuri materiaali- ja energiatehokkuuden parantaminen sekä päästöjen vähentäminen | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 7 |
tarjoaa lukuisia mahdollisuuksia uuteen yritystoimintaan | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 6 |
LUT:n teknologiaosaamisen kehittäminen | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 8 |
vähentää merkittävästi liikennepäästöjä | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 8 |
Miellyttävä ja pehmeä sähkökyyti houkuttelee lisää liikkujia sähköbussiin | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 10 |
erittäin merkittävä positiivinen vaikutus, kun uusi teknologia saadaan laajalti liikenteeseen |
CAMBUS-automaatio on jatkohanke CAMBUS-hankkeelle, jonka tavoitteena on demonstroida maailman energiatehokkainta hybridibussitekniikkaa ja soveltaa LUT:n sähkökäyttöjen tutkimustuloksia käytäntöön. CAMBUS-automaatiohankkeessa toteutettiin aiemmassa hankkeessa kehitetyt bussin energiatehokkuutta hiovat algoritmit ja kirjoitettiin koelaitteen automaatiojärjestelmän ohjelmistot siinä laajuudessa, että prototyyppihybridibussin automaatiojärjestelmä mahdollistaa auton testaamisen ja mahdollisesti hyödyntämisen Lappeenrannan kaupunkiliikenteessä Lappeenrannan INKA-ohjelman tavoitteiden mukaisesti. Automaatiojärjestelmän keskeiset tavoitteet olivat dieselgeneraattorin säätö, sarjahybriditoiminnan säätö, rinnakkaishybriditoiminnan säätö, suoran dieselvedon säätö ja siirtyminen sujuvasti moodista toiseen sekä auton akunhallintajärjestelmän toiminnallisuuden testaaminen. Auto on valmis testattavaksi kaupunkiliikenteessä.