Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A70662

Hankkeen nimi: Klusterimalli osaamisen tuotteistamisessa Venäjän markkinoille

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.6.2015 ja päättyy 31.12.2016

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Savon liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Itä-Suomen yliopisto

Organisaatiotyyppi: Yliopisto

Y-tunnus: 2285733-9

Jakeluosoite: PL 1627

Puhelinnumero: 0294451111

Postinumero: 70211

Postitoimipaikka: Kuopio

WWW-osoite: http://www.uef.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Iskanius Sanna

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Koulutusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: sanna.iskanius(at)uef.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 382 3801

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Itä-Suomessa Venäjän läheisyyden hyödyntäminen koetaan strategisesti erittäin tärkeäksi elinkeinoelämän kansainvälistymisen, kilpailukyvyn ja viennin kehittämisessä. Nykypäivän Venäjä on uusien ekonomisten ja sosiaalisten haasteiden edessä. Venäjän Strategia 2020 mukaan maan tavoitteena on vakauttaa talouden kasvu ja modernisaatio ja saada jälkeenjäänyt infrastruktuuri kuntoon. Tavoitteena on lisätä maan houkuttelevuutta ulkomaisille investoinneille sekä lisätä tuotannon, tieteen ja koulutuksen innovatiivisuutta ja kansainvälistymistä. Venäjällä rahoitetaan useita strategisesti tärkeitä kansallisia tavoiteohjelmia, joiden sisällä rahoitusta on suunnattu muun muassa perus- ja täydennyskoulutuksen kehittämiseen, tutkimukseen ja investointeihin. Suomen näkökulmasta tämä tarjoaa potentiaalisia mahdollisuuksia vastata laajoihin kehittämishaasteisiin. Venäläisten yhteistyökumppaneiden kanssa käydyissä yhteistyöneuvotteluissa esiin nousseita konkreettisia tarpeita on mm. ympäristö- ja maatalousteknologian, bioteknologian, jätteenkäsittelyn, puhtaan ruuan tuotannon ja luomuviljelyn aloilla.

Hankkeen tavoitteena on tuottaa nopeasti käytäntöön sovellettavaa tietoa konkreettisista liiketoiminnan kehittämistarpeista ja niiden rahoitusmahdollisuuksista Moskovan ja/tai Pietarin alueella yhteistyössä venäläisten kumppaneiden kanssa, koota Pohjois-Savon alueen eri toimijoita ja osaamista yhteen näihin kehittämistarpeisiin vastaamiseksi ja tässä työskentelyssä pilotoida konkreettista klusteriyhteistyömallia, jolla elinkeinoelämän ja tutkimus- ja koulutusorganisaatioiden toisiaan täydentävää osaamista tuotteistetaan yhteiseksi palvelukokonaisuudeksi. Kokeilun tavoitteena on edistää pk-yritysten kansainvälistä kilpailukykyä, vahvistaa Venäjä-liiketoimintaosaamista sekä alueen elinkeinoelämän ja tutkimus- ja koulutusorganisaatioiden yhteistyötä.

Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat klusteriyhteistyöhön osallistuvat pohjoissavolaiset pk-yritykset, joilla on asiakastarpeisiin vastaavia tuotteita ja palveluita, elinkeinojen kehittämisyhtiöt ja yritystukiorganisaatiot, tutkimus- ja koulutusorganisaatiot sekä muut asiantuntijaorganisaatiot.

Hankkeen tuloksia ovat konkreettiset uudet Venäjälle suuntautuvan liiketoiminnan mahdollisuudet, joihin eri toimijoiden yhteistyöllä on vastattu, kokemukset klusterimallisen toimintatavan pilotoinnista alueellisen laajan toimijajoukon yhteisen palvelutarjonnan tuotteistamisessa sekä pilotoinnin kokemusten perusteella laadittu toimintasuunnitelma Venäjään liittyvien uusien liiketoiminnan mahdollisuuksien tuotteistamisen tukemisesta. Tuloksena on konkreettisiin toimenpiteisiin ja toimijoiden väliseen työnjakoon perustuva yhteistyömalli, jota jatkossa hyödynnetään liiketoimintamahdollisuuksien tunnistamisessa Venäjän markkinoilta, kontaktien luomisessa venäläisiin yhteistyökumppaneihin sekä palvelutarjonnan yhteisessä tuotteistamisessa osana osaamisen vientiä.

Klusterimalli osaamisen tuotteistamisessa Venäjän markkinoille –hanke toteutetaan Pohjois-Savossa 1.6.2015 – 31.5.2016. Hankkeen rahoittajana toimii Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR), jonka kansallisena viranomaisena toimii Pohjois-Savon liitto. Hankkeen hallinnoinnista ja toteutuksesta vastaa Itä-Suomen yliopiston Koulutus- ja kehittämispalvelu Aducate.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat klusteriyhteistyöhön osallistuvat
- pohjoissavolaiset pk-yritykset, joilla on asiakastarpeisiin vastaavia tuotteita ja palveluita
- elinkeinojen kehittämisyhtiöt ja yritystukiorganisaatiot (seudulliset kehittämisyhtiöt, Kuopio Innovation, Proagria, Uusyrityskeskus jne.)
- tutkimus- ja koulutusorganisaatiot (yliopisto, ammattikorkeakoulu, ammatillinen 2. aste)
- muut asiantuntijaorganisaatiot (esim. Finpro, Pohjois-Savon ELY-Keskus)

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat venäläiset federaation ja aluetason toimijat (Venäjän federaation opetus- ja tiedeministeriö, taloudellisen kehityksen ministeriö, teollisuus- ja kauppaministeriö sekä maatalousministeriö, Venäjän federaation opetus- ja tiedeministeriön alainen Vneshtechnika), Suomen Venäjän kaupallinen edustusto sekä kehittämisteemoihin liittyvät yritykset ja koulutusorganisaatiot Moskovan ja Pietarin alueella.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 69 223

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 69 223

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 98 890

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 98 890

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Savo

Seutukunnat: Kuopion, Koillis-Savon, Varkauden, Ylä-Savon, Sisä-Savon

Kunnat: Sonkajärvi, Rautalampi, Kiuruvesi, Lapinlahti, Suonenjoki, Tervo, Vesanto, Kaavi, Keitele, Tuusniemi, Kuopio, Siilinjärvi, Rautavaara, Pielavesi, Leppävirta, Varkaus, Vieremä, Iisalmi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Klustereiden teemoista riippuen hankkeen toimintaympäristössä voi olla sekä mies- että naisvaltaisia aloja. Toimintaympäristössä toimiessa huomiota kiinnitetään tasa-arvoiseen kohtaamiseen, osallistamiseen, kommunikointiin ja osaamisen jakamiseen.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toimenpiteet on suunniteltu niin, että ne tukevat eri sukupuolten osallistumista ja osaamisen vahvistamista tasa-arvoisesti.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteena ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen. Hankkeen toiminnoissa sukupuolia kohdellaan tasavertaisesti.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 2
Hankkeella on välillisiä vaikutuksia luonnonvarojen käyttöön, mikäli tuotteistettaviin palvelukokonaisuuksiin sisältyy tuotteita, joiden valmistamisessa huomioidaan luonnonvarojen kestävä käyttö.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 2
Hankkeella on välillisiä vaikutuksia ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentämiseen, mikäli kehittämiskohteiden tarpeet liittyvät tuotantoon, jolla on vaikutuksia ilmastonmuutoksiin.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Hankkeella ei ole tunnistettuja välittömiä tai välillisiä vaikutuksia kasvillisuuteen, eliöihin tai luonnon monimuotoisuuteen.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Hankkeella ei ole tunnistettuja välittömiä tai välillisiä vaikutuksia pinta- ja pohjavesiin, maaperään tai ilmaan.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeella ei ole tunnistettuja välittömiä tai välillisiä vaikutuksia Natura 2000 –ohjelman kohteisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 2
Hankkeella on välillisiä vaikutuksia materiaalien ja jätteiden syntymiseen / käsittelyyn, mikäli kehittämiskohteiden tarpeet liittyvät jätteiden käsittelyn tehostamiseen tulevaisuudessa.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 2
Hankkeella on välillisiä vaikutuksia uusiutuvien energialähteiden käyttöön, mikäli kehittämiskohteiden tarpeet liittyvät uusiutuvien energialähteiden käytön tehostamiseen.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 6 6
Hankkeen toiminnoilla kehitetään alueen yrityksien ja organisaatioiden yhteistyötä, tuotteistamisosaamista ja osaamisen viennin käynnistämistä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 9
Hankkeessa testataan eri toimijoiden yhteistyönä uusia palvelukokonaisuuksien tuotteistamista Venäjän markkinoille, mikä voi avata yrityksille ja asiantuntijaorganisaatoille uusia vientimahdollisuuksia.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Hankkeella ei ole tunnistettuja välittömiä tai välillisiä vaikutuksia liikkumiseen ja logistiikkaan
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 4
Hanke tukee organisaatioiden ja niiden työntekijöiden osaamisen vahvistamista ja tätä kautta työntekijöiden hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 4 4
Hankkeessa tuetaan eri sukupuolten tasa-arvoisesta osallistumista ja osaamisen vahvistamista.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 6 4
Venäjä-osaamisen lisääntymisen myötä myös kulttuurinen suvaitsevaisuus ja ymmärtämys kasvavat ja ennakkoluulot vähenevät.
Kulttuuriympäristö 0 0
Hankkeella ei ole tunnistettuja välittömiä tai välillisiä vaikutuksia kulttuuriympäristöön.
Ympäristöosaaminen 0 2
Hankkeella on välillisiä vaikutuksia ympäristöosaamiseen, mikäli kehittämiskohteiden tarpeet liittyvät ympäristöosaamisen kehittämiseen.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tavoitteena oli tuottaa nopeasti käytäntöön sovellettavaa tietoa konkreettisista liiketoiminnan kehittämistarpeista ja niiden rahoitusmahdollisuuksista Moskovan ja/tai Pietarin alueella yhteistyössä venäläisten kumppaneiden kanssa, koota Pohjois-Savon alueen eri toimijoita ja osaamista yhteen näihin kehittämistarpeisiin vastaamiseksi ja tässä työskentelyssä pilotoida konkreettista klusteriyhteistyömallia, jolla elinkeinoelämän ja tutkimus- ja koulutusorganisaatioiden toisiaan täydentävää osaamista tuotteistetaan yhteiseksi palvelukokonaisuudeksi. Kokeilun tavoitteena oli edistää pk-yritysten kansainvälistä kilpailukykyä, vahvistaa Venäjä-liiketoimintaosaamista sekä alueen elinkeinoelämän ja tutkimus- ja koulutusorganisaatioiden yhteistyötä.

Hankkeen aikana kartoitettiin potentiaalisia liiketoiminnan mahdollisuuksia ja koottiin taustatietoja neljästä eri kehittämiskohteesta ja analysoitiin niiden potentiaalia pohjoissavolaisille toimijoille. Kehittämiskohteista valittiin aluksi yksi klusterityöskentelyä varten. Venäläisen osapuolen keskeytettyä yhteistyön kokeilua suunniteltiin uudestaan ja uusia kehittämiskohteista valittiin kolme. Kehittämiskohteista farmaklusterin työskentely keskeytettiin, koska Pohjois-Savon yrityksillä ei ollut kiinnostusta yhteistyöhön. Klusterityöskentelyä kokeiltiin maatalous-, jätteenkäsittely- ja rakennusteknologia –teemoissa.

Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä olivat klusteriyhteistyöhön osallistuneet pohjoissavolaiset pk-yritykset, joilla on asiakastarpeisiin vastaavia tuotteita ja palveluita, elinkeinojen kehittämisyhtiöt ja yritystukiorganisaatiot, tutkimus- ja koulutusorganisaatiot sekä muut asiantuntijaorganisaatiot.

Hankkeen tuloksia ovat konkreettiset Venäjälle suuntautuvan liiketoiminnan mahdollisuudet, joihin etsittiin toimijoita Pohjois-Savosta ja joihin laadittiin jatkosuunnitelma sekä kokemukset klusterimallisen toimintatavan pilotoinnista ja pilotoinnin kokemusten perusteella laadittu suunnitelma Venäjään liittyvien uusien liiketoiminnan mahdollisuuksien tuotteistamisen tukemisesta.