Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A71546

Hankkeen nimi: Muototerä Oy:n kansainvälistyminen Saksan vesileikkausmarkkinoille

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 21.12.2015 ja päättyy 31.12.2017

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: MUOTOTERÄ OY

Organisaatiotyyppi: Pieni yritys

Y-tunnus: 0154490-7

Jakeluosoite: Vihiojantie 4

Puhelinnumero: +358 404819388

Postinumero: 33800

Postitoimipaikka: TAMPERE

WWW-osoite: www.muototera.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kallio Risto

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: TJ

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: risto.kallio(at)muototera.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 404819388

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on saada Muototerä Oy jalkautettua Saksan vesileikkausmarkkinoille. Muototerällä on yli 25 vuoden kokemus vesileikkaustekniikasta, mutta vienti on tällä hetkellä kohdistunut pääasiallisesti vain Venäjälle ja pohjoismaihin. Tuotteiden menestys näissä maissa antaa kuitenkin vankan uskon siitä, että tuotteet menestyisivät myös Saksassa. Idea on myydä 1-2 konetta vuoden 2016 aikana Suomesta. Tämä saadaan toteuttua aktiivisella markkinoiilla, erityisesti paikallisialla messuilla mutta myös muita markkinointikanavia hyödyntäen. 2017 on tarkoitus vakinaistaa jakelukanava (joko partneri tai oma myyntiyhtiö) ja luoda kasvua markkinaosuudella. Vuodesta 2020 eteenpäin toteutetaan markkina-aseman vakauttamista ja aseman vahvistamista.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 46 500

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 45 476

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 46 500

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 45 476

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pirkanmaa

Seutukunnat: Tampereen

Kunnat: Tampere

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Vihiojantie 4

Postinumero: 33800

Postitoimipaikka: TAMPERE

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 2, joihin työllistyvät naiset 1

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Sukupuolinäkökulmalla ei vaikutusta kyseisessä hankkeessa
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Sukupuolinäkökulmalla ei vaikutusta kyseisessä hankkeessa
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Sukupuolinäkökulmalla ei vaikutusta kyseisessä hankkeessa

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 5
Paljon paikallisia alihankkijoita jotka hyötyvät toiminnan kasvusta
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tavoitteena oli saada Muototerä Oy jalkautettua Saksan vesileikkausmarkkinoille. Tämä oli suunniteltu niin, että brändiä aletaan ensin vahvistaa alan messuilla. Hankkeen alussa tunnistettiin viidet messut Keski-Euroopassa joissa Muototerä Oy voisi markkinoida vesileikkauskoneitaan. Hankeen ensimmäinen konkreettinen vaihe oli ensimmäiset messut Saksassa. Nämä messut järjestettiin Düsseldorfissa syyskuussa 2016. Siellä Muototerä Oy sai ensimmäisen kunnon kontaktit Saksassa ja samalla myös käsityksen Saksan ja Keski-Euroopan markkinatilanteesta ja näiden mahdollisuuksista. Hankeen aikana Muototerä Oy oli Saksassa yhteensä neljässä messutapahtumassa näytteilleasettajana ja Puolassa yhdessä. Näiltä messuilta Muototerä Oy sai globaalisti yli 300 asiakaskontaktia ja myös ensimmäinen konetoimitukseen johtanut kontakti saatiin messuilta. Messujen ansiosta Muototerä onnistui myös luomaan brändiä ja tekemään Suomalaisia vesileikkauskoneita tutuksi maailmalla. Asiakaskontaktien lisäksi, Muototerä löysi jälleenmyyjiä eri Keski-Euroopan maista. Tämän hankkeen ansiosta Muototerällä on jälleenmyyntisopimukset Saksassa, Hollannissa ja Puolassa. Seuraavaksi markkinoita kehitetään maittain kunkin jälleenmyyjän kanssa yhdessä. Iso haaste on toimivan huolto-organisaation rakentamisessa, mutta tähänkin löytyy hyviä yhteistyökumppaneita ja myös referenssejä jo valituilta yhteistyökumppaneilta. Kaiken kaikkiaan tämä kansainvälistymishanke oli erittäin onnistunut. Se täytti sille asetetut tavoitteet, koska nyt Muototerä Oy on Saksan ja Keski-Euroopan vesileikkurimarkkinoilla varteenotettava pelaaja toimivan jälleenmyyntiverkoston ansiosta.