![]() |
![]() |
Hankekoodi: A70111
Hankkeen nimi: Tuotantolähtöisen opetuksen kokonaisuuden hallinta teollisen internetin avulla
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2015 ja päättyy 31.8.2017
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Savon liitto
Hakijan virallinen nimi: Ylä-Savon ammattilisen koulutuksen kuntayht.
Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä
Y-tunnus: 0214765-5
Jakeluosoite: Asevelikatu 4
Puhelinnumero: 0400-827251
Postinumero: 74100
Postitoimipaikka: Iisalmi
WWW-osoite: http://www.ysao.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: PUUMALAINEN NIINA MAARIT
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: kehityjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: niina.puumalainen(at)ysao.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400-793026
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Pohjois-Savossa on asetettu vuosien 2014-2020 kone- ja energia-alan yhdeksi kehitysteemaksi nostettu tuotannollisen kyvykkyyden parantaminen sekä teollisuutta, TKI-toimintaa ja koulutusta tukevat ympäristöt ja kehittäjäverkostot. Erityisesti kansainvälisillä markkinoilla toimivilla tai kansainvälistymään pyrkivillä pk-yrityksillä on tavoitteena parantaa tuottavuuttaan ja kilpailukykyään simuloinnin avulla. Simulaatiot ovat yksi työkalu tehokkuuden saavuttamiseksi. Simulaatio yhdistettynä joustavaan tuotantosolun tuotteen vaihtamisominaisuuteen ja tuotannon hallintaan voi olla huomattava merkitys pienten, laadullisesti hyvien tuotteiden tuotantosarjojen tuotantoon. Tämän hankkeen tavoitteena on erityisesti tuotannon ja toimitusketjun ohjauksen kehittäminen, eli työsolujen, tuotantolinjastojen ja toimitusketjujen simuloinnin kehittäminen.
Hankkeessa kehitetään nykyaikainen, innovatiivinen tuotantoympäristö, joka on sekä fyysinen että virtuaalinen oppimis- ja kehitysympäristö kone- ja metallialan opiskelijoiden sekä pk- yritysten käyttöön. Ylä-Savon ammattiopistolla käytössä olevaa koneistuskeskusta, kappaleenkäsittelyrobotteja sekä koordinaattimittalaitetta täydennetään uudella työstökoneella ja teollisen internetin ohjelmistoilla. Lisäksi hankitaan keskitetty työkalujärjestelmä sekä työkalujen saattojärjestelmä.
Tuotantosolusta tehdään rajapintojen avulla yhteen toimiva, niin tuotannollisessa kuin virtuaalisessa mallissakin. Virtuaalinen malli on digitaalinen versio tuotannollisesta solusta, jossa voidaan simuloida aidon oloisesti koneen ohjelmointi sekä käyttöympäristössä tapahtuvat muutokset. Virtuaalinen ympäristö mahdollistaa tuotannon ja tuotekehityksen simuloinnit, koneiden ohjelmoinnit etänä sekä vähentää pk-yrityksen välittömiä investointitarpeita. Simuloinnin avulla säästetään materiaaleja ja energiaa. Testausvaiheessa hukataan erilaisten koeajojen ja laatuvirheiden vuoksi materiaaleja, ja kaikki hukattu materiaali taas lisää logistiikan tarvetta. Lisäksi simuloinnilla voidaan vähentää koneiden tyhjäkäyntiä, mikä vähentää energian tarvetta.
Kone- ja metallialan pk-yritykset
Ammatillisen koulutuksen opettajat ja opiskelijat
Ammattikorkeakoulun henkilöstö ja opiskelijat
Pk-yritysten johto ja suunnittelusta vastaavat henkilöt
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 70 689
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 70 689
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 94 253
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 94 253
Maakunnat: Pohjois-Savo
Seutukunnat: Ylä-Savon
Kunnat: Lapinlahti, Keitele, Kiuruvesi, Sonkajärvi, Pielavesi, Vieremä, Iisalmi
Jakeluosoite: Asevelikatu 4
Postinumero: 74100
Postitoimipaikka: Iisalmi
Suunniteltu: 5, joihin työllistyvät naiset 2
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 5 | 7 |
Materiaalien ja energian säästämisen myötä luonnonvarojen käyttötarve vähenee | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 2 |
Raaka-aineiden tarve vähenee | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 8 | 9 |
materiaalien hukkaa ja jätteen syntyä voidaan vähentää simuloinnin avulla | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 9 |
Paikallisten pk-yritysten kilpailukyky ja tehokkuus paranevat uudenlaisen kehittämis- ja simulointiympäristön käytön avulla | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 6 | 9 |
simuloinnin ja virtuaalisen kehitysympäristön avulla voidaan luoda uusia palveluita ja tuotteita | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 8 | 8 |
Raaka-aineiden ja jätteiden kuljettamistarve vähenee simuloinnin käytön tehostamisen myötä | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 3 | 5 |
Uusi oppimisympäristö mahdollistaa erikoisosaajien koulutuksen, jolloin työllistyminen ja työssäpysyminen paranevat. Yritysten kilpailukyvyn paranemisen myötä myös seudulliset työlllistymismahdollisuudetparanevat | ||
Tasa-arvon edistäminen | 4 | 6 |
Uudet palvelut ja palvelutuotteet sekä tuotannon kehittäminen voivat avata uusia työmahdollisuuksia molempien sukupuolten edustajille. Myös alan kiinnostavuus naisten näkökulmasta voi parantua | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 3 | 4 |
Uudet palvelut ja palvelutuotteet sekä yritysten kilpailukyvyn paraneminen voi avata työllistymismahdollisuuksia eri kulttuuritaustaisille henkilöille. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
ei vaikutuksia | ||
Ympäristöosaaminen | 7 | 7 |
Tietoisuus ympäristöasioista, vähähiilisyydestä ja energiansäästämisestä kasvaa sekä ympäristön kestävän kehityksen näkökulmat huomioidaan paremmin, kun materiaalien säästäminen ja jätteiden vähentäminen voidaan konkretisoida simulointiympäristön avulla. |
Tuotantolähtöisen opetuksen kokonaisuuden hallinta teollisen internetin avulla- hankkeessa luotiin innovatiivinen tuotanto- ja oppimisympäristö kone- ja tuotantotekniikan opiskelijoiden ja yritysten henkilöstön käyttöön. Oppimisympäristöllä täydennettiin jo olemassa olevia nykyaikaisia laitteistoja ja tuotantosoluja Ylä-Savon ammattiopistolla.
Oppimisympäristön perustan luovat kaksi työstökeskusta, joiden tekniset määritykset on tehty yhteistyössä alueen yritysten kanssa tukemaan alueen osaamistarpeita. Keskeisenä osana oppimisympäristöä ovat myös siihen liitetty keskitetty työkalujenvarastointijärjestelmä sekä -saattomuistijärjestelmä, jossa työkalut voidaan valmistella täysin koneen ulkopuolella ja kaikki tieto siirtyy työkalussa olevan sirun avulla työstökoneelle. Kaikki laitteet ovat liitetty toisiinsa teollisen internetin ohjelmistoilla ja laitteilla. Työstökeskuksille tietoa saadaan siirrettyä langattomasti ja samalla mahdollistetaan tarvittavan tiedonkeruu koneilta.
Koneisiin on hankittu kattavat simulointijärjestelmät, joiden avulla työt voidaan valmistella ja testata turvallisesti koneiden ulkopuolella. Koneista on luotu toimivia 3D-malleja simulointiin, jotka mahdollistavat ulkopuolisen törmäystarkastelun.
Luodulla oppimis- ja tuotantoympäristöllä saavutetaan työstökoneiden suurempi käyttöaste erilaisia simulointeja ja teollista internetiä hyödyntäen. Tehtävät työt voidaan valmistella koneen ulkopuolella ja ohjelmat simuloida turvallisessa ympäristössä ilman koneiden rikkoutumista tai käyttäjälle aiheutuvaa vaaraa. Simuloinnissa voidaan myös ehkäistä työkalujen rikkoutumiset törmäystarkastelun avulla, jolloin säästetään arvokkaissa työkalukustannuksissa.
Oppimisympäristö on ollut tiiviissä opetuskäytössä jo heti ensimmäisen työstökeskuksen hankinnan jälkeen. Ympäristössä yhdistyvät hyvät ja helppokäyttöiset työstökeskukset hyvillä teknisillä ominaisuuksilla teolliseninternetin ohjelmistoihin ja laitteisiin. Kokonaisuutena oppimisympäristössä on mahdollisuudet laajaan ja tehokkaaseen opiskeluun niin perus-, ammatti, erikoisammattitutkinnoissa kuin yrityskoulutuksissakin.