Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A71218

Hankkeen nimi: REMIX - työelämätaidot 2030 investointihanke

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2015 ja päättyy 31.12.2016

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Etelä-Savon Koulutus OY

Organisaatiotyyppi: Ammatillinen oppilaitos

Y-tunnus: 2249317-6

Jakeluosoite: PL 304

Puhelinnumero: 015-2215111

Postinumero: 50101

Postitoimipaikka: Mikkeli

WWW-osoite: http://www.esedu.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Rahikainen Arto

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: arto.rahikainen(at)esedu.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447115431

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa on käynnissä historiallisen suuri murros- ja muutosvaihe. Tutkintojen perusteita muutetaan, opetussuunnitelmia uudistetaan, toisen asteen koulutuksen rahoitusmalleja muutetaan ja käyttöön tulee uusia sähköisiä verkkopalveluja. Samalla muuttuvat myös työelämän osaamisvaatimukset sekä oppimisen kulttuuri. Oppimisympäristöille asetetaan entistä suuremmat joustavuuden, työelämälähtöisyyden ja monipuolisuuden vaatimukset, mikä edellyttää opiskelijalähtöisen sähköisen asioinnin palvelukonseptin kehittämistä.
Ammatillisessa toisen asteen koulutuksessa opettajien ammattitaitoa ja pedagogista osaamista peilataan jatkuvasti muuttuviin työelämän osaamisvaatimuksiin. Perinteinen oppimisen kulttuuri, jossa opettaja opettaa, on romuttumassa ja tulevaisuuden opettajan rooli nähdään osaamisen ohjaajana. Kun samanaikaisesti opettajalta vaaditaan jatkuvaa oman ammattiosaamisen uudistamista ja oman ammattialansa kehittymisen seuraamista sekä yhä ohjaavampaa opetuksellista otetta.

Uuden teknologian oppimisessa on monenlaisia esteitä, kuten osaamisen puute, sukupolvien välinen kuilu, ennakkoasenteet, pelot tekniikkaa kohtaan, sukupuoliroolit, välineitten ja tilojen puute jne. Perinteiset opettajaopiskelijaroolit eivät ole enää toimivia uusimman teknologian opetuksessa, koska opiskelijoilla on paljon sellaista osaamista, jota opettajilla ei välttämättä ole. Työpaikoilla on jo käytössä vertaisoppiminen, mitä ammatillisessa koulutuksessa on tarpeen harjoitella työelämää varten. Opetusteknologia on siihen hyvin soveltuva aihepiiri. Ammatillisen toisen asteen opettajat tarvitsevat eri aloilla uuden teknologian tuntemusta oppimaan ohjaamisessa ja työelämän vaatimuksiin vastaamisessa.

Näihin tarpeisiin vastaamaan on kehitetty yhteishankekokonaisuus REMIX - työelämätaidot 2030, joka koostuu ELY-keskukselle jätetystä ESR-osiosta sekä tästä EAKR-rahoitteisesta investointiosiosta. Tämän hankkeen tavoitteena on täydentää ESR-rahoitteista REMIX - työelämätaidot 2030 hanketta investointien osalta, eli tässä hankkeessa varustellaan uuden teknologian pajat ts. uuden teknologian oppimisympäristöt Etelä-Savon ammattiopistolle ja Savonlinnan ammatti- ja aikuisopistolle Mikkeliin, Pieksämäelle ja Savonlinnaan. ESR-osiossa varaudutaan tarvittaviin henkilöstö-ja koulutusresursseihin ja tämä hanke on puhtaasti investointihanke.

REMIX-hankkeessa uuden teknologian opetusta pilotoidaan uuden teknologian pajaopetuksen kautta. Esedu varaa tarkoitukseen soveltuvat tilat uuden teknologian oppimisympäristöä varten Raviradantien sekä Pieksämäen ammattikampuksilta. Paja sijoittuu Savonlinnassa Samiedun tiloihin Pohjolankadun sekä Humanian kampuksilla. Pajatilat varustellaan tarvittavilla välineillä, joita uuden teknologian oppimiseen tarvitaan. Tällaisia varusteita ja laitteita ovat ainakin 3D-tulostimet, lego yms.pienet rakennettavat robotit sekä erilaiset pienoismallit. Pajan varustelu tehdään tämän hankkeen kautta.

Tämän EAKR-hankkeen investoinnit jakautuvat Esedun osalta seuraavaan neljään oppimisympäristökokonaisuuteen:

- 3D opetusympäristökokonaisuus
- Robotiikkaopetusympäristökokonaisuus
- Automaation ja turvatekniikan opetusympäristökokonaisuus
- Simulaatio-oppimisen opetusympäristökokonaisuus

Samiedun osalta oppimisympäristökokonaisuudet ovat seuraavat:

- 3D-mallinnus ja -tulostus oppimisympäristö
- Robotiikan oppimisympäristö
- rakentamisen oppimisympäristö
- hyvinvointiteknologian oppimisympäristö

Oppimisympäristöjen toiminnan käynnistäjäksi palkataan rinnakkaisen ESR-hankkeen hankevaroin uuden teknologian asiantuntijat molempiin oppilaitoksiin. Oppimisympäristöt suunnitellaan yhdessä opettajien kanssa ja toiminta käynnistyy vuoden 2015 aikana oppimisympäristön suunnittelulla ja rakentamisella. Hankkeeseen osallistuu opettajia kaikilta koulutusaloilta, myös aikuisopettajat huomioiden.

Investointien ja oppimisympäristön valmistumisaikataulut ovat seuraavat:

- Syksy 2015: Laitehankintojen osalta aloitetaan ESR:n projektihenkilöstön osalta laitevalmistajien kartoitus sekä yhteistyö vastuuopettajien ja koulutusalojen kanssa. Syksyn aikana selvitetään myös muilta toisen asteen ammatillisilta oppilaitoksilta esim. jo käytössä olevien 3D laitteiden opetuskäyttökelpoisuus sekä erilaiset käyttäjäkokemukset. Aloitetaan myös yritysyhteistyö alueen yritysten kanssa laiteinvestointien tarvitseman tietotaidon tueksi. Tarjouspyynnöt hankinnoista valmistuvat ennen vuodenvaihdetta 2015. Ensimmäisenä kilpailutetaan 3D oppimisympäristökokonaisuudet, koska ne ovat hankkeen kannalta suurin ja keskeisin investointierä. SAMIedu kehittää hankkeessa oppimisen työpajaa Pohjolankadun ja Humanian kampuksilla, missä täydennetään TVT-strategian mukaan käynnistettyä oppimisympäristöjen kehittämistä 3D-tulostusta, pelillistämistä, robotiikkaa sekä
äänen, kuvan ja mallintamisen keinoja hyödyntävillä työpajojen oppimisympäristöillä. Kehittämistoimintaan varataan hankevaroilla asiantuntijakehittäjä, joka yhdessä opettajien ja työelämän edustajien kanssa suunnittelee ja käynnistää vuoden 2015 aikana integroitujen oppimisympäristöjen rakentamisen tukemaan nuorten ja aikuisten osaamisperusteisten tutkintojen ja tutkinnon osien toteuttamista. Hanke tukee SAMIedussa käynnistymässä olevaa koko henkilöstön valmennusohjelmaa.

- Kevät 2016: Vuoden alussa saadaan molemmissa oppilaitoksissa vastaukset tarjouspyyntöihin ja tehdään valinnat ja hankintapäätökset investoitavista laitteista. Laitteiden toimitus on keväällä 2016 samoin laitevalmistajien järjestämät käyttäjäkoulutukset, joihin osallistuvat projektihenkilöstön ohella myös vastuuopettajat.

- Syksy 2016: REMIX-hankkeen kaikki laitteet ovat normaalissa opetuskäytössä ja laitteiden avulla on rakennettu uuden teknologian henkilöstökoulutusohjelma sekä aloitettu uuden teknologian opetusta myös perus- ja aikuiskoulutuksessa oleville opiskelijoille.

Yhteishankkeen toimenpiteissä opettajille annetaan mahdollisuus osallistua uuden teknologian lisä- ja täydennyskoulutukseen, koulutukseen liittyville työelämäjaksoille sekä olla mukana kehittämässä uuden teknologian oppimisympäristöä, jossa eri alojen opiskelijat ja opettajat sekä työelämän asiantuntijat pääsevät keskenään ratkomaan teknologiaan liittyviä ongelmia yhdessä ja oppimaan toinen toisiltaan. Tavoitteena on harjoitella uutta työtapaa, jossa yhdistyy osaamisen jakaminen ja yhteiset innovaatiot uuden teknologian oppimisessa. Hankkeen toimenpiteiden kautta ammatillisten oppilaitosten koulutustarjonta täydentyy ja ajanmukaistuu työelämän koulutustarpeita vastaavaksi ja alueen yritykset saavat entistä paremman ammattitaidon omaavaa henkilöstöä. Opettajille ja opiskelijoille tarjoutuu mahdollisuus kehittää omaa osaamistaan modernin pedagogiikan ja oppimisympäristöjen kautta. Hanketoiminnan tuottaman kehitystoiminnan myötä oppilaitoksien vetovoima lisääntyy, opiskelijat kokevat viihtyvänsä ajanmukaisessa ja modernissa oppilaitoksessa, jolloin myös opintojen läpäisy tehostuu. Hankkeen puitteissa tehdään myös yhteistyötä Pohjois-Savon hanketoimijoiden kanssa uuden teknologian teemoihin liittyen. SAKKY:n, YSAO:n ja Savonia AMK:n yhteistyönä on käynnistymässä TECHNOSTEP 2018 - hanke, jonka kanssa toteutamme erilaisia toiminnallisia hankeyhteistyön muotoja esim. säännöllisten hanketyöntekijöiden ja mukana olevien opettajien yhteistyötapaamisten muodossa, jossa voidaan vaihtaa tietoa, kokemuksia ja hyviä käytäntöjä ao. koulutusalojen sisältä.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhmänä ovat Etelä-Savon ammattiopiston sekä Savonlinnan ammatti- ja aikuisopiston opiskelijat ja opettajat sekä muu henkilöstö.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisenä kohderyhmänä ovat maakunnan yritykset ja työyhteisöt, jotka pääsevät osallistumaan hankkeessa järjestettyyn kehittämistoimintaan ja näin vaikuttamaan kehittyviin opetussisältöihin.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 230 160

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 230 160

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 383 600

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 383 600

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Savo

Seutukunnat: Mikkelin, Savonlinnan, Pieksämäen

Kunnat: Pieksämäki, Puumala, Kangasniemi, Sulkava, Pertunmaa, Rantasalmi, Mikkeli, Hirvensalmi, Mäntyharju, Enonkoski, Joroinen, Heinävesi, Juva, Savonlinna

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Toimintaympäristön analyysia on toteutettu opettajien osaamiskartoituksen muodossa sukupuolinäkökulmasta. Uudenlaisten opetusteknologioiden, esim. tieto- ja viestintätekniikan käyttö on vaikeampaa miesopettajille verrattuna naisopettajiin ja myös koulutuksiin hakeutumisen kynnys on matalampi naisille. Naisopettajille taas ammatinopetuksessa tarvittavien laitteiden ja teknologioiden käyttö on haastavampaa kuin esim. tekniikan alan miesopettajille. Tekniikan aloilla haastetta tuo taas alojen nopea kehittyminen ja laitteiden uudistuminen
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Uuden teknologian pajatyöskentelyssä opintosisältöjä rakennetaan niin, että niihin voivat osallistua myös naisvaltaiset alojen (esim. sote, marata, ja liiketalous)opiskelijat, jotka myös tulevaisuudessa käyttävät työssään uutta teknologiaa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 3 3
Uuden tekniikan pajassa opetusta järjestetään mm. metallin työstökoneiden pienoismalleilla, jolloin raaka-aineiden käyttö opetuksessa vähenee ja näin myös syntyvän jätteen määrä oppilaitoksessa vähenee.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Ei vaikutusta
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei vaikutusta
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei vaikutusta
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 4 3
Uuden tekniikan pajassa opetusta järjestetään mm. metallin työstökoneiden pienoismalleilla, jolloin raaka-aineiden käyttö opetuksessa vähenee ja näin myös syntyvän jätteen määrä oppilaitoksessa vähenee.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Metsäopetuksen tehostaminen simulaatiopedagogiikalla vaikuttaa uusiutuvien energialähteiden käyttöön positiivisesti.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 6 6
Uuden teknologian pajaopetukseen liittyy vahvasti maakunnan yritysten kehittämistarpeet, joita tuodaan osaksi ammatillista koulutusta.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 2 2
Hanke on myös osaamisen kehittämistä, eli aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittämistä.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Ei vaikutusta
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 2 2
Työhyvinvointi on keskeinen osa ihmisen hyvinvointia, johon tämän hankkeen on tarkoitus opettajien osalta vaikuttaa.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Ei vaikutusta
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Ei vaikutusta
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei vaikutusta
Ympäristöosaaminen 0 0
Ympäristöosaaminen on läpileikkaava teema uuden teknologian pajaopetuksessa, esim. raaka-aineiden säästyminen pienoismalliopetuksessa

9 Loppuraportin tiivistelmä

REMIX – työelämätaidot 2030 yhteishankekokonaisuus koostuu EAKR-rahoitteisesta investointiosuudesta ja ESR-rahoitteisesta henkilöstö- ja koulutusresurssista. Hankeparin toteuttajina ovat olleet Etelä-Savon ammattiopisto ja Itä-Savon koulutuskuntayhtymä. Yhteishankkeella on mahdollistettu muun muassa yhteiset koulutustilaisuudet, opettajien vertaisoppiminen ja edesautettu maakunnallisesti laajempaa yritysyhteistyötä. Samanaikainen kehitysyhteistyö oppilaitosten välillä on tukenut tässä hankkeessa hankittujen laitteiden käyttöä ja opinnollistamista koulutusten ja yritysyhteistyön kautta juuri oikeaan aikaan kun ammatillisten tutkinnon perusteiden uudistustyö on käynnissä valtakunnallisesti. Investoinnit ovat lisänneet mahdollisuutta lisätä esim. 3D -tulostuksen, automaation ja robotiikan opetusta aikana, joissa em. asiat korostuvat kaikessa ammatillisessa koulutuksessa tulevaisuuden osaamistarpeina. Hanke on tuonut molemmille oppilaitoksille sekä uusia työelämälähtöisiä oppimisympäristöjä, mutta myös osaamista tekniikan alojen opetustyön kehittämiseksi entistä osaavampien ammattilaisten kouluttamiseksi maakunnan työelämän tarpeisiin.

Toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa on käynnissä historiallisen suuri murros- ja muutosvaihe. Tutkintojen perusteita muutetaan, opetussuunnitelmia uudistetaan, toisen asteen koulutuksen rahoitusmalleja muutetaan ja käyttöön tulee uusia sähköisiä oppimisympäristöjä. Perinteinen oppimisen kulttuuri, jossa opettaja opettaa, on romuttumassa ja tulevaisuuden opettajan rooli nähdään osaamisen ohjaajana. Samanaikaisesti opettajalta vaaditaan jatkuvaa oman ammattiosaamisen uudistamista ja oman ammattialansa kehittymisen seuraamista sekä yhä ohjaavampaa opetuksellista otetta.

Hankeparissa muutostarpeeseen on vastattu. Uuden teknologian opetusta pilotoidaan pajaopetuksen kautta. Esedu on rakentanut tarkoitukseen soveltuvat tilat uuden teknologian oppimisympäristöjä varten Mikkelin Raviradantien sekä Pieksämäen ammattikampuksille. Savonlinnassa pajat ovat sijoittuneet Samiedun tiloihin Pohjolankadulle. Pajatilat on varusteltu välineillä, joita uuden teknologian oppimiseen tarvitaan. Tällaisia uuden teknologian varusteita ja laitteita ovat muun muassa 3D-tulostimet, robotiikka, automaatio sekä erilaiset ohjelmistot ja sähköiset oppimisympäristöt.

Hankkeen investoinnit jakautuivat Esedun osalta seuraavaan neljään oppimisympäristökokonaisuuteen:

- 3D-oppimisympäristökokonaisuus
- Robotiikan oppimisympäristökokonaisuus
- Automaation ja turvatekniikan oppimisympäristökokonaisuus
- Simulaatio- ja e-Learning-oppimisympäristökokonaisuus

Samiedun osalta oppimisympäristökokonaisuudet ovat seuraavat:

- 3D-mallinnus ja -tulostus oppimisympäristö
- Robotiikan oppimisympäristö
- rakentamisen oppimisympäristö
- hyvinvointiteknologian oppimisympäristö

Oppilaitosten opettajat ovat aktiivisesti osallistuneet uuden teknologian lisä- ja täydennyskoulutuksiin, joissa on perehdytty uusiin oppimisympäristöihin ja tutustuttu uusiin toimintatapoihin. Teknologiakoulutusten lisäksi on koulutuksissa kerrottu digitalisaation nykytilanteesta, pidetty pedagogiikkaan liittyviä koulutuksia sekä edistetty työhyvinvointia ja työssä jaksamista.

Hankeparin ansiosta kummallakin oppilaitoksella on uusia nykytekniikan mukaisia oppimisympäristöjä, joiden avulla pystymme kouluttamaan osaavia työntekijöitä alueen yrityksille nyt ja tulevaisuudessa.