Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A70768

Hankkeen nimi: Markkinointiautomatiikan hyödyntäminen aluemarkkinoinnissa

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 24.5.2015 ja päättyy 31.3.2017

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: LAPIN ELÄMYSTUOTANTO OYHOUSE OF LAPLAND

Organisaatiotyyppi: Suuryritys

Y-tunnus: 1544440-5

Jakeluosoite: Valtakatu 21

Puhelinnumero: +35840861114940

Postinumero: 96200

Postitoimipaikka: ROVANIEMI

WWW-osoite: www.houseoflapland.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Tarssanen Sanna

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: sanna.tarssanen(at)houseoflapland.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +35840861114940

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on ottaa käyttöön soveltuvat, Big Dataa hyödyntävät markkinoitiautumatiikan työkalut Lapin aluemarkkinoinnissa ja näin rakentaa edellytyksiä digitaalisen markkinoinnin hyödyntämiselle laajemmin Lapissa. Toimenpiteet: Rakennetaan räätälöityvä verkkopalvelu, otetaan käyttöön soveltuvat markkinointiautomatiikkaohjelmistot sekä digitaalisen analytiikan sovellukset ja toteutetaan digitaalisia markkinointipilotteja, joiden pohjalta järjestelmää kehitetään edelleen. Tulokset: Gateway to Lapland -tyyppinen verkkopalvelu, päivittyvä asiakastietojärjestelmä sekä tehokkaan henkilökohtaisen viestinnän mahdollistavat markkinointisovellukset optimoitunasuhteessa House of Laplandin toiminnan tavoitteisiin. Lisäksi osallistujien osaaminen digitaalisesta markkinoinnista kasva

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 304 830

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 303 595

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 381 040

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 379 494

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Rovaniemen

Kunnat: Rovaniemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Valtakatu 21

Postinumero: 96200

Postitoimipaikka: ROVANIEMI

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hanke vaikuttaa pitkällä tähtäimellä lapin vetovoimaan ja näkyvyyteen poikkitoimialaisesti.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeella otetaan käyttöön teknisisä sovelluksia (meidvaltainen ala) ja niityä sovelletaan markkinoinnissa ja viestinnässä (naisvaltainen ala) Hankkeen työntekijävalinnoissa huomiodaan tasa-arvonäkökulma.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeella otetaan käyttään sovelluksia, joita hyödynnetään Lapin markkinoinnissa.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ei vaikutusta
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Ei vaikutusta
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei vaikutusta
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei vaikutusta
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 2
Digitaalisaation voidaan kastoa vähentävän jätteitä pitkällä tähtäimella
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei vaikutusta
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 4
Maakunnan näkyvyys ja vetovoima on yksi kolmetsa tärkeimmistä alueen elinvoimaan vaikuttavasta tekijästä. Hanke lisää muuttajien, matkailjoiden, av-tuonatantojen ja yritysten kiinnostusta aluetta kohtaan.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 3
Pitkällä tähtäimellä hanke mahdollistaa palvelujen tehokkaamman markkinoinnin globaalisti.
Liikkuminen ja logistiikka 0 4
Pitkällä tähtäimelläa hanke edistää liikennettä maakuntaan.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 3
Pitkällä tähtäimella hankeen työkauilla luodaan edellytyksiä taloudellisen hyvinvoinnin kasvamiseen maakunnassa.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Ei
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Ei vaikutusta
Kulttuuriympäristö 0 3
Hankkeen työkaluilla tehdään kansainväilistä matkailumarkkinointia. Matkailojoiden kiinnostus on eräs kulttuuriympäristöjen säilyttämiseen vahvimmin vaikuttavista tekijöistä.
Ympäristöosaaminen 0 3
Hankeesssa käyttöön otetaavilla työkauilla viestitään mm. alueen ympäristöosaamisesta (Kaupan ja kumppanuksien edistäminen.)

9 Loppuraportin tiivistelmä

Tavoitteena oli, että digitaalisesta asiakaskokemuksesta muodostuu Lapin yhteisen markkinointi- ja viestintätalo House of Laplandin ja tätä kautta Lapin kilpailutekijä ja kustannustehokas työkalu yritysten toimintaympäristön pitkäjänteiselle kehittämiselle. Hankkeen tuloksena House of Laplandilla ja kumppaneilla on käytössään : 1) tehokkaat automatisoidut markkinoinnin ja viestinnän prosessit ja niiden vaatimat teknologiset sovellukset ml. räätälöityvä verkkopalvelu sekä 2) kilpailuetua tuottava, jatkuvasti päivittyvä, rikasta ja luokiteltua asiakastietoa sisältävä markkinoinnin automaatiojärjestelmä, joka mahdollistaa entistä tehokkaamman ja kohdennetumman digitaalisen viestinnän. 3) Henkilöstön ja kumppanien osaaminen digitaalisesta analytiikasta, työkaluista, asiakasviestinnästä ja asiakaskokemuksesta on kasvanut.