Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A70143

Hankkeen nimi: Oulu International Sales Force

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 6.6.2014 ja päättyy 31.12.2017

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Oulun kaupunki

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0187690-1

Jakeluosoite: PL22

Puhelinnumero: (08) 558410

Postinumero: 90015

Postitoimipaikka: Oulun Kaupunki

WWW-osoite: http://www.businessoulu.com

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: SAVOLAINEN SANNA LOTTA JOHANNA

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: sanna.l.savolainen(at)businessoulu.com

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358447039760

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Oulun seudun keskeinen haaste on lisätä vientiyritysten ja vientikaupan määrää ja vastata äkilliseen rakennemuutokseen seudulla. Oulun alueen yrityksillä on potentiaalia aloittaa ja vahvistaa tavaroiden ja palveluiden vientitoimintaa, mikä luo uusia työpaikkoja ja vahvistaa yrityksiä sekä lisää elinvoimaa Oulun alueella. Yksi ratkaisu työllisyyden parantamiseen ja yritysten vientitoiminnan kehittämiseen on panostaa yritysten kansainvälistymiseen nykyistä voimakkaammin ja kohdennetuilla markkina-alueilla. International Sales Force hankkeen avulla halutaan auttaa Pohjois-Pohjanmaan ja Oulun pk-yrityksiä löytämään uusia kansainvälisiä liiketoimintamahdollisuuksia. Tavoitteena on hankkeen avulla auttaa yrityksiä verkottumaan kansainvälisesti sekä yritys- että julkistoimijoiden kanssa.

Hankkeen tavoitteena on lisätä kansainvälisten kontaktien, tarjouspyyntöjen, tarjousten ja kauppojen määrää Pohjois-Pohjanmaalaisille ja oululaisille yrityksille. Tavoitteena on myös auttaa yrityksiä löytämään ja avaamaan uusia myyntikanavia kansainvälisille markkinoille ja auttaa yrityksiä kehittämään omia myynnin ja kansainvälistymisen prosessejaan. Hankkeen avulla lisätään uusien yritysten kansainvälistymistä ja nostetaan yritysten kansainvälistymisaktiviteettia. Lisäksi tavoitteena on tuoda kansainvälisiä ostajia ja toimijoita vientiliiketoiminta-käynneille oululaisiin yrityksiin ja samalla vahvistaa Oulun seudun imagoa erinomaisena vientiyrityksien toimintapaikkakuntana.

Hankkeen avulla luodaan toimintamalli, jolla kehitetään yritysten KV-vientitoimintaa ja avataan uusia yhteistyöverkostoja yrityksille. Työtapoina käytetään mahdollista ostopalvelua ja BusinessOulun asiantuntijapalvelua, esim. BtoB tapaamisten järjestämiseen, seminaarien ja kansainvälisten yritys- ja tapahtumavierailujen järjestämiseen globaalisti sekä MatchMaking kohtaamisten järjestämiseen ja kansainvälisten yritysdelegaatioiden vastaanottamiseen Pohjois-Pohjanmaalla ja Oulussa.

Hankkeen tuloksia voidaan mitata osallistuvien yritysten lukumäärällä, osallistuvien yritysten saamien kontaktien ja kauppojen lukumäärällä, osallistuvien yritysten antamilla palautteilla ja saatujen uusien myynti- ja yhteistyöneuvottelujen lukumäärällä ja uusien alkaneiden yhteistyö- hankkeiden lukumäärällä.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhmänä ovat oululaiset ja Pohjois-Pohjanmaalaiset pienet ja keskisuuret vientihalukkaat ja kansainvälisyyttä tavoittelevat yritykset.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Uusien työpaikkojen tuoman elinvoiman seurauksena yritysten alihankintaketjut hyötyvät viennin lisääntymisestä sekä työttömät työnhakijat hyötyvät uusien työpaikkojen mahdollisuuksista.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 450 350

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 445 614

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 900 700

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 891 227

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Oulun

Kunnat: Oulu

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: PL 22

Postinumero: 90015

Postitoimipaikka: Oulun Kaupunki

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 15, joihin työllistyvät naiset 8

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 18.00, joihin työllistyvät naiset 3.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeessa on tavoitteena saada mukaan uusia yrityksiä, erityisesti niin, että sekä nais- että miesosallistujia olisi tasapuolisesti. Naisyrittäjien määrä ja naispuolisten työntekijöiden määrä yrityksissä vaihtelee toimialoittain ja tässä hankkeessa ei ole rajoitettu toimialamäärittelyä, joka voisi rajoittaa naisten osallistumista hankkeeseen.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toiminnoissa tavoitteena on saada mukaan vähintään 40% naisia.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite on edistää alueen yritysten vientikauppaa.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 5 7
Käytetään mahdollisimman suoria lentoyhteyksiä ja yhteisiä kyytejä sekä julkisia kulkuneuvoja.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 7 5
Suositaan lentoyhteyksissä suoria yhteyksiä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Järjestetään tapahtumat niille tarkoitetuilla ja suunnitelluilla paikoilla ja hankkeen aikana huomioidaan oman ja kohdealueiden luonnon monimuotoisuus esim. tutustumiskäyntien tai tiedottamisen mahdollisuutena.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 3 3
Käytetään liikkumisessa mahdollisimman suoria lentoyhteyksiä ja julkisia kulkuneuvoja.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Tutustutaan mahdollisuuksien mukaan kohdealueen Natura-kohteisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 5 5
Käytetään sähköistä materiaalia mahdollisimman paljon sekä suositaan kierrätystä sekä hankehallinnoinnissa että materiaaleissa.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 2 2
Hankkeessa tulee olemaan mukana uusituvia energialähteitä kehittäviä tai niiden käyttöä muutoin edistäviä yrityksiä.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 10
Yksi hankkeen päätavoitteista on kehittää oululaista yrityskulttuuria ja vientiliiketoimintaa.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 5
Suositaan sähköisiä työkaluja ja palveluja.
Liikkuminen ja logistiikka 5 5
Suositaan mahdollisimman suoria lentoyhteyksiä ja yhteiskyytejä sekä julkisia kulkuneuvoja.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 5
Viennin edistäminen lisää alueen hyvinvointia ja elinvoimaa.
Tasa-arvon edistäminen 5 0
Hanke edistää tasa-arvoa tuomalla ajantasaisen tiedon potentiaalisten vientiyritysten saataville ja valmentamalla yrityksiä vientikauppaan, jolloin voidaan erityisesti lisätä naisten mahdollisuuksia osallistua vientiyrittämiseen.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Hankkeessa tuotetaan yhteistä ja yleistä informaatiota yritysten kautta avoimesti käytettäväksi.
Kulttuuriympäristö 3 3
Hankkeessa huomioidaan kohdealueen kulttuurimahdollisuudet tapahtumien yhteydessä.
Ympäristöosaaminen 2 2
Hankkeen projektipäällikkö huolehtii hankkeen ympäristövaikutusten tiedottamisesta hankehenkilöstölle.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Tiivistelmä
BusinessOulu toteutti Euroopan Unionin EAKR-rahastoon perustuvan International Sales Force hankkeen. Hankkeen toiminta-aika oli 6.6.2014-31.12.2017 ja se kohdistui oululaisten ja Pohjois-Pohjanmaalaisten pk-yritysten kansainvälistymiseen ja vientitoimenpiteiden kehittämiseen. Hankkeen rahoittajana toimi Pohjois-Pohjanmaan liitto. Hankkeen toiminta-aikana tehtiin yhteensä 64 yritysryhmä- tai asiantuntija-vierailua ja osallistumista kansainvälisiin tapahtumiin kotimaassa ja ulkomailla ja rahoitettiin yhteensä 14 vientiä edistävää tapahtumaa ja yritysvierailua Oulussa. Hankkeen aikana tehtiin yksi isompi markkinaselvitys ja yksi koko hanketta koskeva ulkopuolinen arviointi. Hanke koostui neljästä työpaketista: 1. Viennin edistämismatkat 2: Uudet liiketoimintamahdollisuudet ja lisäarvoa tuottavat verkostot 3. Kansainvälisten vientiaktiviteettien markkinointi ja viestintä ja 4. Hankehallinto.

Hankkeen toimenpiteet suuntautuivat kansainvälisille vientimarkkinoille Oulun kaupungin strategiaa noudattaen. Hankkeen avulla markkinoitiin Oulua ja Oulun seutua potentiaalisena sijoittumiskohteena ja kansainvälisille yrityksille kiinnostavana liiketoimintaympäristönä. Hanke toteutui hankesuunnitelman mukaisesti.

Kansainvälisiin tapahtumiin osallistumalla on pystytty yrityksille tarjoamaan uusia kansainvälisiä yhteyksiä, lisäämään yritysten verkostoitumista uusille markkina-alueille sekä vauhdittamaan yritysten tuotekehitystyötä liittyen vientikauppaan. Tärkeää on ollut myös vaikuttaa ja kehittää yritysten kv-markkinointia. Viidesosa arviointiin osallistuneista yrityksistä arvioi hankkeen vaikuttaneen välillisesti joko uusiin ja säilytettyihin työpaikkoihin ja hankkeen aikana yritykset raportoivat 18 uutta työpaikkaa saavutetuksi hankkeen välillisenä vaikutuksena.

BusinessOulu kehitti hankkeen toiminta-aikana omia sisäisiä käytäntöjään kansainvälisiin tapahtumiin osallistumisessa, yritysten sparrauksessa ja tulosten seuraamisessa. Hankkeen aikana on luotu sisäisiä prosesseja varten malli esim. yritysdelegaatioden toteuttamisesta sekä messuosallistumisista yritysten kanssa.