Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A70133

Hankkeen nimi: Metsä oppimisympäristönä – Etelä- Savo yhteisöllisenä metsätiedon avaajana

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2015 ja päättyy 31.12.2017

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Itä-Suomen yliopisto

Organisaatiotyyppi: Yliopisto

Y-tunnus: 2285733-9

Jakeluosoite: Kuninkaankartanonkatu 5-7, PL 86

Puhelinnumero: 0294 45 1111

Postinumero: 57101

Postitoimipaikka: Savonlinna

WWW-osoite: http://www.uef.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Petteri Vanninen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektikoordinaattori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: petteri.vanninen(at)uef.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503519134

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Yhteistoimintahanke rakentaa maakunnassa olevaa osaamista (hakijana UEF sekä osatoteuttajina Suomen metsäkeskus ja Luonnonvarakeskus), minkä myötä kehitetään alueellista koulutusjärjestelmää myös valtakunnallisesksi resurssiksi perusasteelta korkeakouluopintoihin ja edelleen elinkeinoelämää palveleviksi sisällöiksi. Hanke edistää organisaatioiden tasolla verkostoituvan luovan talouden ja kansainvälisten yhteistoimintamuotojen
kehittymistä.Hanke vahvistaa toimijoiden ja Etelä-Savon näkyvyyttä, toimintojen säilymistä ja vahvistumista alueella. Hanke lisää toimijoiden sisäistä kilpailukykyä organisaatiomuutosten keskellä ja auttaa uuden asiantuntijayhteisön ja sen yhteisosaamisen markkinointia. Lisäksi koulutuksenjärjestäjien osalta hanke edistää koulutusten vetovoimaisuutta. Hankkeessa tehdään yhteistyötä myös alueen muiden metsäasiantuntijoiden kanssa (mm. Lusto, Metsähallitus), jolloin asiantuntijatiedon avoimen jakamisen käytännöt ja alueellinen erikoistuminen vahvistuvat. Openmetsa.fi-oppimisympäristön laajentuneita sisältöjä voidaan hyödyntää koulutuksen lisäksi avoimesti matkailupalveluiden sisältöinä.
Tavoitteet
• Openmetsa.fi-oppimisympäristön kehittäminen
- Sisällön ja käyttäjä-tuottaja -yhteisön laajentaminen joukkoistamalla ja tarjoamalla teknistä tukea
- Teknologinen kehittäminen
• Metsäympäristön ja siihen kytkeytyvien asiantuntijarakenteiden pedagoginen tuotteistaminen mm. Luken, Suomen metsäkeskuksen ja UEF:in asiantuntijaverkostot
• Uusien metsässä ja metsästä oppimisen tietoalojen ja osaamisen tuottaminen mm. asiantuntijayhteistyö, eri tieteen ja tiedonalojen verkostoituminen sekä eri kouluasteiden yhteistyön tehostaminen, sisältöjen monialainen käyttömahdollisuus (kasvatus, metsäala, matkailu)
• Soveltava eri oppimisympäristöjen (luonto- ja kulttuurikohteet oppimisympäristönä ja teknologian mahdollistamat oppimisympäristöt) ja Design-oriented pedagogy -opetusmallin (DOP) tutkimus ja pedagoginen kehittäminen
• Kansainvälinen verkostoituminen ja näkyvyys

Toimenpiteet
1. Openmetsa.fi-oppimisympäristön kehittäminen
- Sisältöjen laajentaminen (ml. metsätalouden näkökulma, paikkatieto)
- Teknologinen kehittäminen (mm. hakutoiminnot, vuorovaikutteisuus, OpenHelppi-toiminto)
2. Metsäympäristön ja siihen kytkeytyvien asiantuntijarakenteiden pedagoginen tuotteistaminen: asiantuntijatiedon ja -ympäristöjen avaaminen
3. Uusien metsässä ja metsästä oppimisen tietoalojen ja osaamisen tuottaminen mm. asiantuntijayhteistyö (kohdekuvaukset, havaintokohteet, avoin reaaliaikainen tutkimusdata)
4. Soveltava oppimisympäristöjen tutkimus ja pedagoginen kehittäminen (Design-oriented pedagogiikan tutkimus)
5. Kansainvälinen verkostoituminen ja näkyvyys

Tulokset
Laajentunut ja asiantuntijuuttaan jakava käyttäjä-tuottaja -yhteisö ja Openmetsa.fi-oppimisympäristön monialakäyttö.
Eri oppimisympäristöjen (luonto- ja kulttuurikohteet oppimisympäristönä ja teknologian mahdollistamat oppimisympäristöt) ja pedagogisen mallin (DOP) soveltaminen ja joukkoistamisen mallintaminen.
Design suuntautuneen pedagogiikan (DOP) opetusmallia ja teknologiaa soveltavia luonto- ja kulttuurikohteiden opiskelusisältöjä (ml. laajentunut metsätalouden näkökulma, laajentunut paikkatieto), oppimisaihioita, oppimispelejä ja projektiesimerkkejä sekä niihin liittyvä tutkimuksen kuvaus Openmetsa.fi-oppimisympäristössä.
Toimijayhteisön osaaminen ja tunnettuus kasvavat vahvistaen sen kansallisista ja kansainvälisistä kilpailukykyä ulkopuolista TKI rahoituksista. Openmetsa.fi-oppimisympäristön teknologia on käyttäjäystävällinen ja osallistava; toimintavarmuus, ns. käyttäjän oppaat ja tuki, kehittynyt tiedonhallinta ja -hakutoiminnot, vuorovaikutteisuutta tukevat toiminnot (kysymys- ja vastausfoorumi), oppimisympäristö välittää reaaliaikaista kohdetietoa Luken tutkimuspuiston havaintokohteista sekä meneillään olevasta tutkimustoiminasta.
Hanke tuottaa myös välillisesti sisältöjä matkailupalveluihin (kannettavien päätelaitteiden kautta avautuvat paikkatietokohteet). Hanke tukee kansainvälistä verkostoitumista.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Opettajankoulutuksen henkilöstö ja opiskelijat Savonlinnassa, metsäalan toimijat ja neuvontaorganisaatiot, niiden kautta metsänomistajat. Luken henkilöstö ja heidän kauttaan tavoiteltavat asiantuntijakoulutettavat ja avustajat. Luston henkilöstö ja koululaisyhteistyö. Projektin toteutusalueen perusasteen koulut ja toisen asteen koulutus, Luston kohderyhmät (koululaiset, matkailijat) sekä matkailupalveluiden tuottajat.


Kohderyhmä laajenee hankkeessa Savonlinnasta Etelä-Savoon ja Metsä oppimisympäristönä -näkökulma (Openmetsa.fi) edelleen pilotoitavaksi kansalliseksi sekä kansainväliseksi oppimisympäristöksi.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Projektin toteutusalueella matkailijat ja matkailuyrittäjät Openmetsa.fi:n hyödyntäjinä (ja tuottajina), toteutusalueen yritykset näkyvyytenä. Yhteistyö yrittäjiin avoin ja vuorovaikutteinen oppimisympäristön avulla.

Valtakunnallisesti eri opettajankoulutusten opiskelijat oppimisympäristön hyödyntäjänä ja sisällön tuottajina. Ympäristökasvatusjärjestöt ja organisaatiot, projektin toteutusalueen luontoon ja matkailuun liittyvät yritykset voivat hyötyä luontokohteiden näkyvyydestä ja pedagogisten sovellutusten ja metsäinfran hyödynnettävyydestä osana muuta matkailua (mm. perhematkailu, leirikoulutoiminta), jolloin matkailijavirta ja luontokohteiden kysyntä voi lisääntyä.
Valtakunnallisesti eri perusasteen ja toisen asteen oppilaitokset metsäosaamisen ja pedagogisten mallien välittyessä osaksi opetusta (oppimisympäristö on OPH:n sivustolla malliesimerkkinä opettajille perusasteen uuden opetussuunnitelman tukisivustolla). Välillisesti hankkeen kohderyhmänä voivat olla kaikki (joukkoistaminen).

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 354 737

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 343 643

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 561 228

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 547 498

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Savo

Seutukunnat: Mikkelin, Savonlinnan, Pieksämäen

Kunnat: Mikkeli, Pieksämäki, Sulkava, Juva, Savonlinna

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 1, joihin työllistyvät naiset 1

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Tutkimukset ovat aivan viimepäiviin saakka osoittaneet sukupuoleen ja tekniikkaan liittyvien olettamusten rajoittavan mm. oppimisen suuntautumista ja koulutukseen hakeutumista. Sukupuoleen liittyvien rajojenrikkominen edellyttää uuden teknologian sisällyttämistä opetukseen osana sisältöjen opiskelua ja pedagogisia ratkaisuja.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Asiantuntijatietoa muokataan pedagogisten mallien, teorioiden ja käytännön avulla pedagogisiksi sovellutuksiksi, jotka soveltuvat monipuolisesti erilaisille käyttäjille. Asiantuntijatiedon välittyminen ja mahdollinen vuorovaikutteisuus mahdollistavat paikkaan ja aikaan sitoutumattoman asiantuntijatiedon hyödynnettävyyden. Vuorovaikutteisuus ja teknologisten sovellutusten hyödynnettävyys asiasisältöön kytkeytyvässä toiminnassa poistaa sukupuoleen ja tekniikkaan liittyviä ennakkoluuloja.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteena on kaikille avoin oppimisympäristö, joka tarjoaa sisältöjä ja mahdollisuuden osallistua sisällöntuotantoon mm. sukupuoleen, ikään, erilaisiin rajoitteisiin tai asemaan ja aikaisempaan tietotaitoon perustumatta.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 9
Opettajaksi opiskelevien kestävää metsäsuhdetta rakennetaan koulutuksen aikana. Kestävän kehityksen luova kehittäminen toteutuu hankkeessa asiantuntijatiedon pedagogisena tuotteistamisena. Luontokohteista virtuaalisia havaintokohteita, joita sovelletaan oppimisympäristöiksi opettajaopiskelijoille yhdessä pedagogiikan ja metsäalan asiantuntijoiden kanssa; piloidaan myös perusopetukseen
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 9
Opettajaksi opiskelevien kestävää metsäsuhdetta rakennetaan koulutuksen aikana. Kestävän kehityksen luova kehittäminen toteutuu hankkeessa asiantuntijatiedon pedagogisena tuotteistamisena. Luontokohteista virtuaalisia havaintokohteita, joita sovelletaan oppimisympäristöiksi opettajaopiskelijoille yhdessä pedagogiikan ja metsäalan asiantuntijoiden kanssa; piloidaan myös perusopetukseen
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 9
Opettajaksi opiskelevien kestävää metsäsuhdetta rakennetaan koulutuksen aikana. Kestävän kehityksen luova kehittäminen toteutuu hankkeessa asiantuntijatiedon pedagogisena tuotteistamisena. Luontokohteista virtuaalisia havaintokohteita, joita sovelletaan oppimisympäristöiksi opettajaopiskelijoille yhdessä pedagogiikan ja metsäalan asiantuntijoiden kanssa; piloidaan myös perusopetukseen
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 8
Opettajaksi opiskelevien kestävää metsäsuhdetta rakennetaan koulutuksen aikana. Kestävän kehityksen luova kehittäminen toteutuu hankkeessa asiantuntijatiedon pedagogisena tuotteistamisena. Luontokohteista virtuaalisia havaintokohteita, joita sovelletaan oppimisympäristöiksi opettajaopiskelijoille yhdessä pedagogiikan ja metsäalan asiantuntijoiden kanssa; piloidaan myös perusopetukseen
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 8
Opettajaksi opiskelevien kestävää metsäsuhdetta rakennetaan koulutuksen aikana. Kestävän kehityksen luova kehittäminen toteutuu hankkeessa asiantuntijatiedon pedagogisena tuotteistamisena. Luontokohteista virtuaalisia havaintokohteita, joita sovelletaan oppimisympäristöiksi opettajaopiskelijoille yhdessä pedagogiikan ja metsäalan asiantuntijoiden kanssa; piloidaan myös perusopetukseen
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 9
Opettajaksi opiskelevien kestävää metsäsuhdetta rakennetaan koulutuksen aikana. Kestävän kehityksen luova kehittäminen toteutuu hankkeessa asiantuntijatiedon pedagogisena tuotteistamisena. Luontokohteista virtuaalisia havaintokohteita joita sovelletaan oppimisympäristöiksi opettajaopiskelijoille yhdessä pedagogiikan ja metsäalan asiantuntijoiden kanssa; piloidaan myös perusopetukseen
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 9
Opettajaksi opiskelevien kestävää metsäsuhdetta rakennetaan koulutuksen aikana. Kestävän kehityksen luova kehittäminen toteutuu hankkeessa asiantuntijatiedon pedagogisena tuotteistamisena. Luontokohteista virtuaalisia havaintokohteita joita sovelletaan oppimisympäristöiksi opettajaopiskelijoille yhdessä pedagogiikan ja metsäalan asiantuntijoiden kanssa; piloidaan myös perusopetukseen
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 10
Opettajaksi opiskelevien kestävää metsäsuhdetta rakennetaan koulutuksen aikana. Kestävän kehityksen luova kehittäminen toteutuu hankkeessa asiantuntijatiedon pedagogisena tuotteistamisena. Luontokohteista virtuaalisia havaintokohteita joita sovelletaan oppimisympäristöiksi opettajaopiskelijoille yhdessä pedagogiikan ja metsäalan asiantuntijoiden kanssa; piloidaan myös perusopetukseen
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Matkailukäyttöön laajeneva sisältö tukee hyvinvointimatkailua.
Tasa-arvon edistäminen 6 6
Kaikilla tasa-arvoinen mahdollisuus käyttää ja osallistua sisällöntuotantoon mm. sukupuoleen, ikään, erilaisiin rajoitteisiin tai asemaan ja aikaisempaan tietotaitoon tai maantieteelliseen sijaintiin perustumatta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 6 6
Asiantuntijatiedon popularisointi yhdenvertaistaa
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 6 6
Ympäristötietoisuuden lisääntyminen erilaisista näkökulmista. Tietoisuus, että olemme osa globaalia ilmastonmuutosta kasvaa Luken tutkmustiedon vuorovaikutteisuuden lisääntyessä.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hanke kokosi maakunnassa olevaa osaamista (hakijana UEF sekä osatoteuttajina Suomen metsäkeskus ja Luonnonvarakeskus), alueellisen ja valtakunnallisen metsäopetuksen resurssiksi perusasteelta korkeakouluopintoihin. Hanke tuotti myös välillisesti sisältöjä matkailupalveluihin (kannettavien päätelaitteiden kautta avautuvat paikkatietokohteet). Hanke edisti organisaatioissa verkostoituvan luovan talouden ja kansainvälisten yhteistoimintamuotojen kehittymistä. Hanke lisäsi toimijoiden sisäistä kilpailukykyä organisaatiomuutosten keskellä ja auttoi rakentuneen asiantuntijayhteisön ja sen yhteisosaamisen markkinoinnissa. Hankkeessa toteutettiin laajasti yhteistyötä maakunnan metsäasiantuntijoiden kanssa (mm. Lusto, Metsähallitus), jolloin asiantuntijatiedon avoimen jakamisen käytännöt ja alueellinen erikoistuminen vahvistuivat. Openmetsa.fi-oppimisympäristön laajentuneita sisältöjä voitiin hyödyntää koulutuksen lisäksi avoimina matkailupalveluiden sisältöinä.
Eri oppimisympäristöjen (luonto- ja kulttuurikohteet oppimisympäristönä ja teknologian mahdollistamat oppimisympäristöt) ja pedagogisen mallin (DOP) sovellukset ja joukkoistus ovat tuoneet Openmetsä-toiminnalle elinvoimaisuutta, joka kytkeytyy edelleen yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen digitaalisten oppimisympäristöjen kehitystyöhön sekä strategisten biotalouden painotusten toteutukseen kansallisissa ja kansainvälisissä tutkimus ja kehityshankkeissa.
Design suuntautuneen pedagogiikan (DOP) opetusmallia ja openmetsä-oppimisympäristön teknologiaa soveltavat luonto- ja kulttuurikohteiden opiskelusisällöt (ml. laajentunut metsätalouden näkökulma, laajentunut paikkatieto), oppimisaihiot oppimispelit ja projektiesimerkit sekä niihin liittyvät tutkimukset on kävijätilastojen pohjalta koettu. Sivustolle oli kertynyt maaliskuussa 2018 yhteensä 2.5 miljoonaa käyntikertaa. Toimijayhteisön osaaminen ja tunnettuus kasvoivat vahvistaen sen kansallisista ja kansainvälisistä kilpailukykyä ulkopuolista TKI-rahoitusta haettaessa. Openmetsa.fi-oppimisympäristön teknologia on käyttäjäystävällinen ja osallistava; toimintavarmuus, tiedonhallinta ja -hakutoiminnot ovat kehittyneet, sisällön tuottaminen on aiempaa helpompaa ja mobiilit ympäristöt ja paikkatiedot toimivat käyttäjäystävällisemmin sisältöhaut mahdollistaen. Oppimisympäristö välittää reaaliaikaista kohdetietoa Luken tutkimuspuiston havaintokohteista sekä meneillään olevasta tutkimustoiminasta.
Hanke on tukenut Luonnonvarakeskuksen yksikön toimintojen kehittymistä alueella ja Punkaharjun tutkimuspuiston alueen rakentumista valtakunnallisen metsäbiotalouden näyteikkunan kehittämiskohteeksi. Hankkeen myötä Etelä-Savo on profiloitunut valtakunnallisessa biotalousohjemassa potentiaaliseksi koulutusympäristön tarjoajaksi sekä aiheeseen liittyvän pedagogisen, teknologisen ja substanssiosaamisen kokoajaksi ja kehittäjäksi sekä näihin kytkeytyvien kansallisten ja kansainvälisten koulutuspalvelujen muotoilijaksi.