Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A71436

Hankkeen nimi: Arctic Business -vierailuohjelma

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.2.2016 ja päättyy 31.12.2017

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: HOUSE OF LAPLAND OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 1544440-5

Jakeluosoite: Valtakatu 11

Puhelinnumero: 040 861 1149

Postinumero: 96100

Postitoimipaikka: Rovaniemi

WWW-osoite: http://www.lapland.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Paula Vuolo

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: hallintopäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: paula.vuolo(at)houseoflapland.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400 979185

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Tavoitteet:
Hankkeen tavoitteena on kasvattaa Lapin pk-yritysten uudistumista, kestävää kasvua ja kansainvälistymistä edistämällä uusien kansanvälisten kumppanuuksien syntymistä tuotteistamalla Lapin (arktinen) osaaminen helposti markkinoitaviksi ja tutustuttaviksi vierailukokonaisuuksiksi.

Hankkeessa tuotteistetaan, optimoidaan ja vakiinnutetaan Lappiin yhteinen vierailujärjestelmä. Päämääränä on, että Lapin kiinnostavat, teemoitetut vierailukohteet tunnetaan, niitä markkinoidaan tehokkaasti kiinnostaville kumppaneille ja vierailut hoidetaan tehokkaasti ja tuloksekkaasti. Alueen brändi vahvistuu, ja vierailut tukevat kärkitoimialojen kilpailukykyä sekä alueen älykästä erikoistumista.
Tuotteistetut vierailut edistävät alueen osaamisen näkyvyyttä ja vetovoimaa tuoden uusia kumppanuuksia ja kauppaa alueen toimijoille. Selkeästi tuotteistetut, teemoitellut ja markkinoidut vierailut helpottavat kumppaniyritysten, investoreiden, julkishallinnon edustajien sekä median tutustumista heitä kiinnostaviin kohteisiin sekä alueen brändin ja osaamisen viestintää. Hanke varmistaa alueen yritysten kyvyn hyödyntää erityisesti Suomen Arktisen neuvoston puheenjohtajakauden tuomaa näkyvyyttä kumppanuuksien rakentamiseksi. Arktisen keskuksen koordinoima Host Committee hyödyntää vierailuohjelmia omassa työssään.

Toimenpiteet:
• Määritellään yhteistyössä kehitysyhtiöiden kanssa Lapin kiinnostava (arktinen) osaaminen: Millaisia yrityksiä, ratkaisuja, teknologioita tai sovelluksia Lapissa on, joita voi ja kannattaa markkinoida? Mitkä osaamisalueet tukevat Lappi-brändiä ja Lapin asemoitumista arktiseksi osaajaksi?
• Kartoitetaan ja kontaktoidaan vierailukohteet: Yritykset, kunnat, kehitysyhtiöt, korkeakoulut. Käydään neuvottelut vierailukohteiden kanssa heidän toiveistaan ja tarpeistaan vierailuiden järjestämisestä.
• Tuotetaan kuvaukset vierailukohteista House of Laplandin verkkopalveluun. Rakennetaan mahdollisimman pitkälle automatisoitu järjestelmä vierailuiden varaamiseksi, asiakastiedon keräämiseksi sekä vierailuiden jälkihoidon toteuttamiseksi.
• Tuotetaan briifausmateriaali vierailukohteiden tueksi ja järjestetään perehdytys.
• Markkinoidaan delegaatiovierailuita yritysten kannalta kiinnostaville asiakasryhmille sekä medialle. Järjestetään mediavierailuja.
• Pilotoidaan ja testataan vierailukonseptin sekä osaajien houkuttelun tuloksekkuutta ja toimivuutta. Tehdään muutoksia ja muokkauksia tarvittaessa. Seurataan tuloksia, kuten asiakastyytyväisyyttä, mediassa saatua näkyvyyttä sekä alueen vierailukohteiden kokemuksia ja mahdollisia syntyneitä kumppanuuksia.

Tulokset:
Käytössä olevat, optimoidut ja tehokkaat työkalut ja prosessit Lapin osaamisprofiilin kannalta keskeisten kansainvälisten kumppanien ja osaajien tavoittamiseksi sekä kaupan lisäämiseksi.
Pitkällä aikavälillä Lapin näkyvyys ja vetovoimaisuus paranee tavoiteltujen kumppaneiden keskuudessa, yritysten kilpailukyky ja tuottavuus paranevat. Lapin brändiä tukevaa osaamista pystytään aktiivisesti markkinoimaan ja täten vaikuttamaan Lapin vetovoimaan yleisemminkin.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Yritykset, kunnat, elinkeinoyhtiöt, aluemarkkinointiorganisaatiot, korkeakoulut.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Alueesta kiinnostuneet vierailijat ja osaajat: Yritykset, julkisen sektorin toimijat, toimittajat, eri alojen ammattilaiset.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 214 080

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 206 653

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 267 600

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 258 569

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Tunturi-Lapin, Kemi-Tornion, Pohjois-Lapin, Itä-Lapin, Rovaniemen, Torniolaakson

Kunnat: Rovaniemi, Kittilä, Keminmaa, Sodankylä, Enontekiö, Kolari, Salla, Tornio, Pelkosenniemi, Ylitornio, Savukoski, Simo, Posio, Muonio, Inari, Pello, Ranua, Tervola, Utsjoki, Kemijärvi, Kemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen analysoinnissa on hyödynnetty Lapin Letkan Suvauskonetta. Analyysin tuloksena on, että hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti. Hankkeen ohjausryhmä on miesvoittoinen ja hankkeen projektiryhmä on naisvoittoinen.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Varmistetaan, että ohjausryhmässä on sekä miehiä että naisia. Varmistetaan, että hankkeen kohteena olevat yritykset edustavat sekä nais- että miesvaltaisia aloja (teollisuus, matkailu).
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite on kasvattaa Lapin pk-yritysten uudistumista, kestävää kasvua ja kansainvälistymistä edistämällä uusien kansanvälisten kumppanuuksien syntymistä.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 3
Hanke edistää Lapin arktisen osaamisen, kuten arktisten luonnonvarojen kestävän hyödyntämisen sekä cleanteck -ratkaisujen leviämistä ja käyttöönottoa, sekä huippuosaamisen keskittymistä Lappiin.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 3
Lapissa on kansainvälistä huippuosaamista ilmastonmuutoksen tutkimuksessa sekä sen aiheuttamiin ympäristön muutoksiin sopeutumisessa. Hanke edistää alueen osamaisen tunnettuutta, popularisointia sekä osaamisen soveltamista.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 3
Lapissa on korkeatasoista osaamista mm. arktisen alueen rakentamisen ja investointien ympäristövaikutusten arvioinnista. Hanke edistää osaamisen kehittymistä sekä ratkaisujen leviämistä ja käyttöönottoa.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 2 5
Hanke edistääa alueen yritysten kilpailukykyä. Hanke edistää myös alueen yritysten kykyä solmia uusia kauppa- ja kumppanuussuhteita.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 3 0
Hankkeessa kehitetään tuotteistettujen delegaatiovierailuiden verkkopalvelu, joka mahdollistaa aluleen erikoistuneen (arktisen) osaamisen brändäyksen sekä kumppanuuden ja kaupan kehittämisen.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tavoitteena oli kasvattaa Lapin pk-yritysten uudistumista, kestävää kasvua ja kansainvälistymistä edistämällä uusien kansainvälisten kumppanuuksien syntymistä tuotteistamalla Lapin arktinen osaaminen helposti markkinoitaviksi ja tutustuttaviksi vierailukokonaisuuksiksi.
Hankkeessa tuotteistettiin, optimoitiin ja vakiinnutettiin Lappiin yhteinen vierailujärjestelmä. Päämääränä oli, että Lapin kiinnostavat, teemoitetut vierailukohteet tunnetaan. Hankkeen aikana arktista osaamista ja vierailukohteita markkinoitiin tehokkaasti ja pilottivierailut hoidettiin tehokkaasti ja tuloksekkaasti.
Tuotteistetut vierailut edistivät alueen osaamisen näkyvyyttä ja vetovoimaa tuoden jatkossa uusia kumppanuuksia ja kauppaa alueen toimijoille. Hankkeen tulosten myötä jatkossa alueen brändi vahvistuu, ja vierailut tukevat kärkitoimialojen kilpailukykyä sekä alueen älykästä erikoistumista.

Selkeästi tuotteistetut, teemoitellut ja markkinoidut vierailut helpottavat kumppaniyritysten, investoreiden, julkishallinnon edustajien sekä median tutustumista heitä kiinnostaviin kohteisiin sekä alueen brändin ja osaamisen viestintää. Hanke varmistaa alueen yritysten kyvyn hyödyntää erityisesti Suomen Arktisen neuvoston
puheenjohtajakauden tuomaa näkyvyyttä kumppanuuksien rakentamiseksi. Arktisen keskuksen koordinoima Host
Committeella on mahdollisuus hyödyntää vierailuohjelmia omassa työssään.