Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A70786

Hankkeen nimi: LUC turvallisuuden ennakoivan TKI-ohjelman rakentaminen

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2015 ja päättyy 30.9.2016

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Lapin ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2528792-5

Jakeluosoite: Jokiväylä 11

Puhelinnumero: 0407355300

Postinumero: 96300

Postitoimipaikka: Rovaniemi

WWW-osoite: http://www.lapinamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Eila Linna

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: TKI-päällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eila.linna(at)ulapland.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0407355300

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hanke toteuttaa rakennerahasto-ohjelman TL 2 erityistavoitetta 1 tutkimus-, osaamis ja innovaatiokeskittymien kehittämistä alueellisten vahvuuksien pohjalta. Tarkoitus on jatkaa uraauurtavaa, kansallisesti ja kansainvälisestikin tunnustettua turvallisuusverkostoyhteistyötä, jota edelleen kehitetään ja laajennetaan korkeakoulukonsernin sisällä ja ulotetaan myös Lapissa toimiviin tutkimuslaitoksiin.

Hankkeen tavoitteena on täydentää Lapissa tehtyä matkailun turvallisuuden kehittämistyötä sekä arjen turvaa -kehittämistyötä. Päämääränä on elinkeinojen häiriöttömän toiminnan turvaaminen sekä alueen ja sen yritysten kilpailukyvyn parantaminen.
Hankkeessa tehtävä tiedonkeruu ja verkoston rakentaminen tukee korkeakoulujen aluevaikuttavuutta ja tutkimuslaitoksen keskinäistä yhteistyötä. Yhteistyöllä pyritään korkeakouluissa ja tutkimuslaitoksissa olevan tiedon entistä parempaan hyödynnettänyyteen niin julkisen sektorin kuin alueen yritystenkin toiminnassa. Tavoitteena on lisätä eri toimijoiden t&k&i yhteistyötä turvallisuuden viitekeehyksessä alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.
Tavoitteen on myös kansainvälisen rahoituksen (esim. Horizon 2020)entistä parempi hyödyntäminen alueella.

Yhteistyö nivoo yhteen perustutkimuksen ja soveltavan tutkimuksen toimijat sekä linkittää korkeakoulut alueen elinkeinoihin ja julkisiin toimijoihin. Tki-ohjelman näkökulma on soveltavassa tutkimuksessa. Tki-ohjelmassa kuvataan korkeakoulukonsernissa ja Lapissa toimivissa tutkimuslaitoksissa oleva turvallisuusosaaminen, kartoitetaan alueen turvallisuustarpeet ja näiden yhdistelmänä kuvataan kehittämiskohteet ja niiden ratkaisut, jotka voidaan toteuttaa hankkeesta erillisillä toimenpiteilä.

Hankkeen toimenpiteet ovat:
1. Layn tiedekuntien ja Lapin amkin osaamisalojen turvallisuusosaamisen selvittäminen
2. Lapissa toimivien tutkimuslaitosten turvallisuusosaamisen selvittäminen
3. Lapin seutukuntien ja Lapin turvallisuusverkoston toimijoiden TKI-tarpeiden määrittely (työpajat alueilla)
4. Turvallisuuden TKI-ohjelman laatiminen
5. Tulevaisuuspaneelin muodostaminen

Hankkeen tuloksena syntyy monialainen tutkimus- ja kehittämistoimintaa linjaava ennakoiva tutkimus- ja kehittämisohjelma (tki-ohjelma) sekä turvallisuuden tulevaisuuspaneeli.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhmänä ovat Lapin yliopisto (tiedekunnat), Lapin amkin osaamisalat, Lapissa toimivat tutkimuslaitokset, Lapin seutukunnat sekä Lapin turvallisuusverkoston toimijat, turvallisuuteen ja hyvinvointiin liittyvät viranomaiset, Lapin liitto, Lapin alueen kunnat, järjestöt, yritykset, kansalliset sidosryhmät (sisäministeriö, ulkoministeriö) sekä EU-tason toimijat.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hanke toteutetaan avoimena verkostona ja tässä suunnitelmassa esitetyt teemat ja aiheet ovat vasta luonnostasolla. Ne ovat valikoituneet toimenpiteiden taustatyön yhteydessä osallistavan hankesuunnittelun työpajoissa (participatory approach) sekä työryhmätyöskentelyssä. Välillisinä kohderyhminä ovat kaikki alueen kansalaiset, järjestöt ja muut toimijat. Hankkeen innovatiivinen lähestymistapa ja LUC-tasolla älykkään erikoistumisen periaatteiden mukaan toteutuva yhteistyö mahdollistaa laajan osallistavuuden. Hanke tähtää konkreettisiin toimenpiteisiin ja ruohonjuuritason vaikuttavuuteen.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 58 509

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 53 475

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 78 012

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 71 300

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Kemi-Tornion, Itä-Lapin, Pohjois-Lapin, Torniolaakson, Tunturi-Lapin, Rovaniemen

Kunnat: Pelkosenniemi, Inari, Ylitornio, Pello, Ranua, Keminmaa, Savukoski, Rovaniemi, Kittilä, Posio, Sodankylä, Kolari, Enontekiö, Salla, Tornio, Simo, Muonio, Kemijärvi, Tervola, Utsjoki, Kemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Viirikankaantie 1

Postinumero: 96300

Postitoimipaikka: Rovaniemi

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Toimintaympäristö (korkeakoulut, tutkimuslaitokset sekä yritykset) ovat rakenteeltaan (miehet, naiset) tasapainossa.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hanke kohtelee miehiä ja naisia tasapuolisesti. Hankkeen valtavirtaistaminen on arvioitu käyttämällä suvauskonetta (www.lapinletka/pages/suvauskone), josta em. perustelu on saatu tuloksena.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteet eivät ole sukupuolisidonnaisia.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 3
Hankkeen toimenpiteet eivät ole luonnonvarojen käyttöön yhdistyviä. Vaikuttavat välillisesti elinkeinoelämän kautta.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 3
Hankkeen toimenpiteet eivät ole ilmastonmuutokseen yhdistyviä. Vaikuttavat välillisesti elinkeinoelämän kautta.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 3
Hankkeen toimenpiteet eivät ole luontoon ja sen käyttöön yhdistyviä. Vaikuttavat välillisesti elinkeinoelämän kautta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 3
Hankkeen toimenpiteet eivät ole maaperään ym. yhdistyviä. Vaikuttavat välillisesti elinkeinoelämän kautta.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 3
Hankkeen toimenpiteet eivät ole Naturaan yhdistyviä. Vaikuttavat välillisesti elinkeinoelämän kautta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 1 0
Hankkeen toiminnassa huomioidaan kierrätys
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Hankkeen toiminnassa energialähteiden käyttö ei ole merkittävässä asemassa
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 7
Hankkeessa tuotetun kehittämisohjelman mukaisten toimenpiteiden toteuttaminen parantaa yritysten toimintamahdollisuuksia ja niiden toiminnan laatua sekä kilpailukykyä
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 3 3
Hankkeen kohteena on osaamiseen littyvät toimenpiteet ja niiden hyödynnettävyyden sekä käytettävyyden parantaminen
Liikkuminen ja logistiikka 1 0
Hankkeessa järjestetään työpajat alueilla,ne hoidetaan etäyhteyksin tai matkustamiseen käytetään yhteiskuljetuksia soveltuvin osin
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 7
Hankkeen tuloksena olevan kehittämisohjelman toimenpiteiden toteuttaminen parantaa alueen asukkaiden hyvinvointia ja arjen turvaa.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Hankkeen toimenpiteet ja toteutus kohtelevat naisia ja miehiä tasa-arvoisesti.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurin yhdenvertaisuus toteutuvat hankkeessa kaikille tasapuolisesti
Kulttuuriympäristö 0 3
Hanke ei kohdistu kulttuuriympäristöhin.Vaikuttavat välillisesti elinkeinoelämän kautta.
Ympäristöosaaminen 0 3
Hankkeen toimenpiteet eivät liity ympäristöosaamiseen. Vaikuttavat välillisesti elinkeinoelämän kautta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hanke toteutti rakennerahasto-ohjelman TL 2 erityistavoitetta 1 tutkimus-, osaamis ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta. Hankkeen tarkoituksena oli jatkaa uraauurtavaa, niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin tunnustettua, turvallisuusverkostoyhteistyön kehittämistä. Hankkeen avulla laajennettiin yhteistyötä korkeakoulukonsernin sisällä ja ulotettiin verkoston toiminta Lapissa toimiviin tutkimuslaitoksiin. Hankkeessa tehty tiedonkeruu, verkoston rakentaminen ja uudet avaukset tukevat korkeakoulujen aluevaikuttavuutta ja tutkimuslaitoksen keskinäistä yhteistyötä. Yhteistyöllä lisätään korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten osaamisen hyödynnettävyyttä julkisen sektorin ja alueen yritysten toiminnassa.

Hankkeessa lisättiin eri toimijoiden t&k&i-yhteistyötä turvallisuuden viitekehyksessä alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.

Hankkeen toimenpiteitä olivat:
1. Lapin ammattikorkeakoulun osaamisalojen ja Lapin yliopiston tiedekuntien turvallisuusosaamisen selvittäminen
2. Lapissa toimivien tutkimuslaitosten turvallisuusosaamisen selvittäminen
3. Lapin seutukuntien ja Lapin turvallisuusverkoston toimijoiden TKI-tarpeiden määrittely (työpajat alueilla)
4. Turvallisuuden TKI-ohjelman laatiminen
5. Tulevaisuuspaneelin muodostaminen

Hankkeen tuloksena syntyi monialainen tutkimus- ja kehittämistoimintaa linjaava ennakoiva tutkimus-, kehitys- ja innovaatio-ohjelma (tki-ohjelma) sekä turvallisuuden tulevaisuuspaneeli. Tki-ohjelmassa kuvataan korkeakoulukonsernissa ja Lapissa toimivissa tutkimuslaitoksissa oleva turvallisuusosaaminen, alueen turvallisuustarpeet sekä näiden kahden yhdistelmänä kehittämiskohteet ja niiden ratkaisut, jotka voidaan toteuttaa hankkeesta erillisinä toimenpiteinä. Tulevaisuuspaneeli jäsennettiin turvallisuuden monitoimijaisesta verkostosta (”turvaverkostosta”) kehittämistyön näkyväksi kiteymäksi. Tulevaisuuspaneeli on toimintatapa ja foorumi, joka saa erilaisia ilmenemismuotoja muuttuvissa olosuhteissa. Turvallisuuden tulevaisuuspaneelin kokoonpano on joustava, mutta sen koordinoinnista vastaa Lapin ammattikorkeakoulu/MTI. Tulevaisuuspaneeli nostaa esille turvallisuuden teemoja, jotka ovat ajankohtaisia tai joiden arvellaan nousevan merkittäviksi ajureiksi yhteiskunnan muutoksessa sekä sisäisessä ja ulkoisessa toimintaympäristössä.