![]() |
![]() |
Hankekoodi: A70346
Hankkeen nimi: Internet-liiketoimintamallien uudistaminen sekä jatkuva innovointi DevOps- ja Lean Startup- menetelmien avulla.
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 13.10.2014 ja päättyy 31.5.2016
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: ELBIT OY
Organisaatiotyyppi: Pieni yritys
Y-tunnus: 1844393-4
Jakeluosoite: Kaarnatie 36
Puhelinnumero: +358 207614200
Postinumero: 90530
Postitoimipaikka: OULU
WWW-osoite: www.elbit.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Toivonen Juho
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: juho.toivonen(at)elbit.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 405055207
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen tavoitteena on mahdollistaa kansainvälinen kasvu HR-ohjelmistomarkkinoilla modernisoimalla yrityksen internet ohjelmistoliiketoimintamalleja, ottamalla käyttöön Lean startup- ja DevOps- ajatteluun perustuvat toimintamallit, jotka edellyttävät samalla koko organisaation toimintakulttuurin muutosta. Onnistuessaan hanke johtaa liikevaihdon kasvuun globaaleilla HR-ohjelmistotuotemarkkinoilla, uusien tuotteiden nopeampaan ideointi- ja kehitys- ja tuotantosykliin jatkuvan jakelun keinoin, virheiden vähentämiseen ja laadukkaampien ohjelmistojen tuottamiseen, läpinäkyvyyden ja ennakoitavuuden lisäämiseen, ohjelmistotuotannon automatisointiin ja virtualisointiin sekä ohjelmistojen kehitys- ja ylläpitokulujen pienentämiseen.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 86 000
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 61 645
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 86 000
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 61 645
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa
Seutukunnat: Oulun
Kunnat: Oulu
Jakeluosoite: Kaarnatie 36
Postinumero: 90530
Postitoimipaikka: OULU
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 3 |
Oulun seudun elinkeinorakenne ja erityisesti ICT-ala on tällä hetkellä suuressa murroksessa. Elbit pyrkiin hankkeen avulla vahvistamaan innovointia, ja siten edesauttamaan uuden kansainvälisen liiketoiminnan ja työpaikkojen syntymistä Oulun seudulle. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 4 |
Tuotteemme ja palvelumme perustuvat aineettomaan pääomaan; tutkimukseen ja tuotekehitykseen, suunnitteluun, käytettävyyteen/ muotoiluun, markkinointiin ja sähköisiin jakelukanaviin. Hankkeella vahvistetaan aineetonta arvonluontia luomalla toimintakulttuuri, joka mahdollistaa innovoinnin organisaat | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 6 | 4 |
Elbitin fokus uusissakin tuotteissa/palveluissa tulee olemaan henkilöstön hyvinvointi ja saatavuus. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeen tavoitteena oli modernisoida sekä tuotekehityksen että markkinoinnin toimintamalleja, luoda uusia SaaS-tuotteita sekä ottaa käyttöön käyttöön uutta teknologiaa, jonka avulla uusien tuotteiden kehittäminen ja jakelu kansainvälisillä markkinoilla on mahdollista toteuttaa nopeasti ja tehokkaasti. Uutta teknologiaa ja sisäisiä toimintamalleja testattiin kehittämällä uusia SaaS-liiketoimintamallia tukevia tuotteita. Hankkeen lopputuloksena Elbit siirtyi voimakkaammin puhtaaseen SaaS-liiketoiminamalliin. Tämä tarkoitti merkittäviä muutoksia erityisesti myynnin ja markkinoinnin sekä tuotekehityksen osalta. Myynnissä ja markkinoinnissa siirryttiin keräämään statistiikkaa siitä, miten asiakkaat löytävät tuotteen, miten uudet käyttäjät ohjataan tuotteeseen sujuvasti ja mitkä ovat onnistumisen rajapyykit, jotka käyttäjän on ylitettävä sitoutuakseen tuotteeseen ja sen käyttöön. Statistiikassa keskityttiin erityisesti analysoimaan konversiolukuja eri vaiheiden välillä: Kuinka moni laskeutumissivulla käyneistä päätyy rekisteröitymään tuotteeseen, kuinka moni rekisteröityneistä tekee halutun toiminnon tuotteessa. Tavoiteprosessista ¿tippuneita¿ käyttäjiä pyrittiin ohjaamaan takaisin tuotteen käyttäjiksi lähettämällä prosessin eri vaiheisiin sidottuja automatisoituja sähköpostiviestejä, jotka sisälsivät personoituja vinkkejä tuotteen käyttöön liittyen. Siirryttäessä SaaS-markkinointimalliin, jossa toimintaa ohjaa reaaliaikainen tieto kasiakkaiden käyttäytymisestä, myyntiä ja markkinointia ei nähdä enää irrallisena osana tuotteesta, vaan elimellisesti tuotteeseen kuuluvana toiminnallisuutena. Käyttäjien ohjaamisesta tuotteeseen kerättiin statistiikkaa, jota hyödynnettiin itse tuotteen kehittämisessä. Tuotekehityksen osalta muutos tarkoitti sitä, että pilvestä tarjottavaa ohjelmistoa kehitetään jatkuvasti ja uusia tuoteversioita julkaistaan tiheämmin ¿continous delivery¿ mallin mukaisesti jopa päivittäin. SaaS-palvelumallin ohjelmistosta on olemassa vain yksi, kaikille käyttäjille yhteinen versio. Toimintamalli mahdollistaa entistä nopeamman reagoinnin asiakastarpeisiin ja markkinoiden muutoksiin. Hankkeessa käyttöön otettuja toimintamalleja ja teknologiaa testattiin viemällä tuotekehitysprosessin läpi useita tuotteita. Aitojen tuotekehitysaihioiden kautta saatiin kerättyä dataa siitä, mikä toimii ja mikä ei, miten asiakkaat käyttävät tuotetta ja mitä muutoksia tuotteeseen tarvitaan, jotta asiakkaat jatkaisivat tuotteen käyttöä