Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A71262

Hankkeen nimi: myssyfarmin asusteiden kehitys ja kansainvälistäminen

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 9.11.2015 ja päättyy 28.2.2017

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: JANNEN MAATALOUS OYMYSSYFARMI

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 2203533-5

Jakeluosoite: Piimätie 620

Puhelinnumero: +358 445704022

Postinumero: 21800

Postitoimipaikka: KYRÖ

WWW-osoite: www.myssyfarmi.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Rauhansuu Anna

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: emäntä

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: emanta(at)myssyfarmi.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 445704022

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on varmistaa myssyfarmin kasvu, kehitys ja kansainvälistyminen. Hanke sisältää myssyfarmin liiketoimintasuunnitelman ja ansaintamallin rakentamisen, asiakasymmäryksen syventämisen, jälleenmyyntikonseptin ja tuotekonseptien kehittämisen, kohdemarkkinoiden kartoittamisen, tarvittavat toimenpiteet ja messut kohdemarkkinoiden maahantuojien ja jakelijoiden löytämiseksi sekä yritykselle tärkeän henkilöstöresurssin palkkaamisen. Hankkeen keskittyy myssyfarmin asusteiden kansainvälistämiseen. Hanke on erittäin merkityksellinen myssyfarmin kehittymisen, kasvun ja kansainvälistymisen kannalta.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 45 000

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 44 544

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 45 000

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 44 544

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Varsinais-Suomi

Seutukunnat: Loimaan

Kunnat: Pöytyä

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Piimätie 620

Postinumero: 21800

Postitoimipaikka: KYRÖ

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 4, joihin työllistyvät naiset 4

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 3.00, joihin työllistyvät naiset 3.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Alkutuotanto, mikä on yrityksen päätoimiala, on hyvin miesvaltaista. Myös yrityksen osa-aikaiset työntekijät ovat liki kaikki olleet miehiä. Hanke mahdollistaa naisten työllistämisen maatilalla ja sen ympäristössä.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Kyllä, hanke työllistää etenkin nuoria naisia ja pienipalkkaisia eläkeläisnaisia luoden hyvinvointia juuri naisille.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite on yrityksen liiketoiminnan kehittäminen, mutta tärkeänä tavoitteena on etenkin eläkkeellä olevien naisten hyvinvoinnin lisääminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 6 3
Muotiteollisuus on pitkälti kertakäyttöteollisuutta, joka haaskaa raaka-aineita. Yrityksen tuotteet ovat kestäviä ja raaka-aineet luonnonmukaisia.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 6 3
Luonnonmukainen viljely on ekologisesti parempi vaihtoehto kuin tavanomainen ja kasvisruokavalion lisääminen vähentää hiilidioksidipäästöjä. Myös kulutuksen järkevöittäminen ja kestävien ekodesign-asusteiden hankkiminen kertakäyttömuodin tilalle vähentää ilmastorasitusta.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 5 3
Luonnonmukainen viljely on ekologisesti parempi vaihtoehto kuin tavanomainen ja kasvisruokavalion lisääminen tarkoittaa vähemmän soijanviljelyä eläimille ja sademetsien kaatamista niiden tieltä.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 4 3
Luonnonmukainen viljely on vesistöjen kannalta parempi vaihtoehto, vähemmän valumia vesistöihin. Myös luomumateriaalien käyttö tekstiileissä parantaa ympäristön tilaa, sillä tekstiiliteollisuus käyttää rutkasti haitallisia kemikaaleja.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 7 3
Yrityksen tuotteista ei juuri synny jätettä tai hukkapaloja, kaikki hyödynnetään.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 1 1
Yritys pyrkii suosimaan uusituvaa energiaa.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 6 9
Yrityksen toiminta on voimakasti paikallista ja hyödyntää paikallista osaamista ja yritysten palvelutarjontaa.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 10 3
Hanke parantaa merkittävästi etenkin paikallisten eläkeläisten, kehitysvammaisten ja nuorten hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 6 3
Hanke edistää naisten työllistymistä ja hyvinvointia.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 4 2
Hanke parantaa heikommassa asemassa olevien asemaa.
Kulttuuriympäristö 10 10
Hanke on suomalaisen käsityö- ja ompeluseruakulttuurin hyödyntämistä, kehittämistä ja vientiä parhaimmillaan.
Ympäristöosaaminen 7 10
Yrityksen tuotteet ovat hyvin ekologisia ja yritys pyrkii kaikessa viestinnässään kertomaan niiden eduista, esimerkiksi kasvissyönnin hyödyistä ympäristölle tai kulutuksen järkevöittämisestä muotibisneksessä.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Myssyfarmin kasvu ja kansainvälistyminen -kehityshankkeen avulla Myssyfarmin liiketoimintamallia ja kansainvälistymisstrategiaa kirkastettiin, yritykselle palkattiin kehityspäällikkö, yrityksen brändi-identiteetti, tuotekonseptit ja jälleenmyyntikonseptit uudistettiin vastaamaan kansainvälistä tasoa, asiakasymmärrystä syvennettiin ja yritys tutki mahdollisia kohdemarkkinoitaan tehden koemarkkinointitempauksia ja osallistuen kaksille eri kv-messuille sekä tehden useita markkinatutkimusmatkoja eri tarkoituksiin. Hankkeen saavutti hyvin tavoitteensa ja sen tuloksena yritys on hyvässä kansainvälistymiskunnossa ja sen konseptit vastaavat kansainvälistä tasoa. Hankkeen päättyessä yritys on saanut tuotteitaan myyntiin yli 10 maahan ja 30 liikkeeseen ulkomailla sekä avannut verkkokauppamyyntinsä ulkomaille lähtötason ollessa 2015 pyöreät nolla ulkomaista asiakasta. Yritys on myös kaksinkertaistanut vuodessa liikevaihtonsa sekä eriyttänyt liiketoimintansa uuteen osakeyhtiöön sitouttaen samalla avainhenkilönsä osakkaina. Yritys on myös pystynyt määrittelemään kansainvälisen kasvun seuraavat askeleet ja kehitystarpeet.