Hankekoodi: A70733
Hankkeen nimi: Kalajoen matkailun kasvuohjelma 2015 - 2018
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 30.12.2014 ja päättyy 30.9.2018
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: KALAJOKI MATKAILUYHDISTYS RY
Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys
Y-tunnus: 1896744-7
Jakeluosoite: Jukupolku 5
Puhelinnumero: +358 469235530
Postinumero: 85100
Postitoimipaikka: KALAJOKI
WWW-osoite: www.visitkalajoki.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Honkonen Eija
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: toiminnanjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eija.honkonen(at)visitkalajoki.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358407518907
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Kalajoen matkailun kasvuohjelman mukaisten toimenpiteiden toteuttaminen: - tehdään tarkennettuja suunnitelmia Kalajoen matkailun kasvuohjelmassa mainittujen kohteiden/asioiden kehittämiseksi - kehitetään ja tuotteistetaan palvelumuotoilun keinoin alueen palveluita helpommin myytäviksi ja ostettaviksi - kehitetään kasvuohjelman mukaisia palvelukonsepteja alueelle - kehitetään Kalajoki Resort-brändiä, aluemarkkinointia ja jakeluratkaisuja
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 168 860
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 125 978
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 168 860
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 212 541
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa
Seutukunnat: Ylivieskan
Kunnat: Kalajoki
Jakeluosoite: Jukupolku 5
Postinumero: 85100
Postitoimipaikka: KALAJOKI
Suunniteltu: 1, joihin työllistyvät naiset 1
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 27.00, joihin työllistyvät naiset 15.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeen päätavoitteena oli kehittää Kalajoen matkailutoimialaa niin, että alueen matkailu samoin kuin yritystoiminta lisääntyy, kansainvälistyy ja muuttuu ympärivuotiseksi Kalajoen Matkailun Kasvuohjelman asettamien linjausten mukaisesti. Hankkeessa oli kahdeksan toiminnallista painopistealuetta, jotka keskittyivät matkailun tuotekehitykseen, aluemarkkinoinnin sekä brändin kehittämiseen, kansainvälistymiseen, aluetapahtumakonseptin luomiseen, pk-yritysten kilpailukyvyn parantamiseen sekä lähialuematkailun kehittämiseen. Hankkeella toteutettiin laaja Kalajoen matkailun brändiuudistus sekä kehitettiin voimakkaasti alueen yhteismarkkinointia ja infotoimintaa erityisesti sähköisten kanavien osalta. Lisäksi hankkeella tuotettiin uusia lähialuetapahtumia sekä paketoitiin ja markkinoitiin uudenlaisia tapahtumakokonaisuuksia edistäen matkailukeskuksen ympärivuotisuutta. Uusien tapahtumien lisäksi hankkeen tuloksena saatiin aikaan myös kiertomatkatuotteita ja viikko-ohjelmia. Hankkeen aikana saatiin niin ikään luotua tärkeitä verkostoja lähialueiden matkailutoimijoiden ja -organisaatioiden kanssa yhteistyön ja yhteisen näkyvyyden edistämiseksi. Hankkeen päätavoitteet toteutuivat hyvin, sillä matkailijamäärät ovat hankkeen aikana kasvaneet ja matkailu- ja sitä tukeva yritystoiminta on lisääntynyt. Myös kansainvälisten matkanjärjestäjien kiinnostus Kalajokea kohtaan on selvästi lisääntynyt näkyen suorina yhteydenottoina ja tarjouspyyntöinä alueen yrityksille. Hankkeen avulla on täten merkittävästi tuettu Kalajoen matkailun kasvuohjelmaa ja edesautettu sille asetettujen tavoitteiden toteuttamista.