Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A70966

Hankkeen nimi: 6AIKA: MEDAIA - Median avoimet innovaatioalustat

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.10.2015 ja päättyy 31.10.2017

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Tampereen ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 1015428-1

Jakeluosoite: Kuntokatu 3

Puhelinnumero: 03 2452111

Postinumero: 33520

Postitoimipaikka: Tampere

WWW-osoite: http://www.tamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Perttu Heino

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Tutkimusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: perttu.heino(at)tamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0504012168

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Medaia-hankkeen tarkoituksena on uudenlaista liiketoimintaa synnyttävien media-alan avointen innovaatioalustojen kehittäminen ja verkostoiminen toisiinsa. Hankkeessa luodaan innovaatioiden yhteiskehittämisen uusia toimintatapoja Tampereella ja Helsingissä sekä pilotoidaan kansallista, erityisesti kansainvälisille markkinoille tähtäävää yhteiskehittelyä yritysten ja julkisen sektorin yhteistyönä. Hanke on samalla kaupunkikehittämisen pilotti, jossa luodaan yhteisiä malleja ja menetelmiä 6aika-ohjelman kaupunkiseutujen käyttöön. Hankepartnerit ovat TAMK ja Metropolia, ja yrityskumppani Yle. Hanke alkaa 1.10.2015 ja päättyy 30.9.2017.

HANKKEEN TAVOITTEET:
TAVOITE 1: Media-alan avoimen innovaatiotoiminnan toimintamallien kehittäminen.
Tavoitteena on Helsingin ja Tampereen vahvuuksia yhdistäen luoda valmiudet kansainvälisille markkinoille tähtäävien uudenlaisten media-alan tuotteiden ja palveluiden yhteiskehittelyyn yritysten ja julkisen sektorin yhteistyönä. Tavoitteena on vahvistaa media-alan yritysten ja korkeakoulujen yhteistyöverkostoa ja kehittää valtakunnallisesti sovellettavissa olevia toimintamalleja innovaatiotoiminnalle.
TAVOITE 2: Mediapoliksen innovaatioalustan valmiustason nostaminen kansainvälistymisen, uuden liiketoiminnan ja aineetonta arvoa luovan yhteiskunnallisen toiminnan lisäämiseksi. Tavoitteena on rakentaa yhteiskehittämiseen perustuva pilotointi-, kokeilu ja demonstraatioympäristö, jonka toiminnassa syntyy, kuten Mediapoliksen palvelurakenteessa kuvataan “uusia tarinoita” eli uusia konsepteja, tekniikoita ja palveluja yhteistuotannoilla. Tavoitteena on myös synnyttää monialaista innovaatiotoimintaa kestävän kaupunkikehityksen edistämiseksi yhteistyössä OmaTesoma 6Aika-hankkeen kanssa.
TAVOITE 3: Tavoitteena on kehittää ja tiivistää media-alan yhteistä, kansainvälisille markkinoille tähtäävää ja kestävää kaupunkikehitystä tukevaa innovaatiotoimintaa pääkaupunkiseudulla. Hankkeen mediapiloteissa tavoitteena on rakentaa siltoja tunnistettujen innovaatioalustojen välille ja jakaa hyväksi havaittuja käytäntöjä konkreettisella tavalla. Tavoitteena on myös synnyttää monialaista innovaatiotoimintaa kestävän kaupunkikehityksen edistämiseksi yhteistyössä Helsingin kapungin toimijoiden kanssa.

HANKKEEN TOIMENPITEET:
TOIMENPITEET 1: Nykytilan kartoitus pääkaupunkiseudun media-alan toimijakentästä innovaatiotoiminnan näkökulmasta. Tampereen seudun innovaatioalustojen toiminnan benchmarkkaus ja yhteistyö niiden kanssa. Kansainvälinen benchmarkkaus ja yhteistyön rakentaminen. Toimintamallien rakentaminen media-alan avoimelle innovaatiotoiminnalle. Kansainvälisen tapahtuman järjestäminen tulosten julkaisemiseksi.
TOIMEPITEET 2: Mediapoliksessa toteutetaan toimijoiden aktivointitapahtumat ja innovaatioalustan konseptin rakentaminen. Kartoitetaan innovaatiopalvelun ydintuottajat, asiakkaat ja tarpeet. Käynnistetään Mediapolis-innovaatiotapahtuma. Tutkitaan ja kokeillaan innovaatiotoiminnan malleja ja menetelmiä, jotka soveltuvat Mediapoliksen palvelurakenteen “uudet tarinat” -teemaan kohdistuvaan yhteiskehittämiseen. Pilotoidaan yhteiskehittelyssä syntyneitä Uudet tarinat -konsepteja. Ideoidaan ja pilotoidaan kestävän kaupunkikehityksen konsepteja.
TOIMENPITEET 3: Pääkaupunkiseudulla toteutetaan viisi kansainvälisille markkinoille tähtäävää mediapilottia, joiden teemat valitaan yhteistyössä muiden kuin media-alojen edustajien kanssa. Mukaan kutsutaan julkisen ja kolmannen sektorin toimijoita sekä kaupunkilaisia.

HANKKEEN TULOKSET:
TULOS 1: Kansainvälisille markkinoille tähtäävä media-alan toimijaverkosto. Nykytilan kuvaus media-alan avoimista innovaatioalustoista. Toiminnan pilotoinnin tulokset ja suositukset jatkotoiminnalle.Toimintamallit media-alan avoimelle kansalliselle innovaatiotoiminnalle. Media-alan innovaatiotoiminnan kansainvälinen tapahtuma.
TULOS 2: Mediapoliksessa tuloksena on yhteiskehittelyyn perustuvan innovaatiotoiminnan lisääntyminen ja selvitys- että kokemustietoon perustuva malli verkostomaisesti toimivalle yritysten ja tutkimus- ja koulutusorganisaatioiden innovaatioalustalle. OmaTesoma-hankeyhteistyössä lyhyellä aikavälillä tavoitellaan erityisesti media-alan ja kaupunkikehityksen toimijoiden lisääntynyttä tietämystä toisistaan, ja pilottien kautta myös jatkokehitykseen päätyviä konsepteja. Mediapoliksen malleja voivat hyödyntää pääkaupunkiseudun toimijat, ja pitemmällä aikavälillä muiden 6Aika-kaupunkien toimijat.
TULOS 3: Pääkaupunkiseudulla tuloksena on viisi avoimeen innovointiin perustuvaa mediapilottia yritysten, julkisen sektorin, korkeakoulujen ja kaupunkilaisten yhteistyössä. Hanke luo osaamista avoimeen innovointiin perustuvaan yhteistyöskentelyyn, joka lisää eri toimijoiden tietämystä toisistaan ja rakentaa yhteiskehittämisen malleja ja verkostoja. Työskentelytapa tukee alan murroksen tunnistamista ja uuden tiedon sisäistämistä ja oppimista. Monialaiset pilotit tukevat kestävää kaupunkikehittämistä. Jatkorahoitushakemukset parhaille piloteille. Syntyneitä malleja ja toimintatapoja voivat hyödyntää sekä Tampereen että pidemmällä aikavälillä muiden 6aikakaupunkien toimijat.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhmiä ovat pääkaupunkiseudun ja Pirkanmaan media-alan yritykset ja tutkimus- ja koulutusorganisaatiot.

Pääkaupunkiseudun hankkeen kohderyhmiä ovat media-alan pk-yritykset (esim. Satu ry:n jäsenyritykset) ja nk. ankkuriyritykset.
Tutkimus- ja koulutusorganisaatioista kohderyhmään kuuluvat TAMK, Aalto-yliopisto, Arcada, ja Haaga-Helia.

Mediapoliksen innovaatioalusta -hankkeen kohderyhmiä ovat:
Mediapolis-verkoston yritykset (isoimmat Yleisradio, Aito Media, Akun Tehdas)
Pirkanmaan elokuva-, video- ja televisioalan yritykset ja Tampereen pelialan ja tieto- ja viestintäteknologian alan (ICT) yritykset.
Muut Pirkanmaan luovien alojen yritykset (mainonta, muotoilu, soveltava taide)
Tutkimus- ja koulutusorganisaatioista kohderyhmään kuuluvat Metropolia, Tampereen yliopisto, Tampereen teknillinen yliopisto, Tampereen ammattikorkeakoulu ja Tampereen seudun ammattiopisto Tredu.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Mediapolis innovaatioalusta -hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat Tampereen muiden innovaatioalustojen toimijat kuten Finn-Medi ja Uusi Tehdas. Välillisiä kohderyhmiä ovat myös Tampereen kaupunki, ja muiden toimialojen yritykset ja organisaatiot, joiden kanssa rakennetaan kestävään kaupunkikehitykseen liittyviä pilotteja.

Pääkaupunkiseudulla välillisiä kohderyhmiä ovat myös muiden innovaatioalustojen toimijat ja Helsingin kaupunki sekä muiden toimialojen yritykset ja organisaatiot, joiden kanssa rakennetaan kestävään kaupunkikehitykseen liittyviä pilotteja.

Välillisiä kohderyhmiä ovat muiden 6Aikakaupunkien media alan toimijat: yritykset ja tutkimus- ja koulutusorganisaatiot.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 219 719

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 213 373

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 327 938

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 319 072

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pirkanmaa, Uusimaa

Seutukunnat: Tampereen, Helsingin

Kunnat: Vantaa, Nokia, Vesilahti, Orivesi, Lempäälä, Tampere, Pirkkala, Kangasala, Hämeenkyrö, Espoo, Helsinki, Ylöjärvi, Kauniainen, Pälkäne

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 2, joihin työllistyvät naiset 1

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Tilastojen mukaan (http://www.nordicom.gu.se/en/media-trends/media-statistics) miesten ja naisten osuus viestintätoimialoilla jakaantuu varsin tasaisesti (broadcasting, mainonta, kustannusalat) lukuunottamatta teknistä osaamista vaativia elokuva- ja televisiotuotantoja ja pelialaa, joissa enemmistö on miehiä. Hanke kohdistuu kuitenkin innovaatiotoimintaan, jossa naisten osuus on tunnistettu vielä liian pieneksi (Suomen kumppanuussopimus 2014-2020 https://www.tem.fi/files/38524/Kumppanuusopimus_VN_23.1.2014.pdf). Hankkeessa naisten osallistamiseen tuleekin kiinnittää erityistä huomioita. Metropolialla ja TAMKilla on lain edellyttämät tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmat, joita noudatetaan hankkeen toteutuksessa.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toiminnassa osallistetaan monenlaisia kohderyhmiä (sukupuoli, ikä, asiantuntemus) T&K-asiantuntijoista yritysten työntekijöihin ja loppukäyttäjiin. Naisten osallistumiseen ja osallistamiseen kiinnitetään erityishuomioita toimenpiteiden järjestelyissä.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Päätavoitteena on innovaatiotoiminnan kehittäminen. Innovaatioalustojen toimintaan kuitenkin osallistetaan monipuolisesti erilaisia toimijoita, myös loppukäyttäjiä.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 2
Hankkeella ei ole välitöntä vaikutusta luonnonvarojen käytön kestävyyteen. Välillisiä vaikutuksia syntyy hankkeeseen liittyvillä toimilla mm. resurssien järkevää käytön edistämällä. Hanke kohdistuu erityisesti digitaalisten tuotteiden ja palvelujen innovointiin. Innovaatiotoiminnassa huomioidaan kestävän kehityksen periaatteet.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 1 0
Hanke kohdistuu erityisesti digitaalisten tuotteiden ja palvelujen innovointiin. Innovaatiotoiminnassa huomioidaan kestävän kehityksen periaatteet.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei vaikutusta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei vaikutusta.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Ei vaikutusta.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei vaikutusta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 6 6
Innovaatioalustojen kehittämisen tavoitteena on uuden liiketoiminnan synnyttäminen, ja toimijoiden aseman vahvistaminen sekä kotimarkkinoilla että kansainvälisesti.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 7 7
Media-alan tuotteen ja palvelut ovat pääsääntöisesti digitaalisia. Digitalisoitumisen myötä media-alan osaamisella on kasvava rooli myös muiden toimialojen palvelujen kehittämisessä. Hankkeessa edistetään muille aloille suuntautuvaa innovointia, ja sitä kautta digitalisoitumiskehitystä.
Liikkuminen ja logistiikka 0 1
Digitaalisuus mahdollistaa eripaikkaisen yhteiskehittelyn ja yhteistyön.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 5
Innovaatioalustojen toimintaan osallistetaan erilaisia toimijoita, myös loppukäyttäjiä. Hankkeen OmaTesoma-yhteistyö ja linkitys Vallilan, Arabianrannan ja Pasilan alueiden kehittämiseen tähtää kestävää kaupunkikehitystä edistäviin ratkaisuihin.
Tasa-arvon edistäminen 3 3
Innovaatioalustojen toimintaan osallistetaan erilaisia toimijoita, myös loppukäyttäjiä.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 3 3
Innovaatioalustojen toimintaan osallistetaan erilaisia toimijoita, myös loppukäyttäjiä.
Kulttuuriympäristö 5 5
Hankkeen yhteistyö Tesoman, Vallilan, Arabianrannan ja Pasilan alueiden kehittämisessä tähtää kestävää kaupunkikehitystä edistäviin ratkaisuihin.
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei vaikutusta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

MEDAIA-hankkeen (1.10.2015-31.10.2017) tavoitteena oli kehittää media-alan avointa innovaatiotoimintaa Tampereella ja pääkaupunkiseudulla. Hankkeessa toteutettiin avoimeen innovointiin perustuen 13 nopeaa kokeilua, joissa luotiin uudenlaisia toimintamalleja ja kumppanuuksia yliopistojen, yritysten, julkisten organisaatioiden ja muiden organisaatioiden yhteistyölle. Kokeilujen lisäksi hankkeessa tehtiin taustatutkimusta ja kansainvälistä benchmarkkausta. MEDAIAn päätoteuttajat olivat TAMKin ja Metropolian median yksiköt yhteiskumppaninaan Yle.

Tampereella hankkeessa tavoitteena oli erityisesti 2014 perustetun Mediapoliksen innovaatiovalmiuden ja -toimintojen kehittäminen. Helsingissä kokeilut tähtäsivät yhteiskehittelyn mallien rakentamiseen korkeakoulujen, yritysten ja julkisen sektorin kesken. Hankkeen alussa pääkaupunkiseudulla tehtiin taustatutkimus, joka osoitti, että yritykset kaipaavat sekä tukea että lisää osaamista erityisesti ketterän innovaatiotoiminnan toteuttamiseen. Taustatutkimuksen kautta sekä Helsingissä että Tampereella kokeilut keskittyivät ketterän innovoinnin menetelmien soveltamiseen.

Kokeilut sijoittuivat erityisesti innovaatioprosessin alkupäähän ja erilaisten toimijaryhmien yhteen saattamiseen. Projektin kuluessa virtuaalitodellisuus ja muut uudet todellisuusteknologiat osoittautuivat lupaavaksi uudeksi liiketoiminta-alueeksi media-alalla. Kolme MEDAIAn kokeiluista liittyi virtuaalitodellisuuteen, ja hankkeessa onnistuttiin rakentamaan kansainvälistä ja kansallista verkostoa alan kehittämiseen liittyen. TAMK ja Metropolia jatkavat yhteistyötä virtuaalitodellisuuden alueella myös MEDAIA-hankkeen jälkeen.

Kahden vuoden aikana MEDAIAn toimenpiteisiin osallistui 54 yritystä, joista 21 osallistui MEDAIAN kokeiluihin. Yritysten lisäksi kokeiluihin osallistui toimijoita yli 20 muunlaisesta organisaatioista kuten yliopistoista ja julkiselta sektorilta. Hankkeessa kehiteltyjä menetelmiä on alettu soveltaa osallistuneiden korkeakoulujen opetustoimintaan. MEDAIA-hankkeen myötä on käynnistynyt kaksi uutta kehittämishanketta ja yksi koulutushanke.

MEDAIAn kokeilut ja tulokset kuvataan tarkemmin hankkeen loppujulkaisussa "MEDAIA – Experimenting Open Innovation in the Media Field", joka on ladattavissa TAMK julkaisuista http://bit.ly/MEDAIA.