Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A70744

Hankkeen nimi: Lapin saavutettavuuden kattohanke

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 1.2. Pk-yritysten kannalta tärkeiden liikenne- ja logistiikkayhteyksien parantaminen (vain Itä- ja Pohjois-Suomessa)

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2015 ja päättyy 30.9.2018

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Lapin liitto

Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä

Y-tunnus: 0937073-7

Jakeluosoite: Hallituskatu 20B

Puhelinnumero: 040 711 8391

Postinumero: 96101

Postitoimipaikka: Rovaniemi

WWW-osoite: http://www.lapinliitto.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Leena Mantere

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Talouspäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: info(at)lapinliitto.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 711 8391

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Lapin saavutettavuuden kattohanke pohjautuu Lappi-sopimuksessa tehtyihin strategisiin valintoihin, joista yksi on toimivat yhteydet. Toimivat liikenneyhteydet ovat elinkeinoelämän ja palveluiden kehittymisen elinehto. Yritysten kilpailukyvyn näkökulmasta liikenneyhteydet ovat toiseksi tärkein tekijä koulutetun työvoiman jälkeen. Liikenneyhteydet myös ohjaavat yritysten sijoittumista merkittävästi. Liikennetoimialan osuus Suomen bruttokansantuotteesta on kokonaisuudessaan noin 7-8 % eli lähes 20 milardia euroa.

Eurooppalaisesta näkökulmasta Lapilla on syrjäinen sijainti, joka aiheuttaa haasteita erityisesti vientiteollisuudelle ja kansainväliselle matkailulle. Arktisen kehityksen näkökulmasta Lapilla sen sijaan on maantieteellisesti keskeinen sijainti, mutta uudenlaisen potentiaalin hyödyntäminen vaatii satsauksia kansainväliseen saavutettavuuteen ja liikenneinfrastruktuuriin. Tällä hetkellä Suomen liikennejärjestelmä ei vastaa arktisen alueen kehitykseen tai kansainvälisen matkailun tarpeisiin.

Arktisen alueen näkökulmasta Suomen logistisilla ratkaisuilla on keskeinen merkitys: maantieteellisesti Suomi sijaitsee Barentsin alueen keskiössä ja liikenteellisessä solmukohdassa. Suomen keskeisestä sijainnista johtuen naapurimaiden paine Suomen liikenneratkaisujen osalta on vahva. Paineeseen olisi järkevää vastata niin, että vältyttäisiin Suomelle epäedullisilta päätöksiltä. Solmukohtana olemisen lisäksi Pohjois-Suomessa on omia kehittyviä aloja, joille saavutettavuus on oleellista: mm. kaivos- ja metalliteollisuus, metsäteollisuus, matkailu ja bioenergia. Kehittämiskeskustelut ovat kuitenkin tyrehtyneet nopeasti investointirahan puutteeseen.
Erityisesti tulevaisuuden potentiaalin näkökulmasta tehokkaiden ja täsmällisten toimenpiteiden ja niiden rahoituksen löytäminen vaatii sekä uutta tietoa, mutta myös uudenlaisia yhteistyömalleja.

Hankkeen tavoitteena on:
- Parantaa yritysten kilpailukykyä ja toimintaedellytyksiä tehokkaamman ja kestävämmän liikennejärjestelmäsuunnittelun ja liikenteen hallinnan, eri liikennemuotojen yhteensovittamisen ja logistiikkayhteistyön avulla
‒ Linkittää elinkeinoelämän ja liikennejärjestelmän kehittäminen paremmin toimivaksi ja tarpeiden mukaan muuntautuvaksi kokonaisuudeksi
- Parantaa yritysten kansainvälistä saavutettavuutta ja löytää ratkaisuja esim. kansainvälisten kuljetuskäytävien kehittämiseen
‒ Rakentaa suunnittelun pohjaksi vaihtoehtoiset tulevaisuusskenaariot Lapin logistisesta kokonaisuudesta mm. eri liikennemuodot, raaka-aineiden hintakehitys, jatkojalostamisen mahdollisuudet, arktinen kehitys, älyliikenteen mahdollisuudet sekä Koillisväylän potentiaali huomioiden. Jokaisen skenaarion kohdalla arvioidaan mm. Lapin kokonaisvientitulo, pk-yritysten toimintaedellytykset sekä rakennetaan tavoitteen kannalta oleelliset toimenpidepolut.
‒ Koota oleellinen Lapin saavutettava koskeva tieto yhteen paikkaan.
- Lisätä ymmärrystä liikenteen ja elinkeinoelämän yhteydestä.
‒ Tutkia infrastruktuurin rahoitus- ja omistajuusvaihtoehtoja
- Löytää tehokkaita ratkaisumalleja matka- ja palveluketjujen kehittämiseksi erityisesti eri liikennemuotojen yhteensovittamisen ja digitalisoitumisen/älyliikenteen näkökulmista.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Lapin maakunnan alueen pk-yritykset, kasvuhakuiset yritykset, yritysverkostot, kehittämisorganisaatiot, Lapin yrittäjät, Lapin kauppakamari, ELY-L, Lapin liitto sekä kunnat.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Liikennetoimialan merkitys kansantaloudelle ja elinkeinoelämän kilpailukyvylle on merkittävä. Jos elinkeinoelämän liikenteellisiä toimintaedellytyksiä pystytään parantamaan Lapin alueella, se vaikuttaa välillisesti koko elinkeino- ja yhteiskuntaelämään. Erityisen suuri merkitys parantuneella saavutettavuudella on vientiyrityksille, pk-yritysten kansainvälistymiselle sekä kansainväliselle matkailulle.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 665 000

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 577 613

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 700 000

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 608 014

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Itä-Lapin, Pohjois-Lapin, Tunturi-Lapin, Torniolaakson, Kemi-Tornion, Rovaniemen

Kunnat: Muonio, Posio, Tornio, Keminmaa, Ylitornio, Ranua, Kittilä, Salla, Kolari, Simo, Sodankylä, Pelkosenniemi, Rovaniemi, Savukoski, Inari, Enontekiö, Pello, Tervola, Kemijärvi, Utsjoki, Kemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Hallituskatu 20B

Postinumero: 96101

Postitoimipaikka: Rovaniemi

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen sukupuolivaikutukset on arvioitu: hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti. http://www.lapinletka.fi/pages/suvauskone.php
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Katso yllä.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Katso yllä.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 3 2
Kestävä liikennejärjestlämäsuunnittelu edistää luonnonvarojen kestävää käyttöä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 -1
Liikenteen lisääntyminen voi lisätä kasvuhuonepäästöjä. Toisaalta kestävämmmät liikenneratkaisut voivat vähentää ilmastovaikutuksia, esim. yhdistetyjen kuljetuksien ja yksityisautoilun vähenemisen kautta.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei ole vaikutusta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei ole vaikutusta.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei ole vaikutusta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Ei ole vaikutusta.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 1
Kestävät liikenneratkaisut voivat edistää uusituvien ja hajautettujen energialähteiden käyttöä.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 3 4
Liikennejärjestelmäsuunnitelulla on merkittävä vaikutus paikallisen elinkeinoelämän kehittymiselle. Liikenne on yrityksille toiseksi tärkein kilpailukykytekijä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 1
Älykkään liikenneratkaisut voivat synnyttää uudenlaisia palveluita.
Liikkuminen ja logistiikka 4 4
Kestävällä liikennejärjestelmäsuunnitellulla ja eri liikennemuotojen yhteensovittamisella voidaan parantaa merkittävästi ihmisten liikkumista ja logistiikkaketjuja
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 1
Hyvä liikennesuunnittelu edistää liikenneturvallisuutta.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Ei ole vaikutusta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Lapin saavutettavuuden paraneminen edistää maakunnan yhdenvertaisuutta Suomen sisällä.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei ole vaikutusta
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei ole vaikutusta

9 Loppuraportin tiivistelmä

Lapin saavutettavuuden kattohankkeessa on kerätty, analysoitu ja jäsennelty saavutettavuuteen ja sen kehitykseen liittyviä tietoja sekä muodostettu eri tekijöiden suhteen tulevaisuuskuvia Lapin saavutettavuuden kehittämisestä. Erityisesti tiekuljetusten tavaraliikenteen tilastointi on Pohjois-Suomen osalta ollut hyvin puutteellista ja hankkeessa on tuotettu selkeä ja ajantasainen tilannekuva kuljetusjärjestelmän todellisista volyymeista. Lisäksi hankkeessa on tuotettu visio Lapin liikennejärjestelmästä 2040 sekä tunnistettu keskeisimpiä korridoritason kehityskohteita, joihin Lapin on syytä kytkeytyä. Tämä kaikki aineisto on raportoitu tiivistelmäraporttiin, laajaan raporttiin ja henkilöliikenneosuuden raporttiin.

Raportoinnin lisäksi hankkeessa on tehty aktiivista sidosryhmäyhteistyötä kotimaan, Barentsin alueen ja EU:n liikenne- ja kuljetusasioita käsittelevän verkoston parissa. Tämä liittyy mm. EU:n arktisten strategioiden toteuttamiseen myös käytännössä ja Lapin alueen kuljetusjärjestelmien ajantasaisen tiedon sekä infrastruktuurin kehitystarpeiden tekemistä näkyväksi eri tasojen päätöksenteossa. Hankkeessa on ollut vahva ennakointiin ja tulevaisuuden kehitykseen tavoitteleva ote.