Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A71270

Hankkeen nimi: eTruck - sähköisen kuljetuskapasiteetin ja älyliikenteen innovaatioalusta

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2016 ja päättyy 31.12.2017

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Tampereen ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 1015428-1

Jakeluosoite: Kuntokatu 4

Puhelinnumero: (03) 245 2111

Postinumero: 33520

Postitoimipaikka: Tampere

WWW-osoite: http://www.tamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Perttu Heino

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Tutkimusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: perttu.heino(at)tamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 4012 168

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

eTruck-hankkeessa luodaan uusi innovaatioalusta kokonaan sähkökäyttöisen kuljetuskaluston taloudellisuuden ja käytettävyyden selvittämiseksi Suomen olosuhteissa. Lisäksi innovaatioalusta toimii nimensä mukaisesti uusien älykkääseen sähköiseen liikenteeseen ja älykkäiden kaupunkien logistiikkaan liittyvien innovaatioiden synnyttäjänä. Alustan varsinaisena mittausympäristönä toimii alkuvaiheessa Pohjoismaiden ensimmäinen raskas kokonaan sähkökäyttöinen jakeluauto (kokonaispaino 16t, kantavuus n. 9t). Tavoitteena on saada konkreettista ja autenttisissa olosuhteissa mitattua tietoa kokonaistaloudellisuudesta, energiatehokkuudesta ja parhaista käyttökohteista sekä määrittää sähköisen kuljetuskaluston erityisvaatimuksia kaupunkialueiden infrastruktuurille.
Innovaatioalusta tulee sisältämään myös digitaalisen teknistaloudellisen simulointi- ja laskentamallin, joka toteutetaan myös verkkoversiona. Simuloinnin avulla kaikki sähkökäyttöisestä kuljetuskalustosta kiinnostuneet pääsevät kokeilemaan sähköautojen käyttökelpoisuutta omista lähtökohdistaan.
Hankkeessa määritellään myös innovaatioalustaan kuuluva testausympäristö, jonka avulla alueen yritykset ja yhteisöt saavat dokumentoitua tietoa sähköautojen testauslaitteista ja -mahdollisuuksista sekä laitteiden periaatteista ja myös kerättävästä datasta.

Edelleen tavoitteena on tehdä vertailevaa tiedonvaihtoa Suomen kasvukäytävä –verkoston ja sen ketterää ja kestävää liikkumista kasvukäytävällä kehittävän hankkeen kanssa, sekä kaupunkien sähköbussihankkeiden kanssa. Tampereen kaupungin tulevat sähköbussit liitetään innovaatioalustaan loppuvuonna 2016. Sähköbussien liittäminen innovaatioalustaan mahdollistaa innovaatioalustan toiminnan jatkamisen myös hankkeen päättymisen jälkeen.
Sähkökäyttöinen kuljetuskalusto varustetaan reaaliaikaisella kahdensuuntaisella tiedonsiirrolla, jolloin innovaatioalustasta voidaan kerätä reaaliaikaista ajoneuvoon ja ajamiseen liittyvää dataa. Samanaikaisesti tiedonkeruu yhdistetään avoimeen dataan ja kaupunkialueen älykkääseen infrastruktuuriin. Näin innovaatioalustaa voivat hyödyntää Pirkanmaan kuljetusalan yritykset, tutkimuslaitokset, ICT-alan yritykset, sähköajoneuvoja maahantuovat ja valmistavat yritykset sekä älykkäiden kaupunkien ja liikenteen sovelluskehittäjät. Innovaatioalusta toimii nimensä mukaisesti uusien innovaatioiden synnyttäjänä. Uudet innovaatiot ohjataan sopivien kehitysympäristöjen piiriin (Tredea jne). Samalla innovaatioalusta toimii Pirkanmaan oppilaitosten tutkintoon johtavan koulutuksen oppimisympäristönä.

Innovaatioalustan avulla selvitetään sähkökäyttöisen kuljetuskaluston käytettävyyttä ja kokonaistaloudellisuutta sisältäen energiatehokkuuden ja investointien huomioimisen sekä kehitetään kokonaisuutta edelleen Suomen olosuhteisiin sopiviksi. Samalla selvitetään sääolosuhteiden ja kuljettajan ajotavan vaikutusta energiatehokkuuteen ja erityisesti energian regenerointiin. Sähkökäyttöisen jakeluauton innovaatioalustasta saatavia seurantatietoja käytetään vastaavan simulaatio- ja laskentamallin kehittämiseen. Tarkoituksena on, että mallintamisen avulla voidaan selvittää vastaavan laitteiston käytettävyyttä (teknistä ja taloudellista) muissa käyttökohteissa, toimintatilanteissa ja ajosuoritevaatimuksissa. Taloudellisuustutkimuksessa vertailupohjana käytetään perinteistä diesel-käyttöistä jakeluautoa sekä Etelä-Euroopassa käytössä olevaa kokonaan sähkökäyttöistä autoa. Pilottikohteena toimivan jakeluauton toiminta-alue on käytännössä koko Suomen kasvukäytävä, Tampereelta Vantaalle asti.

eTruck hanke järjestää vuosittaisen Vähähiilinen liikenne -seminaarin yhteistyössä Suomen kasvukäytävän ketterän liikkumisen hankkeen (301213) ja kaupunkien kanssa. Seminaareissa käsitellään hankkeissa tehtyjä toimenpiteitä ja sovitetaan yhteen vähähiilisen liikenteen kehittämishankkeissa saavutettuja tuloksia.

Hanke tuottaa tietoa yrityksille ja yhteisöille sähkökäyttöisestä kuljetuskalustosta ja sen käyttökelpoisuudesta sekä taloudellisuudesta Suomen olosuhteissa. Samalla saadaan tietoa sähkökäyttöisen raskaan kaluston vaatimuksista ja tarpeista kaupunkien ja koko kasvukäytävän infrastruktuurin, kuten latausjärjestelmien suhteen.

Hanke järjestää demonstraatiotilaisuuksia yrityksille ja yhteisöille. Näissä tilaisuuksissa osallistujien on mahdollista tutustua hankkeen tuloksiin, koeajaa sähkökäyttöistä jakeluautoa sekä arvioida sähkökäyttöisen kuljetuskaluston sopivuutta omiin tarpeisiinsa näiden kokemusten sekä hankkeessa toteutettavan simulointimallin avulla. Nämä demostraatiotilaisuudet on tarkoitettu myös logistiikkapalvelujen loppukäyttäjille.

Hankkeen yhteydessä ideoidaan älyliikenteeseen ja avoimeen dataan liittyviä uudenlaisia palveluja ja -malleja. Ideat ohjataan soveltuville kehittäjätahoille jatkotoimenpiteitä varten.
Hyviä käytäntöjä ja saavutettuja tuloksia esitellään järjestettävissä seminaareissa sekä Sähköinen liikenne -toimialaryhmän järjestämissä tapahtumissa. Myös yritys/yhteisökohtaisia tietoiskuja järjestetään alasta ja aiheesta kiinnostuneille.

Hankkeessa tehdään aktiivista viestintää koko sen käynnissä oloajan. Viestinnässä hyödynnetään välineitä aina sosiaalisesta mediasta perinteisiin alan julkaisuihin.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Kuljetusalan yritykset, kunnat ja kaupungit
Sähköisistä logistiikkapalveluista kiinnostuneet loppukäyttäjäyritykset
Sähköautojen maahantuontiin, valmistukseen ja testaukseen keskittyneet yritykset
Sähköisiä ja älykkäitä palveluja kehittävät yritykset
Reaaliaikaista tiedonsiirtoa kehittävät yritykset

Alustava osallistujaluettelo liitteenä.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Sähköisen kuljetuskapasiteetin hankintaa suunnittelevat yritykset, yhteisöt ja kunnat.
Älyliikenteen kehittämiseen tähtäävät yritykset ja yhteisöt.
Oppilaitokset.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 125 201

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 116 911

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 208 668

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 197 615

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pirkanmaa

Seutukunnat: Tampereen, Lounais-Pirkanmaan, Etelä-Pirkanmaan, Luoteis-Pirkanmaan, Ylä-Pirkanmaan

Kunnat: Orivesi, Lempäälä, Tampere, Kangasala, Nokia, Pirkkala, Mänttä-Vilppula, Valkeakoski, Virrat, Ikaalinen, Vesilahti, Ylöjärvi, Sastamala

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Sukupuolella ei ole vaikutusta hankkeessa.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeella ei sukupuolinäkökulmaa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Sukupuolten tasa-arvon edistäminen ei ole päätavoite, mutta hankkeen tutkimustulosten perusteella energiatehokkuuden lisäämistä voidaan edistää ottamalla kuljettajan sukupuoli huomioon.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 8 8
Uusiutuvalla energialähteitä käyttävä kuljetuskapasiteetti edistää luonnonvarojen käytön kestävyyttä. Hankkeessa käytettävät sähköajoneuvot ladataan uusiutuvalla energialla tuotetulla sähköllä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 8 8
Sähkökäyttöinen jakeluauto ei aiheuta päästöjä ja vähentää näin ollen ilmastonmuutoksen aiheuttamia riskejä. Auto on ensimmäinen lajiaan Suomessa, ja sen kerrannaisvaikutukset ovat merkittävät, jos sähkökäyttöinen kuljetuskalusto lisääntyy hankkeen avulla.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 5 5
Sähkökäyttöinen jakeluauto ei aiheuta päästöjä ja edistää näin ollen luonnon monimuotoisuutta. Kalusto ei myöskään tuota meluhaittoja.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 10 8
Sähkökäyttöinen jakeluauto ei aiheuta melua eikä päästöjä/kasvuonekaasuja.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 3 5
Tutkimustulokset edesauttavat mahdollisten ympäristöystävällisten kuljetusten hyödyntämistä Natura-alueilla.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 8 8
Sähkökäyttöinen ajoneuvo on lähes huoltovapaa, eivätkä huoltotoimenpiteet tuota jätettä (öljy, jäähdytysneste jne)
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 2 2
Sähkökäyttöinen jakeluauto käyttää uusiutuvia energialähteitä. Hankkeen avulla saadaan lisää tietoa vähähiilisestä kuljetuskapasiteetista ja tieto lisää yritysten ja yhteisöjen mahdollisuuksia käyttää niitä.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 9
Älykäs liikenne kaupunkialueilla edistää uusien palveluliiketoimintamallien kehittymistä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 7 10
Jakeluauto toimii merkittävänä päänavaajana kaupunkialueiden älyliikenteen ja älykkään kuljetuskapasiteetin palvelujen kehittämisessä.
Liikkuminen ja logistiikka 10 10
Hanke tuottaa uutta tietoa sähkökäyttöisen kuljetuskapasiteetin käyttökelpoisuudesta Suomessa.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 3 3
Päästöjen ja melun pieneneminen edesauttaa hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Hankkeen vaikutus yhteiskunnalliseen ja kulttuuriseen yhdenvertaisuuteen on suhteellisen pieni.
Kulttuuriympäristö 0 0
Hankkeella ei ole suoria kulttuurivaikutuksia
Ympäristöosaaminen 8 9
Hanke edistää merkittävästi osaamista sähkökäyttöisten ajoneuvojen hyödyntämisessä kaupunkialueilla. Sähköautot käsitetään tässä yhteydessä ympäristöystävälliseksi teknologiaksi. Hankkeessa kehitetään myös tapoja optimoida kuljetusreittejä energiakulutuksen kannalta. Myös logistiikan tehostaminen vähentää energian kulutusta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Testausympäristö sähkökäyttöiselle kuljetuskalustolle toteutettiin sekä IoT -tekniikalla että perinteisellä mittaustekniikalla. Varsinainen energiatehokkuuteen liittyvä data kerättiin IoT -laitteella, joka yhdistettiin ajoneuvon CAN -väylään. Mittauksia tehtiin myös analogiamittauksilla manuaalisesti tulosten varmistamiseksi. IoT -laitteet keräävät dataa TAMKin IoT -palvelimelle, jossa dataa voidaan tarkastella, jatkokäsitellä ja siirtää muihin ympäristöihin analysointia varten. Myös latauspisteet yhdistettiin palvelimeen IoT -tekniikalla. Näin saadaan tarkkaa tietoa kokonaisenergiasta ja mahdollisista ongelmatilanteista latausten yhteydessä.
Kerätyn ja mitatun datan perusteella luotiin simulaatio - ja laskentamalli, jonka avulla on mahdollista simuloida vastaavien ajoneuvojen käyttöä erilaisissa ympäristöissä.
Sähköisten hyötyajoneuvojen energiatehokkuus osoittautui mittaustulosten perusteella erinomaiseksi. Energiatehokkuus on selkeästi parempi kuin vastaavien dieselkäyttöisten ajoneuvojen ja samalla hiilidioksidipäästöjen ajoneuvokohtainen säästö on merkittävä. Tämä näyttää toteutuvan sekä kuorma-auto, että bussien osalta. Toimintavarmuus ei kuitenkaan vielä ole dieselkaluston tasolla, vaan teknisiä ongelmia on erityisesti latauksen kanssa.
Innovaatioalustan toteutus onnistui ja sitä hyödynnetään mm. Tampereen kaupungin toiminnoissa sähköbussien osalta. Myös ICT -alan yritykset ovat selvittämässä mahdollisuuksia toteuttaa älykkäitä kaupunkilogistiikan sovelluksia ja sähköisen liikenteen data kiinnostaa datan analysointiin erikoistuneita yrityksiä.
Innovaatioalustaa käytetään myös tutkimus- ja oppilaitosten toiminnoissa sähköisen liikenteen kehittämiseksi. Käynnissä on kehittämistoimia esimerkiksi yhteiskäyttöisen pikalatauksen toteuttamiseksi sähköisissä hyötyajoneuvoissa.
eTruck -hanke on tuottanut uutta tietoa sähkökäyttöisten hyötyajoneuvojen energiatehokkuudesta, käytettävyydestä ja kokonaistaloudellisuudesta. Tietoa on vaihdettu myös muiden vähähiilisyyttä edistävien hankkeiden kanssa. Tämä edesauttaa vähähiilisen hyötyliikenteen käyttöönottoa Pirkanmaalla. Hanke on toiminut yhteistyössä ITS Factoryn ja Tredean kanssa.