Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A70346

Hankkeen nimi: Internet-liiketoimintamallien uudistaminen sekä jatkuva innovointi DevOps- ja Lean Startup- menetelmien avulla.

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 13.10.2014 ja päättyy 31.5.2016

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: ELBIT OY

Organisaatiotyyppi: Pieni yritys

Y-tunnus: 1844393-4

Jakeluosoite: Kaarnatie 36

Puhelinnumero: +358 207614200

Postinumero: 90530

Postitoimipaikka: OULU

WWW-osoite: www.elbit.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Toivonen Juho

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: juho.toivonen(at)elbit.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 405055207

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on mahdollistaa kansainvälinen kasvu HR-ohjelmistomarkkinoilla modernisoimalla yrityksen internet ohjelmistoliiketoimintamalleja, ottamalla käyttöön Lean startup- ja DevOps- ajatteluun perustuvat toimintamallit, jotka edellyttävät samalla koko organisaation toimintakulttuurin muutosta. Onnistuessaan hanke johtaa liikevaihdon kasvuun globaaleilla HR-ohjelmistotuotemarkkinoilla, uusien tuotteiden nopeampaan ideointi- ja kehitys- ja tuotantosykliin jatkuvan jakelun keinoin, virheiden vähentämiseen ja laadukkaampien ohjelmistojen tuottamiseen, läpinäkyvyyden ja ennakoitavuuden lisäämiseen, ohjelmistotuotannon automatisointiin ja virtualisointiin sekä ohjelmistojen kehitys- ja ylläpitokulujen pienentämiseen.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 86 000

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 61 645

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 86 000

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 61 645

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Oulun

Kunnat: Oulu

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Kaarnatie 36

Postinumero: 90530

Postitoimipaikka: OULU

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hankkeesta ei ole tehty toimintaympäristön analyysiä.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Elbitissä ei ole ollut, eikä tule olemaankaan eriteltyjä naisten- ja miesten töitä. Kohtelemme eri sukupuolia tasa-arvoisesti. Hankkeen tavoitteena on kestävä kasvu ja sen myötä myös uusien henkilöiden palkkaaminen. Uusissa rekrytoinneissa pyritään kasvattamaan naisten osuutta henkilöstössämme.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Sukupuolten tasa-arvo ei ole hankkeen päätavoite

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 3
Oulun seudun elinkeinorakenne ja erityisesti ICT-ala on tällä hetkellä suuressa murroksessa. Elbit pyrkiin hankkeen avulla vahvistamaan innovointia, ja siten edesauttamaan uuden kansainvälisen liiketoiminnan ja työpaikkojen syntymistä Oulun seudulle.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 4
Tuotteemme ja palvelumme perustuvat aineettomaan pääomaan; tutkimukseen ja tuotekehitykseen, suunnitteluun, käytettävyyteen/ muotoiluun, markkinointiin ja sähköisiin jakelukanaviin. Hankkeella vahvistetaan aineetonta arvonluontia luomalla toimintakulttuuri, joka mahdollistaa innovoinnin organisaat
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 6 4
Elbitin fokus uusissakin tuotteissa/palveluissa tulee olemaan henkilöstön hyvinvointi ja saatavuus.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tavoitteena oli modernisoida sekä tuotekehityksen että markkinoinnin toimintamalleja, luoda uusia SaaS-tuotteita sekä ottaa käyttöön käyttöön uutta teknologiaa, jonka avulla uusien tuotteiden kehittäminen ja jakelu kansainvälisillä markkinoilla on mahdollista toteuttaa nopeasti ja tehokkaasti. Uutta teknologiaa ja sisäisiä toimintamalleja testattiin kehittämällä uusia SaaS-liiketoimintamallia tukevia tuotteita. Hankkeen lopputuloksena Elbit siirtyi voimakkaammin puhtaaseen SaaS-liiketoiminamalliin. Tämä tarkoitti merkittäviä muutoksia erityisesti myynnin ja markkinoinnin sekä tuotekehityksen osalta. Myynnissä ja markkinoinnissa siirryttiin keräämään statistiikkaa siitä, miten asiakkaat löytävät tuotteen, miten uudet käyttäjät ohjataan tuotteeseen sujuvasti ja mitkä ovat onnistumisen rajapyykit, jotka käyttäjän on ylitettävä sitoutuakseen tuotteeseen ja sen käyttöön. Statistiikassa keskityttiin erityisesti analysoimaan konversiolukuja eri vaiheiden välillä: Kuinka moni laskeutumissivulla käyneistä päätyy rekisteröitymään tuotteeseen, kuinka moni rekisteröityneistä tekee halutun toiminnon tuotteessa. Tavoiteprosessista ¿tippuneita¿ käyttäjiä pyrittiin ohjaamaan takaisin tuotteen käyttäjiksi lähettämällä prosessin eri vaiheisiin sidottuja automatisoituja sähköpostiviestejä, jotka sisälsivät personoituja vinkkejä tuotteen käyttöön liittyen. Siirryttäessä SaaS-markkinointimalliin, jossa toimintaa ohjaa reaaliaikainen tieto kasiakkaiden käyttäytymisestä, myyntiä ja markkinointia ei nähdä enää irrallisena osana tuotteesta, vaan elimellisesti tuotteeseen kuuluvana toiminnallisuutena. Käyttäjien ohjaamisesta tuotteeseen kerättiin statistiikkaa, jota hyödynnettiin itse tuotteen kehittämisessä. Tuotekehityksen osalta muutos tarkoitti sitä, että pilvestä tarjottavaa ohjelmistoa kehitetään jatkuvasti ja uusia tuoteversioita julkaistaan tiheämmin ¿continous delivery¿ mallin mukaisesti jopa päivittäin. SaaS-palvelumallin ohjelmistosta on olemassa vain yksi, kaikille käyttäjille yhteinen versio. Toimintamalli mahdollistaa entistä nopeamman reagoinnin asiakastarpeisiin ja markkinoiden muutoksiin. Hankkeessa käyttöön otettuja toimintamalleja ja teknologiaa testattiin viemällä tuotekehitysprosessin läpi useita tuotteita. Aitojen tuotekehitysaihioiden kautta saatiin kerättyä dataa siitä, mikä toimii ja mikä ei, miten asiakkaat käyttävät tuotetta ja mitä muutoksia tuotteeseen tarvitaan, jotta asiakkaat jatkaisivat tuotteen käyttöä