Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A70203

Hankkeen nimi: LAPIN SOTE-SAVOTTA - Sote-palvelutuotannon innovaatiot ja uudistaminen

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2014 ja päättyy 31.8.2017

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Lapin liitto

Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä

Y-tunnus: 0937073-7

Jakeluosoite: PL 8056

Puhelinnumero: 040 711 8391

Postinumero: 96101

Postitoimipaikka: Rovaniemi

WWW-osoite: http://www.lapinsotesavotta.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Leena Mantere

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Talouspäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: info(at)lapinliitto.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 711 8391

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Kunnianhimoisena tavoitteena on tehdä toimintamalleiltaan ja –tavoiltaan sellainen verkostomallinen osaamiskeskittymä, joka erottuu innovatiivisten ja parhaiden käytäntöjen ennakkoluulottomana hyödyntäjänä ja tuottajana.

Systemaattinen sopimuksellisuuteen perustuva tasa-arvoinen kumppanuus johtaa entistä tehokkaampaan resurssien hyödyntämiseen, lisää tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta sekä vähentää toimenpiteiden hajanaisuutta. Lapin Sote-savotta hankkeen iterointiprosessi haastaa eri toimijat mukaan vuorovaikutukseen hankkeen forumeihin. Yhteisesti hyväksytyn päämäärän ja yhteisen tavoiteasetannan kautta saadaan legitiimi sisältö ja vahva tuki sote-uudistuksen konkreettisille toimenpiteille. Verkostomallisen Lapin Sote-osaamiskeskuksen muotoutuminen tapahtuu yhteisen oppimis- ja kehittymiskokemuksen kautta. Organisaatioiden institutionaalinen kyky olla mukana verkostossa paranee.

Hankkeen toimintatapana on iteratiivinen prosessi. Osapuolia ja osallisia sekä henkilö- että organisaatiotasolla on mukana niin monia, että jo perussuunnitelman muuttamisessa yksityiskohtaisemmaksi työsuunnitelmaksi edellyttää osallisuutta, osallistamista ja sitouttamista. Muutos on niin valtavan suuri, että se vaatii merkittävän määrän vuorovaikutusta ja keskusteluja monilla eri forumeilla ja monissa eri yhteyksissä.

Iteratiivinen kehitysprosessin henkeen kuuluvat useat iteraatiokierrokset. Iterointia tapahtuu eri kierroksilla hankkeen eri forumeilla ja eri tahojen toimesta. Jokaisella kierroksella arvioidaan hyvät ja huonot ominaisuudet, jolloin vaatimukset myös tarkentuvat ja ymmärrys niistä paranee.

Kehitysprosessi harvoin tapahtuu peräkkäisinä tapahtuvina prosessivaiheina, vaikka sitä usein niin kuvataan. Käytännössä kehitysprosessissa on aina päävaiheiden välissä ja joskus useamminkin katselmuksia, joissa tehdään kriittisiä analyysejä prosessin muutostarpeista.

Palveluprosessien uudistamisen ei tule, prosessilähtöisenäkään, olla pelkästään työtehtävien uudelleen järjestämistä, vaan uudistamisen yhteydessä tarjoutuu myös mahdollisuus sisään rakentaa palveluprosesseihin uusia innovatiivisia ja hyötyjä tuottavia toimintatapoja.

Toisin sanoen, samalla kun luodaan uusia innovatiivisia palveluketjuja, luodaan samalla myös uusia innovatiivisia toimintamalleja, joilla jatkossakin uudistumista ja kehittymistä kyetään ylläpitämään nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä.

Tämä edellyttää verkostomallista osaamiskeskittymää, jossa

A. muodostuvat uusille perustettaville organisaatioille toimintamallit ja –menetelmät sote-palveluprosessien uudistamiseksi ja kehittämiseksi siten, että niissä
- pystytään sisään rakentamaan aina parhaimmat käytännöt ja uusimpien innovatiivisten asioiden (nyt sähköiset palvelut, asukaskuuleminen, asiakaslähtöinen prosessien uudistaminen, omahoito, laadun ja tehokkuuden mittarointi, sopimusoikeuden ja valtatutkimuksen innovaatiot jne.) huomioon ottaminen jo heti uusien toimintojen suunnittelusta lähtien,
- pystytään valjastamaan koulutus- ja tutkimusresurssit aikaisempaa tehokkaammin hyödyntämään työ- ja elinkeinoelämän tarpeita ja vastavuoroisesti tarjoamaan koulutus- ja tutkimusorganisaatioille aiempaa paremmat mahdollisuudet suunnitella, mitoittaa ja resursoida koulutuksensa ja tutkimuksensa tiivistyvän yhteistyön kautta kysyntälähtöisesti,

ja, joka

B. kasvaa ja kehittyy toimintatavoiltaan tiiviisti mukana ja kytköksissä jo nykyisessä lappilaisten erityisolosuhteiden huomioon ottavan sote-uudistuksen uusien sote-organisaatioiden suunnittelu- ja toimeenpanovaiheessa.

Verkostomallisen osaamiskeskuksen toimintatavan lisähyötynä saadaan sosiaali- ja terveydenhuollon intergraatiolla ja koordinaatiolla aikaiseksi tehokaammin toimiva palvelurakenne ja siten turvataan asiakkaiden/asukkaiden palvelujen saatavuus ja saavutettavuus. Uusia tuotantotapoja kehittämällä mahdollistetaan myös entistä paremmin yritysten ja yhdistysten sekä muiden kolmannen sektorin toimijoiden mukaan tulo palvelutoimintaan. Tämän hankkeen toimin edistetään myös elinkeinoelämän toimintamahdollisuuksia.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä Sote-osaamiskeskuksen muodostamisessa ovat Lapin kunnat/ kuntien sosiaali-ja terveystoimet, Lapin sairaanhoitopiiri, Länsi-Pohjan sairaanhoipiiri ja Kolpeneen palvelukeskuksen ky, Lapin erityishuoltopiiri, Pohjois-Suomen Sosiaalialan osaamiskeskus, Lapin Ammattikorkeakoulu Oy ja Lapin Yliopisto. Hanke tulee koskettamaan oleellisesti myös sosialli- ja terveydenhuollon järjestöjä, yhdistyksiä ja yrityksiä. Viimekätisenä hyödynsaajana ovat lisäksi lappilaiset asukkaat, kun he käyttävät osaamiskeskuksen yhteistoiminnan kautta jalostuneita ja uudistuneita sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hanke tulee välillisesti koskettamaan jokaista lappilaista. Vaikutukset tulevat ulottumaan turisteihin/matkailijoihin parantamalla myös Lapissa vierailevien sote-palveluita ja hanke mahdollistaa samalla myös mm. terveysmatkailun kehittämisen, koulutuksen ja tutkimuksen. Sote-alan yritysten ja järjestöjen lisäksi uuden verkostomaisen osaamiskeskittymän tuotoksista hyötyvät erityisesti matkailuyritykset, mutta myös muu yritystoiminta on hyödynsaajana.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 1 042 992

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 1 017 745

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 1 504 960

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 1 273 895

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Itä-Lapin, Pohjois-Lapin, Tunturi-Lapin, Torniolaakson, Kemi-Tornion, Rovaniemen

Kunnat: Muonio, Posio, Tornio, Keminmaa, Ylitornio, Ranua, Kittilä, Salla, Kolari, Simo, Sodankylä, Pelkosenniemi, Rovaniemi, Savukoski, Inari, Enontekiö, Pello, Tervola, Kemijärvi, Utsjoki, Kemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Tehty suvauskoneella. Hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Viranomaisen toimintaa säätelee mm. Tasa-arvolaki. Myös STM:n ohje valtavirtaistamisesta on otettu huomioon.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeella ei ole vaikutuksia sukupuolten tasa-arvoon

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 2
Palveluketjuja järkeistämällä ja kehittämällä saadaan ihmisten liikennevälineiden käyttöä vähennettyä. Logistiikkan kehittämisellä on vaikutusta ilmastonmuutokseen.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 6 8
Hankkeella pyritään edistämään paikallisten yritysten ja yhdistysten toimintaedellytyksiä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden tuottajina. Hanke turvaa paikallisten asukkaiden peruspalveluita ja siten edistää/ tukee paikallisen elinkeinorakenteen kehittämistä
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 4 6
Hankkeella edistetään virtuaalisten palveluiden kehittämistä ja käyttöönottoa.
Liikkuminen ja logistiikka 4 6
Palvelutuotannon koordinoinnilla ja integroinnilla sekä palveluprosessien suunnittelulla ohjataan asiakasvirtoja
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 8
Asiakas on hankkeen toiminnan keskiössä. Pyrkimyksenä on turvata sosiaali- ja terveyspalveluiden saatavuus. Sote-palveluita kehittämällä edistetään kokonaisvaltaista hyvinointia.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 8 8
Sosiaali- ja terveydenhollon palvelut turvaamalla koko Lapin maakunnan alueella toteutetaan kansalaisten yhdenvertaisuutta
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

4.1 Hankkeen toiminnan ja tulosten tiivistelmä

Lapin Sote-Savotta -hanke kokosi sosiaali- ja terveysalan asiantuntijat yhteen sote-uudistuksessa tarvittavan tiedon jalostamista ja hyödyntämistä varten. Hanke loi sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille verkostomaisen osaamiskeskittymän, johon otettiin kattavasti mukaan viranomaiset, kolmas sektori, tutkimus-, kehittämis- ja koulutusorganisaatiot sekä asiakkaat. Paikallisen kumppanuuden ja verkostomaisen johtamisen avulla osaamiskeskittymä voi jatkaa toimintaa myös hankkeen päättymisen jälkeen. Lapin Sote-Savotta –hanke tarjosi ammattilaisille tukea uusimman tiedon tuottamiseen ja ennakkoluulottoman innovaatioiden hyödyntämiseen. Sote-uudistuksen edetessä hankkeen aikana kehitetyt toimintamallit jalkautuvat käytäntöön ja näkyvät asiakastyössä entistä sujuvampina palveluprosesseina.

Hankkeen aikana luotiin keskusteleva ilmapiiri sote-asiantuntijoiden kesken. Selvitys- ja kehittämiskohteet valikoitiin asiantuntijoilta ja asiakkailta saadun palautteen perusteella. Hanke ei tehnyt irrallisia operaatioita vaan kaikki toiminta oli lähtöisin esille nousseista käytännön toiminnan kehittämisen tarpeista. Hankkeen aikana laadittiin useita asiantuntijaselvityksiä. Selvitysten tekemiseen osallistui paikalliset moniammatilliset tiimit. Uusien toimintamallien kehittämisessä lähtökohtana on asiantuntijoiden ja asiakkaiden sisäistämät muutostarpeet. Kehittäjätyöntekijät vertasivat nykytilaa tavoitetilaan ja maailmalla esiintyviin parhaisiin toimintamalleihin. Tämän pohjalta alueen asiantuntijat saivat rakentaa Lappiin sopivia toimintamalleja, joiden toimintaa hahmoteltiin käytäntöön simulaatiomallien avulla.

Tulevaisuuden innovointiin hanke tarjosi monenlaista tukea. Hankehenkilökunta järjesti sote-asiantuntijoille innovatiivisia työpajatyöskentelyjä. Hankehenkilökunta osallistui työpajatyöskentelyyn ja ulkopuolisia konsultteja käytettiin numeronmurskauksessa apuna. Näiden analyysien avulla havainnollistettiin millaisia taloudellisia vaikutuksia toimintojen muutoksilla tulee olemaan. Hankkeesta tarjottiin tukea myös asiantuntijatiimien kehittämistyön tueksi.