Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A70359

Hankkeen nimi: Toranda Events toimintakeskus, vaihe2

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 26.5.2014 ja päättyy 31.12.2015

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: H-EQUITY OY

Organisaatiotyyppi: Pieni yritys

Y-tunnus: 2083608-3

Jakeluosoite: PL 24

Puhelinnumero: +358400652300

Postinumero: 95401

Postitoimipaikka: TORNIO

WWW-osoite: www.torandaevents.com

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Hanhirova Erkki

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: erkki.hanhirova(at)havator.com

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358400652300

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Tarkempi hankesuunnitelma liitteenä. Toisen kehittämisvaiheen tavoitteena on luoda entistä paremmat edellytykset suurtapahtumien järjestämiselle.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 425 180

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 425 180

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 425 180

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 425 180

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Kemi-Tornion

Kunnat: Tornio

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Näätsaarentie 241

Postinumero: 95450

Postitoimipaikka: TORNIO

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 3, joihin työllistyvät naiset 2

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 2.00, joihin työllistyvät naiset 1.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Ei kosketa hanketta
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Sekä naisille että miehille tarjotaan yhtäläiset mahdollisuudet
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Ei kosketa hanketta

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 7 7
Ympäristöasiat on huomioitu tarkasti mm. veneiden tankkaus- ja tyhjennyspaikan rakentamisessa
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 7 7
Materiaalit ja jätteet lajitellaan ja kierrätetään ohjeistusten mukaisesti
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 7 7
Eri tapahtumissa käytetään mahdollisimman paljon paikallisia palveluntarjoajia. Alueen kehittyminen edesauttaa myös uusien mm. tapahtuma- ja ohjelmapalvelualan yritysten syntymistä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 5
Hankkeessa syntyy erilaisia Toranda Events brändin alle kuuluvia tuotemerkkejä, ts. jokainen tapahtuma konseptoidaan omaksi tuotteeksi.
Liikkuminen ja logistiikka 5 5
Suurtapahtumissa järjestetään yhteiskuljetuksia.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 5
Alueella järjestetettävät tapahtumat rikastuttavat alueen väestölle tarjottavia vapaa-ajanvietto mahdollisuuksia
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 5 5
Alueen kehittämisessä huomioidaan paikan historia
Ympäristöosaaminen 5 5
Rakentaminen toteutetaan ympäristöasiat huomioiden

9 Loppuraportin tiivistelmä

Vuoden 2014 toisella puoliskolla siirryttiin toteuttamaan suunnitellusti kehittämishankkeen toista vaihetta, johon kuuluivat muun muassa Merilinnan kunnostaminen vuokrattavaksi majoitusrakennukseksi, Punaisen tallin kehittäminen Toranda Magasin -rantaravintolaksi ja VIP-tilaksi, terassien tuulensuojaukset, alueen ja terassien valaistus, kahden kylmähuoneen rakentaminen, vierasvenesataman laitureiden rakentaminen, veneenlaskupaikan rakentaminen, tankkausaseman sekä septitankkien tyhjennyskaivon (purkuputkineen) rakentaminen sekä paikoitusalueen asfaltointi. Lisäksi toisen vaiheen suunnitelmaan kuuluu huomattavia kaluste- ja laitehankintoja (muun muassa tankkausaseman laitehankinnat). Toisen vaiheen rakentamisessa käytettiin paikallisten alihankkijoiden osaamista samaan tapaan kuin tehtiin ensimmäisen vaiheen rakentamisessa. Markkinointia ja myyntiä kehitettiin edelleen ja samalla laajennettiin kohderyhmiä entistä kansainvälisempään suuntaan. Myös palvelujen kehittämistä ja konseptointia jatkettiin ulkopuolisen asiantuntijan avustuksella. Työn tuloksena valmistui myynnin ja markkinoinnin keinojen ja edistämisen ohjeistus. Yhtenä työllistävänä tavoitteena oli rekrytoida yrityksen palvelukseen myyntitiimi ja avainhenkilö vastaamaan tapahtumakeskuksen johtamisesta ja jatkokehittämisestä. Yritykselle palkattiinkin myynti- ja markkinointipäällikkö sekä kehitysjohtaja. Hankkeessa luotiin myös pitkän tähtäimen kokonaisvaltainen toimintasuunnitelma ¿playbook¿ ulkopuolisten asiantuntijoiden avustuksella. Toisen kehittämisvaiheen aikana luotiin entistä paremmat edellytykset suurtapahtumien järjes-tämiselle sekä monipuolistettiin ohjelmatarjontaa muun muassa messujen ja urheilun suuntaan. Lisäksi vierasvenesataman rakentaminen mahdollistaa jatkossa alueen vetovoiman kasvattamisen myös veneilyn harrastajien parissa. Kehittyessään Toranda tulee luomaan paikalliseen matkailu- ja vapaa-ajan palveluihin kokonaan uuden ulottuvuuden, jossa hyödynnetään vahvasti sekä Suomen että Ruotsin markkinoita. Samalla hyödynnetään paikallisia palveluntuottajia tarjonnan monipuolistamisessa.