Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A71144

Hankkeen nimi: Rovaniemi Game Brewery

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2015 ja päättyy 31.12.2017

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: ROVANIEMEN KEHITYS OY

Organisaatiotyyppi: Keskisuuri yritys

Y-tunnus: 2007638-7

Jakeluosoite: Ainonkatu 1

Puhelinnumero: 0400185515

Postinumero: 96200

Postitoimipaikka: Rovaniemi

WWW-osoite: http://www.rovaniemenkehitys.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Jaakko Finne

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: yrityskehittäjä

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: jaakko.finne(at)rovaniemi.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400 185515

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Suomessa on paljon pelialan huippuosaamista, joka on hajaantunut eri alueille ja painottuu peli-kehityksen tekniseen ja graafiseen osaamiseen. Pelialalle syntyy huomattavan suuri määrä uusia yrityksiä jatkuvasti, mutta kehitettävää on esim. markkinoinnissa, liikkeenjohdossa sekä rahoituksessa. Pelialan kehittämiseksi on valmisteltu valtakunnallista yhteistyötä laajamittaisena eri alueiden kesken. Yhteistyön yleistavoitteena valtakunnallisesti on:
• kehittää hautomo- ja kiihdyttämötoimintaa
• jakaa hyviä käytäntöjä eri kehittäjien ja sidosryhmien välillä
• kartoittaa ja kontaktoida pelialan yrityksille soveltuvia kansainvälisiä ja kotimaisia julkisia ja yksityisiä rahoitusinstrumentteja
• luoda viitekehys, jossa myös rahoitukseen liittyvä neuvonta on saatavissa yritysten käyt-töön
• kehittää pelialan osaamista huomioiden eri kehitysvaiheissa olevien yritysten ja tiimien tarpeet
• markkinoida pelialan yhteisöä, siihen kuuluvia yrityksiä ja tiimejä sekä muita sidosryhmiä tai organisaatioita

On hyvin tärkeää, että Rovaniemi on voimakkaasti mukana kansallisessa pelialan ja start up- yritystoiminnan kehittämisessä. Rovaniemen vahvuus on erityisesti siinä, että meillä voimakas oppilaitosverkosto, josta löytyy monipuolista osaamista yritysten tarpeisiin. Jo nyt Lapin yliopisto, Lapin ammattikorkeakoulu sekä Lapin ammattioppilaitos ovat tehneet yhteistyötä pelialalla. Nyt näiden oppilaitosten pelialan koulutus ja osaaminen ovat siinä vaiheessa, että potentiaalia esim. peliklusterin syntymiselle on olemassa. Hankkeiden kautta on saatu hyvin liikkeelle uutta osaamista. Rovaniemen ja Lapin vahvuutena on myös se, että pelien sisältöön liittyy kansainvälisesti kiinnostavia aihealueita kuten esimerkiksi jouluteema, arktisuus, Lapin eksotiikka jne.
Tavoitteet
• Toimintaympäristön kehittäminen yritysten, oppilaitosten ja opiskelijoiden tarpeiden mukaiseksi
• Asiantuntijapalvelut ja osaamisen kehittäminen pelialan toimijoille yhteistyössä valtakun-nallisen verkoston kanssa
• Uusien start up-yritysten syntyminen
• Pitemmän aikavälin tavoitteena hanke osaltaan tukee kansainvälisesti kilpailukykyisen pelialan kehittymistä

Game Brewery- hankkeen toimenpiteet muodostuvat niistä tukipalveluista, jotka kohdistuvat erityisesti nuorille, kasvuhakuisille yrityksille sekä kehittävät erityisesti pelialan yritysten liiketoimintavalmiuksia. Toimenpiteet on ryhmitelty seuraavasti:
• Yhteistyö/ tukipalvelut/toiminnan kehittäminen
• Toimintaympäristön kehittäminen
• Kansallinen ja kansainvälinen verkostoituminen

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhmänä ovat laajasti kaikki kasvuhakuiset Start Up-yritykset, sisältäen myös pelialan idea- tai aloitusvaiheessa olevan yritystoiminnan. Osallistuvat yritykset voivat olla toimintaa suunnittelevia, aloittavia yrityksiä, liiketoiminnan suuntaa vaihtavia tai jo toimivia yrityksiä. Game Brewery keskittyy kuitenkin enimmäkseen kiihdyttämävaiheen toimintaan ja toimintaympäristön luomiseen. Toimenpiteet ovat kuitenkin avoimia kaikille kiinnostuneille toimialaa rajaamatta, hankkeessa pyritään edistämään Start Up- toimintaa monialaisesti. Esim. Peke-hankkeessa yhdistetään pelillisyyttä ja matkailua.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisiä kohderyhmiä ovat esim. sidosryhmät ja yhteistyökumppanit (Lapin yliopisto, Lapin AMK, Lapin ammattopisto) jne.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 142 951

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 135 370

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 238 252

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 225 618

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Rovaniemen

Kunnat: Rovaniemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 5, joihin työllistyvät naiset 3

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 18.00, joihin työllistyvät naiset 7.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 5, joista naisten perustamia 2

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 10.00, joista naisten perustamia 5.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Tehty sukupuolivaikutusten arviointi, jonka mukaan hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toimenpiteissä pyritään edistämään sukupuolten välilstä tasa-arvoa. Esim. peliteollisuus on kohtuullisen miesvoittoinen, mutta toimenpiteissä huomioidaan myös naisnäkökulma. Hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen, mutta pyritään edistämään uusien yritysten syntymistä tasapuolisesti.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 3 4
Kehitettävät tuotteet esim. pelialalla pohjautuvat digitaalisiin ratkaisuihin, ja tuotteiden jakelukanavat ovat sähköiset.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Ei vaikutusta
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei vaikutusta
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei vaikutusta
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 2 4
Digitaalisen jakelun myötä tulee esiin myös ekologinen näkökulma, tuotteissa ei synny jätteitä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei vaikutusta
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 4 4
Hankkeella pyritään monipuolistamaan paikallista elinkeinorakennetta sekä luomaan pohjaa uudelle yritystoiminnalle.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 6 3
Pelialalla syntyvät tuotteet ovat pääposin digitaalisia ja uudet yritykset voivat syntyä myös palveluiden/oman pääoman pohjalta.
Liikkuminen ja logistiikka 2 2
Pyritään kehittämään aikaan ja paikkaan sitomatonta kehittämistä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 2 1
Pelialalla on kartoitettu esim. pelillisyyden soveltamista hyvinvointimatkailuun, jolloin uusia aihioita toivotaan myös tältä sektorilta
Tasa-arvon edistäminen 2 2
Hankkeella pyritään edistämään tasavertaisesti uuden yritystoiminnan syntymistä.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei vaikutusta
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei vaikutusta

9 Loppuraportin tiivistelmä

- Projektin toiminta oli kaikkiaan hyvin käytännönläheistä ja konkreettista tekemistä yritysten kasvun mahdollistamiseksi. Uusia yrityksiä saatiin syntymään tuplasti tavoitteisiin nähden ja toimintaympäristöön saatiin merkittävästi lisää vauhtia. Useat yritykset saivat tehtyä ensimmäisen rahoituskierroksensa, jonka kautta kasvu on ollut mahdollista.