Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A71149

Hankkeen nimi: Digiverkot Venäjälle

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2015 ja päättyy 30.9.2016

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Mikkelin Ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2189312-7

Jakeluosoite: Patteristonkatu 3 D, PL 181

Puhelinnumero: 0153 5561

Postinumero: 50100

Postitoimipaikka: Mikkeli

WWW-osoite: http://www.mamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Merja Ryökäs

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: merja.ryokas(at)mamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0407375407

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Tavoitteet:
Digiverkot Venäjälle -hankkeen tavoitteena on aktivoida eteläsavolaisia pieniä palvelu- ja kaupanalan yrityksiä venäläisille asiakkaille suunnatussa markkinoinnissa digitaalisten välineiden hyödyntämiseen ja siihen liittyvään yritysten väliseen yhteistyöhön. Hanke tarjoaa pienille yrityksille sovellettavia työkaluja sähköisen median ja uudentyyppisen digitaalisuuden hyödyntämiseen markkinoinnissa. Tavoitteena on pienten palvelu- ja kaupanalan yritysten monipuolisen osaamisen ja tarjonnan digitaalisesti esille tuominen Etelä-Savossa vieraileville venäläisille. Osallistujayritysten digitaalisen markkinoinnin ymmärrys ja taso nousevat merkittävästi erityisesti Venäjän-kauppaan liittyen. Tavoitteena on parantaa alueen palvelutarjontaa ja kilpailukykyä sekä kasvattaa alueen matkailu- ja palvelutuloja.

Toimenpiteet:
Toimenpide 1. Selvitys yritysten lähtötasosta, tarpeista ja odotuksista liittyen digitaalisen markkinoinnin ja digitaalisten sovellusten kehittämiseen venäläisille asiakkaille
•Selvitys toteutetaan yrityskohtaisilla ja/tai ryhmähaastatteluilla, jotka ovat perustana seuraavien toimenpiteiden sisällön tarkentamisessa ja toteuttamisessa.
Toimenpide 2. Infotilaisuudet digitaalisen markkinoinnin mahdollisuuksista Venäjän-kaupassa
•Järjestetään kolme tilaisuutta eri paikkakunnilla Etelä-Savossa yhteistyössä yritystoimintaa tukevien organisaatioiden ja Team Finland Etelä-Savo -verkoston kanssa.
Toimenpide 3. Perehdyttävä osio: Venäläisille asiakkaille suunnatun digitaalisen markkinoinnin ja sen sovellusten osaamistason kehittäminen
•Keskeisenä toimintamuotona ovat työpajat, joissa ratkotaan em. haastatteluissa (toimenpide 1.) esille tulleita kysymyksiä. Työpajoja järjestetään neljä ja lisäksi seurantatapaaminen pienryhmissä.
•Työpajoissa selkeytetään yritysten kehittämistarpeet ja perehdytetään osallistujat digitaaliseen markkinointiin Venäjän-kaupassa ja markkinoinnissa venäläisille asiakkaille. Yrityksiä rohkaistaan selvittämään yhteistyömahdollisuuksia ulkopuolisten palvelujen, esim. käännösten ja tulkkausten hankkimisessa verkostoja hyödyntäen.
Toimenpide 4. Syventävä osio: Sähköisen markkinoinnin tehostaminen Venäjän-kaupassa uudenlaiseksi digitaaliseksi liiketoimintamalliksi
•Toimintamuotona on digiverstas, jossa sovelletaan erilaisia verkostokehittämisen menetelmiä ja toisilta oppimista. Digiverstaan kokoontumisia on viisi ja lisäksi järjestetään seurantatapaaminen pienryhmissä.
•Digiverstaan teemoja ovat mm. verkkokaupan perustaminen, jakelukanavien valinta ja suunnittelu, logistiikka, verkkokaupan asiakaspalvelu, venäläisten asiakkaiden käyttämät hakukoneet, sosiaalinen media Venäjällä ja sen hyödyntäminen markkinoinnissa, blogit ja arvostelusivustot Venäjällä, hakukonenäkyvyys Venäjällä, asiakkuuksien kehittäminen, riskien hallinta sähköisessä liiketoiminnassa. Aiheet täsmentyvät yritysten tarpeiden mukaan.
Toimenpide 5. Tietopaketti digitaalisen markkinoinnin sovelluksista Venäjän-kaupassa ja aiheeseen liittyvä osaajapooli.
•Pienille palvelu- ja kaupanalan yrityksille kootaan tietopaketti digitaalisesta markkinoinnista ja siihen liittyvistä sovelluksista olemassa olevaa materiaalia hyödyntäen. Tietopakettiin kuuluu kokemuksista ja käytännöistä laadittava ohjeistus, jota voidaan hyödyntää myös muilla toimialoilla.
•Kootaan Venäjän-kaupan digitaalisen markkinoinnin ja verkkokaupan osaajapooli pienten yritysten käyttöön.
•Yrityksiä ohjataan jatkopalveluiden ja sopivien rahoituslähteiden hyödyntämiseen.

Hankkeen valmisteluvaiheessa syksyllä 2014 aiesopimuksella hankkeeseen sitoutuivat seuraavat yritykset: Kaluste Marsalkka, Kelloliike V. Pylvänäinen Oy / Graaninkulta, Lastentarvike Muppela, Markkinointi Nordmech Oy, Mikkelin Kone ja Tarvike Ky, Mikkelin musiikkitarvike, Nykynainen, Päivänpaiste, RM-Wauhtipyörä Ky, Sisustusstudio Vitriini, T-Safe turvakoulutus Ky / Patikka, Urheilu Tenhunen Ky. Yritysten tilannemuutosten takia em. yritykset eivät voineet lähteä mukaan hankkeeseen keväällä 2015, paitsi Kaluste Marsalkka. Syksyllä 2015 hankkeeseen sitoutuivat seuraavat yritykset: Kaluste Marsalkka; Sirun Liivinsoppi/S Sykähdyttävä Oy; Tarjan MuotiPuoti Oy; Ski Tornimäki Oy; Muotikuu Oy; Mikkelin Uusi Apteekki; Korumo Jewelry Oy ja T:mi Mökkitalkkari Veikko Pyykkönen. Lisäksi keväällä 2016 hankkeeseen tuli mukaan kaksi yritystä: Kauneushuone Kirsi Ritosalo ja SBW-Tuote Oy.

Tulokset ja vaikutukset:
Digiverkot Venäjälle -hanke tuo lisäarvoa Etelä-Savon älykkään erikoistumisen strategiaan ja ja täydentää esimerkiksi Digimi ry:n palveluja. Hanke jatkaa Etelä-Savon 2010-2015 innovaatiostrategian mukaisesti yritysten osaamisen kehittämistä.
Hankkeen toimenpiteiden kautta pieniä palvelu- ja kaupanalan yrityksiä on aktivoitu arvioimaan ja hyödyntämään digitaalista markkinointia ja siihen liittyvä ymmärrys on lisääntynyt kohdeyrityksissä. Osallistujayrityksille on yhdessä muokattu työkalut oman digitaalisen markkinoinnin osaamisen kehittämiseen Venäjän-kaupassa. Verkostomainen yhteistyö yritysten välillä on lisääntynyt, mikä mahdollistaa esim. sähköisen kauppapaikan luomisen. Pienten palvelu- ja kaupanalan yritysten Venäjän-kauppaan ja digitaalisiin sovelluksiin liittyvä osaamisen taso kohoaa, ja niiden käsitys venäläisten asiakkaiden tavoittamisesta kustannustehokkaasti paranee. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että yritysten digitaalisen markkinoinnin palveluprosessien toteuttaminen sujuvoituu, asiakkuuksien hallinta paranee, palveluntarjoajien väliset yhteydet tiivistyvät, myynnin ja markkinoinnin sekä palveluosaamisen työkalut päivittyvät ja keinot oman tunnettuuden lisäämiseen kehittyvät.
Yritykset saavat käyttöönsä tietopaketin digitaalisen markkinoinnin sovelluksista Venäjän-kaupassa. Lisäksi yrityksille kootaan Venäjän-kaupan digitaalisen markkinoinnin ja verkkokaupan osaajapooli. Hankkeessa laadittavien ohjeistusten avulla yritykset saavat eri toimialoille sovellettavissa olevan rungon toimintasuunnitelmaksi Venäjälle suuntautuvaan digitaaliseen markkinointiin. Digitaalisten välineiden ja sovellusten hyödyntäminen markkinoinnissa helpottaa palveluiden saatavuutta, mikä lisää alueen vetovoimaa ja venäläisasiakkaiden määrää.
Venäjä-liiketoiminnan osuus osallistujayritysten liikevaihdosta kasvaa keskimäärin 10 % kolmen vuoden aikana. Venäläisten asiakkaiden määrä pienissä palvelu- ja kaupanalan yrityksissä lisääntyy keskimäärin 5 % vuodessa hankkeen ensimmäisen toteutusvuoden jälkeen. Tämä vaikuttaa positiivisesti myös alueen työllisyyteen ja kilpailukykyyn.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

a) varsinaiset kohderyhmät
Hankkeen ensisijaisena kohderyhmänä ovat eteläsavolaiset pienet palvelu- ja kaupanalan yritykset, joilla ei juurikaan ole kokemusta venäläisistä asiakkaista, mutta jotka haluavat kehittää digitaalista markkinointia saadakseen venäläisiä asiakkaita. Kohderyhmään kuuluvat pienet yritykset voivat olla esim. seuraavilta toimialasektoreilta: vähittäiskaupan erikoisliikkeet, rakentaminen, remontointi, sisustus, kiinteistönhuolto, kiinteistövälitys, lakiasiaintoimistot, terveys ja hyvinvointi, kuljetus, luovat alat sekä muut paikallispalvelut, joita venäläiset asiakkaat saattavat tarvita Suomessa käydessään.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisesti hankkeesta hyötyvät alueen kunnat yritystoiminnan kehittymisen myötä sekä yritystoimintaa edistävät organisaatiot.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 101 820

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 81 749

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 156 500

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 131 849

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Savo

Seutukunnat: Mikkelin, Savonlinnan, Pieksämäen

Kunnat: Mäntyharju, Hirvensalmi, Pertunmaa, Rantasalmi, Pieksämäki, Kangasniemi, Puumala, Enonkoski, Mikkeli, Sulkava, Heinävesi, Joroinen, Savonlinna, Juva

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 2, joihin työllistyvät naiset 1

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Toteuttamiemme Venäjä-osaamisen kehittämishankkeiden seurantojen perusteella voidaan todeta, että eri sukupuolilla on ollut yhtäläiset mahdollisuudet osallistua kehittämistoimiin ja tasa-arvo on toteutunut myös osallistujien sukupuolijakaumassa. Vähän yli puolet osallistujista on ollut naisia. Tämä on hyvä tulos, koska Venäjän-vienti mielletään yleensä miehiseksi alaksi. Hankkeessa on mukana toimialoja, joista osa on perinteisesti ollut naisvaltaisia ja osa miesvaltaisia, ja tämä vahvistaa eri sukupuolten yhtäläistä osallistumismahdollisuutta hankkeeseen.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Valtavirtaistaminen näkyy kaikissa hankkeen toteutusvaiheissa. Toteuttaja- ja ohjausryhmässä, asiantuntijoissa ja osaajapoolissa ovat edustettuina molemmat sukupuolet. Lähtökohtaisesti yritykset määrittävät hankkeen toimenpiteisiin osallistuvat henkilöt, mutta mahdollisuuksien mukaan sukupuolten tasa-arvo huomioidaan valinnoissa. Hankkeen arvioinneissa yhtenä kriteerinä on tasa-arvonäkökulma. Hanke edistää aktiivisesti sukupuolten tasa-arvoa tarjoamalla tukea digitaaliseen markkinointiin pienille palvelu- ja kaupanalan yrityksille. Työpajoissa ja digiverstaassa hyödynnetään persoonakohtaisia ja sukupuolisidonnaisia vahvuuksia. Tietopaketissa ja selvityksessä digitaalisen markkinoinnin sovelluksista Venäjän-kaupassa huomioidaan ne seikat, jotka edistävät sukupuolten tasa-arvoa ja valtavirtaistamista.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite on digitaalisen markkinoinnin osaamisen kehittäminen ja tehokkaampi hyödyntäminen Venäjän-kaupassa pienissä palvelu- ja kaupanalan yrityksissä, missä molemmilla sukupuolilla on yhtä tärkeä rooli.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 4 7
Hankkeessa kehitetään digitaalista markkinointia ja siihen liittyvien sovellusten hyödyntämistä Venäjän-kaupassa ja markkinoinnissa venäläisille asiakkaille. Tällaisten uusien teknologioiden hyödyntäminen edistää kestävää kehitystä ja hankkeen seurauksena kestävän kehityksen toimintatavat jokapäiväistyvät osallistujayrityksissä. Työpajoissa ja digiverstaassa pyritään vaikuttamaan yritysten kestävään kehitykseen ja sen huomioimiseen liittyviin asenteisiin osana yrityksen kilpailukyvyn parantamista. Venäläisten asiakkaiden keskuudessa Suomi mielletään kestävän kehityksen mallimaaksi, ja tämä asema on yksi palveluiden ja liiketoiminnan kehittämisen mahdollisuuksia.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 4
Digitaalinen markkinointi ja siihen liittyvien sovellusten edistäminen markkinoinnissa on hankkeen päätavoite.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 1
Hankkeen luonteen vuoksi sen toiminta ei kohdistu suoranaisesti kasvillisuuteen, eliöihin ja luonnon monimuotoisuuteen.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 1
Hankkeen luonteen vuoksi sen toiminta ei kohdistu suoranaisesti pinta- ja pohjavesiin, maaperään, eikä ilmaan (eikä kasvihuonekaasujen vähenemiseen).
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 1
Hankkeen luonteen vuoksi sen toiminta ei kohdistu suoranaisesti Natura 2000 -ohjelman kohteisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 2 6
Hankkeessa pyritään vaikuttamaan vähentävästi jätteiden määrään käyttämällä uusia digitaalisia sovelluksia markkinoinnissa ja palveluiden kehittämisessä. Työpajoissa ja digiverstaassa kannustetaan yrityksiä kehittämään ratkaisuja ja palveluita, jotka edistävät materiaalien hyötykäyttöä ja energia- sekä materiaalitehokkuutta.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 5
Digitaalinen markkinointi ja siihen liittyvien sovellusten edistäminen on hankkeen päätavoite. Digitaaliset sovellukset ja ratkaisut ovat usein myös energiatehokkaita.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 9 9
Hanke luo perustaa yritysten kasvulle ja työllistämiselle sekä taloudelliselle vakaudelle tukemalla niiden venäläisille asiakkaille suunnattuja digitaalisia palveluita ja markkinointiratkaisuja. Uusien menetelmien ja yritysten paikallisten yhteistyömuotojen hyödyntäminen tarjoaa mahdollisuuksia digitaalisten markkinointipalveluiden ja tuotteiden kehittämiseen venäläisille asiakkaille resursseja säästäen ja kestävää kehitystä tukien.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 7 8
Kootaan Venäjän-kaupan digitaalisen markkinoinnin ja verkkokaupan osaajapooli pienten yritysten käyttöön. Digitaalisen markkinoinnin kehittämisessä Venäjän-markkinoita varten hyödynnetään pienryhmämenetelmiä ja toisilta oppimista sekä tuetaan verkostoitumista ja hiljaisen tiedon levittämistä.
Liikkuminen ja logistiikka 2 5
Digitaalinen markkinointi ja siihen liittyvien sovellusten edistäminen on hankkeen päätavoite.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 7 8
Hankkeessa edistetään yhdenvertaisuutta työpajoissa ja digiverstaassa, joissa yhtenä toimintamuotona on yritysten välisen toisilta oppimisen ja vertaistuen edistäminen. Hankkeen kehittämistoimenpiteet parantavat Venäjä-tiedon saatavuutta ja tukevat kasvua ja työllisyyttä maakunnassa.
Tasa-arvon edistäminen 4 8
Digitaalisen markkinoinnin kehittämisessä tarjotaan molemmille sukupuolille yhtäläiset valmiudet Venäjän-kaupassa toimimiseen ja sen kehittämiseen sekä nais- että miesvaltaisilla toimialoilla.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 4 8
Hankkeen ansiosta venäläisiin ja venäläiseen toimintakulttuuriin liittyvät ennakkoluulot vähenevät. Asenteet venäläisiä kohtaan muuttuvat myönteisimmiksi, ja suvaitsevaisuus lisääntyy.
Kulttuuriympäristö 1 4
Hankkeen luonteen vuoksi sen toiminta ei suoranaisesti kohdistu kulttuuriympäristöön, mutta ns. kivijalkaliikkeet kuuluvat olennaisesti kaupunkirakenteeseen isojen kauppakeskusten lisäksi.
Ympäristöosaaminen 1 6
Yrityksiä kannustetaan digitaalisen markkinoinnin kehittämisen rinnalla ympäristöosaamisen ja -tietoisuuden vahvistamiseen. Ympäristötietoisuuden lisääntyminen on nouseva trendi venäläismatkailijoiden keskuudessa.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Digiverkot Venäjälle -hankkeen tavoitteena oli aktivoida eteläsavolaisia pieniä palvelu- ja kaupanalan yrityksiä venäläisille asiakkaille suunnatussa markkinoinnissa digitaalisten välineiden hyödyntämiseen ja siihen liittyvään yritysten väliseen yhteistyöhön. Huomiota kiinnitettiin erityisesti sellaisiin yrityksiin, joilla ei aiemmin ole juurikaan ollut venäläisiä asiakkaita. Hanke tarjosi pienille yrityksille sovellettavia työkaluja sähköisen median ja uudentyyppisen digitaalisuuden hyödyntämiseen markkinoinnissa.

Hankkeen toiminta:

1. Selvitys osallistujayritysten lähtötasosta, tarpeista ja odotuksista
Aluksi selvitettiin haastatteluilla osallistujayritysten lähtötaso, tarpeet ja odotukset liittyen digitaalisen markkinoinnin ja digitaalisten sovellusten kehittämiseen venäläisille asiakkaille. Haastattelut olivat perustana seuraavien toimenpiteiden sisällön tarkentamisessa ja toteuttamisessa.

2. Kehittämisohjelma: työpajat ja digiverstaat
Hankkeen kehittämisohjelmassa toteutettiin kahdeksan työpajaa, joissa keskityttiin seuraaviin aihealueisiin: venäläinen asiakkaana, tehokkaat nettisivut, sosiaalinen media Venäjällä ja sen hyödyntäminen markkinoinnissa, verkkokauppa, tuotteistaminen ja palvelujen kehittäminen, digitalisaation mahdollisuudet pienille yrityksille, parhaita käytäntöjä ja kokemuksia yrittäjien välisestä yhteistyöstä, kehittämis- ja rahoituspalvelut kansainvälistyville yrityksille, kielipaja - käytännönläheistä tukea venäjänkielisten asiakkaiden palveluun.
Kehittämisohjelman digiverstaissa keskityttiin yrityskohtaisiin toimenpiteisiin. Osallistujayritysten nettisivuja ja sähköistä markkinointiaineistoa kehitettiin kohderyhmänä venäjänkieliset asiakkaat. Lisäksi toteutettiin muita konkreettisia tukitoimenpiteitä, esimerkiksi käännettiin yritysten nettisivujen tekstejä venäjäksi, koottiin toimialakohtaisia suomi-venäjä -palvelusanastoja, autettiin verkkokaupan suunnittelussa ja annettiin teknistä tukea sitä tarvitseville yrityksille.
Digiverkot Venäjälle -ohjelma perustettiin Optima -verkko-oppimisympäristöön, jonne tuotettiin työpajojen aineistot ja kuvatallenteet sekä oheisaineistoa osallistujayritysten käyttöön. Tietoja täydennettiin ja päivitettiin hankkeen toimenpiteiden edetessä.

3. Lyhytkestoiset tilaisuudet
Hankkeessa toteutettiin seuraavat lyhytkestoiset tapahtumat:
-Osaamisella ja myynnillä tulosta! - yrittäjien aamukahvitilaisuus
-Tietoturva osaksi liiketoimintaa -tietoisku
-Invoice-kaupan käytännöt -tietoisku
-Sähköinen markkinointi ja myynti -valmennus

4. Digiverkot Venäjälle - tietopaketti ja asiantuntijapooli
Tietopakettiin ja asiantuntijapooliin kerättiin tietoa eri aihealueista ja asiantuntijatahoista sekä työstettiin myös venäjän kielen opas, joka auttaa venäjänkielisten asiakkaiden kohtaamisessa ja palvelemisessa yrityksissä.
Lisäksi osallistujien toiveesta koottiin Invoice-kaupan ohjeet ja laadittiin Invoice-kaupan myyntitosite sekä tarra.

Osallistujilta kerättyjen palautteiden ja toteutettujen arviointikyselyjen perusteella he ovat olleet varsin tyytyväisiä hankkeen toimenpiteisiin ja kokeneet saaneensa niistä käytännönläheistä hyötyä sekä tukea.

Tulokset:

Työpajoilla, digiverstailla ja infotilaisuuksilla on aktivoitu pieniä palvelu- ja kaupanalan yrityksiä hyödyntämään digitaalista markkinointia. Siihen liittyvä ymmärrys on lisääntynyt osallistujayrityksissä. Yrityksille on yhdessä muokattu työkaluja oman digitaalisen markkinoinnin osaamisen kehittämiseen Venäjän-kaupassa. Yritysten Venäjän-kauppaan ja digitaalisiin sovelluksiin liittyvä osaamisen taso on kohonnut.

Yrityskohtaisten toimenpiteiden tuloksena yrityksillä on venäjänkieliset nettisivut, sähköinen markkinointimateriaali ja toimialakohtaiset palvelusanastot venäjäksi. Osassa yrityksistä myynnin ja markkinoinnin sekä palveluosaamisen työkalut ovat päivittyneet ja keinot oman tunnettuuden lisäämiseen kehittyneet.

Hankkeen osallistujamäärässä ei päästy tavoitteeseen, mihin vaikuttivat hankkeesta kiinnostuneiden yritysten muuttuneet tilanteet ja osaltaan myös Venäjän heikentynyt taloustilanne, lähinnä heikentynyt ruplan kurssi. Osallistujayrityksistä lähes kaikki olivat mikroyrityksiä, joilla oli rajalliset resurssit ja valmiudet toteuttaa kehittämistoimia suunnitellun aikataulun mukaisesti. Hakemuksessa oli tavoitteena, että venäläisten asiakkaiden määrä osallistujayrityksissä lisääntyy keskimäärin 5 % vuodessa hankkeen ensimmäisen toteutusvuoden jälkeen. Tämän tavoitteen toteutuminen on todennettavissa myöhemmin.

Hankkeessa koottu tietopaketti ja asiantuntijapooli auttaa venäjänkielisten asiakkaiden kohtaamisessa ja palvelemisessa laajemminkin. Se on julkaistu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun verkkosivuilla: http://www.xamk.fi/tutkimus-ja-kehitys/digiverkot-venajalle/

Yritykset ovat saaneet käyttöönsä myös Invoice-kaupan ohjeet, myyntitositteen ja tarran.

Yritykset ovat saaneet tietoa jatkopalvelujen ja sopivien rahoituslähteiden hyödyntämisestä.

Lisäksi hankkeessa syntyi idea digitaalisesta ostosseikkailusta venäläisille matkailijoille. Ideaa jatkokehitetään GAME ON -hankkeessa (ESR, Etelä-Savon ELY-keskus; toteuttaja: Mikkelin ammattikorkeakoulun Pienyrityskeskus).