Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A70979

Hankkeen nimi: KASVU -kansainvälistymishanke

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 31.8.2015 ja päättyy 31.5.2017

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: OSUUSKUNTA STUDIO KELKKA

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 2418041-3

Jakeluosoite: PL 656

Puhelinnumero: +358504018246

Postinumero: 20101

Postitoimipaikka: TURKU

WWW-osoite: www.studiokelkka.com

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Lapiolahti Ulla

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: osuuskunnan jäsen

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: ulla.lapiolahti(at)studiokelkka.com

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358504018246

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

KASVU on Studio Kelkan toteuttama kansainvälistymishanke. Hankkeen aikana yritys laajentaa kansainvälistä toimintaansa osallistumalla kv -messuille sekä uudistamalla digitaalista liiketoimintaansa. Studio Kelkka on kuosi- ja pintasuunnitteluun erikoistunut suunnittelutoimisto.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 34 500

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 34 336

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 34 500

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 34 336

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Varsinais-Suomi

Seutukunnat: Turun

Kunnat: Turku

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: PL 656

Postinumero: 20101

Postitoimipaikka: TURKU

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 5, joihin työllistyvät naiset 5

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 2.00, joihin työllistyvät naiset 2.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Analyysi tehty hakijan toimesta; ei ole käytetty asiantuntijapalveluita -Hanke edistää naistyöpaikkojen syntymistä - Hanke editää naisyrittäjyyttä ja naisjohtajuutta - Hanke edistää naistyöpaikkojen syntymistä tekstiili- ja vaatetusalalla, joka Suomessa haasteellinen
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen sukupuolinäkökulmana on naisnäkökulma. Kaikki osuuskunnan jäsenet ovat naisia
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Sukupuolten tasa-arvon edistäminen ei ole hankkeen päätavoite, mutta hankkeen toimenpiteillä on sukupuolinäkökulmasta tarkasteltuna vaikutuksia: naistyöllisyys, naisjohtajuus, naisyrittäjyys

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 1
- Yrityksen tuote on immateriaalinen - Digitaalisen kaupankäynnin lisääminen vaikuttaa positiivisesti ja vähetää luonnonvarojen käytön tarvetta Yrityksellä on Design From Finland -merkki, jonka yhtenä myöntämiskriteerinä kestävä kehityksen teemat
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 1
Yrityksen tuote on suurimmaksi osaksi immateriaalinen palvelu, hankkeen aikana immateriaalisuuden osuus nousee. Digitaaliset kauppatavat vähentävät logistiikkaa: maa- ja ilmarahtien määrää
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 1
Yrityksen tuote on suurimmaksi osaksi immateriaalinen palvelu, hankkeen aikana immateriaalisuuden osuus nousee. Digitaaliset kauppatavat vähentävät logistiikkaa: maa- ja ilmarahtien määrää
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 1
Yrityksen tuote on suurimmaksi osaksi immateriaalinen palvelu, hankkeen aikana immateriaalisuuden osuus nousee. Digitaaliset kauppatavat vähentävät logistiikkaa: maa- ja ilmarahtien määrää
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeella ei ole negatiivisia vaikutuksia eikä kuormitusta Natura 2000 - ohjelman kohteisiin
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 1
Yrityksen tuote on suurimmaksi osaksi immateriaalinen palvelu, hankkeen aikana immateriaalisuuden osuus nousee. Digitaalisen kaupankäynnin kehittäminen vähentää jätteen määrää. Kaikissa materiaalivalinnoissa suositaan uusiutuvia ja bio-hajoavia materiaaleja + esim. uusiokäyttö/ messumateriaalit
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 1
Yrityksen toiminta on vähän energiaa käyttävää verrattuna moneen muuhun alaan. hankkeen aikana käyttöönotettetut digitaaliset kauppatavat vähentävät energiankäytön tarvetta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 2
Hankkeella on työllistäviä vaikutuksia. Vaikutukset kohdistuvat erityisesti tekstiili- ja vaateteollisuuteen, jonka työllisyystilanne Suomessa on haasteellinen. Hankkeen toimenpiteet työllistävät myös välillisesti. Paikallista ja lähituotantoa suositaan.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 2
Yrityksen tuote on suurimmaksi osaksi immateriaalinen palvelu, hankkeen aikana immateriaalisuuden osuus nousee. Digitaaliset kauppatavat joita hankkeen aikana kehitetään ja otetaan käyttöön, ovat aineeton kaupankäyntitapa.
Liikkuminen ja logistiikka 0 1
+ Hankkeen aikana yrityksen tuotteen immateriaalisuuden osuus nousee + Digitaaliset kauppatavat vähentävät liikkumista ja logistiikkaa - kv messumatkat lisäävät liikkumista ja logistiikkaa
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 1
Hankkeella on työllistäviä vaikutuksia; myös välillisesti
Tasa-arvon edistäminen 0 1
Hanke edistää naisten ja miesten taloudellisen ja sosiaalisen tasa-arvoa. Positiivinen vaikutus naistyöllisyyteen ja johtajuuteen.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 1
Hankkeella on positiivisia yhteiskunnallisia vaikutuksia naisten asemaan työmarkkinoilla, johtotehtävissä ja yrittäjinä. Hankkeella on positiivisia vaikutuksia kulttuuri-identiteettiin: suomalaiseen designin menestys ja näkyvyys kansainvälisillä markkinoilla.
Kulttuuriympäristö 0 1
Hankkeella on positiivisia vaikutuksia kulttuuriperintöön ja sen arvostukseen. Hanke lisää suomalaisen designin/ suunnittelun näkyvyyttä ja näkyvyys puolestaan oman kulttuuriperinnön arvostusta.
Ympäristöosaaminen 0 1
Hanke lisää yrityksen ympäristöosaamista ja vahvistaa tietoisuutta. Liiketoiminnan kasvaessa ympäristöasiat ja kestävä kehitys on huomioitava entistäkin paremmin. Parhaimmillaan ja perustellusti esitettynä ne ovat kilpailuetu.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Studio Kelkka on kuosi- ja pintasuunnitteluun erikoistunut suunnittelutoimisto. Yritys on perustettu 2010 ja toiminut alusta alkaen kansainvälisesti. Syyskuussa 2015 Studio Kelkka käynnisti ELY- keskuksen osarahoittaman KASVU ¿ kansainvälistymishankkeen. KASVU -hankkeen päätavoite oli kasvattaa yrityksen kannattavuutta kansainvälistymisen avulla. Hankkeen aikana yritys osallistui seuraaville kansainvälisille sisustus- ja designalan messuille: Heimtextil Russia, Moskova; Heimtextil Frankfurt; Indigo MoOD, Bryssel; BITA - messut, Lontoo sekä Surtex- messut, New York. Lisäksi kehitettiin yrityksen digitaalista kaupankäyntiä ja myyntiagenttitoimintaa. Hanketyön tuloksena Studio Kelkan kansainvälinen liiketoimintamalli ja osaaminen kehittyivät, liikevaihto sekä suora vienti kasvoivat.