Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A71170

Hankkeen nimi: Uutta luovat maakunnat

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 4.9.2014 ja päättyy 30.6.2019

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Pirkanmaan Liitto

Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä

Y-tunnus: 0828308-4

Jakeluosoite: PL 76

Puhelinnumero: 03 248 1111

Postinumero: 33201

Postitoimipaikka: Tampere

WWW-osoite: http://www.pirkanmaa.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: HYKKÖNEN ELINA

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Ohjelmajohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: elina.hykkonen(at)pirkanmaa.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 03 248 1228

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteet liittyvät kolmeen toisiaan tukevaan kokonaisuuteen: alueellisen ja ylimaakunnallisen innovaatiotoiminnan ja verkostoitumisen tukemiseen, rakennerahastotoiminnan vaikuttavuuden ja sen tunnettuuden lisäämiseen sekä EAKR-hanketoiminnan tavoitteellisuuden ja laadukkuuden varmistamiseen.

Innovaatiotoiminnan ja verkostoitumisen tukemisen keskeisinä toimina hankkeessa ovat ylimaakunnalliset, pk-yrityksille, tutkimus- ja koulutusorganisaatioiden edustajille suunnatut tilaisuudet EAKR-ohjelman keskeisiin tavoitteisiin liittyen. Tilaisuuksien aiheena ovat mm. tehokas hankkeiden tuloksista viestiminen, vähähiilisen yhteiskunnan edistäminen hanketoiminnalla, innovaatiotoiminnan tilannekuva ja tiedolla johtaminen.

Hankkeen benchmarkkaus-matkoilla tarjotaan muiden maakuntien edustajille mahdollisuuksia tutustua naapurimaakuntien osaamiskeskittymiin, oppia hyviä käytäntöjä, verkostoitua ja hyödyntää yli toimialojen uusia avauksia. Kussakin maakunnassa (Etelä-Pohjanmaa, Keski-Suomi, Pirkanmaa, Pohjanmaa, Satakunta) järjestetään yksi päivän kestävä kokonaisuus.

Alueen maakuntaliittojen rahoittaman EAKR-hanketoiminnan tavoitteellisuuden ja laadukkuuden edistäminen on hankkeen toimien keskiössä. Tässä huomioidaan mm. hankkeiden tuotosindikaattoreiden pohjalta saatava tieto ja hyödynnetään hankkeessa toteutettavan maakunnallisten älykkään erikoistumisen strategioiden arvioinnin johtopäätöksiä. Hanke tukee omalta osaltaan Pirkanmaan liiton toimintaa Länsi-Suomen maakunnan liittojen EAKR-toimintaa koordinoivana liittona, jolle on keskitetty alueen liittojen välittävän toimielimen tehtävät. Toimet toteutetaan tiiviissä yhteistyössä alueen muiden maakuntaliittojen kanssa.

Hankkeen viestintätoimilla, jotka niin ikään toteutetaan yhteistyössä alueen maakuntaliittojen kanssa, tarjotaan tukea hanketoteuttajille ja lisätään rakennerahastotoiminnan tunnettuisuutta. Monikanavaisessa rakennerahastoviestinnässä painotetaan hanketoiminnan tuloksia ja vaikuttavuutta. Viestintää käytetään myös välineenä tukea toimijoiden välisiä kumppanuuksia ja tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa. Viestintätoimenpiteisiin kuuluvat mm. viestintäsuunnitelman laatiminen, alueellisten hakuinfojen järjestäminen, verkkoviestintä ja tarpeiden pohjalta toteutettavan, viestinnän tavoitteita tukevan materiaalin tuottaminen. Hankkeessa tuotetaan verkkosivusto, jolla esitellään länsisuomalaisen EAKR-rahoitteisen hanketoiminnan tuloksena syntyneitä menestystarinoita. Eurooppa-päivä hyödynnetään mm. tapahtumien järjestämisen keinoin mahdollisuutena tuoda esille hankkeissa saavutettuja tuloksia.

Toiminnan tuloksena viiden kohdemaakunnan - Etelä-Pohjanmaan, Keski-Suomen, Pirkanmaan, Pohjanmaan ja Satakunnan - hanketoimijoiden välinen yhteistyö ja verkostot lisääntyvät, samaan toimialaan liittyviä hankkeita toteutetaan ylimaakunnallisina ja hankkeiden vaikuttavuus paranee. Alueen maakunnan liittojen innovaatiotoiminnan tukemisen osaaminen paranee ja niiden toiminta oman alueensa älykkään erikoistumisen strategioiden pohjalta tehostuu.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Pk-yritykset, tutkimus- ja koulutusorganisaatiot, Länsi-Suomen maakuntaliitot (Etelä-Pohjanmaa, Keski-Suomi, Pirkanmaa, Pohjanmaa ja Satakunta).

4.2 Välilliset kohderyhmät

Erityisesti viestintätoimien osalta muut kuin varsinaisena kohderyhmänä mainitut länsisuomalaiset organisaatiot ja alueen asukkaat.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 276 960

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 265 841

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 346 201

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 332 765

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pirkanmaa, Satakunta, Etelä-Pohjanmaa, Keski-Suomi, Pohjanmaa

Seutukunnat: Jakobstadsregionen, Joutsan, Porin, Kuusiokuntien, Tampereen, Jyväskylän, Saarijärven-Viitasaaren, Etelä-Pirkanmaan, Pohjois-Satakunnan, Suupohjan, Rauman, Jämsän, Lounais-Pirkanmaan, Keuruun, Sydösterbottens kustregion, Luoteis-Pirkanmaan, Vaasan, Kyrönmaan, Äänekosken, Seinäjoen, Järviseudun, Ylä-Pirkanmaan

Kunnat: Virrat, Pihtipudas, Kokemäki, Uusikaarlepyy, Karstula, Kannonkoski, Pirkkala, Vimpeli, Pedersören kunta, Saarijärvi, Hämeenkyrö, Kristiinankaupunki, Ähtäri, Hankasalmi, Vesilahti, Urjala, Kyyjärvi, Punkalaidun, Kaskinen, Valkeakoski, Äänekoski, Säkylä, Alajärvi, Soini, Eura, Pietarsaari, Mänttä-Vilppula, Lapua, Parkano, Mustasaari, Jyväskylä, Kuhmoinen, Joutsa, Kangasala, Orivesi, Uurainen, Vöyri, Ulvila, Lempäälä, Teuva, Merikarvia, Huittinen, Ruovesi, Karijoki, Ikaalinen, Pomarkku, Viitasaari, Nokia, Harjavalta, Lappajärvi, Rauma, Kauhajoki, Keuruu, Kruunupyy, Siikainen, Kauhava, Pori, Kankaanpää, Tampere, Laihia, Kurikka, Nakkila, Seinäjoki, Kinnula, Petäjävesi, Akaa, Luhanka, Isojoki, Alavus, Laukaa, Konnevesi, Toivakka, Sastamala, Karvia, Kivijärvi, Evijärvi, Muurame, Ylöjärvi, Närpiö, Eurajoki, Maalahti, Isokyrö, Jämijärvi, Multia, Ilmajoki, Jämsä, Juupajoki, Pälkäne, Luoto, Vaasa, Kuortane, Korsnäs, Kihniö

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankesuunnitelmaa varten on tehty analyysi alueen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan parissa työskentelevien henkilöiden sukupuolijakaumasta erityisesti korkeakoulusektorin osalta sekä tarkasteltu innovaatiotoiminnan julkisen kehittäjäverkoston sukupuolijakaumaa (hakemuksen liitteenä).
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Erityisesti hankkeen tapahtumien ohjelmassa huomioidaan tarve saada innovaatiotoiminnan eri sektoreille alasta riippuen lisää miehiä/naisia. Tavoite huomioidaan mm. puhuja- ja aihevalinnoissa. Viestintätoimien tehokkuutta parannetaan huomioimalla sukupuolen vaikutus viestinnän kohderyhmien kiinnostuksen kohteisiin.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Sukupuolten tasa-arvo huomioidaan hankkeen toimenpiteissä, mutta tasa-arvon edistäminen ei ole hankkeen päätavoite.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 4
Hanke tiedottaa toimijoille rakennerahasto-ohjelman horisontaalisista periaatteista: sukupuolten tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja kestävä kehitys. Viestintä tukee ohjelman tavoitetta, että vähintään 25 % EAKR-rahoituksesta kohdistuu vähähiilisyyden edistämiseen.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 4
Hanke tiedottaa toimijoille rakennerahasto-ohjelman horisontaalisista periaatteista: sukupuolten tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja kestävä kehitys. Viestintä tukee ohjelman tavoitetta, että vähintään 25 % EAKR-rahoituksesta kohdistuu vähähiilisyyden edistämiseen.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 4
Hanke tiedottaa toimijoille rakennerahasto-ohjelman horisontaalisista periaatteista: sukupuolten tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja kestävä kehitys. Viestintä tukee ohjelman tavoitetta, että vähintään 25 % EAKR-rahoituksesta kohdistuu vähähiilisyyden edistämiseen.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 4
Hanke tiedottaa toimijoille rakennerahasto-ohjelman horisontaalisista periaatteista: sukupuolten tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja kestävä kehitys. Viestintä tukee ohjelman tavoitetta, että vähintään 25 % EAKR-rahoituksesta kohdistuu vähähiilisyyden edistämiseen.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 4
Hanke tiedottaa toimijoille rakennerahasto-ohjelman horisontaalisista periaatteista: sukupuolten tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja kestävä kehitys. Viestintä tukee ohjelman tavoitetta, että vähintään 25 % EAKR-rahoituksesta kohdistuu vähähiilisyyden edistämiseen.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 4
Hanke tiedottaa toimijoille rakennerahasto-ohjelman horisontaalisista periaatteista: sukupuolten tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja kestävä kehitys. Viestintä tukee ohjelman tavoitetta, että vähintään 25 % EAKR-rahoituksesta kohdistuu vähähiilisyyden edistämiseen.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 4
Hanke tiedottaa toimijoille rakennerahasto-ohjelman horisontaalisista periaatteista: sukupuolten tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja kestävä kehitys. Viestintä tukee ohjelman tavoitetta, että vähintään 25 % EAKR-rahoituksesta kohdistuu vähähiilisyyden edistämiseen.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 5
Hankkeen tavoitteena on alueellisen innovaatiotoiminnan vahvistaminen. Tämä palvelee osaltaan myös paikallisen elinkeinorakenteen kestävää kehittämistä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 5
Hankkeen tavoitteena on alueellisen innovaatiotoiminnan edistäminen. Tämä palvelee osaltaan myös aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittämistä.
Liikkuminen ja logistiikka 0 4
Hanke tiedottaa toimijoille rakennerahasto-ohjelman horisontaalisista periaatteista: sukupuolten tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja kestävä kehitys. Viestintä tukee ohjelman tavoitetta, että vähintään 25 % EAKR-rahoituksesta kohdistuu vähähiilisyyden edistämiseen.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 4
Hanke tiedottaa toimijoille rakennerahasto-ohjelman horisontaalisista periaatteista: sukupuolten tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja kestävä kehitys.
Tasa-arvon edistäminen 0 5
Tavoite molempien sukupuolten yhtäläiseen innovaatiotoimintaan osallistumiseen huomioidaan hankkeen toimiin liittyvien tapahtumien toteuttamisessa. Hanke tiedottaa toimijoille rakennerahasto-ohjelman horisontaalisista periaatteista: sukupuolten tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja kestävä kehitys.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 4
Hanke tiedottaa toimijoille rakennerahasto-ohjelman horisontaalisista periaatteista: sukupuolten tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja kestävä kehitys.
Kulttuuriympäristö 0 4
Hanke tiedottaa toimijoille rakennerahasto-ohjelman horisontaalisista periaatteista: sukupuolten tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja kestävä kehitys.
Ympäristöosaaminen 0 4
Hanke tiedottaa toimijoille rakennerahasto-ohjelman horisontaalisista periaatteista: sukupuolten tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja kestävä kehitys.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hanke muodostui neljästä eri kokonaisuudesta: ylimaakunnallisten temaattisten tilaisuuksien järjestäminen; maakunnallisten benchmarkkaus-päivien järjestäminen; toimet alueen maakuntaliittojen rahoittaman EAKR-hanketoiminnan tavoitteellisuuden ja laadukkuuden edistämiseksi sekä viestintätoimenpiteet.

Niihin liittyvät toimenpiteet on toteutettu seuraavasti (tapahtumien ohjelmat ja vastaavat muut tiedot toimista raportin ja maksatushakemuksen liitteinä):

- Oivalluksia-tapahtumien sarja:
o Oivalluksia ruokaketjusta 6.-7.6.2017 Etelä-Pohjanmaalla
o Oivalluksia digistä 28.-29.1.2016 Tampereella
o Oivalluksia robotiikasta 22.8.2017 Porissa
o Oivalluksia energiasta 4,-5.10.2016 Vaasassa
o Oivalluksia biosta 31.5.-1.6.2016 Keski-Suomessa

Sarjan tilaisuudet järjestetiin tiiviissä yhteistyössä alueen maakuntaliittojen kanssa. Osallistujien määrä vaihteli tyypillisesti 20-40 henkilössä. Robotiikkateema keräsi lähes sata osallistujaa ja parhaiten myös yritysten edustajia. Tapahtumissa käydyn keskustelun, kuultujen esittelyjen ja vaihdettujen hyvien käytäntöjen tuloksena toimialojen toimijat solmivat verkostoja yli maakuntarajojen, osallistujien ymmärrys valittujen kehittämiskärkien merkityksestä maakunnan elinvoiman lisäämisessä kasvoi ja palautteiden mukaan syntyi myös ituja uusista hankesuunnitelmista.

Näkyy, kuuluu ja vaikuttaa – paremman tulosviestinnän päivä, Tampereen Mediapolis 8.12.2016 sekä hankeviestinjöiden ja rahoittajien yhteinen viestintätapaaminen 27.11.2017 ja hankeviestinnän aamupäivä 8.11.2018. Hankkeen suurin, tulosviestintään keskittynyt tilaisuus Mediapoliksessa keräsi yli sata osallistujaa koko Länsi-Suomesta. Hankkeiden edustajat saivat asiantuntijavinkkejä hyvään viestintään ja vaihtoivat hyviä käytäntöjä keskenään. Tilaisuus sai erinomaista palautetta osallistujilta ja paljon toiveita vastaavan toiminnan jatkamisesta. Hanke vastasi tarpeeseen järjestämällä maakuntien kesken videoneuvottelua hyödyntäneet vuosittaiset viestintätapaamiset. Toimintamuoto vakiintui hankkeen aikana ja sitä on jatkettu myös hankkeen päättymisen jälkeen. Tilaisuudet toteutettiin kutsumalla maakuntastudioihin alueelliset osallistujat, jotka tilaisuuden aikana vaihtoivat näkemyksiä sekä keskenään samalla verkostoituen oman alueen toimijoiden kesken että videoneuvottelua hyöydyntäen yhteisissä fasilitoiduissa osuuksissa muiden aluestudioiden kesken. Tällä tavalla tilaisuudet toteuttaen liikkumisesta aiheutuvaa hiilijalanjälkeä, osallistumiskynnystä ja kustannuksia saatiin pienemmäksi.

On post-2020 Cohesion Policy seminari, with professor John Bachtler, 14.11.2017, Jyväskylä.
N. 20 osallistujaa ELSA-alueen maakunnista kuulivat huippuasiantuntijan luennon koheesiopolitiikan tulevaisuudennäkymistä ja keskustelivat mahdollisuuksista vaikuttavaan aluekehittämiseen hankerahoituksella tulevalla ohjelmakaudella.

Hankkeen viestintätoimiin lukeituivat mm. Villimpi länsi -verkkosivusto (www.villimpilansi.fi), hanketoteuttajille suunnattu viestintäkysely elokuussa 2016, viestintäsuunnitelmat länsisuomalaiseen rakennerahastoviestintään vuosille 2015, 2016, 2017 ja 2018 ja Eurooppa-päivien tapahtumien toteutuksen tuki. Hanke mahdollisti viestinnän pitkäjänteistä suunnittelua ja toteutusta ja tiivisti yhteistyötä niin rahoittajien kuin hanketoteuttajien välillä. Keskeisenä johtopäätöksenä viestinnän kehitystyössä on, että kaikkein laaja-alaisinta ja vaikuttavinta hankkeiden tuloksista kertominen on hankkeiden toteuttajien itse toteutamana. Rahoittajan tuki ja rohkaisu tässä työssä on tärkeää. Samalla rahoittaja voi tarjota kanavia viestien välittämiseen, mm. hankkeessa toteutetun verkkosivuston kautta. Villimpi länsi -sivustolla ei hankkeen aikana julkaistu paljon sisältöä, mutta sitä hyödynnetään ohjelmakauden lopulla toteutettujen hankkeiden tulosten tunnetuksi tekemisessä.

Mikä on avoin innovaatioalusta -video (yhteistyössä Avoimet innovaatioalustat-6Aika-hankkeen kanssa: https://www.youtube.com/watch?v=i9S2DGXnZtg. Videon avulla tehtiin tunnetuksi innovaatioalusta -käsitettä ja sitä, miten innovaatioalustat toimivat. Tiedon lisäämisen taustalla oli tavoite tukea hanketoteuttajia, joista monilla tavoitteena omissa hankkeeissaan on innovaatioalustojen luominen. Video omalta osaltaan lisää tietämystä myös rakennerahasto-ohjelmaan sisältyvän indikaattorin sisällöstä ja yhdenmukaistaa näin termiin liittyvää tulkintaa. Video on katsottavissa Pirkanmaan liiton Youtube-tilillä, sitä on tehty tunnetuksi mm. rahoittajien rakennerahastoviestinnän yhteydessä.

Hankevaikuttavuus-tapahtumien sarja (yhteistyössä Keski-Suomen ELY-keskuksen kanssa): Pori 17.3.2016, Tampere 14.4., Jyväskylä 21.4., Seinäjoki 28.4. sekä kiertueen päättävä hankeidealeiri 9.6.2016 Tampereella. Tapahtumissa tarjottiin asiantuntevaa, ulkopuolista sparrausta ja käytännön työkaluja vaikuttavien hankesuunnitelmien laatimiseen. Kokemusten ja ideoiden vaihto sekä EAKR- ja ESR-toimijoiden keskinäinen verkottuminen olivat tapahtumissa tärkeässä roolissa. Samoista aihepiireistä hankesuunnitelmia laativat saivat tilaisuuksissa tietoa toistensa suunnitelmista.

Länsi-Suomen älykkään erikoistumisen strategioiden vaikuttavuuden arviointi toteutettiin hankkeen viimeisenä toimenpiteenä. Arviointi tehtiin maakuntakohtaisesti, samalla arvioitsijat esittivät huomioita koko alueen osalta yhteisistä strategioihin liittyvistä haasteista ja kehittämistarpeista. Arviointi toimii tärkeänä käytännön työkaluna, kun maakunnissa arvioidaan kehittämiskärkivalintojen osuvuutta ja niihin liittyvää hankepohjaista kehittämistyötä. Arvioinnissa oli vahva tulevaisuusorientoituneisuus. Tulokset palvelevat niin vuonna 2020 toteutettavaa maakuntaohjelmien uudistamistyö kuin uuden EU-ohjelmakauden suunnittelua. Maakuntien kehittämiselle on tärkeää, että rakennerahasto-ohjelma ja maakuntien erikoistumislinjaukset nivoutuvat hedelmällisellä tavalla yhteen.

Maakunnan liittojen rahoitustyön kehittämisen keskeisiä elementtejä olivat ennen kaikkea luotu lännen liittojen EAKR-työtila (Sharepoint-sivusto), oppivat prosessit -työskentelytapa ja hyvien käytäntöjen vaihtaminen. Sharepoint-sivustolle on hankkeen aikana koottu runsaasti materiaalia tukemaan ennen kaikkea yhtenäisiä tulkintoja rahoitustyössä. Sivustorakenteen otsikot antavaa kuvaa sen sisällöstä: Etusivu, Alotuspalaverit, Usein kysytyt kysymykset (UKK) ja vinkit, Koordinaatioryhmä, Sopimukset ja ohjeet, hankkeet (perusliiton valmistelija ja maksaja -tiedot), Muuta (sis. esim. pöytäkirjoja yhteisistä työkokouksista). Sivustoa hyödynnetään vähintään kuluvan ohjelmakauden loppuun asti erityisesti rahoittajien työn tueksi ja yhtenäisten käytäntöjen vahvistamiseksi. Hyvien käytäntöjen jakamisen osalta yhteistä keskustelua on käyty esim. vaikuttavasta maakunnan yhteistyöryhmän roolista hanketoiminnan vaikuttavuuden lisäämisessä ja linjauksista yritysrahoitusten osalta hankkeisiin. Yhdessä on vaihdettu myös hyviä esimerkkejä potentiaalisten, eri puolilla maakuntaa vaikuttavien toimijoiden tavoittemisen ja aktivoinnin haastamiseen mm. asiantuntijakiertueiden avulla.