Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A71103

Hankkeen nimi: 6AIKA: Liikenteen reaaliaikaiset rajapinnat

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2015 ja päättyy 30.9.2017

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Tampereen Yliopisto

Organisaatiotyyppi: Yliopisto

Y-tunnus: 0155668-4

Jakeluosoite: Kanslerinrinne 1

Puhelinnumero: 03-355111

Postinumero: 33014

Postitoimipaikka: Tampereen yliopisto

WWW-osoite: http://www.uta.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Joensuu Johanna

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: johanna.joensuu(at)uta.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0440200386

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Liikenteen reaaliaikaiset rajapinnat -hanke toteuttaa 6Aika-strategian ja sen avoin data -teeman tavoitteita. Hankkeessa Tampere, Helsinki, Oulu ja Turku avaavat liikenteen reaaliaikaisia rajapintoja avoimen datan periaatteiden mukaisesti hyödyntäen yhteisiä ja yhdessä sovittuja ja kehitettyjä toimintamalleja, julkaisualustoja, lisenssimalleja ja standardeja. Tässä hankkeessa avattavat liikenteen reaaliaikaiset rajapinnat liittyvät seuraaviin liikenteen osa-alueisiin: tie- ja katuverkon kunnossapito, liikenteen ohjaus, julkinen liikenne ja pysäköinti.

Avoimen datan periaatteiden mukaan avatut reaaliaikaiset rajapinnat liikenteen järjestelmiin edesauttavat älyliikenteen palvelujen kehittämistä. Älyliikenteen ratkaisuilla voidaan parantaa ihmisten sujuvaa, turvallista ja ympäristöystävällistä liikkumista. Suomessa ja kansainvälisesti panostetaan voimakkaasti älyliikenteeseen kasvavien liikennemäärien ja kaupungistumisen aiheuttamien haasteiden ratkaisemiseksi.

Nyt avattavat liikenteen reaaliaikaiset rajapinnat luovat yrityksille uusia mahdollisuuksia kehittää entistä parempia ja uusia käyttäjäryhmiä palvelevia sovelluksia ja palveluita. Uusien innovaatioiden kautta, joita hankkeessa pilotoidaan nykyiset ja uudet yritykset voivat synnyttää kansainvälisestikin vientikelpoista liiketoimintaa. Kansainvälisesti katsoen älyliikenne on yksi kiinnostavimmista kasvualoista, jolla odotetaan tulevaisuudessa olevan hyvin merkittävä liiketoimintapotentiaali.

Hankkeeessa aktivoidaan yrityksiä kehittämään uutta liiketoimintaa kartoittamalla yritysten tarpeita, viestimällä avattavan datan mahdollisuuksista mm. avattavan datan roadmapin avulla ja järjestämällä kehittäjille ja yrityksile suunnattuja työpajoja ja sovelluskilpailuja. Aktivointitoimenpiteitä tehdään niin hanketasolla kohdistuen kaikkiin osallistuviin kaupunkeihin ja toisaalta kaupunki tasolla paikallisesti.

Reaaliaikainen ja tarkka tieto tavaroiden ja ihmisten liikkumisesta on tärkeää tutkimusaineistoa myös yliopistoille ja muille tutkimusorganisaatioille.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaiset kohderyhmät ovat pk-yritykset ja start-upit jotka hyödyntävät liikenteen avoimia rajapintoja ja reaaliaikaista liikennedataa liiketoiminnassaan.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välilliset kohderyhmät ovat:
- Tampereen, Helsingin, Oulun ja Turun kaupungit, jotka voivat hyödyntää toteutettavia rajapintoja myös omassa toiminnassaan, tai jotka saavat mahdollisuuden käyttää muiden osapuolten toteuttamia avoimia rajapintoja hyödyntäviä sovelluksia ja palveluita.
- Tutkimus- ja koulutusorganisaatiot, jotka hyödyntävät rajapintoja ja dataa tutkimuksessa sekä koulutuksessa.
- Kuntalaiset jotka voivat hyödyntää kaupunkien avaamaa dataa uusien sovellusten ja palveluiden muodossa.
- Eri tyyppiset kehittäjät ja kehittäjäyhteisöt, jotka voivat kehittää ja kokeilla omia sovellusideoitaan.
- Muiden kuutoskaupunkien kaupunkiseudut ja muut Suomen kunnat, joihin levitetään hankkeessa toteutettuja ratkaisuja, malleja ja kokemuksia.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 477 498

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 270 301

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 712 680

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 403 434

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pirkanmaa, Uusimaa, Varsinais-Suomi, Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Helsingin, Tampereen, Turun, Oulun

Kunnat: Oulu, Tampere, Turku, Helsinki

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Ei ole tehty analyysiä.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
ICT-alan miesvaltaisuus on tunnistettu asia ja tähän kiinnitetään huomiota hanketoiminnassa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Ei ole hankkeen päätavoitteena.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 7
Uudet älyliikenneratkaisut parantavat liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja edistävät luonnonvarojen kestävää käyttöä esim. vähentämällä paineita uusien teiden rakentamiseen.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 7
Uudet älyliikenneratkaisut vähentävät liikenteen CO2-päästöjä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 3
Uudet älyliikenneratkaisut vähentävät paineita esim. uusien teiden rakentamiseen, jolloin luonnolle jää enemmän tilaa myös kaupungeissa.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 3
Uudet älyliikenneratkaisut vähentävät liikenteen päästöjä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 3
Uudet älyliikenneratkaisut vähentävät paineita esim. uusien teiden rakentamiseen, jolloin rakentamispaineet Natura 2000 kohteissa ja niiden läheisyydessä pienenevät.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 5
Uudet älyliikenneratkaisut parantavat liikenteen ympäristöystävällisyyttä, energiatehokkuutta ja luonnonvarojen kestävää käyttöä, esim. tehostamalla kuljetuskaluston käyttöä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 5
Uudet älyliikenneratkaisut parantavat sähköisen liikenteen, esim. sähköautojen käytettävyyttä.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 9 0
Liikenteen reaaliaikaiset rajapinnat antavat uusia liiketoimintamahdollisuuksia paikallisille pk-yrityksille, jotka voivat kehittää uusia ratkaisuja myös vientimarkkinoille.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 9 0
Uudet älyliikenneratkaisut ovat useimmiten aineettomia tuotteita ja palveluita, esim. mobiili- tai verkkosovelluksia.
Liikkuminen ja logistiikka 9 0
Uusilla liikenteen reaaliaikaisiin rajapintoihin perustuvilla älyliikenneratkaisuilla on merkittävä positiivinen vaikutus liikkumisen ja logistiikan sujuvuuteen, turvallisuuteen ja ympäristöystävällisyyteen.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 7
Uudet älyliikenneratkaisut mahdollistavat erityisryhmien, esteettömyyden ja palveluiden saavutettavuuden huomioimisen paremmin liikenteen palveluissa.
Tasa-arvon edistäminen 0 3
Avoimet rajapinnat antavat mahdollisuudet tuottaa edullisia älyliikenneratkaisuja kaikille käyttäjäryhmille.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 3
Avoimet rajapinnat antavat mahdollisuudet tuottaa edullisia älyliikenneratkaisuja kaikille käyttäjäryhmille.
Kulttuuriympäristö 0 1
Ei merkittäviä vaikutuksia.
Ympäristöosaaminen 0 5
Älyliikenteen ratkaisut luetaan usein Cleantech sektorin osaksi, sillä ne edistävät liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja energia- sekä materiaalitehokkuutta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Liikenteen reaaliaikaiset rajapinnat –hankkeessa on 6Aika-strategian ja sen Avoin data ja rajapinnat -teeman mukaisesti avattu liikenteen reaaliaikaisia rajapintoja avoimen datan periaatteita noudattaen. Hankkeessa Helsinki, Tampere, Turku ja Oulu ovat yhteistyössä avanneet ja kehittäneet liikenteeseen liittyviä rajapintoja käyttäen yhdessä sovittuja toimintamalleja, julkaisualustoja, lisenssimalleja ja standardeja. Hankkeessa avatut liikenteen reaaliaikaset rajapinnat liittyvät seuraaviin liikenteen osa-alueisiin: tie- ja katuverkon kunnossapito, liikenteen ohjaus, julkinen liikenne ja pysäköinti.

Avoimen datan periaatteiden mukaan avatut rajapinnat liikenteen järjestelmiin edesauttavat älyliikenteen palvelujen kehittämistä. Älyliikenteen avulla voidaan parantaa ihmisten sujuvaa, turvallista ja ympäristöystävällistä liikkumista. Hankkeessa avattavat liikenteen reaaliaikaiset rajapinnat luovat yrityksille pohjan uusien palvelujen ja sovellusten kehittämiseksi nykyisten lisäksi uusille kohderyhmille. Hankkeessa pilotoitavista innovaatioista voidaan myöhemmin kehittää kansainvälisesti vientikelpoista liiketoimintaa. Kansainvälisesti katsoen älyliikenne on yksi kiinnostavimmista kasvualoista, jolla odotetaan tulevaisuudessa olevan hyvin merkittävä liiketoimintapotentiaali.

Hankkeessa on aktivoitu yrityksiä kehittämään uutta liiketoimintaa kartoittamalla yritysten tarpeita, viestimällä avoimen datan mahdollisuuksista sekä järjestämällä kehittäjille ja yrityksille suunnattuja työpajoja ja sovelluskilpailuja. Aktivointitoimenpiteitä on tehty niin hanketasolla kohdistuen kaikkiin kaupunkeihin ja toisaalta kaupunkitasolla paikallisesti. Reaaliaikainen ja tarkka tieto tavaroiden ja ihmisten liikkumisesta on tärkeää tutkimusaineistoa myös yliopistoille ja muille tutkimusorganisaatioille.