Hankekoodi: A71698
Hankkeen nimi: Isoja elämyksiä Pohjolan kalavesiltä
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2016 ja päättyy 31.10.2019
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Metsähallitus
Organisaatiotyyppi: Muu julkisoikeudellinen oikeushenkilö
Y-tunnus: 0116726-7
Jakeluosoite: Kauppatie 19-21
Puhelinnumero: +358400296113
Postinumero: 93400
Postitoimipaikka: TAIVALKOSKI
WWW-osoite: http://www.metsa.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Sarajärvi Kari
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Eräsuunnittelija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: kari.sarajarvi(at)hotmail.com
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358400296113
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen tavoitteena on kasvattaa Pohjois-Pohjanmaan, Lapin ja Kainuun maakuntien kalastuksellista vetovoimaa rakentamalla vetovoimaisia ja kansainvälisesti kilpailukykyisiä kestävän kalastuksen mallikohteita. Hankkeessa rakennetaan mallikohteisiin pohjautuva ison kalan konsepti, jonka ympärille mallinnetaan laadukas kansainvälisen tason markkinointi ja asiakasviestintäaineisto. Mallikohteille kehitetään yhdessä kohdealueen luontomatkailusektorin kanssa kansallisesti ja kansainvälisesti houkuttelevia kalastusmatkailutuotteita.
Hankkeessa rakennetaan uusi toimintatapa kalavarojen hallintaan ja kestävään hyödyntämiseen, jonka lähtökohtana on tiivis yhteistyö Metsähallituksen, osakaskuntien, kalastusalueen ja tutkimuslaitoksen kesken. Yhteistoimintamalli mahdollistaa vesien tavoitteellisen kehittämisen esimerkiksi kalastusmatkailun näkökulmasta. Kohteiden kalastus järjestetään kestävästi tavoitteena maksimoida niin kohteiden taloudellinen tuotto, kalastusasiakkaiden tyytyväisyys ja paikallisten hyvinvointi.
Hankkeen mallikohteilla demonstroidaan kustannustehokkaita menetelmiä kytkeä käytännön tutkimus osaksi kestävää kalastuksen mitoitusta ja suunnittelua. Yhdessä alueiden luonto- ja kalastusmatkailuyrittäjien kanssa suunnitellaan ja testataan mallikohteisiin pohjautuvia kansainvälisesti kilpailukykyisiä kalastusmatkailutuotteita. Hankkeen aikainen matkailu- ja sidosryhmäyhteistyö sekä tietoon perustuva kalastuksen suunnittelu juurrutetaan osaksi kohteiden perustoimintaa.
Hankkeen tuloksena kalavesien hoitoon ja käyttöön on esittää Suomessa uudenlainen, kansainvälisestikin vertailukelpoinen toimintamalli, jota voidaan hyödyntää uuden kalastuslain kalatalousalueiden suunnittelun työkaluna. Pohjois-Suomen sisävesillä on arvoltaan ja houkuttelevuudeltaan kansainvälisesti vetovoimaisia ja kilpailukykyisiä kalastusmatkailukohteita ja tuotteita.
Hankkeen ensisijaisiin kohderyhmiin kuuluvat kohdealueiden vesialueiden omistajat ja luonto- ja kalastusmatkailuyritykset.
Vesialueiden omistajille rakennetaan mallikohteita, jotka vastaavat uuden kalastuslain tavoitteita, jonka tarkoituksena on järjestää kalavarojen kestävä käyttö ja hoito siten, että turvataan mm. kalakantojen luontainen elinkierto. Luontaiseen elinkieroon pääsemiseksi tarvitaan kalastuskultuurissa muutoksia.
Hankkeen tavoitteena on kehittää yhdessä luonto- ja kalastusmatkailuyritysten kanssa tuotteita, joita yritykset voivat hyödyntää omassa liiketoiminnassaan.
Asiakaskohderyhmiä ovat kansainväliset ja kotimaiset kalastusmatkailijat, paikalliset vapaa-ajankalastajat sekä loma-asukkaat.
Välillisesti hanke hyödyttää kaupan ja palvelualan elinkeinotoimintaa hankealueella. Metsähallituksen vuonna 2014 tekemän Metsähallituksen kalastus- ja metsästysasiakkaiden aluetaloudellisia vaikutuksia selvittäneen tutkimuksen mukaan jokainen matkaileva virkistyskalastusasiakas kulutti noin 355 euroa kohdemaakunnan palveluihin (mm. polttoaineeseen, vähittäiskauppaan ja majoitukseen). Lisäksi toimenpiteet lisäävät paikallisten asukkaiden viihtyvyyttä kasvaneiden virkistysmahdollisuuksien myötä ja kasvattavat alueen luonnon monimuotoisuutta.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 310 000
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 255 762
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 387 500
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 319 702
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa, Lappi, Kainuu
Seutukunnat: Tunturi-Lapin, Torniolaakson, Itä-Lapin, Kehys-Kainuun, Koillismaan
Kunnat: Enontekiö, Suomussalmi, Taivalkoski, Posio, Pello
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 9 | 9 |
Tarkemmalla kalastuksen suunnittelulla ja mitoituksella varmistetaan kalavarojen kestävä hyödyntäminen nykyistä tuottavammin. Erityisesti huomioidaan uhanalaisiin vaelluskaloihin kohdistuvan kalastuksen mitoittaminen. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 9 | 9 |
Hankkeen tavoitteena on parantaa uhanalaisten meri- ja järvitaimenkantojen elinvoimaisuutta ja luonnon kierron edellytyksiä suunnittelemalla kalastusta nykyistä kestävämmin. Kahdella hankkeen mallikohteella (Koutusjoki ja Livojoki) esiintyy äärimmäisen uhanalaista raakkua, jonka elinkelpoisuus paranee järvitaimenkantojen vahvistuessa. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 5 |
Hankkeen myötävaikutuksella syntyvät tasapainoiset kalakannat säätelevät osaltaan vesien ravinnetasapainoa ja rehevöitymistä. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 9 | 0 |
Suurin osa hankkeen mallikohteista sijaitsee Natura 2000 ohjelman alueilla. Hankkeessa turvataan Natura-alueiden vesiluonnon säilyminen edustavana (kalaston monimuotoisuus, raakku). Hankkeen viestinnässä kohteita nostetaan esille vetovoimaisina ja arvokkaina luontokohteina. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 7 | 5 |
Hankkeella on huomattava myönteinen vaikutus paikallisen elinkeinorakenteen kestävään kehittämiseen. Hankkeen tavoitteena on kehittää uusia kalavaroihin pohjautuvia tuotteita paikallisen matkailuelinkeinon tarpeisiin ja tavoittaa uusia asiakasryhmiä, jotka luovat kysyntää palveluille. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 7 |
Tässä hankkeessa kehitetään kalastusmatkailupalveluita, jossa aineettomat luontoelämykset ovat merkittävä osa tuotekokonaisuutta. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 9 | 9 |
Kasvanut kalastusmatkailun kysyntä luo työpaikkoja syrjäseuduille ja edistää alueiden hyvinvointia. Monipuoliset kalastusmahdollisuudet kasvattavat vapaa-ajankalastajien ja paikallisyhteisöjen harrastusmahdollisuuksia ja viihtyvyyttä. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 5 |
Hanke edistää luontaisesti toiminta-alueensa tasa-arvoistumista. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 6 | 5 |
Hanke edistää haja-asutusalueiden pysymistä asuttuina ja niiden palveluiden säilymistä tuomalla uusia käyttäjäryhmiä syrjäseuduille. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 6 | 7 |
Hankkeessa viestitään kalavarojen käyttöön liittyvistä hyvistä käytännöistä ja toimintamalleista muille vesien omistajille ja levitetään tietoutta laajemmin. |
Isoja elämyksiä Pohjolan kalavesiltä -hanke pyrki kehittämään uusia toimintamalleja ja kalastuskohteita, joilla lisättäisiin hankealueiden kalastusmatkailun kiinnostavuutta. Hankkeen toiminta-alueena olivat Pohjois-Pohjanmaan, Kainuun ja Lapin maakunnat. Hanke tavoitteli neljän uuden kohteen luomista, joissa pyrittiin lisäämään isojen kalayksilöiden yleisyyttä. Yksi kohde kehittyi toimivaksi jo hankkeen aikana (Koutusjärvi, Pello). Muiden kohteiden osalta kehitystyö hidastui tai pysähtyi vesistön hajanaisen omistajuuspohjan tai kansallispuistoja sekä erämaa-alueita ja pohjoisen Suomen kuntalaisia koskevan lainsäädännön vuoksi. Kohteiden kehitystyö ei loppunut hankkeen päättyessä, vaan sitä jatketaan myös tulevaisuudessa.
Hankkeen keskeisenä tuloksena voidaan pitää kalastusmatkailuyritysten kanssa tehtyä yhteistyötä, jonka avulla toimintaa ja kohteita kehitettiin käyttäjälähtöisesti. On selvää, että yrittäjät tarvitsevat toimintaympäristöihin jatkuvuutta ja varmuutta, jotta he voisivat investoida yritystoimintaansa. Avoimen pääsyn kalastuskohteissa yrittäjän mahdollisuudet riskienhallintaan ovat olemattomat. Vuorovaikutteisen kehitystyön mallia on tarkoitus ylläpitää jatkossakin. Ketterällä ja aktiivisella kalavesien hoidolla voidaan vastata vapakalastuksen kehitykseen, jossa välineet ja kohdelajit muuttuvat jatkuvasti.
Kalavesien kehittämisestä ja kalastusmatkailutuotteiden suuntaviivoista saadut kokemukset olivat selkeitä. Kalastusmatkailuvedet ja -tuotteet on suunniteltava kansainväliselle kohdeyleisölle. Kulttuuriset erot kalastustekniikoissa ja kalalajipreferensseissä on ymmärrettävä, ja tuotteet on suunniteltava asiakaslähtöisesti. Suomalainen kotitarvekalastuskulttuuri ja sen vaikutukset näkyvät lähes kaikissa vesistöissä. Kansainvälisen kalastusmatkailijan näkökulmasta, kalaverkot ovat epätoivottava näky. Myös vapavälinein tapahtuva kotitarvekalastus koetaan monissa kalastuskulttuureissa vieraaksi. Esimerkiksi hauen tappaminen ruoaksi voidaan kokea tuomittavaksi, ja asiakkuussuhteet voivat kärsiä tällaisessa tapauksessa voimakkaasti. Kalastusmatkailun huippukohteiksi kaavailtujen vesien tulee siis olla voimakkaasti säädeltyjä niin pyyntimuotojen kuin vaikkapa kalastajamäärien, saaliskiintiöiden tai välimittojen osalta. Kun vesistössä on runsaasti suurikokoisia luonnonkaloja, ja säätely takaa resurssin säilymisen ja kasvun, kalastusmatkailun kehittyminen on väistämätöntä.
Isojen kalojen merkitys kalastusmatkailussa ja kalastuksen elämyksellisyydessä on kiistämätön, mutta usein julkilausumaton asia. Useissa tutkimuksissa on selvinnyt, että kalastusreissun ensisijaisena motivaationa ei useinkaan pidetä isoa kalaa. Kuitenkin kalastuskulttuurit ympäri maailmaa arvostavat isoja kaloja, ja niiden merkitys koetaan syvällisesti. Isoista kaloista kerrotaan tarinoita kansalliseepoksessamme ja Nobel-palkitussa kirjallisuudessa. Isot kalat ovat vapaa-ajan kalastuskulttuurin sydän, muut asiat sen ympärillä ovat tärkeitä, mutta ilman isoja kaloja kohteilla ei ole vetovoimaa. Tämänkin hankkeen aikana osoitettiin isojen kalojen merkitys kalastuskohteen kiinnostavuudelle. AV-kuvausten aikana saadut isot kalat ja niistä otetut kuvat saivat yrittäjät nopeasti liikkeelle ja kehittämään liiketoimintaansa uudelle kohteelle. Isot kalat ovat parasta markkinointia, muut asiat sen ympärillä ovat vähämerkityksisiä.