Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A70900

Hankkeen nimi: Savonlinna Destination - Visit Saimaa 2020 (SD2020)

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2015 ja päättyy 31.3.2017

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Savonlinnan Yrityspalvelut Oy

Organisaatiotyyppi: Muu julkisoikeudellinen oikeushenkilö

Y-tunnus: 2520006-8

Jakeluosoite: Puistokatu 1

Puhelinnumero: 015 527 4950

Postinumero: 57100

Postitoimipaikka: Savonlinna

WWW-osoite: http://www.savonlinnanyrityspalvelut.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: KOKKONEN PELLERVO

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: kehitysjohtaja, matkailu

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: pellervo.kokkonen(at)savonlinna.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 758 5472

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Tavoite

Savonlinnan ja Saimaan alueen matkailuyritysten kasvupotentiaalin hyödyntäminen erityisesti liiketoiminnan kansainvälistymisen kautta. Kehittämällä uusia matkailusesonkeja ja tuotekokonaisuuksia kohdennetusti tavoiteltaville asiakaskohderyhmille voidaan ulkomaisten matkailijoiden määriä kasvattaa merkittävästi. Tavoitteena on luoda asiakaslähtöiset ja ajanmukaiset tuotekokonaisuudet kohdemarkkinoita varten ja ottaa käyttöön asianmukaiset jakelukanavat - ensisijaisesti internet-jakeluun tukeutuen. Kehittämällä kärkituotteita (viestinnällisiä sisältöjä ja tuotekokonaisuuksia) Saimaan alueen kärkituotteiden osalta vahvistetaan kaikkien alueen toimijoiden tunnettuutta kohdemarkkinoilla ja Saimaan alueen matkailubrändiä. Hanke kehittää Visit Saimaa -yhteismarkkinointia Saimaan alueen vahvistamiseksi ja tuotetarjonnan kokoamiseksi ulkomaisten asiakkaiden kannalta kinnostaviksi kokonaisuuksiksi. Hankkeessa etsitään yhteistyömalleja koko Saimaan alueen kansainväliseen markkinointiin yhteistyössä Etelä-Karjalan maakunnan matkailutoimijoiden kanssa. Hanke toteuttaa Savonlinnan kaupungin strategiaa, Etelä-Savon maakuntaohjelmaa sekä Suomen kansallista matkailustrategiaa.

Toimenpiteet

Hankkeen toimenpiteet on suunniteltu yhdessä Miset Oy:n (rinnakkaishanke Visit Mikkeli) kanssa siten, että kehittämistoimenpiteiden tulokset ovat jalkautettavissa koko maakunnan alueella ja kansainvälisen markkinoinnin kustannukset jaetaan alueiden kesken puoliksi.

1. Itä-Savon yliopiston matkailun opetus- ja tutkimuslaitos toteuttaa asiakastutkimuksen, jolla valituilla kohdemarkkinoilla Keski-Euroopassa, Venäjällä ja Aasiassa tunnistetaan kuluttajien asiakasprofiilit, joiden avulla markkinointi osataan suunnata tehokkaasti. Profilointitutkimuksen pohjalta Saimaan alueen matkailutoimijoiden käyttöön syntyy näkemys sisältömarkkinoinnin strategiasta ja Saimaan kärkituotteista. Tuloksena ovat Visit Finlandin mallin mukaiset Saimaalle sovelletut markkina- (3) ja tuotekäsikirjat (5) tukemaan yritysten ja matkakohteiden markkinointityötä. Profiloinnin kautta tarkennetaan kuvaa myös tehokkaimmista sähköisistä jakelukanavista. Selvitetään Keski-Euroopan markkinoiden kannalta merkittävän ympäristömerkinnän ja vähähiilisyyden edistämismahdollisuudet.

2. Tuotekoordinaatio ja markkinointi kansainvälisillä markkinoilla. Rakennetaan ja vahvistetaan teema- ja sesonkikohtaisia yritysverkostoja ja näiden kanssa yhteistyössä Visit Saimaa-verkkopalveluun tehokkaita monikielisiä (EN, DE, RU, CN, JP) markkinointisisältöjä. Toteutetaan sesonkikohtaiset sähköiset markkinointikampanjat kohdemarkkinoille. Luodaan markkinoinnin johtamiseen ja seurantaan mittaristot, joiden avulla tuloksellisuutta seurataan. Käynnistetään tutkimustietoa ja käyttäjien tuottamaa sisältöä hyödyntävä Saimaa Moments-sisältömarkkinointi osana Visit Saimaa-sivustoa. Pilotoidaan Visit Saimaa tapahtumamatkailutuotteen yhteismarkkinointia kotimaassa. Savonlinnan oopperajuhlat koordinoi ja kehittää Visit Saimaa kulttuurimatkailutuotetta. Savonlinnan Seudun Matkailu Oy osatoteuttajana koordinoi sesonkituotteet ja kehittää niiden myyntiä.

3. Kansainvälisen myynnin kumppanuuksien vahvistaminen. Hankkeessa vahvistetaan kansainvälistä verkostoitumista ja haetaan kumppanuuksia Saimaan alueen kehittämiseen sekä kotimaassa että ulkomailla. Yhteistoiminnan hyötyjen varmistamiseksi etsitään toimintamalli, jolla Etelä-Savon ja Etelä-Karjalan matkailuyhteistyötä voidaan kehittää. Yhdessä Saimaan alueen toimijoiden kanssa osallistutaan matkailun myyntitapahtumiin Euroopassa, Venäjällä ja Aasiassa. Tavoitteena on kohteen ja tuotteiden esittelyn lisäksi löytää pitkäjänteiseen yhteistyöhön sitoutuvia matkanjärjestäjäkumppanuuksia Saimaan alueelle. Kehitetään Saimaan matkailun yhteistyöryhmän ja markkinointiryhmän työtä ja osallistutaan Saimaan alueen toimijoiden kanssa valtakunnallisiin matkailun kehittämistoimenpiteisiin (Finpro, VisitFinland).

4. Luodaan Sport, wellness ja outdoor -yritysverkosto Tanhuvaaran urheiluopistoon tukeutuen sekä sille kuluttajia kiinnostava tuotesalkku. Testataan tuotteita toteuttamalla markkinointipilotit sähköisessä markkinoinnissa, kotimaan myyntitapahtumissa sekä kesäsesongin aikaan Savonlinnan torilla.

5. Culture & Nature kulttuurimatkailu- ja tapahtumatuotteen kehittäminen (ks. 2). Savonlinnan Oopperajuhlat.

6. Projektihallinto. Hankepäällikkö osallistuu toimenpiteiden 2-5 toteutukseen ja koordinointiin sekä kutsuu koolle ohjausryhmän ja Visit Saimaa -johtoryhmän yhteistyössä Visit Mikkeli-hankkeen kanssa. Visit Saimaa-toimenpiteiden koordinointia tukemaan luodaan oma tietovarasto sekä osallistujia varten oma foorumi. Yleisölle tiedotetaan nettisivun/blogin kautta. Toiminnan seurantaa kehitetään mittaristo, johon hankkeen itsearviointi (ohjausryhmä) perustuu.

Hankkeen tuloksena luodaan syvään asiakasymmärrykseen perustuvan myynnin ja markkkinoinnin yhteinen ja avoin toimintamalli Saimaan alueelle. Saimaan tunnettuus ja tavoiteltujen kohdeasiakkaiden tavoittaminen varmistetaan tehokkaalla sisällöntuotannolla ja sähköisellä markkinoinnilla. Kansainvälisen vuorovaikutuksen kautta Visit Saimaa -alueella on hankkeen päättyessä toimiva yhteistyöverkosto pääkohdemarkkinoilla. Tehokkaalla markkinoinnilla saadaan Visit Saimaa- alueen ulkomaisten matkailijoiden määrät voimakkaaseen kasvuun ja lisätään yritysten matkailutuloa seurantajaksolla 2016-2019.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Liiketoiminnan ja osaamisen kasvua tavoittelevat matkailuyritykset Savonlinnassa, Etelä-Savossa ja Saimaan alueella sekä Saimaan matkailuliiketoiminnan potentiaaliset kumppanit kotimaassa ja ulkomailla: Matkanjärjestäjät, operaattorit.

Yhteinen ja tärkein kohderyhmä hanketoimijoille on kuitenkin asiakas/loppukuluttaja. Hankkeen toimenpiteiden tulee tähdätä ensisijaisesti asiakkaiden mielenkiinnon herättämiseen, asiakkaan prosessien helpottamiseen ja asiakastyytyväisyyteen.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Saimaan alueen matkailuyritykset. Vähittäiskaupan ja kuluttajapalvelujen alan yritykset Savonlinnassa.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 611 573

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 586 302

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 887 006

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 856 511

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Savo

Seutukunnat: Mikkelin, Savonlinnan

Kunnat: Mikkeli, Enonkoski, Rantasalmi, Savonlinna

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 1.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Analyysiä ei ole tehty. Ala on matkailuala on naisvaltainen ja naisia on eri tasoisissa tehtävissä.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa arvioidaan toimenpiteiden kohdentumisen tasapuolisuutta sukupuolinäkökulmasta ja huomioidaan sukupuolten tasapuolinen hankkeen johtamisessa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Päätavoite on matkailuliiketoiminnan ja matkailuyritysten kehitysedellytysten vahvistaminen, mikä ei sinänsä pidä sisällään tasa-arvon edistämistä.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 5 10
Hanke on perusluonteeltaan kestävän matkailun kehittämishanke ja hankkeessa edistetään ekosertifikaatin käyttöönottoa yrityksissä. Kestävyys ja ekologisuus on keskeinen osa matkakohteessa koettua asiakkaan lisäarvoa. Hankkeen kautta välittyvät asiakkaiden toiveet luovat painetta kestävän käytön suuntaan.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 7 10
Tehdään arviointi matkailutuotteiden co2-päästöistä ja kartoitus vähähiilisemmistä vaihtoehdoista lomailulle Saimaan alueella. Tuote- ja yrityskohtaisesti vaikutetaan tietoisuuteen päästöjen vähentämisestä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 3 4
Hanke tukee Saimaan alueen suojelun tarpeita ensisijaisesti välillisestä tuomalla esiin myös luonnon monimuotoisuuden taloudelliset ja sosiaaliset hyödyt.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 3 5
Lisää yrittäjien tietoisuutta ja opastaa toimenpiteisiin, jolla ekologinen kestävyys voi olla yrityksen tai yritysverkoston kilpailutekijä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 7
Viestitään kuluttajille luonnonarvoista ja suojelukohteista osana matkakohteen vetovoimaa. Huomioidaan tuotteistamisessa suojeluarvot ja tarvittaessa Natura-alueiden hoito- ja käyttösuunnitelmat.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 1 1
Hankkeeseen ei liity merkittäviä materiaali- tai laitehankintoja.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 5
Uusiutuvien energialähteiden käyttö huomioidaan matkailuyrityksen/-tuotteen kilpailutekijänä ympäristötietoisille asiakkaille. Lisää yritysten halukkuutta panostaa uusiutuvaan energiaan ja viestiä siitä asiakkaille.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 10
Hanke kohdistuu ensisijaisesti paikallisiin yrityksiin ja kärkiyritysten yhteistyökumppanien kautta kanavoi matkailutuloa paikallistalouteen.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 10
Ensisijaisissa matkailun kärkituotteissa aineettoman tuotteen ja palvelun osuus on keskeinen ja sen osuutta tuotteen kokonaishinnassa pyritään hankkeessa kasvattamaan elämystuotekehityksen menetelmiä soveltamalla.
Liikkuminen ja logistiikka 5 0
Kehittämällä kohteiden saavutettavuutta ja lisäämällä matkailuvolyymejä voidaan kehittää taloudellisesti ja ekologisesti kestävämpää liikkumista kuten joukkoliikennettä osana matkailuliikennettä
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 5
Hanke edistää kestävää ja vastuullista liiketoimintaa, jossa huolehditaan yrittäjien ja työntekijöiden hyvinvoinnista ja useimpien kehitettävien tuotteiden ideana on asiakkaan hyvinvoinnin edistäminen.
Tasa-arvon edistäminen 5 5
Hankkeessa toimitaan tasa-arvoisesti ja toimenpiteissä huomioidaan tasa-arvovaikutukset sekä yrityskentässä että kuluttajien osalta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 5
Hanke luo matkailukysynnän kautta elinvoimaisuutta paikallisyhteisöissä ja vaikuttaa siten välillisesti yhdenvertaisuuteen.
Kulttuuriympäristö 5 7
Matkakohteen kehityksessä kulttuuriympäristö on vaalittava resurssi, jonka suojeluun yritykset sitoutuvat. Tuotteet ja markkinointiviestintä nostavat esiin kulttuuriympäristön arvoa.
Ympäristöosaaminen 10 5
Yrityksissä edistetään ympäristösertifikaattien käyttöön ottamista ja siihen liittyen ympäristöystävällisten toimintamallien osaamista ja käyttöönottoa.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeessa Savonlinnan ja Mikkelin seutu kehittivät Visit Saimaa-yhteistyön puitteissa ulkomaan matkailutuotteita sekä myyntiä ja markkinointia pääkohdemarkkinoille saksankieliseen Eurooppaan, Venäjälle ja Aasiaan. Markkinalähtöisyyttä haettiin Itä-Suomen yliopiston toteuttamilla markkkinatutkimuksilla, jotka tiivistettiin helppokäyttöisiksi oppaiksi markkinoinnin toteutusta varten. Lisäksi hankkeessa kehitettiin 'culture & nature' tuotteita kansainvälisille markkinoille sekä 'sport, wellness & outdoor' -tuotteita kotimaan markkinoille. Hankkeessa tiivistettiin Visit Saimaa-konsortion yhteistyötä Visit Finlandin kanssa sekä luotiin yhteistyömallin Saimaan kansainväliseen matkailumarkkinointiin. Mukaan yhteistyöhön lähtivät kaupungit ja monet kunnat Etelä-Karjalasta ja Etelä-Savosta sekä Varkauden kaupunki Pohjois-Savosta.

Hankkeen pääasiallisia tuotoksia olivat ennätysmäinen määrä matkanjärjestäjävierailuja ja workshop esiintymisiä Keski-Euroopassa, Kiinassa ja Venäjällä. Ulkomaisia asiakkaita monipuolisesti palveleva Visit Saimaa-verkkopalvelu, ennätyksellinen kansainvälinen medianäkyvyys sekä online-markkinointikampanjat saksankielisellä markkinalla ja Kiinassa.

Hankkeen tuloksena syntyi Saimaalle kansainvälistä brändinäkyvyyttä ja merkittäviä kaupallisia kumppanuuksia osallistuville yrityksille. Visit Saimaa tavoittelee toimenpiteillä huomattavaa kansainvälisten matkailijoiden määrän kasvu. Vuoden 2016-2017 tilastojen perusteella trendi kääntyi laskevasta nousevaksi valituilla päämarkkinoilla. Merkittäviä ja näkyviä kaupallisia tuloksia odotetaan vuosina 2017-2019.