Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A70171

Hankkeen nimi: Karjalainen kauppamies kansainvälistyy - teollisuuden vireä tulevaisuus

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2015 ja päättyy 31.12.2017

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Joensuun Tiedepuisto Oy

Organisaatiotyyppi: Muu julkisoikeudellinen oikeushenkilö

Y-tunnus: 0840525-6

Jakeluosoite: Länsikatu 15

Puhelinnumero: 0504088696

Postinumero: 80110

Postitoimipaikka: Joensuu

WWW-osoite: http://www.tiedepuisto.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: TAHVANAINEN VEIKKO TAPIO

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Hankepäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: veikko.tahvanainen(at)tiedepuisto.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0504088696

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen keskeisenä ideana on teollisten ja tuotannollisten ja niitä palvelevien pk-yritysten kilpailukyvyn kehittäminen, kasvattaminen ja kansainvälistäminen Pohjois-Karjalassa, jonka myötä syntyy uusia työpaikkoja sekä vientituloja maakunnan yrityksiin.

Kaupallisten kansainvälistymiskykyjen vajeesta johtuen Pohjois-Karjalassa on vähän vientiä harjoittavia yrityksiä. Maakunnan yrityksissä on havaittavissa myös intohimovajetta (unelmat, sitoutuminen ja pitkäjänteisyys), jonka seurauksena yrityksissä ei ole asetettu aitoja ja kunnianhimoisia kasvu- ja kansainvälistymistavoitteita. Myös asiakasosaaminen on yrityksissä puutteellista, minkä seurauksena ovat liian vaatimattomat menestymistavoitteet ja hidas yritysten kasvu ja myynnin kehitys. Asiakkaiden tarpeita ei tiedosteta riittävästi eivätkä ne siirry tuote- ja palvelukehityksen kautta tuotteisiin, joten tuotteet eivät välttämättä ole kilpailukykyisiä asiakastarpeisiin peilattuna. Omien tuotteiden ja palvelujen vähäisyydestä johtuen taloussyklien heilahtelut vaikuttavat voimakkaasti pk-yritysten tilauskantaan ja kannattavuuteen. Laajentamalla yritysten omaa tuotesalkkua ja tuotekehitysmahdollisuuksia yritysten vientiedellytykset paranevat. Kansainvälisessä liiketoimintaympäristössä menestyäkseen yritysten tulee nopeuttaa ja ajanmukaistaa tuotekehityksen, tuotteistamisen ja kaupallistamisen prosesseja.

Projektissa aktivoidaan, suunnitellaan ja resursoidaan yritysten markkinointiin, myynnin edistämiseen ja kansainvälistymiseen liittyviä kehittämistoimenpiteitä ja -hankkeita. Lisäksi tunnistetaan yritysten tarpeet hyödyntää Finpron laajaa asiantuntijaverkostoa globaalisti. Samoin hyödynnetään yritysten verkostoitumista erilaisiin kasvuun ja kansainvälistymiseen liittyviin toimijoihin, palveluihin ja rahoituskanaviin kuten ELY-keskuksen avustus- ja tukirahoitustuotteisiin, TEKES:n instrumentteihin, Finnvera Oyj:n rahoituspalveluihin sekä muihin TEAM Finlandin tukipalveluihin. Hanke toimii alueellisena kumppanina Team Finland verkostossa ja hoitaa osaltaan käytännön asiakastyötä täydentäen muiden tarjoamia tukipalveluja. Yhteistyö ja verkottuminen käynnistyvät ohjelman yritysrajapintatyöskentelyn tuloksena, kun ohjelman henkilö tunnistaa kyseisen yhteistyökumppanin tarjoaman palvelun tarpeen.

Hankkeessa toimitaan sillanrakentajana pk-yritysten ja erilaisten palvelutuottajien välillä. Tärkein toimintatapa on aktivoida yrityksiä jalkautumalla yrityksiin ja lisätä niiden tietämystä ja myös hyödyntää yhteistyökumppaneiden, kuten Finpro, kauppakamarit ja muut Team Finland -toimijat, kehityspalveluista (mm. Elyn Kehpa -palvelut) liittyen yritysten kehittämiseen, kansainvälisen liiketoiminnan aloittamiseen tai laajentamiseen. Hanke toimii mm. edellisten toimijoiden jalkautuvana yhteistyökumppanina pk-yritysten suuntaan.

Hankkeen tärkeimpinä tavoitteina on kehittää:

- Yritysten liiketoiminnan uudistamista innostamalla ja tukemalla yrityksiä tavoitteissaan siten, että syntyy kasvua ja kansainvälistymistä tukeva strateginen suunnitelma sekä selkeä ymmärrys markkinoista ja asiakkaista.
- Markkinointi-, myynti- ja kv-valmiuksia kilpailukykyisemmäksi kehittämällä asiakasrajapintatyöskentelyä siten, että asiakastarpeet tunnetaan ja saadaan kartoitettua sekä siirrettyä tuote- ja palvelukehityksen kautta omiin tuotteisiin.
- Toimintaedellytyksiä Barentsin alueen mittavissa ja monipuolisissa investointiprojekteissa.
- Yritysten yhteistyöverkostojen laajentamista Pohjois-Karjalan, Pohjois- ja Etelä-Savon alueilla, jonka tavoitteena on laajemman yritysverkoston mahdollistamat kv-hankinnat ja toimitukset.
- Valmiutta ennakoida ja reagoida toimintaympäristön muutoksiin ja selviytyä hallitusti erilaisissa muutos- ja murrostilanteissa
- Materiaali- ja energiatehokkuutta sekä inhimillisiä ja fyysisiä resursseja siten, että poistetaan tuhlaavia menettelytapoja liiketoiminnan kilpailukyvyn parantamisessa.

Hankkeen keskeisiä toimenpiteitä ovat:

- Aktivoida, suunnitella ja auttaa tekemään yritysten kehittämistoimenpiteitä ja -hankkeita, jotka liittyvät yritysten markkinointiin, myynnin edistämiseen ja kansainvälistymiseen.
- Kehittää asiakasprosesseja lisäämällä markkinatietämystä ja tekemällä markkinaselvityksiä.
- Tiivistää yritysten välistä yhteistyötä Pohjois-Karjalan sekä Etelä- ja Pohjois-Savon maakuntien alueella järjestämällä yhteisiä teema- ja foorumitilaisuuksia sekä etsimällä ja hyödyntämällä parhaita käytäntöjä ja toimintamalleja alueen yritysten hyödynnettäväksi.
- Aktivoidaan ja organisoidaan yritysten osallistumista kansainvälisille messuille, benchmarking- ja matchmaking-tilaisuuksiin.
- Selvittää liiketoimintamahdollisuuksia Barentsin alueen mittavissa ja monipuolisissa investointiprojekteissa sekä rakentaa maakunnallinen toimintamalli Barentsin alueen mahdollisuuksien hyödyntämiseksi.


Hankkeen keskeisimpinä tuloksina toteutetaan kehittämistoimenpiteitä vähintään 200 yrityksen (vuonna 2015 50, 2016 80 ja 2017 70) kanssa niiden kilpailukyvyn kehittämiseksi, liikevaihdon kasvattamiseksi ja kansainvälistämiseksi Pohjois-Karjalassa. Tämän myötä syntyy uusia työpaikkoja sekä vientituloja maakunnan yrityksiin.

Noin 20 yrityksen(2015 5, 2016 8 ja 2017 7) kansainvälinen liiketoiminta-alue laajenee hankkeessa tehtävien toimenpiteiden myötä.

Noin 10 yrityksessä (2015 2, 2015 5 ja 2017 3) käynnistyy t&k&i toiminta yhteistyössä tutkimuslaitoksen tai yliopiston kanssa.

Yrityksiin syntyy noin 30 (2015 7, 2016 13 ja 2016 10) uutta tai parannettua tuotetta tai palvelua.

Hankkeen toimenpiteiden myötävaikutuksella kohdeyrityksiin syntyy 100 uutta työpaikkaa. Lisäksi maakunnan yrityksiin syntyy vientituloja, kun asiakasyritykset aloittavat tai monipuolistavat vientitoimintaansa.

Hankkeen tuloksena yrityksiä ja yritysryhmiä kehitetään pitkäjänteisesti vaihe vaiheelta kohti kansainvälistä liiketoimintaa. Näin ollen hanketoiminnan tuloksena yritysten tietoisuus erilaisista kasvuun ja kansainvälistymiseen liittyvistä toimijoista, palveluista ja rahoituskanavista kuten ELY-keskuksen avustus- ja tukirahoitustuotteista, TEKES:n instrumenteista, Finnvera Oyj:n rahoituspalveluista sekä muista TEAM Finlandin tukipalveluista lisääntyy. Näin ollen yritykset pystyvät hyödyntämään mm. Team Finland ja Ely-keskuksen Kehpa -palveluja ja rahoitusmahdollisuuksia entistä tehokkaammin.
Lisäksi
- yritysten valmiudet toimia kansainvälisessä liiketoiminnassa paranevat.
- yritysten markkinatietämys sekä myynti-, markkinointi- ja asiakasprosessit kehittyvät.
- yrityksiin syntyy koti- ja kv-markkinoille uusia tuotteita, joiden valmistamisessa hyödynnetään nykyaikaista teknologiaa.
- yhteistyö tiivistyy yritysten välillä Etelä- ja Pohjois-Savon sekä Pohjois-Karjalan maakunnissa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhmänä ovat tuotannolliset ja niitä palvelevat pk-yritykset Pohjois-Karjalan maakunnassa. Lisäksi kohderyhmänä ovat kansainvälistymistä ja kasvua tavoittelevat pohjois-karjalaiset rakennus- ja maanrakennustuotantoa harjoittavat yritykset verkostoineen. Erityinen huomio kiinnitetään kansainvälistymistä suunnitteleviin ja aloittaviin mikro- ja pk-yrityksiin

Kohderyhmän painotuksia ovat yritykset:

-jotka tavoittelevat kasvua ja / tai kansainvälistymistä suunnitelmallisesti.

-joilla on tarve kokonaisvaltaisesti suunnitella ja kehittää markkinointia ja myyntiä sekä asiakkuuden hallintaa.

-jotka tavoittelevat merkittäviä uusia liiketoimintamahdollisuuksia tai markkinoita.

-jotka ovat tai tulevat olemaan sisäisistä tai ulkoisista muutostekijöistä johtuen murrostilanteissa.

-jotka haluavat kehittää sisäisiä toimintojaan tuotannon, teknologian ja talouden osalta.

-jotka haluavat parantaa ja kehittää johtamista, työhyvinvointia ja liiketoimintaosaamista.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat:

-tuotannollisten alojen työntekijät lisääntyvien työpaikkojen ansiosta.

-maakunnan nykyiset ja mahdollisesti tänne sijoittuvat uudet kansainväliset kärkiyritykset, jotka hyötyvät projektista välillisesti kehittyneemmän toimittajaverkoston kautta.

-muualla Suomessa toimivat yritykset, jotka toimivat Pohjois-Karjalan yritysten arvoverkostoissa.

-kohdeyritysten sidosorganisaatiot, kuten koulutusorganisaatiot, tutkimuslaitokset, kauppakamarit, asiantuntijat, konsultit jne, jotka ovat osaltaan tekemässä yritysten kehittämistoimenpiteitä tämän hankkeen vaikutuksesta.

-maakunnan kunnat lisääntyvien verotulojen muodossa.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 1 119 404

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 1 056 471

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 1 636 051

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 1 559 195

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Karjala

Seutukunnat: Joensuun, Keski-Karjalan, Pielisen Karjalan

Kunnat: Polvijärvi, Liperi, Lieksa, Kontiolahti, Nurmes, Rääkkylä, Outokumpu, Tohmajärvi, Joensuu, Kitee, Juuka, Ilomantsi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Ei ole hankkeen toteuttamisen kannalta relevantti
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Valtavirtaistaminen huomioidaan tasa-arvolain mukaisesti
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Ei ole hankkeen toteuttamisen kannalta relevantti. Hankkeen päätavoite on yritysten kasvun ja kansainvälistymisen tukeminen riippumatta sukupuolitekijöistä.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 5 5
Hankkeessa aktivoidaan kone- ja laitevalmistajia kehittämään uusia innovatiivisia ratkaisuja resurssiviisaasti.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 7 7
Vähähiilisten energiaratkaisujen käyttöönotto sekä logistiikan tehostaminen.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 5
Vähähiilisten energiaratkaisujen käyttöönotto sekä logistiikan tehostaminen.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 5 5
Vähähiilisten energiaratkaisujen käyttöönotto sekä logistiikan tehostaminen. Järkevät tuotantoteknologiat.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei relevantti hankkeen kohdetoimintaympäristön kannalta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 9 9
Materiaalitehokkuuden kehittäminen ja jätteiden määrän vähentäminen on hankkeen keskeisiä kehittämiskohteita. Uusien ja ympäristöystävällisten materiaalien hakeminen tuotteisiin.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 5 5
Aktivointi ja tiedottaminen uusiutuvista energiamuodoista. Useiden hankkeen kohdeyritysten liiketoiminta liittyy oleellisesti uusiutuvaan energiaan (esim. puunkorjuu)
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 10
Hankkeen päätavoite on elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen kasvun ja kansainvälistämisen avulla.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 5
Palveluliiketoiminnan kehittäminen on keskeinen tavoite tuotekehityksessä.
Liikkuminen ja logistiikka 8 8
Hankinta- ja jakeluverkostojen kehittäminen on hankkeen tavoitteena ja merkittävässä roolissa yritysten liiketoiminnan kehittämisessä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 8
Kehittyvällä yritystoiminnalla ja työpaikoilla on merkittävä rooli seutukuntien vetovoimaisuuden ja elinvoimaisuuden vetureina.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Ei hankkeen kannalta relevantti
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Ei hankkeen kannalta relevantti
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei hankkeen kannalta relevantti
Ympäristöosaaminen 8 8
Ympäristöosaaminen kasvaa yrityksissä ja on yrityksissä merkittävä kilpailutekijä tulevaisuudessa.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen keskeisenä tavoitteena oli teollisten ja tuotannollisten sekä niitä palvelevien pk-yritysten kilpailukyvyn kehittäminen, kasvattaminen ja kansainvälistäminen Pohjois-Karjalassa, jonka myötä tavoiteltiin uusia työpaikkoja sekä vientituloja maakunnan yrityksiin.

Hankkeen osatavoitteena oli kehittää yritysten liiketoiminnan uudistamista siten, että syntyy kasvua ja kansainvälistymistä tukeva strateginen suunnitelma sekä selkeä ymmärrys markkinoista ja asiakkaista. Toimenpiteinä oli aktivoida, suunnitella ja auttaa tekemään yritysten kehittämistoimenpiteitä ja -hankkeita, jotka liittyvät yritysten markkinointiin, myynnin edistämiseen ja kansainvälistymiseen. Hankkeen aikana hankehenkilöstö toteutti tähän tavoitteeseen liittyviä yritystoimenpiteitä seuraavasti: kansainvälistymiseen liittyviä toimenpiteitä 61 kpl, myyntiin ja markkinointiin liittyviä toimenpiteitä 56 kpl sekä strategiasuunnitteluun liittyviä toimenpiteitä 58 kpl.

Toisena osatavoitteena oli kehittää markkinointi-, myynti- ja kv-valmiuksia siten, että asiakastarpeet saadaan kartoitettua sekä siirrettyä tuote- ja palvelukehityksen kautta omiin tuotteisiin. Tähän osatavoitteeseen liittyen toteutetiin 73 tuotekehitykseen sekä 24 palvelukehitykseen liittyvää toimenpidettä.

Hankkeen toimenpiteisiin osallistui 201 yritystä - hankkeen tavoitteeena oli 200 yritystä. Hankkeeseen osallistuneet yritykset valmistelivat ja jättivät hankehenkilöstön tuella investointi- ja kehittämishankehakemuksia yhteensä 49,6 miljoonan euron arvosta, josta investointeihin kohdentui 32,8 miljoonaa euroa ja kehittämishankkeisiin 16,8 miljoonaa euroa. Tärkeimpinä rahoittajina olivat Ely-keskus (sisältäen myös Maaseuturahaston) 18,4 miljoonan euron osuudella, TEKES 1,5 miljoonan osuudella ja Finnvera 0,5 miljoonaa euroa. Näillä investointi- ja kehittämishankkeilla tavoitellaan 178 miljoonan euron liikevaihdon lisäystä, josta 88 miljoonaa tulisi kansainvälisiltä markkinoilta. Uusia työpaikkoja tavoitellaan syntyvän hankkeiden toteutumisen myötä 527 (tavoite 100).

Hankehenkilöstön raportoinnin mukaan 25 yrityksellä kansainvälinen toiminta-alue laajeni eli kansainvälistymistoiminta alkoi tai laajeni uusille markkina-alueille (tavoite 20). T&K&I-toiminnnan käynnistyminen tutkimuslaitosten ja yliopistojen kanssa toteutui 5 yrityksen osalta. Tältä osin tavoite (10 yritystä) ei toteutunut. Tuote- ja palvelukehitys oli varsin tärkeässä roolissa kohdeyrityksissä. Toimenpiteitä toteutettiin yhteensä 97 kpl, joista hankehenkilöstö raportoi syntyneen 51 uutta tuotetta/palvelua ja 17 merkittävästi parannettua tuotetta/palvelua.

Hankkeen aikana toteutetiin useita messu- ja markkinaselvitysmatkoja. Messujen kautta monet yritykset saivat avattua uusia markkina-alueita, uusia tarjouspyyntöjä ja sitä kautta vientikauppoja sekä tietoa uusien markkinoiden vaatimuksista.

Hankkeen toimenpiteiden avulla on aktivoitu alueen tuotannolisia yrityksiä kehittämään jatkuvasti toimintaansa ja monella kohderyhmän yrityksellä on hyvä kasvuvaihe menossa. Osaavan työvoiman saatavuus alkaa monella yrityksellä olla kasvua rajoittavana tekijänä.

Kokonaisuudessaan hanke vastasi varsin hyvin asetettuun tavoitteeseen nähden ja kansainvälistyminen nousi vahvasti esille. Hankkeessa toteutettiin ulkopuolisen tahon tekemä kaksivaiheinen evaluointi. Evaluoinnin perusteella voidaan todeta, että hankkeen toimenpiteet olivat hyvin kohdennettuja ja tarpeellisia.