Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A71364

Hankkeen nimi: Arctic Light International Events

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2016 ja päättyy 31.1.2018

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Inarin kunta

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0190758-7

Jakeluosoite: SAIRAALANTIE 3 B

Puhelinnumero: 0400-231765

Postinumero: 99800

Postitoimipaikka: Ivalo

WWW-osoite: http://www.nordicainari.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: MÄNNISTÖ (valtakirja) MARJA HANNELE

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: vs.elinkeinojohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: nordica(at)inari.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400231765

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen suunnittelu ja valmistelu on lähtenyt Inari–Saariselkä-matkailualueen yrittäjien tarpeista ja toiveista. He ovat esittäneet Elinkeinot & kehitys Nordicalle toiveen, että alueen tapahtumatuotantoa on kehitettävä hiljaisina aikoina ja kansainvälisten matkailijoiden tarpeiden mukaisesti. Inari–Saariselkä-matkailualueen haasteena on kansainvälisten tapahtumien puute. Matkailualueen kasvu ja kehitys tulevat kansainvälisiltä markkinoilta ja uusista kohderyhmistä. Uudet tapahtumat lisäävät alueen ympärivuotisuutta, joka mahdollistaa työpaikkojen säilymisen myös hiljaisina aikoina ja pitää osaavan henkilökunnan alueella.

Tämän hankkeen tarkoituksena on luoda alueelle 1–5 uuden vuosittain järjestettävän kansainvälisen tapahtuman konseptit. Hankkeen pilottitapahtumana toteutetaan kansainvälinen valokuvaustapahtuma kesällä 2016 ja 2017. Tapahtuma kulkee työnimellä: Nightless Night–Endless Light –International Photography Workshop. Valokuvaustapahtumasta on tarkoitus tulla vuosittain järjestettävä, joten sillä on vuosittain vaihtuva teema. Ensimmäisen vuoden teema on valokuvaus ja sosiaalinen media. Tapahtuma on avoin kaikille valokuvauksesta kiinnostuneille. Tapahtumassa järjestetään työpajoja, luentoja ja kuvausretkiä osallistujille. Tapahtumaan pyritään vuosittain löytämään teemaan sopiva kansainvälisesti tunnettu kummi/taiteellinen johtaja. Ensimmäisen vuoden kummiksi on lupautunut australialainen Instagram-vaikuttaja Lauren Bath. Tapahtumaan rekrytoidaan lisäksi kaksi suosittua kotimaista some-vaikuttajaa. Valokuvaukseen ja sosiaaliseen mediaan liittyvä testitapahtuma järjestetään helmikuussa 2016. Osallistujina ovat kansainväliset nuoret lähialueilta ja Inarista.

Hankkeen tavoitteena on ympärivuotisen matkailuliiketoiminnan kasvu ja kansainvälisten tapahtumien kehittäminen ja lisääminen Inari–Saariselkä-matkailualueella. Hankkeen avulla pyritään nostamaan alueen profiilia tapahtumakeskuksena, pidentämään lyheneviä matkailusesonkeja sekä tuomaan esille paikallista yrittäjyyttä aktiivisen tapahtumatuotannon kautta. Tapahtumien suunnittelun lisäksi hankkeen tavoitteena on lisätä yrittäjien välistä yhteistyötä keskenään, innostaa yrittäjät toteuttamaan ja ideoimaan uusia kansainvälisiä tapahtumia itsenäisesti, painottaa vähähiilisyyden merkitystä matkailun kehittämisessä ja säilyttää ja lisätä ympärivuotisia työpaikkoja alueelle.

Hankkeen uutuusarvo on Inari–Saariselkä-matkailualueelle yrittäjien yhteistyössä järjestämä kansainvälisen kesätapahtuman toteutus ja kehittäminen. Lappi-tasolla hankkeen uutuusarvo on kansainvälisen, kaikille avoimen valokuvaustapahtuman järjestäminen.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen pääkohderyhmä on Inari–Saariselkä-matkailualueen yrittäjät, koska he saavat uusia tapahtumia, uusia asiakkaita ja uutta liiketoimintaa. Lappi-tasolla hankkeen uutuusarvo on kansainvälisen kaikille avoimen valokuvaustapahtuman järjestäminen.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Kansainväliset ja kotimaiset valokuvaamisen ammattilaiset ja harrastajat, jotka saavat uuden tapahtuman. Myös alueen muut matkailijat saavat uusia tapahtumia ja vierailukohteita.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 114 176

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 114 176

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 153 108

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 153 108

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Pohjois-Lapin

Kunnat: Sodankylä, Inari, Utsjoki

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 1, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 1.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta tehdään hankkeen ensimmäisen ohjausryhmän kokoukseen mennessä.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Eri sukupuolilla on yhtäläiset mahdollisuudet osallistua hankkeen tapahtumiin ja työllistyä matkailualueelle. Tapahtumien suunnittelussa huomioidaan tasa-arvo ja eri sukupuolten mahdollisuus osallistua.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Inari–Saariselkä-matkailualueen asiakaskunta koostuu tasapuolisesti miehistä ja naisista. Hanke edistää toiminnassaan sukupuolten tasa-arvoa. Lisäksi alueen toimijat ovat molempia sukupuolia, joten tasa-arvoisuus toteutuu. Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen, mutta se toteutuu toimenpiteiden ja hanketavoitteiden rinnalla.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 3 2
Ulkotapahtumien suunnittelussa ja järjestämisessä otetaan huomioon pohjoisen Lapin herkkä luonto. Lisätään yrittäjien tietoisuutta vähähiilisestä matkailusta. Suunnitellaan aktiviteetteja ja tapahtumia, joissa huomioidaaan vähähiilisyys ja kestävä kehitys.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Tietoisuus vähähiilisestä matkailusta kasvaa. Yrittäjät ja matkailijat osaavat valita ilmastoystävällisemmät vaihtoehdot.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 3 0
Taphtumien suunnittelussa ja toteutuksessa huomioidaan luonnon monimuotoisuus. Valokuvaustapahtumassa ikuistetaan kestävällä tavalla ja jälkiä jättämättä luontoon liittyvät elämykset. Luonnon monimuotoisuus säilyy. Luonnon monimuotisuus on alueen vetovoimatekijä, joten se pyritään myös kaikessa suunnittelussa ottamaan huomioon.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Pyritään huomioimaan suunnittelussa ekologinen kestävyys ja suunnittelemaan tapahtumia, jodien hiilijalanjälki on mahdollisimman pieni.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 3 0
Otetaan huomioon jokaisen tapahtuman kohdalla tapahtuman sijaintipaikka ja sen vaikututukset ympäröivään luontoon
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 5 0
Hankken kautta pyritään vaikuttamaan taloudellisiin tekijöihin. Pyritään tekemään hankinnat lähialueelta, jotta säästetään esimerkiksi logistiikkakustannuksissa. Materiaalien hankinnassa käytetään paikallisia toimijoita mahdollisimman paljon, huomioiden hankintalaki.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 4
Käytetään hyväksi mahdollisuuksien mukaan. Ainakin tiedostetaan asia.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 5
Paikallisuus on tärkeä tekijä tapahtumien koordinoimisessa. Alueelle pyritään luomaan ympärivuotisia työpaikkoja ja mahdollistamaan osaavan henkilökunnan pysymisen alueella.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 5
Hankkeessa suunnitellaan täysin uusia kansainvälisiä tapahtumaia alueelle. Pyritään huomioimaan muun muassa hiljaisuus, rauha ja puhtaus tapahtumien suunnittelussa.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Välimatkat ova Pohjois-Lappiin pitkät
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 3 4
Alueen työllisyys paranee ja osaava hnekilökunta jää paikkakunnalle. Myös paikalliset saavat uusia tapahtumia joissa vierailla ja näin virkistystä omalla asuinpaikkakunnalla.
Tasa-arvon edistäminen 2 2
MAtkailuala työllistää tasapuolisesti naisia ja miehiä. Tapahtumat suunnitellaan avoimiksi kaikille.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 4 5
Kansainväliset tapahtumat houkuttelevat eri kansallisuuksia alueelle ja näin sekä osallistujien että paikallisten tietoisuus eri kulttuureista ja tavoista lisääntyy. Tämä vähentää ennakkkoluuloja ja asenteita. Kansainväliset tapahtumat ovat avoimia avain kaikille kiinnostuneille.
Kulttuuriympäristö 1 1
Olemassaolevat ja uudet palvelut eivät edellytä rakenteellisia muutoksia kulttuuriympäristöön.
Ympäristöosaaminen 3 4
Hankkeen ympäristöosaaminen kartoitetaan tapahtumien yhteydessä, palvelut hankitaan tarpeen mukaan, ulkoinen ostopalvelu. Lisätään yrittäjien ja matkailijoiden tietoisuutta ekologisesta matkailusta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen suunnittelu lähti liikkeelle Inari-Saariselkä matkailualueen yrittäjien tarpeista ja tavoitteista. Yrittäjät halusivat lähteä yhdessä kehittämään alueen tapahtumatuotantoa sesonkien ulkopuolelle, kansainvälisten matkailijoiden tarpeiden mukaisesti.

Kaksivuotisessa hankkeessa pyrittiin nostamaan Inari-Saariselkä matkailualueen profiilia tapahtumakeskuksena, pidentämään lyheneviä matkailusesonkeja sekä tuomaan esille paikallista yrittäjyyttä aktiivisen tapahtumatuotannon kautta. Yhtenä hankkeen tavoitteista oli luoda alueelle 1-5 uuden vuosittain järjestettävän kansainvälisen tapahtuman konseptit. Yhdessä alueen yrittäjien kanssa luotiin Charms of Arctic -tapahtumabrändi, joka sisältää kolme teemallista tapahtumakokonaisuutta: Auroras, Outdoor Passion ja Wild Food. Hankesuunnitelman mukaisesti hankkeen aikana päätettiin lähteä toteuttamaan Charms of Arctic Auroras -festivaalia testimuodossa marraskuussa 2017. Tapahtumabrändin teemat tukevat vähähiilisyyttä uusien tuotteiden suunnittelussa ja ne liittyvät alueen luontobrändiin sekä vetovoimatekijöihin.

Hankkeen päätapahtumana toteutettiin kaksi kansainvälistä valokuvaustapahtumaa 'Nightless Night Photography Workshop' kesällä 2016 ja 2017. Molempina vuosina tapahtuman teema oli valokuvaus ja sosiaalinen media. Tapahtuman aikana järjestettiin luentoja, työpajoja ja kuvausretkiä Saariselän ympäristössä. Tavoitteena oli saada tapahtumasta vuosittain järjestettävä tapahtuma ja kesällä 2018 tapahtuman järjestämistä jatkaa Inari-Saariselkä Matkailu yhteistyössä alueen yritysten kanssa. Tapahtuma järjestetään Inarissa ja teemana on valokuvaus ja Instagram. Tapahtuma kulkee nimellä: Inari Nightless Night - Instagrammers Outdoor Bash. Tapahtuman kuvia löytää Instagramista tunnisteella #inarinightlessnight. Valokuvaustapahtuma tukee osaltaan Inari-Saariselkä matkailualueen kehittymistä ympärivuotiseksi matkailukohteeksi ja kesäsesongin nostamista talven rinnalle.

Lisäksi hankkeen aikana kehitettiin alueen matkailijoille tarkoitettua tapahtumakalenteria. Erityisesti kalenterin englanninkielistä sisältöä kehitettiin ja lisättiin. Myös alueen tapahtumien koordinoinnissa on avustettu, silloin kun tavoitteena on ollut kehittää tapahtuman sisältöä ja viestintää kansainvälisille asiakkaille. Nämä toimet ovat vahvistaneet yritysten välistä yhteistyötä sekä nostaneet alueen profiilia tapahtumakeskuksena.